REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy będą mogli przedłużyć ważność ofert

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA


• Co oznacza wprowadzenie możliwości przedłużenia przez firmy terminu związania ofertą?

- Dotychczas zdarzało się, że zamawiający celowo bądź z przyczyn od siebie niezależnych nie dokonywali wyboru oferty najkorzystniejszej w terminie, w którym wykonawcy byli związani ofertami, a następnie byli zmuszeni unieważnić postępowanie. Działo się tak, mimo że wykonawcy byli gotowi zawrzeć umowę nawet po upływie ustawowych terminów ważności ofert. W doktrynie był spór co do tego, czy wykonawcy mogą skutecznie (bez uprzedniego wezwania zamawiającego) złożyć oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą. Dobrze, że nowe przepisy zakończą ten spór. Nowa regulacja zapobiegnie nieuczciwej praktyce zamawiających zmierzającej do unieważnienia postępowania z powodu upływu terminu związania ofertą.

REKLAMA

• Obecnie wiele dobrych ofert przepada z powodu wad pełnomocnictwa do złożenia oferty. Czy ten problemy zniknie, gdy 24 października wejdzie w życie nowela prawa zamówień publicznych?

- Zostanie wprowadzona możliwość uzupełniania pełnomocnictw. Jest to dobre dla wykonawców i zamawiających. Kwestia umocowania podpisujących ofertę była powodem sporów. Zamawiający nie godzili się na potwierdzanie oferty złożonej przez nienależycie umocowanego pełnomocnika, a w konsekwencji często dochodziło do wykluczania wykonawców składających prawidłowe oferty. Nowe brzmienie przepisu art. 26 p.z.p. pozwoli na ratowanie korzystnych ofert, które dziś nie byłyby brane pod uwagę.

• Firmy będą musiały liczyć się z sankcją utraty wadium za celowe nieuzupełnienie dokumentów. Czy to dobry sposób na zmowy?

- Nowe przepisy wprowadzono w celu zapobieżenia wykorzystywania instytucji uzupełniania dokumentów do wywierania wpływu na wynik postępowań. Dotychczas ten, kto złożył najtańszą ofertę, mógł odmówić uzupełnienia brakujących dokumentów i był wykluczany z postępowania, a wadium było mu zwracane. W jego miejsce mógł wejść inny przedsiębiorca, który złożył droższą ofertę. Mogło to stanowić pole do nadużyć. Nowelizacja przewiduje, że wykonawca, który nie uzupełni dokumentów na wezwanie zamawiającego, utraci wadium. Ta sankcja jest zbyt rygorystyczna. Może się zdarzyć, że wykonawca złoży dokument w dobrej wierze. Tymczasem zamawiający błędnie uzna, iż wykonawca powinien złożyć inny dokument, wyznaczając krótki termin. Jeżeli okaże się, że wykonawca nie przedstawi żądanego dokumentu, wówczas nie tylko zostanie wykluczony z postępowania, ale utraci wadium. Stanie się tak, nawet jeśli zamiarem wykonawcy nie było nieuczciwe wpływanie na wynik postępowania, lecz nieświadome błędne działanie. Aby uniknąć utraty wadium, wykonawca będzie musiał udowodnić, że brak dokumentu wynika z okoliczności nieleżących po jego stronie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jan Roliński

adwokat, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

 

Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA