REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po podniesieniu limitu przychodów na księgę podatkową wróciło kilkuset podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Tylko kilkuset przedsiębiorców powróciło z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów - wynika z sondy GP.

Mali przedsiębiorcy mogli do 22 września złożyć w urzędzie skarbowym zawiadomienie o przejściu z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Z tego rozwiązania mogły skorzystać spółki, których przychody w 2007 roku nie przekroczyły 4 533 tys. zł. Warunkiem było zamknięcie ksiąg rachunkowych na 31 sierpnia i rozpoczęcie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów od 1 września. Z sondy przeprowadzonej przez nas w izbach skarbowych wynika, że zaledwie kilka procent uprawnionych przedsiębiorców skorzystało z tej możliwości.

REKLAMA

Małe zainteresowanie

REKLAMA

Z danych Moniki Saia-Szczypińskiej z Izby Skarbowej w Krakowie w Urzędzie Skarbowym w Nowym Sączu wynika, że zawiadomienie złożyło zaledwie 20 podatników, co stanowi 6 proc. ogółu. Podobnie było w Urzędzie Skarbowym Kraków-Krowodrza. Zbliżone dane są w całej Polsce.

Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi wskazuje, że sposób rozliczenia w województwie łódzkim zmieniło 131 podatników. W stosunku do ogólnej liczby podatników prowadzących działalność gospodarczą stanowi to bardzo niewielki odsetek (od 0,0004 proc. do 1 proc. wszystkich przedsiębiorców).

W województwie kujawsko-pomorskim zawiadomienia złożyło 89 osób, w świętokrzyskim 40 na 910 uprawnionych, w zachodniopomorskim 65 podatników, na Dolnym Śląsku 123, w lubelskim 90 przedsiębiorców, na terenie Izby Skarbowej w Opolu z możliwości skorzystało 38 osób na 428 uprawnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W Drugim Urzędzie Skarbowym w Zielonej Górze zostały złożone cztery zawiadomienia na 35 podatników, którzy mieli taką możliwość. Z kolei w Urzędzie Skarbowym w Żaganiu takie zawiadomienia złożyło trzech podatników na 24. Zatem przejście z ksiąg rachunkowych na księgę podatkową zgłosił stosunkowo niewielki odsetek uprawnionych - stwierdza Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Również Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie zwraca uwagę, że do czterech urzędów województwa lubelskiego nie wpłynął żaden wniosek. Najwięcej, 27 sztuk, wpłynęło do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie. Generalnie z możliwości przejścia z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów skorzystało ok. 4 proc. podatników zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W województwie wielkopolskim do urzędów trafiało od kilku do kilkunastu pisemnych zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Stanowiło to zaledwie kilka procent uprawnionych podatników.

- Wielu podatników nie zdecydowało się na dokonanie zmiany i przejścia z tzw. pełnej księgowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów z uwagi na to, że takie zmiany w ciągu roku są skomplikowane i trudne, wymagają zamknięcia ksiąg rachunkowych w takcie roku i sporządzenia sprawozdania finansowego - dodaje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Sytuacja ta może jednak ulec zmianie w przyszłym roku podatkowym i grono podatników chętnych do przejścia na podatkową księgę przychodów i rozchodów może się powiększyć.

Pomyłki się zdarzały

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podkreśla, że zawiadomienia zostały złożone poprawnie, tzn. w ustawowym terminie - 22 września 2008 r. przez podatników, którzy spełnili wymagane przez ustawę warunki - w zeznaniach za 2007 rok wykazali przychód nie niższy niż 3 022 tys. zł, a wyższy od 4 533 tys. zł.

- Wyjątkiem był jeden z urzędów, gdzie zawiadomienie złożył podatnik, którego obroty przekroczyły kwotę 4 533 tys. zł - podaje Dorota Spyra-Maslinkow.

Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że w sześciu przypadkach na 89 złożone zawiadomienia nie były poprawne (złożone po terminie, podatnik nie był uprawniony).

1,2 mln euro

nowy limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

Niejedna jest zapewne przyczyna niewielkiego zainteresowania rezygnacją z prowadzenia pełnych ksiąg. Po pierwsze, moment przejścia z jednego rodzaju ewidencji na drugi wypadał w trakcie roku - co było kłopotliwe i wymuszało podjęcie wielu dodatkowych działań. Po drugie, księgi rachunkowe dają dokładniejszą informację o przebiegu zdarzeń gospodarczych i stanie firmy. Stąd wielu przedsiębiorców może cenić sobie tę formę, pomimo wyższych kosztów jej stosowania. Po trzecie, zmiany nie dokonali przedsiębiorcy, którzy przewidują, że od 1 stycznia 2009 r. będą znów zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wreszcie być może nie wszyscy przedsiębiorcy byli świadomi, że uprawnienie takie im przysługuje.

ANDRÉ HELIN

prezes BDO Numerica

Firmy, które prowadziły księgi w pełnym wydaniu, posiadały kompletne informacje na temat swojej działalności. Przechodząc na podatkową księgę przychodów i rozchodów, pozbawiłyby się takich danych. Uproszczona rachunkowość to uproszczona rzeczywistość. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych to nie tylko zabezpieczenie interesów urzędów skarbowych, ale przede wszystkim interes szeroko rozumianego środowiska gospodarczego. Trzeba sobie uświadomić, że uproszczona rachunkowość to uproszczona i często zniekształcona wiedza o sytuacji finansowej własnego przedsiębiorstwa. To jest ryzykiem zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i jego partnerów handlowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA