REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po podniesieniu limitu przychodów na księgę podatkową wróciło kilkuset podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Tylko kilkuset przedsiębiorców powróciło z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów - wynika z sondy GP.

Mali przedsiębiorcy mogli do 22 września złożyć w urzędzie skarbowym zawiadomienie o przejściu z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Z tego rozwiązania mogły skorzystać spółki, których przychody w 2007 roku nie przekroczyły 4 533 tys. zł. Warunkiem było zamknięcie ksiąg rachunkowych na 31 sierpnia i rozpoczęcie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów od 1 września. Z sondy przeprowadzonej przez nas w izbach skarbowych wynika, że zaledwie kilka procent uprawnionych przedsiębiorców skorzystało z tej możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Małe zainteresowanie

Z danych Moniki Saia-Szczypińskiej z Izby Skarbowej w Krakowie w Urzędzie Skarbowym w Nowym Sączu wynika, że zawiadomienie złożyło zaledwie 20 podatników, co stanowi 6 proc. ogółu. Podobnie było w Urzędzie Skarbowym Kraków-Krowodrza. Zbliżone dane są w całej Polsce.

Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi wskazuje, że sposób rozliczenia w województwie łódzkim zmieniło 131 podatników. W stosunku do ogólnej liczby podatników prowadzących działalność gospodarczą stanowi to bardzo niewielki odsetek (od 0,0004 proc. do 1 proc. wszystkich przedsiębiorców).

REKLAMA

W województwie kujawsko-pomorskim zawiadomienia złożyło 89 osób, w świętokrzyskim 40 na 910 uprawnionych, w zachodniopomorskim 65 podatników, na Dolnym Śląsku 123, w lubelskim 90 przedsiębiorców, na terenie Izby Skarbowej w Opolu z możliwości skorzystało 38 osób na 428 uprawnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W Drugim Urzędzie Skarbowym w Zielonej Górze zostały złożone cztery zawiadomienia na 35 podatników, którzy mieli taką możliwość. Z kolei w Urzędzie Skarbowym w Żaganiu takie zawiadomienia złożyło trzech podatników na 24. Zatem przejście z ksiąg rachunkowych na księgę podatkową zgłosił stosunkowo niewielki odsetek uprawnionych - stwierdza Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Również Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie zwraca uwagę, że do czterech urzędów województwa lubelskiego nie wpłynął żaden wniosek. Najwięcej, 27 sztuk, wpłynęło do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie. Generalnie z możliwości przejścia z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów skorzystało ok. 4 proc. podatników zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W województwie wielkopolskim do urzędów trafiało od kilku do kilkunastu pisemnych zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Stanowiło to zaledwie kilka procent uprawnionych podatników.

- Wielu podatników nie zdecydowało się na dokonanie zmiany i przejścia z tzw. pełnej księgowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów z uwagi na to, że takie zmiany w ciągu roku są skomplikowane i trudne, wymagają zamknięcia ksiąg rachunkowych w takcie roku i sporządzenia sprawozdania finansowego - dodaje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Sytuacja ta może jednak ulec zmianie w przyszłym roku podatkowym i grono podatników chętnych do przejścia na podatkową księgę przychodów i rozchodów może się powiększyć.

Pomyłki się zdarzały

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podkreśla, że zawiadomienia zostały złożone poprawnie, tzn. w ustawowym terminie - 22 września 2008 r. przez podatników, którzy spełnili wymagane przez ustawę warunki - w zeznaniach za 2007 rok wykazali przychód nie niższy niż 3 022 tys. zł, a wyższy od 4 533 tys. zł.

- Wyjątkiem był jeden z urzędów, gdzie zawiadomienie złożył podatnik, którego obroty przekroczyły kwotę 4 533 tys. zł - podaje Dorota Spyra-Maslinkow.

Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że w sześciu przypadkach na 89 złożone zawiadomienia nie były poprawne (złożone po terminie, podatnik nie był uprawniony).

1,2 mln euro

nowy limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

Niejedna jest zapewne przyczyna niewielkiego zainteresowania rezygnacją z prowadzenia pełnych ksiąg. Po pierwsze, moment przejścia z jednego rodzaju ewidencji na drugi wypadał w trakcie roku - co było kłopotliwe i wymuszało podjęcie wielu dodatkowych działań. Po drugie, księgi rachunkowe dają dokładniejszą informację o przebiegu zdarzeń gospodarczych i stanie firmy. Stąd wielu przedsiębiorców może cenić sobie tę formę, pomimo wyższych kosztów jej stosowania. Po trzecie, zmiany nie dokonali przedsiębiorcy, którzy przewidują, że od 1 stycznia 2009 r. będą znów zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wreszcie być może nie wszyscy przedsiębiorcy byli świadomi, że uprawnienie takie im przysługuje.

ANDRÉ HELIN

prezes BDO Numerica

Firmy, które prowadziły księgi w pełnym wydaniu, posiadały kompletne informacje na temat swojej działalności. Przechodząc na podatkową księgę przychodów i rozchodów, pozbawiłyby się takich danych. Uproszczona rachunkowość to uproszczona rzeczywistość. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych to nie tylko zabezpieczenie interesów urzędów skarbowych, ale przede wszystkim interes szeroko rozumianego środowiska gospodarczego. Trzeba sobie uświadomić, że uproszczona rachunkowość to uproszczona i często zniekształcona wiedza o sytuacji finansowej własnego przedsiębiorstwa. To jest ryzykiem zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i jego partnerów handlowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA