REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po podniesieniu limitu przychodów na księgę podatkową wróciło kilkuset podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Tylko kilkuset przedsiębiorców powróciło z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów - wynika z sondy GP.

Mali przedsiębiorcy mogli do 22 września złożyć w urzędzie skarbowym zawiadomienie o przejściu z ksiąg rachunkowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Z tego rozwiązania mogły skorzystać spółki, których przychody w 2007 roku nie przekroczyły 4 533 tys. zł. Warunkiem było zamknięcie ksiąg rachunkowych na 31 sierpnia i rozpoczęcie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów od 1 września. Z sondy przeprowadzonej przez nas w izbach skarbowych wynika, że zaledwie kilka procent uprawnionych przedsiębiorców skorzystało z tej możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Małe zainteresowanie

Z danych Moniki Saia-Szczypińskiej z Izby Skarbowej w Krakowie w Urzędzie Skarbowym w Nowym Sączu wynika, że zawiadomienie złożyło zaledwie 20 podatników, co stanowi 6 proc. ogółu. Podobnie było w Urzędzie Skarbowym Kraków-Krowodrza. Zbliżone dane są w całej Polsce.

Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi wskazuje, że sposób rozliczenia w województwie łódzkim zmieniło 131 podatników. W stosunku do ogólnej liczby podatników prowadzących działalność gospodarczą stanowi to bardzo niewielki odsetek (od 0,0004 proc. do 1 proc. wszystkich przedsiębiorców).

REKLAMA

W województwie kujawsko-pomorskim zawiadomienia złożyło 89 osób, w świętokrzyskim 40 na 910 uprawnionych, w zachodniopomorskim 65 podatników, na Dolnym Śląsku 123, w lubelskim 90 przedsiębiorców, na terenie Izby Skarbowej w Opolu z możliwości skorzystało 38 osób na 428 uprawnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W Drugim Urzędzie Skarbowym w Zielonej Górze zostały złożone cztery zawiadomienia na 35 podatników, którzy mieli taką możliwość. Z kolei w Urzędzie Skarbowym w Żaganiu takie zawiadomienia złożyło trzech podatników na 24. Zatem przejście z ksiąg rachunkowych na księgę podatkową zgłosił stosunkowo niewielki odsetek uprawnionych - stwierdza Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Również Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie zwraca uwagę, że do czterech urzędów województwa lubelskiego nie wpłynął żaden wniosek. Najwięcej, 27 sztuk, wpłynęło do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie. Generalnie z możliwości przejścia z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów skorzystało ok. 4 proc. podatników zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W województwie wielkopolskim do urzędów trafiało od kilku do kilkunastu pisemnych zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Stanowiło to zaledwie kilka procent uprawnionych podatników.

- Wielu podatników nie zdecydowało się na dokonanie zmiany i przejścia z tzw. pełnej księgowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów z uwagi na to, że takie zmiany w ciągu roku są skomplikowane i trudne, wymagają zamknięcia ksiąg rachunkowych w takcie roku i sporządzenia sprawozdania finansowego - dodaje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Sytuacja ta może jednak ulec zmianie w przyszłym roku podatkowym i grono podatników chętnych do przejścia na podatkową księgę przychodów i rozchodów może się powiększyć.

Pomyłki się zdarzały

Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku podkreśla, że zawiadomienia zostały złożone poprawnie, tzn. w ustawowym terminie - 22 września 2008 r. przez podatników, którzy spełnili wymagane przez ustawę warunki - w zeznaniach za 2007 rok wykazali przychód nie niższy niż 3 022 tys. zł, a wyższy od 4 533 tys. zł.

- Wyjątkiem był jeden z urzędów, gdzie zawiadomienie złożył podatnik, którego obroty przekroczyły kwotę 4 533 tys. zł - podaje Dorota Spyra-Maslinkow.

Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że w sześciu przypadkach na 89 złożone zawiadomienia nie były poprawne (złożone po terminie, podatnik nie był uprawniony).

1,2 mln euro

nowy limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

Niejedna jest zapewne przyczyna niewielkiego zainteresowania rezygnacją z prowadzenia pełnych ksiąg. Po pierwsze, moment przejścia z jednego rodzaju ewidencji na drugi wypadał w trakcie roku - co było kłopotliwe i wymuszało podjęcie wielu dodatkowych działań. Po drugie, księgi rachunkowe dają dokładniejszą informację o przebiegu zdarzeń gospodarczych i stanie firmy. Stąd wielu przedsiębiorców może cenić sobie tę formę, pomimo wyższych kosztów jej stosowania. Po trzecie, zmiany nie dokonali przedsiębiorcy, którzy przewidują, że od 1 stycznia 2009 r. będą znów zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wreszcie być może nie wszyscy przedsiębiorcy byli świadomi, że uprawnienie takie im przysługuje.

ANDRÉ HELIN

prezes BDO Numerica

Firmy, które prowadziły księgi w pełnym wydaniu, posiadały kompletne informacje na temat swojej działalności. Przechodząc na podatkową księgę przychodów i rozchodów, pozbawiłyby się takich danych. Uproszczona rachunkowość to uproszczona rzeczywistość. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych to nie tylko zabezpieczenie interesów urzędów skarbowych, ale przede wszystkim interes szeroko rozumianego środowiska gospodarczego. Trzeba sobie uświadomić, że uproszczona rachunkowość to uproszczona i często zniekształcona wiedza o sytuacji finansowej własnego przedsiębiorstwa. To jest ryzykiem zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i jego partnerów handlowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA