REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie od dnia złożenia wniosku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Nieprecyzyjne przepisy znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej budzą wątpliwości co do formalności, jakich musi dopełnić przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, wtedy gdy chce zawiesić firmę.

Działalność gospodarczą może zawiesić na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy każdy przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, bez względu na to, czy jest osobą fizyczną, prowadzi działalność w formie spółki prawa cywilnego lub jest spółką handlową: jawną, partnerską, komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną.

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2009 r.

Przedsiębiorca, który jest osobą fizyczną i działa jako jednoosobowa firma lub w formie spółki cywilnej, musi dopełnić następujących formalności:

• zgłosić informację o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej do ewidencji działalności gospodarczej, którą prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.

REKLAMA

• oznaczyć przedsiębiorcę, jego numer PESEL (jeżeli taki posiada), miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wskazać okres, na jaki zawiesza wykonywanie działalności gospodarczej;

• dołączyć oświadczenie o tym, że nie zatrudnia pracowników.

Od zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie wnosi opłaty.

W przypadku spółki cywilnej każdy przedsiębiorca będący jej wspólnikiem musi osobno wystąpić o zawieszenie działalności gospodarczej.

Co wolno przedsiębiorcy

Przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszystkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności i regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem działalności gospodarczej, wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa, osiągać przychody finansowe z działalności prowadzonej przed zawieszeniem działalności gospodarczej, a także może zostać skontrolowanych na takich samych zasadach jak przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą.

Od dnia złożenia wniosku

Okres zawieszenia działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu oraz trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. W stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym, zawieszenie wykonywania działalności wywiera skutki prawne od pierwszego dnia miesiąca następnego po tym, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca będący spółką handlową przy dokonywaniu zgłoszenia musi spełnić wymogi przewidziane dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, natomiast formalności związane z zawieszeniem dokonuje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wpis do rejestru informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego informacji o zawieszeniu tej działalności, a w szczególności daty zawieszenia działalności gospodarczej. Wniosek powinien zawierać firmę lub nazwę przedsiębiorcy, oznaczać formę prawną prowadzonej działalności, numer NIP, siedzibę i adres oraz numer w rejestrze przedsiębiorców. Do wniosku dołącza się oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

Za wpis przedsiębiorca nie uiszcza opłat sądowych i jego treści nie musi ogłaszać w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Informacje o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej zostają zamieszczone w dziale 6 rejestru przedsiębiorców.

Od 31 marca 2009 r.

Wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca składa:

• właściwemu organowi ewidencyjnemu - gdy jest osobą fizyczną

• sądowi rejestrowemu - gdy jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, bo jest spółką handlową.

Wpis do ewidencji informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej zostaje wprowadzony do systemu informatycznego i uznawać się będzie, że został dokonany z chwilą zamieszczenia danych w ewidencji.

Natomiast pozostałe wymogi co do formalności związanych z zawieszeniem działalności gospodarczej nie ulegną zmianie.

ZAWIESZANIE DZIAŁALNOŚCI

Formalności związane z zawieszeniem działalności firmy załatwiane są:

• w gminie właściwej dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy - przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną prowadzącego jednoosobową firmę lub działającego w ramach spółki cywilnej

• W Krajowym Rejestrze Sądowym - przez przedsiębiorców działających w formie spółki handlowej: jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjnej.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. nr 141, poz. 888).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA