REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynki amortyzuje się liniowo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Podatnik nie może amortyzować zakupionej nieruchomości, dokonując jednorazowego odpisu, ani korzystać z metody degresywnej.

Podatnik, który chce wykorzystywać nieruchomość na cele związane z działalnością gospodarczą, ma obowiązek wprowadzić ją do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

REKLAMA

- W tym celu, w zależności od sposobu jej nabycia, należy określić wartość początkową na dzień wprowadzenia jej do ewidencji - podkreśla Magdalena Fitali-Woźniak, konsultant w dziale doradztwa, Grupa Gumułka-Kancelaria Prawa Finansowego.

Ekspert wyjaśnia, że w przypadku nabycia nieruchomości w drodze zakupu wartością początkową jest cena nabycia. Określa się ją zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej ustawa o PIT.

- Jeżeli rzeczy zakupiono wcześniej, wartość początkową ustala się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia - twierdzi nasza rozmówczyni.

REKLAMA

Wynika to z art. 22g ust. 8 ustawy o PIT. Dodaje również, że jeżeli podatnik posiada dokument, z którego wynika cena nabycia, można przyjąć tę cenę. Zawsze jednak należy mieć na uwadze stan i stopień zużycia danego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dla uniknięcia ewentualnych sporów z organem podatkowym co do wyceny nieruchomości podatnik może poddać ją wycenie rzeczoznawcy - zaznacza Magdalena Fitali-Woźniak.

Według eksperta dodatkowo dla budynków i lokali mieszkalnych używanych przez właściciela na cele działalności gospodarczej wartość początkowa może być ustalona tzw. sposobem uproszczonym (ale jedynie na gruncie ustawy o PIT), tj. w wysokości iloczynu mkw. ich powierzchni użytkowej i kwoty 988 zł (art. 22g ust. 10 ustawy o PIT).

Ustalona wartość początkowa stanowi podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych, poprzez które podatnik może zaliczyć nieruchomość do kosztów uzyskania przychodów.

Jak twierdzi Jarosław Ferdyn, konsultant w dziale doradztwa, Grupa Gumułka Kancelaria Prawa Finansowego, odpisów można zacząć dokonywać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nieruchomość zostanie wprowadzona do ewidencji.

Podkreśla również, że w przypadku nieruchomości nie można skorzystać z metody degresywnej ani też z jednorazowego odpisu. Pozostaje zatem metoda liniowa z użyciem stawek określonych w wykazie, stawek podwyższonych lub obniżonych oraz indywidualne ustalenie stawki, które uznawane jest za odrębną metodę amortyzacji.

Jego zdaniem zastosowanie właściwej stawki zależy od rodzaju nieruchomości i przykładowo dla budynków i lokali mieszkalnych będzie to 1,5 proc., a dla budynków niemieszkalnych 2,5 proc.

Według Jarosława Ferdyna amortyzacja przyspieszona (podwyższenie stawki przy zastosowaniu określonego współczynnika) możliwa jest w przypadku używania nieruchomości w warunkach pogorszonych lub złych.

- Podatnik może indywidualnie ustalić stawkę dla nieruchomości używanej lub ulepszonej. Na uwadze musi mieć jednak ograniczenia co do minimalnego okresu amortyzacji - twierdzi ekspert.

W przypadku tzw. amortyzacji uproszczonej podatnik amortyzuje nieruchomość według powyższych zasad, z tym że nie musi jej wykazywać w ewidencji.

Ważne!

Nieruchomości amortyzuje się metodą liniową z użyciem stawek procentowych. Dla budynków i lokali mieszkalnych stawka wynosi 1,5 proc., a dla budynków niemieszkalnych 2,5 proc.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA