REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozostały dwa tygodnie na uiszczenie opłaty produktowej

REKLAMA

Do końca marca przedsiębiorcy muszą uiścić opłatę produktową i przesłać sprawozdanie z ewidencji opakowań. W przeciwnym razie zapłacą grzywnę.

Przedsiębiorcy, którzy importują lub wytwarzają produkty w opakowaniach czy prowadzą np. sklep o powierzchni przekraczającej 500 mkw., muszą do 31 marca uiścić opłatę produktową. Muszą oni przedstawić także informację o ilości opakowań wprowadzonych do obrotu oraz o masie opakowań poddanych recyklingowi.

Na rachunek urzędu

Opłatę produktową należy uiścić na rachunek właściwego - ze względu na lokalizację firmy - urzędu marszałkowskiego. Naliczają ją sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi. Jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie dokument potwierdzający ten stan. Poziomy odzysku i recyklingu określone są w załączniku do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Opłaty tej nie wnosi się także w sytuacji, gdy jej łączna roczna wysokość nie przekracza 50 złotych.

Kara za opóźnienie

Za niewypełnienie obowiązków sprawozdawczych i za brak wniesienia opłaty produktowej w terminie może być nałożona kara. Marszałek województwa wydaje decyzję, w której określa wysokość opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma wówczas 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej. Ponieważ nie wszyscy przedsiębiorcy radzą sobie z obowiązkami sprawozdawczymi, to mogą oni zlecić obsługę w tym zakresie odpowiedniej organizacji odzysku, która przejmie na siebie wszystkie obowiązki. W takim wypadku trzeba w urzędzie marszałkowskim przedstawić umowę z danym podmiotem.

- Przedsiębiorcom, który wprowadzają do sprzedaży napoje w plastykowych butelkach, ciężko jest prowadzić jednocześnie zbiórkę odpadów z tworzyw sztucznych i poddawać je odzyskowi i recyklingowi - mówi Piotr Sakowicz z Organizacji Odzysku Eko-Punkt. Jego zdaniem trudność ta polega na tym, że przedsiębiorcy muszą stworzyć sieć selektywnego zbierania odpadów i poddać np. recyklingowi ten sam rodzaj śmieci powstałych z opakowań tego samego typu. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca wyprodukował 1 tys. butelek napoju, to musi poddać recyklingowi odpady z tworzyw sztucznych odpowiadające masie tych opakowań.

PRZYKŁAD: OBLICZANIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Za 1 tonę opakowań z tworzyw sztucznych, które nie zostały poddane recyklingowi opłata produktowa wyniesie nieco ponad 580 zł (2,64 zł za kg). Opłatę nalicza się wg wzoru 1000 kg x 22 roc. (poziom recyklingu danego odpadu z tworzyw sztucznych) x 2,64 zł.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.). 
- Rozporządzenie ministra środowiska z dnia 9 sierpnia 2005 r. w sprawie stawek opłat produktowych (Dz.U. nr 157, poz. 1325).
- Rozporządzenie ministra środowiska z dnia 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (Dz.U. nr 226, poz. 1654). 
- Rozporządzenie z 24 maja 2005 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz.U. z 2005 r. nr 103, poz. 872).

Łukasz Kuligowski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA