REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy logistyczne będą szukać pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W roku 2007 przybędzie specjalistycznych i rozbudowanych regulacji prawnych. W związku z koniecznością poszukiwania pracowników zza wschodniej granicy trzeba będzie się nauczyć nowych procedur zezwalających na ich zatrudnienie.


Rozmowa z Krzysztofem Wysockim
radcą prawnym, wspólnikiem i dyrektorem departamentu w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy


Jakie czynniki utrudniają prowadzenie działalności w branży spedycyjnej i logistycznej (TSL)?


- Sporym problem jest zjawisko wyjazdu polskich pracowników za granicę. Dotyczy to zwłaszcza kierowców oraz pracowników magazynowych, a więc grupy zawodowej kluczowej dla branży TSL. By zapełnić powstałą lukę, konieczne może okazać się sięgnięcie po pracowników zza wschodniej granicy, np. z Ukrainy. Wymaga to jednak uprzedniego pokonania swego rodzaju toru przeszkód złożonego z wymogów natury administracyjnej.


Co trzeba uwzględniać w obsłudze klienta, aby sprostać konkurencji?

- Przyszłość branży postrzegam w jasnych barwach, choć sądzę, że rok 2007 przyniesie wiele różnego rodzaju wyzwań, w tym konieczność sprostania wymogom coraz bardziej rozbudowanych, specjalistycznych regulacji prawnych. Decydując się na obsługę logistyczną klienta, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko uwarunkowania operacyjne, ale również specjalistyczne wymogi wynikające z przepisów odnoszących się do branży, w której działa klient. Wystarczy powołać regulacje prawa żywnościowego czy farmaceutycznego. Ich spełnienie przez operatora logistycznego warunkuje zazwyczaj rozpoczęcie współpracy.
Miniony rok był bez wątpienia rokiem ostrej konkurencji. Znacząco zwiększyła się w ostatnich latach liczba przedsiębiorców świadczących usługi w branży TSL. Równolegle wzrosły wymagania klientów, którzy oczekują poszerzania zakresu oferowanych usług, skracania terminów realizacji dostaw oraz podwyższania jakości. Bywa, że przejawem nadmiernych oczekiwań klientów jest formułowanie nieuzasadnionych bądź niewspółmiernych roszczeń odszkodowawczych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług. W takich przypadkach trzeba się jednak odwoływać do bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo przewozowe oraz Konwencji CMR, które w znacznym stopniu wyznaczają granice odpowiedzialności.


Jaka zmiana prawna najbardziej zaważyła na pracy firm TSL w ubiegłym roku?

- Z pewnością nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która wprowadziła wymóg posiadania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy przez przedsiębiorców prowadzących pośrednictwo przy przewozie rzeczy, zwana potocznie licencją dla spedytora. Spowodowało to sporą falę krytyki. Wątpliwości budzi już samo sformułowanie pośrednictwo przy przewozie rzeczy, podobnie jak poszerzenie o ten obszar działalności pojęcia transportu drogowego. Wykładnia przepisów prowadzi obecnie do zaskakującego wniosku, że przedsiębiorca pośredniczący przy przewozie rzeczy jest przewoźnikiem drogowym. Ponadto nie przewidziano odrębnego wzorca dokumentu licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy. Identycznie wyglądający dokument licencji wydawany jest więc podmiotowi wykonującemu krajowe przewozy rzeczy, podmiotowi prowadzącemu pośrednictwo przy przewozie rzeczy, jak również prowadzącemu oba rodzaje działalności jednocześnie. Krótko mówiąc, z treści licencji nie wynika, czy mamy do czynienia z przewoźnikiem, spedytorem czy może z jednym i drugim.

Podstawa prawna
- Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).
- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz.U. z 2006 r. nr 141, poz. 1002).
- Ustawa z 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz.U. z 2006 r., nr 234, poz. 1694).
- Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 sierpnia 2003 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz.U. z 2003 r. nr 150, poz. 1462 z późn. zm.).
- Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 5 sierpnia 2003 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony oraz fotografii dołączanych do wniosku (Dz.U. z 2003 r. nr 147, poz. 1435).

Krzysztof Wysocki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA