REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy logistyczne będą szukać pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W roku 2007 przybędzie specjalistycznych i rozbudowanych regulacji prawnych. W związku z koniecznością poszukiwania pracowników zza wschodniej granicy trzeba będzie się nauczyć nowych procedur zezwalających na ich zatrudnienie.


Rozmowa z Krzysztofem Wysockim
radcą prawnym, wspólnikiem i dyrektorem departamentu w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy


Jakie czynniki utrudniają prowadzenie działalności w branży spedycyjnej i logistycznej (TSL)?


- Sporym problem jest zjawisko wyjazdu polskich pracowników za granicę. Dotyczy to zwłaszcza kierowców oraz pracowników magazynowych, a więc grupy zawodowej kluczowej dla branży TSL. By zapełnić powstałą lukę, konieczne może okazać się sięgnięcie po pracowników zza wschodniej granicy, np. z Ukrainy. Wymaga to jednak uprzedniego pokonania swego rodzaju toru przeszkód złożonego z wymogów natury administracyjnej.


Co trzeba uwzględniać w obsłudze klienta, aby sprostać konkurencji?

- Przyszłość branży postrzegam w jasnych barwach, choć sądzę, że rok 2007 przyniesie wiele różnego rodzaju wyzwań, w tym konieczność sprostania wymogom coraz bardziej rozbudowanych, specjalistycznych regulacji prawnych. Decydując się na obsługę logistyczną klienta, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko uwarunkowania operacyjne, ale również specjalistyczne wymogi wynikające z przepisów odnoszących się do branży, w której działa klient. Wystarczy powołać regulacje prawa żywnościowego czy farmaceutycznego. Ich spełnienie przez operatora logistycznego warunkuje zazwyczaj rozpoczęcie współpracy.
Miniony rok był bez wątpienia rokiem ostrej konkurencji. Znacząco zwiększyła się w ostatnich latach liczba przedsiębiorców świadczących usługi w branży TSL. Równolegle wzrosły wymagania klientów, którzy oczekują poszerzania zakresu oferowanych usług, skracania terminów realizacji dostaw oraz podwyższania jakości. Bywa, że przejawem nadmiernych oczekiwań klientów jest formułowanie nieuzasadnionych bądź niewspółmiernych roszczeń odszkodowawczych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług. W takich przypadkach trzeba się jednak odwoływać do bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo przewozowe oraz Konwencji CMR, które w znacznym stopniu wyznaczają granice odpowiedzialności.


Jaka zmiana prawna najbardziej zaważyła na pracy firm TSL w ubiegłym roku?

- Z pewnością nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która wprowadziła wymóg posiadania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy przez przedsiębiorców prowadzących pośrednictwo przy przewozie rzeczy, zwana potocznie licencją dla spedytora. Spowodowało to sporą falę krytyki. Wątpliwości budzi już samo sformułowanie pośrednictwo przy przewozie rzeczy, podobnie jak poszerzenie o ten obszar działalności pojęcia transportu drogowego. Wykładnia przepisów prowadzi obecnie do zaskakującego wniosku, że przedsiębiorca pośredniczący przy przewozie rzeczy jest przewoźnikiem drogowym. Ponadto nie przewidziano odrębnego wzorca dokumentu licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy. Identycznie wyglądający dokument licencji wydawany jest więc podmiotowi wykonującemu krajowe przewozy rzeczy, podmiotowi prowadzącemu pośrednictwo przy przewozie rzeczy, jak również prowadzącemu oba rodzaje działalności jednocześnie. Krótko mówiąc, z treści licencji nie wynika, czy mamy do czynienia z przewoźnikiem, spedytorem czy może z jednym i drugim.

Podstawa prawna
- Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).
- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz.U. z 2006 r. nr 141, poz. 1002).
- Ustawa z 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz.U. z 2006 r., nr 234, poz. 1694).
- Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 sierpnia 2003 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz.U. z 2003 r. nr 150, poz. 1462 z późn. zm.).
- Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 5 sierpnia 2003 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony oraz fotografii dołączanych do wniosku (Dz.U. z 2003 r. nr 147, poz. 1435).

Krzysztof Wysocki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA