REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za utrzymanie sieci płacą przedsiębiorcy

REKLAMA

Przedsiębiorca, który wytwarza energię na własne potrzeby, a jest podłączony do sieci elektroenergetycznej, musi ponosić koszty jej utrzymania, gdyż dzięki sieci może sprzedawać swoją energię i uzyskiwać zyski - orzekł wczoraj Trybunał Konstytucyjny.


Polska Sieć Elektroenergetyczna wystąpiła do Sądu Okręgowego w Warszawie przeciwko Zakładowi Energetycznemu Płock oraz PKN Orlen o zapłacenia opłaty systemowej w wysokości 62 mln zł, za korzystanie z sieci elektroenergetycznych przez autoproducenta, jakim jest PKN Orlen. Kwotę roszczenia zakwestionowała spółka z Płocka, która twierdzi, że wytwarza energię na własne potrzeby, a tylko jej nadwyżkę sprzedaje innym przedsiębiorcom przy wykorzystaniu sieci elektroenergetycznej i z tego względu powinna płacić jedynie za przesyłanie energii sprzedanej, a nie wytwarzanej – jak jest to obecnie.

Zgodnie z par. 36 rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 14 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf, wydanym na podstawie art. 42 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1217), składnikiem opłaty przesyłowej jest opłata systemowa. Wysokość tej opłaty jest proporcjonalna do ilości energii zużytej bez względu na to, czy energia ta była przesyłana czy też została wyprodukowana i zużyta na potrzeby własne autoproducenta bez jej przesłania.

Taka sytuacja autoproducentów zaniepokoiła sąd okręgowy, który skierował pytanie prawne do Trybunału Konstytucyjnego. Zdaniem sądu obowiązujące prawo nie precyzuje, czy przy obliczaniu opłaty przesyłowej należy brać pod uwagę ilość energii wyprodukowanej przez autoproducentów. Gdyby tak było w istocie, to zdaniem sądu okręgowego taka sytuacja powoduje, że autoproducenci mają obowiązek ponoszenia opłat, mimo że energia ta nie przepływa przez system przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się przesyłaniem i dystrybucją energii. Takie ukształtowanie sytuacji prawnej autoproducentów budzi zdaniem sądu wątpliwości konstytucyjne.

Z takim stanowiskiem sądu nie zgodził się przedstawiciel Sejmu. Poseł Wojciech Szarama, który reprezentował parlament, wskazał, że także autoproducenci mogą korzystać z sieci elektroenergetycznych i z tego względu powinny ponosić koszty ich utrzymania.

– Nawet jeżeli wysokość tej opłaty jest duża, to zawsze wynika ona z kosztów utrzymania sieci – argumentował poseł Wojciech Szarama.

Taką argumentację podzielił także Trybunał Konstytucyjny. We wczorajszym wyroku uznał on, że każdy wytwórca energii osiąga korzyści ekonomiczne z podłączenia do sieci elektroenergetycznej, gdyż w każdej chwili może włączyć do niej nadwyżki swojej energii celem jej sprzedaży.

– Z tego względu niezbędne jest ponoszenie przez przedsiębiorców wytwarzających energię kosztów utrzymania sieci, nawet jeżeli tylko część energii sprzedają przy jej użyciu – wyjaśnił sędzia TK Janusz Niemcewicz. Dodał on, że pośrednio koszty te ponoszą nawet zwykli odbiorcy energii.
Sygn. akt P 28/05

SŁOWNIK
AUTOPRODUCENT przedsiębiorca, który wytwarza energię na własne potrzeby oraz, będąc przyłączonym do ogólnodostępnej sieci elektroenergetycznej, sprzedaje przy jej użyciu innym przedsiębiorcom nadwyżkę wytworzonej przez siebie energii.
 


Arkadiusz Jaraszek
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA