REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej kontraktów dla polskich firm

REKLAMA

Unijny przemysł nieźle finiszował w zeszłym roku, zbierając w grudniu o 2,3 proc. więcej zamówień niż w listopadzie. Odbiorcy wyrobów polskiego przemysłu jednak nie dopisali, bo zamówienia spadły.

Zamówienia są jednym z nerwów każdego przemysłu, bo w dużym stopniu rozstrzygają o przyszłych trendach w gospodarce. Szefowie większości firm produkcyjnych w Unii mogą spoglądać na najbliższą przyszłość z optymizmem. Portfel nowych zamówień wzrósł bowiem o 2,3 proc., a w Eurolandzie nawet o 2,5 proc.

Jak wynika z wczorajszego raportu Eurostatu, unijnych służb statystycznych, wzrosty ponad przeciętną notowano na Malcie (16 proc.) oraz we Francji (5,3 proc.), Belgii (4,0 proc.) i Szwecji (3,9 proc.). Natomiast największe spadki dotknęły grupę czterech krajów, w tym Polskę, gdzie liczba zamówień zmniejszyła się o 3,5 proc. Znacznie większy regres, przywodzący na myśl poważne kłopoty, stał się udziałem Węgier i Łotwy. Zamówienia w tych krajach spadły w grudniu w porównaniu z listopadem – odpowiednio – o 31,1 proc. i 29,5 proc.

Także w ujęciu grudzień 2005 do grudnia 2004, Polska znalazła się w gronie państw rejestrujących największe spadki. Pod tym względem wyprzedzają nas tylko Węgry i Malta, która, w relacji miesiąc do miesiąca została liderem w kategorii największego wzrostu zamówień.

– Byłby tu powód do niepokoju, gdyby taka tendencja utrzymywała się dłużej, powiedzmy kilka miesięcy. To są wskaźniki, które potrafią bardzo fluktuować. Bardzo często jest tak, że jeśli mierzymy okres do okresu, to okazuje się, że np. w zeszłym roku w grudniu było wyjątkowo dużo zamówień. I w takiej sytuacji rzeczywiście może nastąpić spadek, który wcale nie oznacza, że w gospodarce jest źle. Bliższe prawdy jest stwierdzenie, że grudzień nie był tak wyjątkowy, jak ten rok temu – wyjaśnia prof. Witold Orłowski, dyrektor Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej.


 Tadeusz Barzdo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA