REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed sprzedażą danych można się bronić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadku sprzedaży przez Telekomunikację Polską baz danych zawierających informacje o firmach, przedsiębiorcy nie są bezradni wobec prawa. Jeśli udostępnienie tych danych narusza słuszny interes abonenta i jego dobra osobiste, może o­n dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego.
Przesiębiorcy skarżą się na niechciane telefony od telemarketerów. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że z pomocą firmom telemarketingowym przyszła Telekomunikacja Polska, dołączając do swojej oferty sprzedaż baz danych swoich abonentów. TP w ofercie podkreśla, że sprzedaż baz danych TP S.A. to usługa dedykowana m.in. do firm badawczych i telemarketingowych, agencji reklamowych, firm ubezpieczeniowych oraz banków. TP posiada bazę danych podmiotów gospodarczych z pełną informacją o branży, zawierającą ok. 900 tys. danych firm i instytucji z całej Polski. W ramach tej usługi TP oferuje: udostępnianie danych o firmach zawartych w bazach TP oraz udostępnianie numerów telefonów abonentów prywatnych. Zbiór danych może być przesłany w formie elektronicznej. Jak podkreśla TP S.A. usługa (płatna) stwarza wiele korzyści zainteresowanym podmiotom: stworzenie własnej bazy danych potencjalnych klientów, obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów, możliwość przeprowadzania badań marketingowych oraz efektywne wykorzystanie budżetu na reklamę i promocję.
Co może przedsiębiorca, którego dane znalazły się w ofercie TP S.A.
• Żądać ustalenia przez sąd, że dobro zostało naruszone. Mając taki wyrok, można domagać się od TP S.A. usunięcia swoich danych z oferty.
• Wnieść powództwo o zaniechanie zamieszczania danych firmy w ofercie TP S.A.
• Żądać, aby sąd nakazał usunięcia danych z oferty.
• Żądać odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
• Domagać się odszkodowania.
Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jak – w omawianej sytuacji – przepisy prawa chronią przedsiębiorców i jakimi środkami prawnymi dysponują.
Jak powiedział dr Andrzej Krasuski, radca prawny w kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna, podstawy prawnej sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach należy poszukiwać w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z tą ustawą, udostępnianie w spisie danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Wobec braku definicji ustawowej, za słuszny interes można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.
W przypadku naruszenia słusznego interesu przedsiębiorcy, jeżeli to naruszenie obejmuje jego dobra osobiste (np. dobre imię firmy, jej nazwę), może on dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. W myśl art. 43 kodeksu cywilnego przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Zgodnie z art. 23 k.c., dobrami osobistymi jest m.in. wizerunek.
Przedsiębiorca, którego dobro osobiste zostało naruszone cudzym działaniem, może po pierwsze żądać zaniechania tego działania. Musi jednak wówczas wykazać przed sądem bezprawność naruszenia tego dobra. W razie dokonanego naruszenia dobra osobistego przedsiębiorca może także żądać, ażeby ten, kto naruszył dobro, usunął skutki naruszenia.
Przedsiębiorca może również żądać zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Jeżeli natomiast przedsiębiorca doznał wskutek naruszenia dobra osobistego szkody majątkowej, może wystąpić z pozwem o odszkodowanie.

Aneta Mościcka


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA