REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed sprzedażą danych można się bronić

REKLAMA

W przypadku sprzedaży przez Telekomunikację Polską baz danych zawierających informacje o firmach, przedsiębiorcy nie są bezradni wobec prawa. Jeśli udostępnienie tych danych narusza słuszny interes abonenta i jego dobra osobiste, może o­n dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego.
Przesiębiorcy skarżą się na niechciane telefony od telemarketerów. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że z pomocą firmom telemarketingowym przyszła Telekomunikacja Polska, dołączając do swojej oferty sprzedaż baz danych swoich abonentów. TP w ofercie podkreśla, że sprzedaż baz danych TP S.A. to usługa dedykowana m.in. do firm badawczych i telemarketingowych, agencji reklamowych, firm ubezpieczeniowych oraz banków. TP posiada bazę danych podmiotów gospodarczych z pełną informacją o branży, zawierającą ok. 900 tys. danych firm i instytucji z całej Polski. W ramach tej usługi TP oferuje: udostępnianie danych o firmach zawartych w bazach TP oraz udostępnianie numerów telefonów abonentów prywatnych. Zbiór danych może być przesłany w formie elektronicznej. Jak podkreśla TP S.A. usługa (płatna) stwarza wiele korzyści zainteresowanym podmiotom: stworzenie własnej bazy danych potencjalnych klientów, obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów, możliwość przeprowadzania badań marketingowych oraz efektywne wykorzystanie budżetu na reklamę i promocję.
Co może przedsiębiorca, którego dane znalazły się w ofercie TP S.A.
• Żądać ustalenia przez sąd, że dobro zostało naruszone. Mając taki wyrok, można domagać się od TP S.A. usunięcia swoich danych z oferty.
• Wnieść powództwo o zaniechanie zamieszczania danych firmy w ofercie TP S.A.
• Żądać, aby sąd nakazał usunięcia danych z oferty.
• Żądać odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
• Domagać się odszkodowania.
Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jak – w omawianej sytuacji – przepisy prawa chronią przedsiębiorców i jakimi środkami prawnymi dysponują.
Jak powiedział dr Andrzej Krasuski, radca prawny w kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna, podstawy prawnej sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach należy poszukiwać w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z tą ustawą, udostępnianie w spisie danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Wobec braku definicji ustawowej, za słuszny interes można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.
W przypadku naruszenia słusznego interesu przedsiębiorcy, jeżeli to naruszenie obejmuje jego dobra osobiste (np. dobre imię firmy, jej nazwę), może on dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. W myśl art. 43 kodeksu cywilnego przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Zgodnie z art. 23 k.c., dobrami osobistymi jest m.in. wizerunek.
Przedsiębiorca, którego dobro osobiste zostało naruszone cudzym działaniem, może po pierwsze żądać zaniechania tego działania. Musi jednak wówczas wykazać przed sądem bezprawność naruszenia tego dobra. W razie dokonanego naruszenia dobra osobistego przedsiębiorca może także żądać, ażeby ten, kto naruszył dobro, usunął skutki naruszenia.
Przedsiębiorca może również żądać zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Jeżeli natomiast przedsiębiorca doznał wskutek naruszenia dobra osobistego szkody majątkowej, może wystąpić z pozwem o odszkodowanie.

Aneta Mościcka


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA