REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed sprzedażą danych można się bronić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadku sprzedaży przez Telekomunikację Polską baz danych zawierających informacje o firmach, przedsiębiorcy nie są bezradni wobec prawa. Jeśli udostępnienie tych danych narusza słuszny interes abonenta i jego dobra osobiste, może o­n dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego.
Przesiębiorcy skarżą się na niechciane telefony od telemarketerów. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że z pomocą firmom telemarketingowym przyszła Telekomunikacja Polska, dołączając do swojej oferty sprzedaż baz danych swoich abonentów. TP w ofercie podkreśla, że sprzedaż baz danych TP S.A. to usługa dedykowana m.in. do firm badawczych i telemarketingowych, agencji reklamowych, firm ubezpieczeniowych oraz banków. TP posiada bazę danych podmiotów gospodarczych z pełną informacją o branży, zawierającą ok. 900 tys. danych firm i instytucji z całej Polski. W ramach tej usługi TP oferuje: udostępnianie danych o firmach zawartych w bazach TP oraz udostępnianie numerów telefonów abonentów prywatnych. Zbiór danych może być przesłany w formie elektronicznej. Jak podkreśla TP S.A. usługa (płatna) stwarza wiele korzyści zainteresowanym podmiotom: stworzenie własnej bazy danych potencjalnych klientów, obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów, możliwość przeprowadzania badań marketingowych oraz efektywne wykorzystanie budżetu na reklamę i promocję.
Co może przedsiębiorca, którego dane znalazły się w ofercie TP S.A.
• Żądać ustalenia przez sąd, że dobro zostało naruszone. Mając taki wyrok, można domagać się od TP S.A. usunięcia swoich danych z oferty.
• Wnieść powództwo o zaniechanie zamieszczania danych firmy w ofercie TP S.A.
• Żądać, aby sąd nakazał usunięcia danych z oferty.
• Żądać odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
• Domagać się odszkodowania.
Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jak – w omawianej sytuacji – przepisy prawa chronią przedsiębiorców i jakimi środkami prawnymi dysponują.
Jak powiedział dr Andrzej Krasuski, radca prawny w kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna, podstawy prawnej sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach należy poszukiwać w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z tą ustawą, udostępnianie w spisie danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Wobec braku definicji ustawowej, za słuszny interes można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.
W przypadku naruszenia słusznego interesu przedsiębiorcy, jeżeli to naruszenie obejmuje jego dobra osobiste (np. dobre imię firmy, jej nazwę), może on dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. W myśl art. 43 kodeksu cywilnego przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Zgodnie z art. 23 k.c., dobrami osobistymi jest m.in. wizerunek.
Przedsiębiorca, którego dobro osobiste zostało naruszone cudzym działaniem, może po pierwsze żądać zaniechania tego działania. Musi jednak wówczas wykazać przed sądem bezprawność naruszenia tego dobra. W razie dokonanego naruszenia dobra osobistego przedsiębiorca może także żądać, ażeby ten, kto naruszył dobro, usunął skutki naruszenia.
Przedsiębiorca może również żądać zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Jeżeli natomiast przedsiębiorca doznał wskutek naruszenia dobra osobistego szkody majątkowej, może wystąpić z pozwem o odszkodowanie.

Aneta Mościcka


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA