REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed sprzedażą danych można się bronić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadku sprzedaży przez Telekomunikację Polską baz danych zawierających informacje o firmach, przedsiębiorcy nie są bezradni wobec prawa. Jeśli udostępnienie tych danych narusza słuszny interes abonenta i jego dobra osobiste, może o­n dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego.
Przesiębiorcy skarżą się na niechciane telefony od telemarketerów. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że z pomocą firmom telemarketingowym przyszła Telekomunikacja Polska, dołączając do swojej oferty sprzedaż baz danych swoich abonentów. TP w ofercie podkreśla, że sprzedaż baz danych TP S.A. to usługa dedykowana m.in. do firm badawczych i telemarketingowych, agencji reklamowych, firm ubezpieczeniowych oraz banków. TP posiada bazę danych podmiotów gospodarczych z pełną informacją o branży, zawierającą ok. 900 tys. danych firm i instytucji z całej Polski. W ramach tej usługi TP oferuje: udostępnianie danych o firmach zawartych w bazach TP oraz udostępnianie numerów telefonów abonentów prywatnych. Zbiór danych może być przesłany w formie elektronicznej. Jak podkreśla TP S.A. usługa (płatna) stwarza wiele korzyści zainteresowanym podmiotom: stworzenie własnej bazy danych potencjalnych klientów, obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów, możliwość przeprowadzania badań marketingowych oraz efektywne wykorzystanie budżetu na reklamę i promocję.
Co może przedsiębiorca, którego dane znalazły się w ofercie TP S.A.
• Żądać ustalenia przez sąd, że dobro zostało naruszone. Mając taki wyrok, można domagać się od TP S.A. usunięcia swoich danych z oferty.
• Wnieść powództwo o zaniechanie zamieszczania danych firmy w ofercie TP S.A.
• Żądać, aby sąd nakazał usunięcia danych z oferty.
• Żądać odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
• Domagać się odszkodowania.
Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jak – w omawianej sytuacji – przepisy prawa chronią przedsiębiorców i jakimi środkami prawnymi dysponują.
Jak powiedział dr Andrzej Krasuski, radca prawny w kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna, podstawy prawnej sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach należy poszukiwać w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z tą ustawą, udostępnianie w spisie danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Wobec braku definicji ustawowej, za słuszny interes można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.
W przypadku naruszenia słusznego interesu przedsiębiorcy, jeżeli to naruszenie obejmuje jego dobra osobiste (np. dobre imię firmy, jej nazwę), może on dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. W myśl art. 43 kodeksu cywilnego przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Zgodnie z art. 23 k.c., dobrami osobistymi jest m.in. wizerunek.
Przedsiębiorca, którego dobro osobiste zostało naruszone cudzym działaniem, może po pierwsze żądać zaniechania tego działania. Musi jednak wówczas wykazać przed sądem bezprawność naruszenia tego dobra. W razie dokonanego naruszenia dobra osobistego przedsiębiorca może także żądać, ażeby ten, kto naruszył dobro, usunął skutki naruszenia.
Przedsiębiorca może również żądać zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Jeżeli natomiast przedsiębiorca doznał wskutek naruszenia dobra osobistego szkody majątkowej, może wystąpić z pozwem o odszkodowanie.

Aneta Mościcka


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA