REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 31 lipca obowiązuje zakaz reklamy papierosów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 31 lipca wchodzi w życie dyrektywa zakazująca reklamy wyrobów tytoniowych w prasie, radiu i internecie oraz sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych transgranicznych wydarzeń kulturalnych i sportowych - poinformowała w środę Komisja Europejska.
Dyrektywa, która została przyjęta przez Parlament Europejski i Radę w 2003 roku, stosuje się wyłącznie do reklamy i sponsorowania przez producentów tytoniowych w wymiarze transgranicznym. Reklama w kinach i na billboardach lub przy użyciu artykułów promocyjnych (np. popielniczek lub parasoli) nie wchodzi zatem w zakres jej stosowania. Podobnie sytuacja przedstawia się ze sponsorowaniem wydarzeń o zasięgu czysto lokalnym, którego uczestnicy pochodzą tylko z jednego państwa członkowskiego. Reklama wyrobów tytoniowych w telewizji została zakazana w UE od początku lat 90. i regulowana jest dyrektywą "Telewizja bez granic".

Chociaż większość państw UE, także Polska, przyjęła już niezbędne przepisy ustawodawcze lub jest w trakcie ich przyjmowania, nie jest pewne, że wszystkie z nich zrobią to do dnia 31 lipca. Polskie prawo jest bardziej rygorystyczne niż unijne. Już obecnie w Polsce obowiązują przepisy zakazujące reklamy wyrobów tytoniowych: telewizyjnej, radiowej, prasowej, a także zewnętrznej - na billboardach i plakatach.

Firmy tytoniowe nie mogą również sponsorować działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej. Unijny komisarz ds. zdrowia i ochrony konsumentów Markos Kyprianou z zadowoleniem przyjął wejście w życie tej dyrektywy. Komentując jej wdrażanie, cypryjski komisarz powiedział, że zakaz reklamy wyrobów tytoniowych jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia palenia.

"Dyrektywa ta uratuje życie i zmniejszy liczbę Europejczyków, którzy cierpią na choroby związane z paleniem" - powiedział Kyprianou.

Według badania przeprowadzonego przez Bank Światowy, zakaz reklamy może doprowadzić do zredukowania zjawiska palenia papierosów o 7 proc. Ramowa konwencja Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie kontroli wyrobów tytoniowych, której ratyfikacja przez UE właśnie dobiegła końca, stawia sobie za jeden z celów całkowity zakaz reklamy, promocji oraz sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych.

Eksperci oszacowali, że palenie tytoniu jest przyczyną śmierci 650 tys. ludzi rocznie w 25 krajach członkowskich w UE, a nałóg palenia tytoniu powoduje roczne straty w wysokości ok. 100 mld euro. Choć generalnie palenie w Unii Europejskiej zaczyna wychodzić z mody wśród dorosłych, niepokojącym trendem jest wzrost liczby palaczy wśród nastolatków. Dyrektywa z 2003 roku została przyjęta przy wykorzystaniu kompetencji, jakie posiada UE przy regulacji jej rynku wewnętrznego.

W latach 90. zróżnicowanie przepisów krajowych w sprawie reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów było barierą w swobodnym przepływie towarów i wspierających je usług między państwami członkowskimi.

W 1998 roku UE próbowała rozwiązać ten problem przyjmując dyrektywę zakazującą wszelkich form reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych.

W 2001 r. dyrektywa ta została uchylona przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który orzekł, że całkowity zakaz przekraczałby kompetencje UE. Jednakże Trybunał stwierdził, że UE może zgodnie z prawem wprowadzić bardziej ograniczony zakaz reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych. Dyrektywa z 2003 r. ściśle przestrzega granic ustalonych przez Trybunał w jego orzeczeniu z 2001 r.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

REKLAMA

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

REKLAMA

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA