REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 31 lipca obowiązuje zakaz reklamy papierosów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 31 lipca wchodzi w życie dyrektywa zakazująca reklamy wyrobów tytoniowych w prasie, radiu i internecie oraz sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych transgranicznych wydarzeń kulturalnych i sportowych - poinformowała w środę Komisja Europejska.
Dyrektywa, która została przyjęta przez Parlament Europejski i Radę w 2003 roku, stosuje się wyłącznie do reklamy i sponsorowania przez producentów tytoniowych w wymiarze transgranicznym. Reklama w kinach i na billboardach lub przy użyciu artykułów promocyjnych (np. popielniczek lub parasoli) nie wchodzi zatem w zakres jej stosowania. Podobnie sytuacja przedstawia się ze sponsorowaniem wydarzeń o zasięgu czysto lokalnym, którego uczestnicy pochodzą tylko z jednego państwa członkowskiego. Reklama wyrobów tytoniowych w telewizji została zakazana w UE od początku lat 90. i regulowana jest dyrektywą "Telewizja bez granic".

Chociaż większość państw UE, także Polska, przyjęła już niezbędne przepisy ustawodawcze lub jest w trakcie ich przyjmowania, nie jest pewne, że wszystkie z nich zrobią to do dnia 31 lipca. Polskie prawo jest bardziej rygorystyczne niż unijne. Już obecnie w Polsce obowiązują przepisy zakazujące reklamy wyrobów tytoniowych: telewizyjnej, radiowej, prasowej, a także zewnętrznej - na billboardach i plakatach.

Firmy tytoniowe nie mogą również sponsorować działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej. Unijny komisarz ds. zdrowia i ochrony konsumentów Markos Kyprianou z zadowoleniem przyjął wejście w życie tej dyrektywy. Komentując jej wdrażanie, cypryjski komisarz powiedział, że zakaz reklamy wyrobów tytoniowych jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia palenia.

"Dyrektywa ta uratuje życie i zmniejszy liczbę Europejczyków, którzy cierpią na choroby związane z paleniem" - powiedział Kyprianou.

Według badania przeprowadzonego przez Bank Światowy, zakaz reklamy może doprowadzić do zredukowania zjawiska palenia papierosów o 7 proc. Ramowa konwencja Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie kontroli wyrobów tytoniowych, której ratyfikacja przez UE właśnie dobiegła końca, stawia sobie za jeden z celów całkowity zakaz reklamy, promocji oraz sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych.

Eksperci oszacowali, że palenie tytoniu jest przyczyną śmierci 650 tys. ludzi rocznie w 25 krajach członkowskich w UE, a nałóg palenia tytoniu powoduje roczne straty w wysokości ok. 100 mld euro. Choć generalnie palenie w Unii Europejskiej zaczyna wychodzić z mody wśród dorosłych, niepokojącym trendem jest wzrost liczby palaczy wśród nastolatków. Dyrektywa z 2003 roku została przyjęta przy wykorzystaniu kompetencji, jakie posiada UE przy regulacji jej rynku wewnętrznego.

W latach 90. zróżnicowanie przepisów krajowych w sprawie reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów było barierą w swobodnym przepływie towarów i wspierających je usług między państwami członkowskimi.

W 1998 roku UE próbowała rozwiązać ten problem przyjmując dyrektywę zakazującą wszelkich form reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych.

W 2001 r. dyrektywa ta została uchylona przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który orzekł, że całkowity zakaz przekraczałby kompetencje UE. Jednakże Trybunał stwierdził, że UE może zgodnie z prawem wprowadzić bardziej ograniczony zakaz reklamy wyrobów tytoniowych i sponsorowania przez producentów wyrobów tytoniowych. Dyrektywa z 2003 r. ściśle przestrzega granic ustalonych przez Trybunał w jego orzeczeniu z 2001 r.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA