REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na odległość: firmy dostarczą więcej informacji

REKLAMA

Planuje się, aby przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe na odległość przekazywali konsumentom jeszcze więcej niż obecnie informacji związanych z zawarciem umowy, mimo że zaledwie od sierpnia ub.r. obowiązują dodatkowe wymogi, jakie muszą spełniać firmy oferujące takie usługi.
Zakupy za pośrednictwem poczty elektronicznej, audiotele czy katalogu to nic innego jak zawarcie umowy na odległość. Z uwagi na fakt, że przy zawieraniu takich umów nie dochodzi do jednoczesnej obecności stron, ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) wprowadza szczególną ochronę konsumenta. Klient musi dokładnie wiedzieć, kto jest sprzedawcą (do którego skieruje swoje ewentualne roszczenia) i na jakich warunkach zawiera umowę. Musi znać m.in. wszystkie składniki ceny i zasady jej zapłaty, termin wykonania usługi czy czas, w jakim oferta lub informacja o cenie jest wiążąca. Przyznano mu również wyjątkowe uprawnienie – możliwość odstąpienia od umowy – co do zasady – w ciągu 10 dni, bez tłumaczenia się i płacenia odstępnego.
Jeszcze dalej idącą ochronę przewidziano dla konsumentów, którzy chcą zamówić usługę finansową na odległość – np. otrzymać kredyt przez telefon. Za usługi finansowe uznaje się w szczególności czynności bankowe, umowy kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowe i umowy uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. Od 25 sierpnia 2004 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi przedsiębiorca musi przedłożyć konsumentowi, który zamawia taką usługę, wiele dodatkowych informacji – m.in. o ryzyku związanym z usługą finansową, prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem czy możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów. Ponadto, dla usług finansowych na odległość, wydłużono z 10 do 14 dni (a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych – do 30 dni) termin na odstąpienie od umowy.
To jednak nie koniec zmian – planuje się bowiem kolejne obowiązki informacyjne, które miałby spełnić przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość. Rada Ministrów zaakceptowała już projekt nowelizacji ustawy regulującej wykonywanie takich usług. Przewiduje się w nim obowiązek informowania klienta m.in. o właściwości sądu (w razie sporu) i o skutkach (w tym karach umownych) ewentualnego wypowiedzenia umowy przez konsumenta. Zgodnie z projektem, obowiązki informacyjne miałyby dotyczyć tylko tzw. umów ramowych – np. umowy rachunku bankowego, umowy karty płatniczej czy umowy o nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym. Obowiązki te nie będą natomiast dotyczyć poszczególnych czynności wykonywanych w ramach wcześniej zawartej umowy – jeśli więc, przykładowo, przedsiębiorca składa propozycję dokupienia dodatkowych jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, wówczas nie musi ponownie przedstawiać mu tzw. informacji podstawowych.
Ewa Usowicz
OPINIA
Wioletta Piłka, naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warto zauważyć, że nowelizacja doprecyzowuje zasady obliczania terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy ubezpieczenia. Termin ten powinien być liczony od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji zawartych w art. 16b ust. 1 ustawy, jeżeli jest to termin późniejszy. Planuje się również uchylenie przepisu, który zobowiązuje przedsiębiorcę do wypłaty odsetek ustawowych od dokonanych przez konsumenta przedpłat, w sytuacji gdy odstępuje on od umowy. Regulacja ta wykracza bowiem poza ramy dyrektywy. Ponadto, nie ma uzasadnienia do tego, by przedsiębiorca ponosił negatywne skutki realizacji prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta, gdyż nie następuje ono z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Umowa z Mercosurem korzystna dla Polski" Jest jeden warunek [WYWIAD]

Jak Polska może stać się liderem wzrostu gospodarczego w Europie? Czy płaca minimalna zabija klasę średnią? Czy umowa z Mercosurem jest zagrożeniem, a może szansą dla Polski? Czy Polska zyska na prezydenturze Trumpa i niestabilnym świecie? Gość Infor.pl - prof. Marcin Piątkowski.

Architekci nowej ery pracy. Zmiana paradygmatu roli działu HR w organizacji

Sztuczna inteligencja wkrótce zmieni to, jak żyjemy, spędzamy wolny czas, a już na pewno to, jak pracujemy. Warto zadać sobie pytanie, kto w erze AI będzie kierował organizacjami i zapewni, że funkcjonowanie pracowników stanie się lepsze niż dotychczas? Odpowiedzią są działy HR. W erze, gdy pracownicy oczekują od firm większego zaangażowania w kwestie społeczne, dział HR powinien wrócić do swoich korzeni i położyć większy nacisk na słowo human, stając się tym samym strażnikiem ludzkości poprzez działania koncentrujące się w równym stopniu na człowieku, jak i na biznesie. Jednak te poczynania należy zacząć od siebie.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

ZUS: 1,4 mln przedsiębiorców z ulgami w ramach wakacji składkowych

Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Chodzi o wakacje składkowe. ZUS poinformował, że do tej pory przyznano już 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

REKLAMA

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Każda podwyżka najniższej krajowej to nowa fala bankructw. Teraz wypadają z rynku te, dla których ciężarem były ubiegłoroczne. Ile upadnie przez wzrost płacy minimalnej 2025 przekonamy się za rok

Przedsiębiorcy uważają, że tak dynamiczne podwyżki płacy minimalnej są na dłuższą metę zabójcze dla gospodarki. Tempa nie wytrzymują mikro i małe firmy, które przez trzy dekady były motorem napędowym polskiej gospodarki. Upadają i lada moment pociągną za sobą te większe i całe branże.

Co przyniesie rok 2025 w branży TSL?

Rok 2025 będzie przełomowy dla sektora transportu, spedycji i logistyki, przynosząc szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych. Nowe regulacje celne, wdrożenie innowacyjnych technologii oraz rosnące wymagania środowiskowe zmuszą firmy do adaptacji, by pozostały konkurencyjne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Szablon raportu ESG z omówieniem. Darmowy przewodnik dla MŚP

Darmowa publikacja dla małych i średnich przedsiębiorstw jest już gotowa. Można pobrać szablon raportu ESG z omówieniem. Rzecznik MŚP wspiera przedsiębiorców w raportowaniu niefinansowym.

REKLAMA

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany?

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany? Prezes Związku Pracodawców BCC Łukasz Bernatowicz wskazał, kiedy kwestia niedziel handlowych będzie mogła zostać uregulowana na nowo.

Nowość na stronie Rzecznika MŚP. 2 nowe zakładki

Na stronie internetowej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw pojawiła się nowość - zakładka "Dla przedsiębiorcy" oraz "ESG". Celem zakładek jest dostarczenie mikro, małym i średnim firmom niezbędnych narzędzi oraz wiedzy, które pomogą im efektywniej prowadzić działalność oraz sprostać dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynku.

REKLAMA