REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na odległość: firmy dostarczą więcej informacji

REKLAMA

Planuje się, aby przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe na odległość przekazywali konsumentom jeszcze więcej niż obecnie informacji związanych z zawarciem umowy, mimo że zaledwie od sierpnia ub.r. obowiązują dodatkowe wymogi, jakie muszą spełniać firmy oferujące takie usługi.
Zakupy za pośrednictwem poczty elektronicznej, audiotele czy katalogu to nic innego jak zawarcie umowy na odległość. Z uwagi na fakt, że przy zawieraniu takich umów nie dochodzi do jednoczesnej obecności stron, ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) wprowadza szczególną ochronę konsumenta. Klient musi dokładnie wiedzieć, kto jest sprzedawcą (do którego skieruje swoje ewentualne roszczenia) i na jakich warunkach zawiera umowę. Musi znać m.in. wszystkie składniki ceny i zasady jej zapłaty, termin wykonania usługi czy czas, w jakim oferta lub informacja o cenie jest wiążąca. Przyznano mu również wyjątkowe uprawnienie – możliwość odstąpienia od umowy – co do zasady – w ciągu 10 dni, bez tłumaczenia się i płacenia odstępnego.
Jeszcze dalej idącą ochronę przewidziano dla konsumentów, którzy chcą zamówić usługę finansową na odległość – np. otrzymać kredyt przez telefon. Za usługi finansowe uznaje się w szczególności czynności bankowe, umowy kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowe i umowy uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. Od 25 sierpnia 2004 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi przedsiębiorca musi przedłożyć konsumentowi, który zamawia taką usługę, wiele dodatkowych informacji – m.in. o ryzyku związanym z usługą finansową, prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem czy możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów. Ponadto, dla usług finansowych na odległość, wydłużono z 10 do 14 dni (a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych – do 30 dni) termin na odstąpienie od umowy.
To jednak nie koniec zmian – planuje się bowiem kolejne obowiązki informacyjne, które miałby spełnić przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość. Rada Ministrów zaakceptowała już projekt nowelizacji ustawy regulującej wykonywanie takich usług. Przewiduje się w nim obowiązek informowania klienta m.in. o właściwości sądu (w razie sporu) i o skutkach (w tym karach umownych) ewentualnego wypowiedzenia umowy przez konsumenta. Zgodnie z projektem, obowiązki informacyjne miałyby dotyczyć tylko tzw. umów ramowych – np. umowy rachunku bankowego, umowy karty płatniczej czy umowy o nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym. Obowiązki te nie będą natomiast dotyczyć poszczególnych czynności wykonywanych w ramach wcześniej zawartej umowy – jeśli więc, przykładowo, przedsiębiorca składa propozycję dokupienia dodatkowych jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, wówczas nie musi ponownie przedstawiać mu tzw. informacji podstawowych.
Ewa Usowicz
OPINIA
Wioletta Piłka, naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warto zauważyć, że nowelizacja doprecyzowuje zasady obliczania terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy ubezpieczenia. Termin ten powinien być liczony od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji zawartych w art. 16b ust. 1 ustawy, jeżeli jest to termin późniejszy. Planuje się również uchylenie przepisu, który zobowiązuje przedsiębiorcę do wypłaty odsetek ustawowych od dokonanych przez konsumenta przedpłat, w sytuacji gdy odstępuje on od umowy. Regulacja ta wykracza bowiem poza ramy dyrektywy. Ponadto, nie ma uzasadnienia do tego, by przedsiębiorca ponosił negatywne skutki realizacji prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta, gdyż nie następuje ono z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA