REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na odległość: firmy dostarczą więcej informacji

REKLAMA

Planuje się, aby przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe na odległość przekazywali konsumentom jeszcze więcej niż obecnie informacji związanych z zawarciem umowy, mimo że zaledwie od sierpnia ub.r. obowiązują dodatkowe wymogi, jakie muszą spełniać firmy oferujące takie usługi.
Zakupy za pośrednictwem poczty elektronicznej, audiotele czy katalogu to nic innego jak zawarcie umowy na odległość. Z uwagi na fakt, że przy zawieraniu takich umów nie dochodzi do jednoczesnej obecności stron, ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) wprowadza szczególną ochronę konsumenta. Klient musi dokładnie wiedzieć, kto jest sprzedawcą (do którego skieruje swoje ewentualne roszczenia) i na jakich warunkach zawiera umowę. Musi znać m.in. wszystkie składniki ceny i zasady jej zapłaty, termin wykonania usługi czy czas, w jakim oferta lub informacja o cenie jest wiążąca. Przyznano mu również wyjątkowe uprawnienie – możliwość odstąpienia od umowy – co do zasady – w ciągu 10 dni, bez tłumaczenia się i płacenia odstępnego.
Jeszcze dalej idącą ochronę przewidziano dla konsumentów, którzy chcą zamówić usługę finansową na odległość – np. otrzymać kredyt przez telefon. Za usługi finansowe uznaje się w szczególności czynności bankowe, umowy kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowe i umowy uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. Od 25 sierpnia 2004 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi przedsiębiorca musi przedłożyć konsumentowi, który zamawia taką usługę, wiele dodatkowych informacji – m.in. o ryzyku związanym z usługą finansową, prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem czy możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów. Ponadto, dla usług finansowych na odległość, wydłużono z 10 do 14 dni (a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych – do 30 dni) termin na odstąpienie od umowy.
To jednak nie koniec zmian – planuje się bowiem kolejne obowiązki informacyjne, które miałby spełnić przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość. Rada Ministrów zaakceptowała już projekt nowelizacji ustawy regulującej wykonywanie takich usług. Przewiduje się w nim obowiązek informowania klienta m.in. o właściwości sądu (w razie sporu) i o skutkach (w tym karach umownych) ewentualnego wypowiedzenia umowy przez konsumenta. Zgodnie z projektem, obowiązki informacyjne miałyby dotyczyć tylko tzw. umów ramowych – np. umowy rachunku bankowego, umowy karty płatniczej czy umowy o nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym. Obowiązki te nie będą natomiast dotyczyć poszczególnych czynności wykonywanych w ramach wcześniej zawartej umowy – jeśli więc, przykładowo, przedsiębiorca składa propozycję dokupienia dodatkowych jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, wówczas nie musi ponownie przedstawiać mu tzw. informacji podstawowych.
Ewa Usowicz
OPINIA
Wioletta Piłka, naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warto zauważyć, że nowelizacja doprecyzowuje zasady obliczania terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy ubezpieczenia. Termin ten powinien być liczony od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji zawartych w art. 16b ust. 1 ustawy, jeżeli jest to termin późniejszy. Planuje się również uchylenie przepisu, który zobowiązuje przedsiębiorcę do wypłaty odsetek ustawowych od dokonanych przez konsumenta przedpłat, w sytuacji gdy odstępuje on od umowy. Regulacja ta wykracza bowiem poza ramy dyrektywy. Ponadto, nie ma uzasadnienia do tego, by przedsiębiorca ponosił negatywne skutki realizacji prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta, gdyż nie następuje ono z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA