REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na odległość: firmy dostarczą więcej informacji

REKLAMA

Planuje się, aby przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe na odległość przekazywali konsumentom jeszcze więcej niż obecnie informacji związanych z zawarciem umowy, mimo że zaledwie od sierpnia ub.r. obowiązują dodatkowe wymogi, jakie muszą spełniać firmy oferujące takie usługi.
Zakupy za pośrednictwem poczty elektronicznej, audiotele czy katalogu to nic innego jak zawarcie umowy na odległość. Z uwagi na fakt, że przy zawieraniu takich umów nie dochodzi do jednoczesnej obecności stron, ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) wprowadza szczególną ochronę konsumenta. Klient musi dokładnie wiedzieć, kto jest sprzedawcą (do którego skieruje swoje ewentualne roszczenia) i na jakich warunkach zawiera umowę. Musi znać m.in. wszystkie składniki ceny i zasady jej zapłaty, termin wykonania usługi czy czas, w jakim oferta lub informacja o cenie jest wiążąca. Przyznano mu również wyjątkowe uprawnienie – możliwość odstąpienia od umowy – co do zasady – w ciągu 10 dni, bez tłumaczenia się i płacenia odstępnego.
Jeszcze dalej idącą ochronę przewidziano dla konsumentów, którzy chcą zamówić usługę finansową na odległość – np. otrzymać kredyt przez telefon. Za usługi finansowe uznaje się w szczególności czynności bankowe, umowy kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowe i umowy uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. Od 25 sierpnia 2004 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi przedsiębiorca musi przedłożyć konsumentowi, który zamawia taką usługę, wiele dodatkowych informacji – m.in. o ryzyku związanym z usługą finansową, prawie właściwym do zawarcia i wykonania umowy, języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem czy możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów. Ponadto, dla usług finansowych na odległość, wydłużono z 10 do 14 dni (a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych – do 30 dni) termin na odstąpienie od umowy.
To jednak nie koniec zmian – planuje się bowiem kolejne obowiązki informacyjne, które miałby spełnić przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość. Rada Ministrów zaakceptowała już projekt nowelizacji ustawy regulującej wykonywanie takich usług. Przewiduje się w nim obowiązek informowania klienta m.in. o właściwości sądu (w razie sporu) i o skutkach (w tym karach umownych) ewentualnego wypowiedzenia umowy przez konsumenta. Zgodnie z projektem, obowiązki informacyjne miałyby dotyczyć tylko tzw. umów ramowych – np. umowy rachunku bankowego, umowy karty płatniczej czy umowy o nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym. Obowiązki te nie będą natomiast dotyczyć poszczególnych czynności wykonywanych w ramach wcześniej zawartej umowy – jeśli więc, przykładowo, przedsiębiorca składa propozycję dokupienia dodatkowych jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, wówczas nie musi ponownie przedstawiać mu tzw. informacji podstawowych.
Ewa Usowicz
OPINIA
Wioletta Piłka, naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warto zauważyć, że nowelizacja doprecyzowuje zasady obliczania terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy ubezpieczenia. Termin ten powinien być liczony od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji zawartych w art. 16b ust. 1 ustawy, jeżeli jest to termin późniejszy. Planuje się również uchylenie przepisu, który zobowiązuje przedsiębiorcę do wypłaty odsetek ustawowych od dokonanych przez konsumenta przedpłat, w sytuacji gdy odstępuje on od umowy. Regulacja ta wykracza bowiem poza ramy dyrektywy. Ponadto, nie ma uzasadnienia do tego, by przedsiębiorca ponosił negatywne skutki realizacji prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta, gdyż nie następuje ono z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA