REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy za mało wiedzą o pomocy publicznej

REKLAMA

Nasi przedsiębiorcy często nie wiedzą, na czym polega pomoc publiczna i jak się o nią ubiegać. Zdarza się, że błędy popełniają również organy udzielające wsparcia.
Chociaż w ubiegłym roku udzielono w Polsce 2,5 razy więcej pomocy publicznej niż w 2002 r., to jednak nadal wielu naszych przedsiębiorców nie wie, co się na nią składa – mówiła mec. Agnieszka Stefanowicz-Barańska z Kancelarii Salans podczas warsztatów na ten temat zorganizowanych przez Stowarzyszenie Prawa Konkurencji. – Niestety, nie śledzą również odpowiednich wytycznych Komisji Europejskich – podkreślała z kolei prof. Anna Fornalczyk. Nie wiedzą np., że od października br. obowiązują nowe wskazówki dotyczące wkładu własnego wymaganego u przedsiębiorców ubiegających się o pomoc na restrukturyzację. Małe firmy muszą posiadać 25 proc. wkładu własnego, średnie – minimum 40 proc., a duże – co najmniej 50 proc. W szczególnych przypadkach Komisja może zmniejszyć ten udział, o ile przedsiębiorca odpowiednio uzasadni swoje stanowisko.

Od 1 maja br. o tym, czy polski przedsiębiorca uzyska pomoc publiczną, decyduje Komisja Europejska. Bezpośrednie zastosowanie ma teraz szereg przepisów unijnych. Polska ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. nr 123, poz. 1291) nie reguluje bowiem warunków dopuszczalności udzielania takiego wsparcia, a jedynie reguły współpracy między organami krajowymi i wspólnotowymi. Niestety, unijne regulacje bywają błędnie interpretowane. – Na szkoleniach w Polsce często spotykam się z informacją, że w razie konieczności zwrotu pomocy, odsetki liczone są od momentu jej udzielenia – mówiła mec. Sybilla Anna Graczyk. Tymczasem zgodnie z unijnym rozporządzeniem, powinny być one liczone od momentu postawienia pomocy do dyspozycji.

Przedsiębiorcy często również nie rozumieją, że pomoc publiczna. Nie może stanowić tajemnicy – musi być jawne, jakiego rodzaju pomoc i w jakiej wielkości otrzymała dana firma. Problemy stwarzają czasem także organy udzielające pomocy (do których należą m.in. urzędy skarbowe, ZUS). Okazuje się, że nie zawsze potrafią one prawidłowo sporządzić program pomocowy lub projekt pomocy indywidualnej.

Ewa Usowicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA