REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy za mało wiedzą o pomocy publicznej

REKLAMA

Nasi przedsiębiorcy często nie wiedzą, na czym polega pomoc publiczna i jak się o nią ubiegać. Zdarza się, że błędy popełniają również organy udzielające wsparcia.
Chociaż w ubiegłym roku udzielono w Polsce 2,5 razy więcej pomocy publicznej niż w 2002 r., to jednak nadal wielu naszych przedsiębiorców nie wie, co się na nią składa – mówiła mec. Agnieszka Stefanowicz-Barańska z Kancelarii Salans podczas warsztatów na ten temat zorganizowanych przez Stowarzyszenie Prawa Konkurencji. – Niestety, nie śledzą również odpowiednich wytycznych Komisji Europejskich – podkreślała z kolei prof. Anna Fornalczyk. Nie wiedzą np., że od października br. obowiązują nowe wskazówki dotyczące wkładu własnego wymaganego u przedsiębiorców ubiegających się o pomoc na restrukturyzację. Małe firmy muszą posiadać 25 proc. wkładu własnego, średnie – minimum 40 proc., a duże – co najmniej 50 proc. W szczególnych przypadkach Komisja może zmniejszyć ten udział, o ile przedsiębiorca odpowiednio uzasadni swoje stanowisko.

Od 1 maja br. o tym, czy polski przedsiębiorca uzyska pomoc publiczną, decyduje Komisja Europejska. Bezpośrednie zastosowanie ma teraz szereg przepisów unijnych. Polska ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. nr 123, poz. 1291) nie reguluje bowiem warunków dopuszczalności udzielania takiego wsparcia, a jedynie reguły współpracy między organami krajowymi i wspólnotowymi. Niestety, unijne regulacje bywają błędnie interpretowane. – Na szkoleniach w Polsce często spotykam się z informacją, że w razie konieczności zwrotu pomocy, odsetki liczone są od momentu jej udzielenia – mówiła mec. Sybilla Anna Graczyk. Tymczasem zgodnie z unijnym rozporządzeniem, powinny być one liczone od momentu postawienia pomocy do dyspozycji.

Przedsiębiorcy często również nie rozumieją, że pomoc publiczna. Nie może stanowić tajemnicy – musi być jawne, jakiego rodzaju pomoc i w jakiej wielkości otrzymała dana firma. Problemy stwarzają czasem także organy udzielające pomocy (do których należą m.in. urzędy skarbowe, ZUS). Okazuje się, że nie zawsze potrafią one prawidłowo sporządzić program pomocowy lub projekt pomocy indywidualnej.

Ewa Usowicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

REKLAMA

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA