REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega umowa komisu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Stronami umowy są dający zlecenie (komitent) oraz przyjmujący zlecenie (komisant).
Stronami umowy są dający zlecenie (komitent) oraz przyjmujący zlecenie (komisant).

REKLAMA

REKLAMA

Umowa komisu jest jedną z umów cywilnoprawnych należących do kategorii umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

Umowa komisu polega na zobowiązaniu się przyjmującego zlecenie, zwanego komisantem, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek zleceniodawcy (dającego zlecenie) zwanego komitentem, w imieniu własnym, za wynagrodzeniem zwanym prowizją i w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Strony umowy

Stronami umowy są dający zlecenie (komitent) oraz przyjmujący zlecenie (komisant). Komitentem może być zarówno osoba fizyczna, prawna oraz inne podmioty mające zdolność prawną. Komisant powinien być przedsiębiorcą, ale nie musi to być wyłączna jego działalność gospodarcza.

Zawarcie umowy

Umowa ta może zostać zawarta na ogólnych zasadach przewidzianych przez prawo cywilne. Właściwym będzie zarówno tryb przetargu i aukcji, negocjacji oraz oferty i jej przyjęcia. Umowa powinna być zawarta w formie pisemnej, jednakże nie jest to koniecznością, na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Pobierz wzór umowy komisu

Przedmiot umowy

Umowa powinna określać zarówno przedmiot transakcji, jak również prowizję oraz termin dokonania transakcji komisowej. Przedmiotem umowy komisu może wyłącznie kupno albo sprzedaż rzeczy ruchomych. Nie jest możliwe zawarcie umowy komisu dotyczącej papierów wartościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawa komisanta

Komisant jest przede wszystkim uprawniony do otrzymania wynagrodzenia za usługi, które zrealizował, także w sytuacji, gdy nie doszło do transakcji będącej przedmiotem umowy komisu z winy komitenta. Dodatkowo przysługuje mu możliwość zastawienia ruchomości pozostawionych komisantowi, a także czynienia zadość roszczeniom na ruchomościach nabytych na rzecz komitenta.

Obowiązki komisanta

Do obowiązków komisanta zaliczane jest przekazywanie komisantowi wierzytelności. Przy komisie sprzedaży muszą być one nabyte na jego rachunek. Komisant zobowiązany jest także do przekazania praw własności zakupionej ruchomości komitentowi w wypadku komisu kupna.

Pobierz inne wzory umów niezbędne w firmie

REKLAMA

Zawierając umowę komisu należy pamiętać, że obowiązkiem jest także dążenie do nabycia lub zbycia ruchomości według cen określonych w umowie. Jeżeli komisant dokona sprzedaży ruchomości po cenie niższej od minimalnej określonej w umowie, komisant zobowiązany, aby wyrównać różnicę pomiędzy cenami. Komisant winien również sprawować pieczę nad pozostawionymi ruchomościami.

Komitent ma również swoje prawa, do których należy m.in. uprawnienie do otrzymania kwoty pozyskanej na skutek sprzedaży ruchomości bądź przejęcia praw własności do ruchomości nabytej przez komisanta na jego rachunek.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA