REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sprzedaży wierzytelności

Milewski Marcin
W umowie powinno znaleźć się określenie wartości zbywanej wierzytelności oznaczonej według stanu z dnia, w którym umowa jest zawierana oraz podanie waluty, w której cena jest podana.
W umowie powinno znaleźć się określenie wartości zbywanej wierzytelności oznaczonej według stanu z dnia, w którym umowa jest zawierana oraz podanie waluty, w której cena jest podana.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sprzedaży wierzytelności należy do kategorii umów cywilnoprawnych. Powoduje dokonanie się przejścia wierzytelności pomiędzy zbywcą a kupującym.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w kodeksie cywilnym przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Przedmiotem sprzedaży mogą być także wierzytelności.

REKLAMA

W przypadku umowy sprzedaży zbywca powinien zawrzeć w jej treści oświadczenie, że przysługuje mu niesporna wierzytelność o charakterze pieniężny z tytułu niezapłaconych należności głównych wraz z odsetkami, która jest wymagalna.

W umowie powinno również znaleźć się określenie wartości zbywanej wierzytelności oznaczonej według stanu z dnia, w którym umowa jest zawierana oraz podanie waluty, w której cena jest podana np. PLN.

Zbywca powinien także złożyć oświadczenie, o tym, iż w odniesieniu do sprzedawanej wierzytelności nie podlega ustawowym lub umownym ograniczeniom w ich zbyciu oraz, że wierzytelność nie stanowi przedmiotów innych przelewów i dłużnikowi nie przysługują w chwili zawierania umowy wobec zbywcy wymagalne wierzytelności, ani także zarzuty, które mają wpływ na ograniczenie wynikających z zawieranej umowy praw.

Porównaj: Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę, że podczas zawierania umowy sprzedaży wierzytelności w dowód istnienia wierzytelności sprzedający powinien przekazać nabywcy w dniu jej podpisania takie oryginalne dokumenty, które pozwalają stwierdzić wierzytelność. Należą do nich: umowa zawarta z dłużnikiem, faktury oraz dowody ewentualnej zapłaty.

Umowa sprzedaży wierzytelności musi posiadać także postanowienie o dokonaniu przez zbywcę przelewu wierzytelności pieniężnych na rzecz ich nabywcy oraz, że nabywca w całości dokonał jego przyjęcia. Moment, w którym następuje przelew wierzytelności to chwila podpisania umowy. Warto dodać, iż w praktyce często wraz z wierzytelnościami zbywca przenosi na nabywcę wszelkie te prawa, które są z nimi związane np. prawo do odsetek za opóźnienie.

Zbywca powinien także zobowiązać się do dokonanie niezwłocznego oraz pisemnego zawiadomienia dłużnika o dokonaniu przelewu wierzytelności, a także, w przypadku spłacenia całości lub części wierzytelności do niezwłocznego przekazania otrzymanych należności nabywcy.

Polecamy serwis Windykacja

W umowie ponadto powinna zostać określona odpowiedzialność zbywcy za przysługiwanie mu wierzytelności oraz dokonane ustalenia, iż zmiana umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Dodatkowo istotnym praktycznie zastrzeżeniem jest wskazanie, że sprzeczność z prawe, niemożność wykonania lub w inny sposób nieważność jakiegokolwiek z postanowień umowy, to pozostaje w mocy, a takie postanowienie będzie miało charakter nieistniejącego lub zostanie zastąpione przez strony postanowieniem ważnym.

Pobierz wzór umowy sprzedaży wierzytelności

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA