Kategorie

Przewoźnicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża transportowa poważnie ucierpiała w wyniku pandemii koronawirusa. W 2020 roku kierowcy tracili pracę częściej niż pracownicy innych sektorów. Sytuacja nieco się jednak ustabilizowała i w marcu 2021 roku zapotrzebowanie na usługi przewozowe było już o 40% większe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego
Licencja dla przewoźników. Od maja 2022 roku przewoźnicy, których chcą transportować towary na terenie Unie Europejskiej pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać licencję. Z jakimi kosztami wiążą się takie zmiany?
Pierwsze regulacje długo zapowiadanego pakietu mobilności weszły już w życie. Tymczasem wielu kierowców i ich pracodawców nadal ma problemy z adaptacją wprowadzonych przez niego zmian. Brak prawidłowego rozumienia nowych przepisów może mieć przy tym kosztowne konsekwencje.
Przepisy pakietu mobilności już zaczęły obowiązywać, tym samym wywołując liczne zmiany w przypadku firm transportowych. Nowe zasady przedsiębiorcy muszą wcielić w życie, a okazuje się to nie takie proste.
W transporcie międzynarodowym w 2022 r. zaczną obowiązywać nowe zasady kabotażu i cross-trade. Co to oznacza dla polskich przewoźników? Dlaczego trzeba przygotować się na pakiet mobilności?
Transport lotniczy powoli się odmraża, ale wciąż pozostaje niepewność np. dotycząca obowiązku odbywania kwarantanny po powrocie. Przewoźnicy liczą, że mimo tych trudności sezon urlopowy się wydłuży, co pozwoli odrobić część strat.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w kolejnym już wyroku, podzielił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w zakresie konieczności odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej na podstawie ustawy o SENT.
Rok 2020 jest szczególnie trudny dla branży transportowej. Koronawirus, pakiet mobilności, Green Deal - wszystko to znacząco wpływa na transport. Jak w tym ciężkim okresie rozwijać i inwestować w przedsiębiorstwo transportowe? Jak uzyskać odpowiednie dofinansowanie dla firmy?
Pozwy mogą dotyczyć m.in. praktyk zakazanych w przepisach polskich i unijnych - porozumień ograniczających konkurencję, czy nadużywania pozycji dominującej.
Dla przewoźników oznacza to, że regulacje, które Polska i część innych krajów UE uznają za szkodliwe, wejdą w życie.
Ponad 230 tys. ciężarówek poruszających się po drogach Europy pochodzi z Polski (za PZPM, Branża Motoryzacyjna Raport 2019/2020). Eksperci Inelo szacują, że miesięcznie przybywa 1-2 proc. nowych pojazdów, których czas jazdy rejestrują inteligentne tachografy, a te montowane są w fabrycznie nowych tirach wyprodukowanych po 15 czerwca tego roku. Jak smart tacho sprawdza się w praktyce? Czy wszystkie funkcje cyfrowego rejestratora mają obecnie swoje zastosowanie? Co się sprawdza, a co sprawia przewoźnikom problemy? O pierwszych doświadczeniach z nowymi tachografami opowiada Piotr Żółty.
Ideą każdego transportu jest dostawa towaru od nadawcy do odbiorcy. Bywają jednak sytuacje, gdy towar zostaje zwrócony przewoźnikowi po kradzieży lub pozostaje w jego posiadaniu z powodu odmowy przyjęcia przez odbiorcę. W takich przypadkach przewoźnik powinien zwrócić się do nadawcy o instrukcje co do dalszego postępowania z przesyłką. Zazwyczaj wraca ona do nadawcy, ale często zdarza się, że nadawca odmawia jej przyjęcia. Przewoźnik zostaje z nie swoim towarem, który blokuje mu możliwość wykonania kolejnego przewozu. Co powinien zrobić w takiej sytuacji? Co, gdy nadawca odmówi przyjęcia odzyskanej lub uszkodzonej przesyłki? Jakie rozwiązania przewiduje obowiązujące prawo przewozowe?
Organy kontrolujące przewozy szybko psujących się artykułów żywnościowych często nakładają na przewoźników kary za brak świadectwa ATP w czasie wykonywania przewozu. Powodem jest nie okazanie takiego dokumentu w czasie kontroli, wystawienie go w innym kraju, ale główną przyczyną jest brak świadectwa ATP na dany środek transportu. Jakie obowiązki w tym zakresie na przewoźników nakłada obowiązujące prawo? Czy nie okazanie świadectwa ATP podczas kontroli faktycznie daje organom kontrolującym podstawę do nakładania kar?
Pod koniec listopada ma ruszyć Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa i eliminację z rynku nieuczciwych przedsiębiorców.
18 kwietnia 2017 r. wszedł w życie tzw. pakiet przewozowy, nakładający obowiązek cyfrowej rejestracji przewozu towarów. Pakiet ma dać budżetowi ok. 1,4 mld zł dodatkowych wpływów w latach 2017 i 2018.
MSZ pomoże polskim przewoźnikom w rozwiązywaniem problemów we Francji i Austrii związanych z wieszaniem się systemów teleinformatycznych.
Czy podpisane między Polską a Federacją Rosyjską porozumienie w sprawie limitów dla polskich przewoźników na przewozy dwustronne i tranzytowe jest dla polskiej strony satysfakcjonujące? Nie do końca.
4 marca 2015 r. pod ambasadami Niemiec i Francji w Warszawie odbyła się demonstracja przedstawicieli firm przewozowych. Przedsiębiorcy protestowali przeciwko przepisom nakazującym płacenie kierowcom m.in. 8,5 euro za godzinę, gdy jadą przez terytorium Niemiec. Podobne przepisy zostały wprowadzone we Francji.
Czym powinna charakteryzować się oferta firmy zajmującej się transportem materiałów budowlanych, odpadów drewnianych czy materiałów niebezpiecznych.
Europejski, w tym polski rynek motoryzacyjny z nadzieją spogląda na Rosję. Rynek motoryzacyjny w Rosji ma się coraz lepiej.
Strategia działania Służby Celnej na lata 2010-2015, zakłada m.in. że Służba Celna dąży do ułatwiania legalnej działalności gospodarczej i doskonalenia współpracy z przedsiębiorcami. Między innymi dlatego wydaje świadectwa AEO dla przedsiębiorstw. Jakie korzyści mają firmy z takiego wyróżnienia?
Specjalizująca się w przewozie chemii płynnej Trans Polonia zwiększyła swój przychód netto w 2012 r. o 5% w stosunku do roku 2011.
Od początku br. nastąpiła zmiana personalna na stanowisku dyrektora finansowego firmy PEKAES, największej polskiej spółki w branży TSL.
W jakich samochodach mamy obowiązek zamontować tachograf oraz jakiego rodzaju tachograf - analogowy, czy cyfrowy - powinniśmy zamontować w naszym samochodzie?
Ministerstwo Transportu planuje przeprowadzenie oferty publicznej PKP Cargo w IV kw. 2013 r. W marcu 2011 r. rząd zdecydował, że PKP Cargo powinno być sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja.
W środę wieczorem i w czwartek przez cały dzień będzie obowiązywał zakaz ruchu dla pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton - poinformował w środę rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
Do końca roku w Radomiu wprowadzony zostanie tzw. preselekcyjny system ważenia aut ciężarowych. W związku z jego montażem w czwartek kierowcy przejeżdżający krajową "siódemką" przez to miasto w kierunku Kielc mogą spodziewać się utrudnień w ruchu.
Konsolidacja przesyłek oznacza łączenie różnych przesyłek, różnych nadawców w jeden ładunek w celu zmniejszenia kosztów transportu. Stosują ją coraz częściej spedytorzy odpowiadając na potrzeby klientów.
W lipcu 2013 r. Francja planuje wprowadzenie nowego podatku w formie opłaty drogowej. Przyjęto dla niego nazwę Ecotaxe. Obowiązywać będzie samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t., poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu.
Około stu ciężarówek blokowało w poniedziałek rano wjazd do Brukseli. Transportowcy protestują przeciw tzw. dumpingowi społecznemu, czyli sprowadzaniu tańszych pracowników m.in. z Polski - powiedział PAP sekretarz generalny związku ABVV Frank Moreels.
Zagraniczni kierowcy ciężarówek będą musieli płacić w Wielkiej Brytanii podatek w wysokości 10 funtów dziennie (ok. 50 zł) - przewiduje projekt ustawy ujawniony przez brytyjskie ministerstwo transportu - informuje Sky TV. Podatek miałby wejść w życie do 2015 roku.
Firma FINE Logistics wraz ze swym niemieckim partnerem, siecią ELVIS, po raz pierwszy w Polsce pokazała nowoczesną naczepę o nazwie VARIO LINER wyprodukowaną przez Krone.
W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.
Jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji, kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.
Współpraca z przewoźnikiem to nie tylko zapisy umowy. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu.
Przewoźnicy, którzy nie otrzymali zapłaty za wykonane usługi transportowe mają duże szanse na odzyskanie swoich pieniędzy. Na rynku pojawiła się usługa Transinkasso, czyli specjalistyczna windykacja dla branży transportowej.
Przepisy umowy europejskiej ADR bardzo dokładnie opisują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych i nie pozostawiają możliwości dowolnej ich interpretacji.
Jeszcze nigdy w relacjach między Polską a Rosją nie mieliśmy takiego dostępu do rynku transportowego - powiedział wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz. Ocenił, że wyniki rozmów z Rosjanami na temat zezwoleń na przewozy są nadspodziewanie dobre.
Osiągnęliśmy dobre porozumienie z rządem rosyjskim w sprawie zwiększenia ilości pozwoleń dla polskich przewoźników na przewóz towarów do Rosji - poinformował na Twitterze minister transportu Sławomir Nowak.
Administrowanie kart paliwowych w firmie nie musi być problematyczne. Korzystając z innowacyjnej platformy, posiadacze karty euroShell w przejrzysty sposób są w stanie samodzielnie zarządzać zasobami paliwowymi.
889 mln zł wyniosły wpływy z elektronicznego systemu poboru w ciągu 13 miesięcy jego działania - poinformowała  rzeczniczka Viatoll Dorota Prochowicz. System obejmuje sieć 1890 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad.
Posługiwanie się przez spedytora w wykonaniu umowy spedycji przewoźnikiem lub dalszym spedytorem jest działaniem niejako na ryzyko spedytora. Kto i za co jest odpowiedzialny?
Podobnie jak co roku, jednakże na niższym poziomie - tak pokrótce można podsumować stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych w drugim kwartale 2012 roku. Po ostrożnym początku roku, barometr transportowy TimoCom nadal zachowuje się mało dynamicznie, wskazując w końcówce kwartału stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na poziomie 56:44. Takie wyniki nie pozwalają na zbliżenie się do rekordowych wartości z dwóch poprzednich lat.
Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług transportu towarów. Zgodnie z zapisami umów dotyczącymi usług przewozu, usługobiorcy zobowiązani są do zwrotu Spółce kosztów opłaty za korzystanie z płatnych dróg krajowych.
Im więcej etapów kontrolnych tym większa pewność co do kontrahenta, ale pamiętajmy, że całkowite bezpieczeństwo transakcji na giełdzie ładunków zależy w dużej mierze od zachowania należytej staranności kupieckiej.
Od 9 lipca przez dwa miesiące pojazdy ciężarowe o wadze powyżej 16 ton, jadące drogą krajową nr 60 i drogą wojewódzką nr 567 przez Płock (Mazowieckie), będą kierowane objazdami na drogi krajowe nr 10, 50 i 62 na węzłach Drobin, Płońsk i Wyszogród.
Spółka PKP Cargo we współpracy z Grupą Węglokoks rozpoczęła realizację przewozów biomasy na potrzeby branży energetycznej.
W rok od uruchomienia systemu ViaToll Krajowy Fundusz Drogowy uzyskał 815 mln zł. Zdaniem przewoźników system wpłynął na wzrost kosztów transportu drogowego.
DSV Road podpisało umowę z firmą Azelis, dystrybutorem surowców chemicznych. Firma DSV będzie świadczyła usługi dystrybucji oraz magazynowania, za pośrednictwem swoich oddziałów w Ołtarzewie, Łodzi i Sadach.
Od najbliższego piątku do końca sierpnia, w piątki i weekendy będą obowiązywać ograniczenia w ruchu ciężarówek. Zakazy dotyczą pojazdów i zespołów pojazdów odopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, ale z wyjątkiem autobusów.