REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 2.0 - pakiet osłonowy dla firm w zestawieniu tabelarycznym

_ _

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany dla firm zawarte w Tarczy Antykryzysowej 2.0.

Tabela 1. Zestawienie rodzajów wsparcia finansowego dla firm

REKLAMA

Lp.

Rodzaj wsparcia

Komu przysługuje

1.

Możliwość zmniejszenia kosztów pracowniczych, np. poprzez:

wprowadzenie elastycznych zasad ustalania pracownikom czasu pracy;

modyfikację warunków zatrudnienia kształtowanych umowami o pracę pracowników

Każdemu pracodawcy (niezależnie od formy prowadzenia działalności i liczby zatrudnianych pracowników).

Dotyczy to pracodawcy:

u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 i

który nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP, Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 15zf ustawy o COVID-19

2.

Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne:

pracowników;

osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, albo

osób, które wykonują pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną

Mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 o co najmniej 30%.

Podstawa prawna:

art. 15zzb ustawy o COVID-19

3.

Dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych:

przestojem ekonomicznym albo

obniżonym wymiarem czasu pracy

Podmiotom, u których:

wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19;

wystąpił okres przestoju ekonomicznego lub pracownikom został obniżony wymiar czasu pracy;

nie występują zaległości w regulowaniu zobowiązań i składek,

nie zachodzą przesłanki ogłoszenia upadłości;

zostało zawarte porozumienie w sprawie warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.

Podstawa prawna:

art. 15g ustawy o COVID-19

4.

Dofinasowanie części kosztów wynagrodzeń (i należnych od nich składek) osób zatrudnionych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego

Organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, u których wystąpił spadek przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19 o co najmniej 30%.

Podstawa prawna:

art. 15zze ustawy o COVID-19

5.

Podwyżka kwot dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym (od kwietnia 2020 r.)

Pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne, którzy otrzymują z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń pracowników.

Podstawa prawna:

art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 426; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568

art. 17, art. 81 ustawy nowelizującej z 31 marca 2020 r.

6.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.

Płatnikom składek, którzy byli zgłoszeni jako płatnik składek:

1) przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.,

2) w okresie od 1 lutego 2020 r. do 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.;

3) w okresie od 1 marca 2020 r. do 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r.

- zgłaszali do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych.

Podstawa prawna:

art. 31zo ust. 1 ustawy o COVID-19

7.

Zwolnienie z obowiązku opłacania 50% składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.

Płatnikom którzy byli zgłoszeni jako płatnicy składek:

1) przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.;

2) w okresie od 1 lutego 2020 r. do 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.;

3) w okresie od 1 marca 2020 r. do 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r.

- zgłaszali do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 ubezpieczonych.

Podstawa prawna:

art. 31zo ust. 1a ustawy o COVID-19

8.

Odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty - według uproszczonej procedury i bez opłaty prolongacyjnej

Wszystkim płatnikom składek, którzy mają problemy z terminowym opłaceniem składek z powodu epidemii COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 29 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 266; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568

art. 15zb ustawy o COVID-19

9.

Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło

Osobie:

1) prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą;

2) wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło

- jeżeli nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.

Świadczenie postojowe przysługuje osobom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli:

rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 lutego 2020 r. i

nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jeżeli przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc;

zawiesiła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r.

Uwaga! Wymogów tych nie stosuje się do przedsiębiorców opodatkowanych w formie karty podatkowej korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Osobie wykonującej umowę cywilnoprawną świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli:

1) umowa cywilnoprawna została zawarta przed dniem 1 kwietnia 2020 r.;

2) przychód z umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Podstawa prawna:

art. 15zq, art. 15zr, art. 15zs, art. 15zt, art. 15zu, art. 15zv, art. 15zx ustawy o COVID-19

10.

Ulgi w zapłacie podatku w postaci odroczenia terminu płatności, rozłożenia płatności na raty i umorzenia - w formie uproszczonej i bez opłaty prolongacyjnej

Każdemu podatnikowi (płatnikowi), który ma trudności z zapłatą podatku lub terminową zapłatą podatku

Podstawa prawna:

art. 57, art. 67a-67e ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568

art. 15za ust. 1 ustawy o COVID-19

11.

Przedłużenie terminów wejścia w życie nowych przepisów podatkowych oraz niektórych terminów zapłaty i obowiązków sprawozdawczych

Zestawienia dotyczące podatków oraz obowiązków sprawozdawczych w rachunkowości zostały ujęte w odrębnych tabelach (zob. tabele 2 i 3).

12.

Wsparcie dla branży turystycznej oraz dla przedsiębiorców zajmujących się organizacją wystaw i kongresów, działalnością kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizacją wystaw tematycznych lub imprez plenerowych

Rodzaje wsparcia dla branży turystycznej, kulturalnej i rozrywkowej zostały wymienione w tabeli 4.

13.

Wsparcie dla branży transportowej

Rodzaje wsparcia dla branży transportowej zostały wymienione w tabeli 5.

14.

Wsparcie w wypełnianiu należności cywilnoprawnych

Rodzaje wsparcia w wypełnianiu zobowiązań cywilnoprawnych zostały wymienione w odrębnym zestawieniu (zob. tabelę 6).

15.

Wsparcie w zaciąganiu kredytów - poręczenia i gwarancje z BGK

Przysługuje średnim i dużym przedsiębiorcom, którzy zaciągają kredyty z przeznaczeniem na zapewnienie płynności finansowej.

Podstawa prawna:

art. 15zzzd ustawy o COVID-19

16.

Dofinansowanie kosztów działalności przedsiębiorców (samozatrudnionych), w których wystąpił wysoki spadek obrotów

Przedsiębiorcom - osobom fizycznym niezatrudniającym pracowników.

Pomoc jest przyznawana w przypadku wysokich spadków obrotów, tj. spadków o co najmniej 30%, które wystąpiły w następstwie COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 15zzc ustawy o COVID-19

17.

Jednorazowa pożyczka do 5000 zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej

Mikroprzedsiębiorcom, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 r.

Na wniosek mikroprzedsiębiorcy pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.

Podstawa prawna:

art. 15zzd ustawy o COVID-19

18.

Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych

Tego rodzaju wsparcie jest przewidziane dla:

wszystkich przedsiębiorców (mikro-, małych, średnich i dużych),

organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Banki mogą dokonać zmiany określonych w umowie warunków lub terminów spłaty kredytu lub pożyczki, pod warunkiem że:

kredyt został udzielony przed 8 marca 2020 r.,

zmiana taka jest uzasadniona oceną sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy dokonaną przez bank nie wcześniej niż 30 września 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31f ustawy o COVID 19

19.

Wsparcie finansowe w formie:

pożyczek tzw. płynnościowych,

gwarancji lub poręczenia,

refinansowania kosztów leasingu oraz

innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności gospodarczej, na warunkach rynkowych.

Przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski. Z pomocy nie mogą skorzystać przedsiębiorcy:

których trudna sytuacja finansowa nie wynika z prawnych zakazów oraz ograniczeń wprowadzonych w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzeniania się wywołanej nim choroby,

wobec których ogłoszono upadłość,

wobec których otwarte zostało postępowanie restrukturyzacyjne.

Podstawa prawna:

art. 1-12 ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 - Dz.U. z 2020 r. poz. 695

Tabela 2. Przedłużenie terminów podatkowych - zestawienie

Lp.

Rodzaj obowiązku

Nowy termin

Szczegóły regulacji

CIT

1.

Zeznanie roczne CIT

31 maja 2020 r.

Do 31 maja 2020 r. został przedłużony termin złożenia zeznania CIT-8 oraz zapłaty podatku. Przedłużenie terminu obejmuje zeznania za rok podatkowy, który zakończył się w okresie od 1 grudnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r.

Podstawa prawna:

Dz.U. z 2020 r. poz. 542

2.

Zeznanie roczne CIT podatników zwolnionych lub prowadzących działalność pożytku publicznego

31 lipca 2020 r.

Do 31 lipca 2020 r. zeznania będą mogli złożyć podatnicy CIT, którzy:

osiągali wyłącznie przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT lub

osiągnęli przychody z działalności pożytku publicznego stanowiące co najmniej 80% łącznych przychodów podatnika.

Dla tej grupy podatników CIT przedłużenie terminu obejmuje zeznania za rok podatkowy, który zakończył się w okresie od 1 grudnia 2019 r. do 31 marca 2020 r.

Podstawa prawna:

Dz.U. z 2020 r. poz. 542

3.

Informacje IFT-2R

Do końca piątego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat wymienionych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Przedłużenie terminu ma zastosowanie w przypadku płatników, których rok podatkowy zakończył się w okresie od 31 grudnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT płatnicy, o których mowa w art. 26 ust. 1, mają obowiązek przesłania podatnikom nieposiadającym siedziby lub zarządu na terytorium Polski oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku (IFT-2R). Płatnicy są obowiązani przesłać informację w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat należności

Podstawa prawna:

Dz.U. z 2020 r. poz. 563

4.

Informacje o cenach transferowych

Do 30 września 2020 r.

Przedłuża się do 30 września 2020 r. termin złożenia informacji o cenach transferowych, o którym mowa art. 11t ust. 1 ustawy o CIT, w przypadku podmiotów, których rok podatkowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r., a zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

5.

Oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Do 30 września 2020 r.

Przedłuża się do 30 września 2020 r. termin do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m ust. 1 ustawy o CIT, w przypadku podmiotów, których rok podatkowy lub rok obrotowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r., a zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

6.

Grupowa dokumentacja cen transferowych

Do 31 grudnia 2020 r.

Przedłuża się do 31 grudnia 2020 r. termin do dołączenia do lokalnej dokumentacji cen transferowych grupowej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11p ust. 1 ustawy o CIT, w przypadku podmiotów, których rok obrotowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r. i zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

7.

Podatek od przychodów z budynków

Termin zapłaty podatku za miesiące marzec-maj 2020 r. został przedłużony do 20 lipca 2020 r.

Przedłuża się do 20 lipca 2020 r. termin zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24b ust. 11 zdanie pierwsze ustawy o CIT, za miesiące marzec-maj 2020 r., w których podatnik spełniał łącznie warunki określone w art. 38h ustawy o CIT.

Podstawa prawna:

art. 38h ustawy o CIT

8.

Podatkowe Grupy Kapitałowe

Utrzymanie statusu PGK w roku podatkowym obejmującym 2020 r.

Podatkowa Grupa Kapitałowa, która poniosła negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 nie utraci statusu podatnika CIT, nawet jeżeli nie spełni warunków ustawowych określonych w:

art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy o CIT (tzn. w spółkach należących do PGP wystąpią zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa);

art. 1a ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT (tzn. podatkowa grupa kapitałowa nie osiągnie udziału dochodów w przychodach - w wysokości co najmniej 2%).

Jeżeli podatnik (PGK) poniósł w 2020 r. negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, warunki ustawowe uznaje się za spełnione, czyli uznaje się z mocy prawa, że spełniony jest warunek:

braku zaległości w podatkach oraz

minimalnego udziału dochodu w przychodach.

Domniemanie to ma zastosowanie do roku podatkowego, który:

rozpoczął się przed 1 stycznia 2020 r., a zakończy się po 31 grudnia 2019 r. lub

rozpoczął się po 31 grudnia 2019 r., a przed 1 stycznia 2021 r.

Podstawa prawna:

art. 38n ustawy o CIT

PIT

1.

Obowiązek przekazania e-sprawozdania finansowego przez podatników PIT

31 lipca 2020 r.

Podatnicy PIT prowadzący księgi rachunkowe obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe.

Podstawa prawna:

Dz.U. z 2020 r. poz. 570

2.

Zeznania roczne PIT

1 czerwca 2020 r.

Złożenie organowi podatkowemu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2019 r. oraz wpłacenie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych po upływie terminu na jego złożenie, nie później jednak niż w terminie do 1 czerwca 2020 r., jest równoznaczne ze złożeniem przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zawiadomienia, o którym mowa w art. 16 § 4 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2020 r. poz. 19) - tzw. czynnego żalu. W takim przypadku organ nie wszczyna postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, a wszczęte umarza.

Za zapłatę podatku po terminie podatnik nie zapłaci też odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

Podstawa prawna:

art. 15zzj ustawy o COVID-19

Dz.U. z 2020 r. poz. 728

3.

1% podatku na rzecz OPP

Może być przekazany:

w zeznaniu podatkowym lub oświadczeniu złożonym do 1 czerwca 2020 r.

albo

w korekcie zeznania złożonej do 30 czerwca 2020 r.

Podatnik może zadecydować o przekazaniu 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) w późniejszym terminie. Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje tę kwotę również na podstawie wniosku wypełnionego w:

1) zeznaniu podatkowym złożonym do 1 czerwca 2020 r. albo w korekcie tego zeznania złożonej do 30 czerwca 2020 r.;

2) oświadczeniu podatnika (formularz PIT-OP), złożonym do 1 czerwca 2020 r.

Podstawa prawna:

art. 52v ustawy o PIT

4.

Informacje o cenach transferowych

Do 30 września 2020 r.

Przedłuża się do 30 września 2020 r. termin do złożenia informacji o cenach transferowych, o którym mowa w art. 23zf ust. 1 ustawy o PIT, w przypadku podmiotów, których rok podatkowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r., a zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

5.

Oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Do 30 września 2020 r.

Przedłuża się do 30 września 2020 r. termin do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23y ust. 1 ustawy o PIT, w przypadku podmiotów, których rok podatkowy lub rok obrotowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r., a zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

6.

Grupowa dokumentacja cen transferowych

Do 31 grudnia 2020 r.

Przedłuża się do 31 grudnia 2020 r. termin do dołączenia do lokalnej dokumentacji cen transferowych grupowej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23zb ust. 1 ustawy o PIT, w przypadku podmiotów, których rok obrotowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r. i zakończył przed 31 grudnia 2019 r.

Podstawa prawna:

art. 31z ustawy o COVID-19

7.

Zaliczki na podatek od umów o pracę

Zaliczki pobrane w marcu i kwietniu 2020 r. należy wpłacić w terminie do 1 czerwca 2020 r.

W przypadku zaliczek na podatek pobranych w marcu i kwietniu 2020 r. od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez płatników, o których mowa w art. 31 ustawy o PIT, obowiązek określony w art. 38 ust. 1 tej ustawy, podlega wykonaniu w terminie do 1 czerwca 2020 r., jeżeli płatnicy ci ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 52o ustawy o PIT

8.

Zaliczki na podatek z tytułu działalności wykonywanej osobiście

Zaliczki pobrane w marcu i kwietniu 2020 r. należy wpłacić w terminie do 1 czerwca 2020 r.

W przypadku zaliczek na podatek pobranych w marcu i kwietniu 2020 r. przez płatników dokonujących świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 oraz z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych obowiązek ich wpłaty podlega wykonaniu w terminie do 1 czerwca 2020 r., jeżeli płatnicy ci ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 52o ustawy o PIT

9.

Podatek od przychodów z budynków

Termin zapłaty podatku za miesiące marzec-maj 2020 r. został przedłużony do 20 lipca 2020 r.

Przedłuża się do 20 lipca 2020 r. termin zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ust. 11 zdanie pierwsze ustawy o PIT za miesiące marzec-maj 2020 r., w których podatnik spełniał łącznie warunki określone w art. 52p ustawy o PIT.

Podstawa prawna:

art. 52p ustawy o PIT

VAT

1.

Ewidencja VAT i JPK_VAT wraz z deklaracją

1 lipca 2020 r.

Na 1 lipca 2020 r. został przesunięty termin wejścia w życie przepisów wprowadzających nowe, szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji VAT (duzi podatnicy mieli je stosować już od 1 kwietnia 2020 r.). Przesunięty też został termin składania JPK_VAT w formie jednego pliku zawierającego ewidencję i deklarację VAT.

Podstawa prawna:

art. 58 ustawy nowelizującej z 31 marca 2020 r.

2.

Matryca stawek VAT

1 lipca 2020 r.

Na 1 lipca 2020 r. został przełożony termin wejścia w życie przepisów wprowadzających tzw. "matrycę stawek VAT" (miały one wejść w życie 1 kwietnia 2020 r.). Od 1 lipca 2020 r. moc prawną zyskają też wiążące informacje stawkowe wydawane od 1 listopada 2019 r. na podstawie przepisów o nowej matrycy VAT.

Podstawa prawna:

art. 63 ustawy nowelizującej z 31 marca 2020 r.

Podatki lokalne

1.

Podatek od nieruchomości - terminy płatności

Termin płatności wskazany w uchwale rady gminy

Rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r.

W uchwale rada gminy może przedłużyć terminy płatności rat również:

1) organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz

2) podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego wymienionym w art. 3 ust. 3 ww. ustawy

- których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 15q ustawy o COVID-19

2.

Podatek od nieruchomości - zwolnienia

Termin zwolnienia wskazany w uchwale rady gminy

Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

W uchwale rada gminy może wprowadzić również zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności przez:

1) organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz

2) podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego wymienione w art. 3 ust. 3 ww. ustawy

- których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 15p ustawy o COVID-19

Ordynacja podatkowa

1.

Informacje o umowach zawartych z nierezydentami

(ORD-U)

Do piątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za który są sporządzane.

Przedłużenie stosuje się do terminu upływającego w okresie od 31 marca 2020 r. do 31 maja 2020 r.

Zgodnie z art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Informacje te sporządza się za rok podatkowy i przesyła się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na adres siedziby albo miejsce zamieszkania podmiotu sporządzającego informację, w terminie trzech miesięcy, licząc od zakończenia tego roku podatkowego.

Podstawa prawna:

Dz.U. z 2020 r. poz. 563

2.

ZAW-NR

14 dni od dnia zlecenia przelewu

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19, termin na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunek nieujawniony w Wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 117ba § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, art. 14 ust. 2i pkt 2 lub art. 22p ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 12 ust. 4j pkt 2 lub art. 15d ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przedłuża się z 3 do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Podstawa prawna:

art. 15 zzn ustawy o COVID-19

3.

Wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych

6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku

Termin wydania interpretacji indywidualnych został przedłużony o trzy miesiące. Oznacza to, że w związku z epidemią organy podatkowe mogą wydawać interpretacje z opóźnieniem - w terminie 6 miesięcy (zamiast trzech). Gdy stan ten się przedłuży, Minister Finansów w drodze rozporządzenia będzie mógł zdecydować o dalszym przedłużeniu tego terminu o kolejne trzy miesiące.

Podstawa prawna:

art. 31g ustawy o COVID-19

4.

Informacje o schematach podatkowych

Terminy składania informacji o schematach podatkowych podlegają zawieszeniu od 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, nie dłużej niż do 30 czerwca 2020 r.

W przypadku schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a tej ustawy, nie rozpoczynają się, a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2020 r.

Podstawa prawna:

art. 31y ustawy o COVID-19

5.

Opłata prolongacyjna

Nie dotyczy

Opłata prolongacyjna nie jest naliczana w decyzjach o zastosowaniu ulg podatkowych (takich jak: odroczenie terminu, rozłożenie na raty, umorzenie) w przypadku wniosków o ulgę złożonych:

w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo

w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.

Podstawa prawna:

art. 15za ust. 1 ustawy o COVID-19

6.

Odsetki od zaległości podatkowych

Nie dotyczy

Minister Finansów może, w drodze rozporządzenia, zaniechać w całości lub w części poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych w związku ze skutkami COVID-19 (zob. Dz.U. z 2020 r. poz. 728).

Podstawa prawna:

art. 15za ust. 2 ustawy o COVID-19

Podatek od sprzedaży detalicznej

1.

Podatek od sprzedaży detalicznej

Od 1 stycznia 2021 r.

Kontynuacja zawieszenia działania ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Podatek ten miał być pobierany od 1 lipca 2020 r., jednak będzie miał zastosowanie dopiero do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 stycznia 2021 r.

Podstawa prawna:

art. 11a ustawy z 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1433; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568

Podatek od czynności cywilnoprawnych

1.

Sprzedaż i zamiana walut wirtualnych

Bezterminowo (poczynając od 1 lipca 2020 r.)

Zwalnia się z podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż i zamianę walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2019 r. poz. 1115).

Do 30 czerwca 2020 r. obowiązuje rozporządzenie, w którym Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku od czynności sprzedaży i zamiany walut wirtualnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2459).

Podstawa prawna:

art. 9 pkt 1a ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1519; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

1.

Wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

W określonym okresie nie nalicza się odsetek

Nie nalicza się odsetek z tytułu nieterminowego regulowania należności przypadających na rzecz danego funduszu promocji w okresie obowiązywania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej:

stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonych w związku z wirusem COVID-19, a także

w okresie 30 dni od dnia odwołania tych stanów

Podstawa prawna:

art. 16a ustawy z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 688; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695

RACHUNKOWOŚĆ

Tabela 3. Nowe terminy wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, sprawozdań finansowych za 2019 r.

Lp.

Rodzaj obowiązku

Nowy termin

Szczegóły regulacji

1.

Termin zakończenia inwentaryzacji

Do 14 kwietnia 2020 r.

(do 105 dnia następnego roku)

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 1 uor termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku.

 

 

Do 15 marca 2020 r.

(do 75 dnia następnego roku - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin zakończenia inwentaryzacji przedłuża się o 90 dni, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020r. poz.180 i 284) - o 60 dni.

Podstawa prawna:

art. 26 ust. 3 ust. 1 uor w powiązaniu z § 3 ust. 3 rozporządzenia MF*

2.

Sporządzenie zestawienia obrotów i sald za rok obrotowy

Do 23 czerwca 2020 r.

(nie później niż do 175 dnia po dniu bilansowym)

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 uor zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze (...), a za rok obrotowy - nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym.

Termin ten przedłuża się o 90 dni, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 60 dni.

 

 

Do 24 maja 2020 r.

(nie później niż do 145 dnia po dniu bilansowym - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Uwaga! 24 maja 2020 r. wypada w niedzielę. Terminy wynikające z ustawy o rachunkowości nie są przesuwane ze względu na dni ustawowo wolne od pracy.

Podstawa prawna:

art. 24 ust. 5 pkt 2 uor w powiązaniu z § 3 ust. 2 rozporządzenia MF*

3.

Rozliczenie wyników inwentaryzacji

Do 23 czerwca 2020 lub do 24 maja 2020 r. (przed sporządzeniem zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej - patrz pkt 2)

Ze względu na przesunięcie terminu sporządzenia zestawienia obrotów i sald, przesunięty jest również termin rozliczenia wyników inwentaryzacji.

Podstawa prawna:

art. 27 uor w związku z art. 24 ust. 5 pkt. 2 uor

4.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych

Do 30 czerwca 2020 r.

(nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 12 ust. 2 uor księgi rachunkowe zamyka się:

1) na dzień kończący rok obrotowy,

2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,

3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,

7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

   

Do 31 maja 2020 r.

(nie później niż w ciągu 5 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz jednostek wymienionych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. z 2020 r. poz. 342

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) i jednostek, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2020 r. poz. 342) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 12 ust. 2 uor w powiązaniu z § 3 ust. 1 rozporządzenia MF*

5.

Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności jednostki

Do 30 czerwca 2020 r.

(nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 52 ust. 1 i 3 uor kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.

Przepis ten ma zastosowanie odpowiednio również do:

1) sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 uor lub na inny dzień bilansowy;

2) sprawozdania z działalności jednostki określonego w art. 49 uor.

 

 

Do 31 maja 2020 r.

(nie później niż w ciągu 5 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o trzy miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz.180 i 284) - o 2 miesiące.

Uwaga! Po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego należy je e-podpisać. Ze względu na to, e-podpis musi zostać złożony na sprawozdaniu odpowiednio do 30 czerwca 2020 r. i do 31 maja 2020 r.

Podstawa prawna:

art. 52 ust. 1 i 3 uor w powiązaniu z § 3 ust. 4 rozporządzenia MF*

6.

Sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego i sporządzenie sprawozdania z działalności grupy kapitałowej

Do 30 czerwca 2020 r.

(nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 63c ust. 2 uor jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, na który jednostka dominująca sporządza roczne sprawozdanie finansowe.

 

 

Do 31 maja 2020 r.

(nie później niż w ciągu 5 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o trzy miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 63c ust. 2 uor, art. 55 ust. 2a uor w powiązaniu z § 3 ust. 5 rozporządzenia MF*

7.

Sporządzenie sprawozdania z płatności przez jednostki działające w przemyśle wydobywczym i w jednostkach zajmujących się wyrębem lasów

Do 30 czerwca 2020 r.

(nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 63f ust. 1 uor jednostka działająca w przemyśle wydobywczym lub jednostka zajmująca się wyrębem lasów pierwotnych sporządza na dzień bilansowy, wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym, sprawozdanie z płatności (dotyczy to jednostek spełniających warunki określone w tym przepisie).

   

Do 31 maja 2020 r.

(nie później niż w ciągu 5 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 63f ust. 1 uor w powiązaniu z § 3 ust. 5 rozporządzenia MF*

8.

Sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania z płatności

Do 30 czerwca 2020 r.

(w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 63g ust. 4 uor do skonsolidowanego sprawozdania z płatności stosuje się odpowiednio przepisy art. 63c ust. 2 i 3.

Oznacza to, że należy je sporządzić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.

 

 

Do 31 maja 2020 r.

(w ciągu 5 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o trzy miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 63g ust. 4 uor w powiązaniu z § 3 ust. 5 rozporządzenia MF*

9.

Sporządzenie sprawozdania na temat informacji niefinansowych

Do 30 września 2020 r.

(w terminie 9 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 49b ust. 9 uor jednostka może nie sporządzać oświadczenia na temat informacji niefinansowych, jeżeli wraz ze sprawozdaniem z działalności sporządzi odrębnie sprawozdanie na temat informacji niefinansowych oraz zamieści je na swojej stronie internetowej w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego.

 

 

Do 31 sierpnia 2020 r. (w terminie 8 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 49b ust. 9 uor w powiązaniu z § 3 ust. 4 rozporządzenia MF*

10.

Sporządzenie sprawozdania grupy kapitałowej na temat informacji niefinansowych

Do 30 września 2020 r.

(w terminie 9 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 55 ust. 2c uor jednostka dominująca może nie sporządzać oświadczenia grupy kapitałowej na temat informacji niefinansowych, pod warunkiem że wraz ze sprawozdaniem z działalności grupy kapitałowej sporządzi odrębnie sprawozdanie grupy kapitałowej na temat informacji niefinansowych oraz zamieści je na swojej stronie internetowej w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego.

 

 

Do 31 sierpnia 2020 r.

(w terminie 8 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 55 ust. 2c uor w powiązaniu z § 3 ust. 4 rozporządzenia MF*

11.

Zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego

Do 30 września 2020 r.

(nie później niż 9 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 53 ust. 1 uor roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2b, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.

 

 

Do 31 sierpnia 2020 r.

(nie później niż 8 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Uwaga! Najpóźniej na 15 dni przed zgromadzeniem wspólników, walnym zgromadzeniem akcjonariuszy lub walnym zgromadzeniem członków należy udostępnić sprawozdanie finansowe, a więc odpowiednio do 15 września 2020 r. i 16 sierpnia 2020 r. (por. art. 68 uor).

Uwaga! Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2020 r. powinno nastąpić odpowiednio 15 października 2020 r. i 15 września 2020 r. (zgodnie z art. 12 ust. 4 i 5 uor).

Podstawa prawna:

art. 53 ust. 1 uor w powiązaniu z § 3 ust. 4 rozporządzenia MF*

12.

Zatwierdzenie rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Do 30 września 2020 r.

(nie później niż w ciągu 9 miesięcy od dnia bilansowego)

Zgodnie z art. 63c ust. 4 uor roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający jednostki dominującej, nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego, za który należy sporządzić roczne sprawozdanie finansowe jednostki dominującej.

 

 

Do 31 sierpnia 2020 r.

(nie później niż w ciągu 8 miesięcy od dnia bilansowego - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym)

Termin ten przedłuża się o 3 miesiące, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 180 i 284) - o 2 miesiące.

Podstawa prawna:

art. 63c ust. 4 uor w powiązaniu z § 3 ust. 4 rozporządzenia MF*

13.

Udostępnienie sprawozdania finansowego w propozycji nabycia obligacji

Dopuszczalne przedłużenie terminu na podstawie rozporządzenia

Emitent prowadzący działalność dłużej niż rok jest obowiązany udostępnić w propozycji nabycia obligacji: sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień bilansowy przypadający nie wcześniej niż 15 miesięcy przed datą udostępnienia propozycji nabycia wraz ze sprawozdaniem z badania.

W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w drodze rozporządzenia, może przedłużyć termin następujący po dniu bilansowym roku obrotowego, za który emitent zobowiązany jest udostępnić w propozycji nabycia obligacji sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z badania, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia prawidłowej realizacji tego obowiązku.

Podstawa prawna:

art. 15zzha ustawy o COVID-19

* Rozporządzenie Ministra Finansów z 31 marca 2020 r. - Dz.U. z 2020 r. poz. 570 (zob. podstawę prawną)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

● § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji - Dz.U. z 2020 r. poz. 570

Tabela 4. Wsparcie dla branży turystycznej oraz organizacji wystaw, targów i imprez

Lp.

Turystyka

1.

Zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

W przypadku gdy podróżny odstąpi od umowy lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej, co nastąpi w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, przedsiębiorcy turystycznemu przysługuje zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

O zwrot należy wystąpić nie później niż w terminie 60 dni od dnia odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania.

Podstawa prawna:

art. 13 ustawy o COVID-19

2.

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy lub rozwiązanie przez organizatora turystyki umowy o udział w imprezie turystycznej, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.

Podstawa prawna:

art. 15k ust. 1 ustawy o COVID-19

3.

Voucher zamiast odstąpienia

Odstąpienie od umowy bądź jej rozwiązanie nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.

Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną.

Podstawa prawna:

art. 15k ust. 2 i 3 ustawy o COVID-19

Lp.

Organizacja wystaw, imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych

1.

Zwrot środków klientom

Przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów, w tym z udostępnianiem pomieszczeń i powierzchni na imprezy targowe, szkolenia, konferencje lub egzaminy, a także prowadzący działalność kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizujący wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe w przypadku rozwiązania umowy z klientem, w tym na świadczenie usług dodatkowych związanych z udostępnieniem powierzchni lub pomieszczeń, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z negatywnymi skutkami COVID-19, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy.

Podstawa prawna:

art. 15zp ust. 1 ustawy o COVID-19

2.

Voucher zamiast zwrotu środków

Rozwiązanie umowy nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez klienta zgody na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w obszarze działalności przedsiębiorcy w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę.

Podstawa prawna:

art. 15zp ust. 2 ustawy o COVID-19

Lp.

Przedsiębiorca lub rolnik świadczący usługi hotelarskie

1.

Zwrot środków przez hotel

Przedsiębiorca lub rolnik świadczący usługi hotelarskie w przypadku rozwiązania umowy z klientem, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy.

Podstawa prawna:

art. 15zp ust. 1 i 4 ustawy o COVID-19

2.

Voucher zamiast zwrotu

Rozwiązanie umowy nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez klienta zgody na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w obszarze działalności przedsiębiorcy lub rolnika świadczącego usługi w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę.

Podstawa prawna:

art. 15zp ust. 2 i 4 ustawy o COVID-19

Tabela 5. Wsparcie dla branży transportowej

Lp.

Branża transportowa

1.

Wyłączenie odpowiedzialności przewoźników i operatorów pocztowych

Zarządzający lotniskiem, zarządzający dworcem kolejowym, podmiot zarządzający portem morskim, przystanią morską lub terminalem morskim, przewoźnik lotniczy, kolejowy, drogowy, morski, w żegludze śródlądowej lub operator pocztowy nie ponoszą odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną w związku z uzasadnionymi działaniami władz publicznych lub własnymi działaniami mającymi na celu przeciwdziałanie COVID-19, w szczególności za brak możliwości świadczenia usług, w tym:

brak możliwości przewozu oraz

brak możliwości lub ograniczenie prowadzenia działalności handlowej na lotniskach i dworcach kolejowych, w tym w zakresie zmniejszenia albo utraty przychodów.

Podstawa prawna:

art. 14 ust. 1 ustawy o COVID-19

2.

Wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych

Warunków określonych w zezwoleniu na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych nie stosuje się w przypadku:

1) konieczności podjęcia czynności związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;

2) braku rentowności wykonywanych przewozów, będącego skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

W przypadku, o którym mowa pkt 2, przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od warunków określonych w zezwoleniu:

przekazać organowi, który udzielił zezwolenia informacje o zastosowanych odstępstwach, a także

podać je do publicznej wiadomości przez ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach lub dworcach.

Podstawa prawna:

art. 15n ustawy o COVID-19

Tabela 6. Należności cywilnoprawne w czasach epidemii - rozwiązania specjalne

Lp.

Tytuł

Treść rozwiązania specjalnego

1.

Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego

Opłatę za rok 2020 należy wnieść do 30 czerwca 2020 r. Termin ten może zostać przedłużony rozporządzeniem, ale nie może przekroczyć roku 2020.

W przypadku gdy na podstawie wniosku użytkownika został ustalony termin wniesienia opłaty:

przypadający przed 30 czerwca 2020 r., opłatę tę należy wnieść do 30 czerwca 2020 r.;

przed terminem określonym w rozporządzeniu, opłatę należy wnieść w terminie ustalonym w rozporządzeniu.

Podstawa prawna:

art. 15j ustawy o COVID-19

Na dzień publikacji rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu wpłaty opłaty na użytkowanie wieczyste nie zostało wydane.

2.

Ceny urzędowe na produkty medyczne

Minister Zdrowia może ustalić, w drodze obwieszczenia, maksymalne urzędowe ceny zbytu zawierające podatek od towarów i usług, urzędową marżę hurtową oraz urzędowe marże detaliczne (cena wynikowa) dla:

1) produktów leczniczych;

2) wyrobów medycznych;

3) środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego;

4) produktów biobójczych;

5) surowców farmaceutycznych.

Podstawa prawna:

art. 8 ustawy o COVID-19

Na dzień publikacji nie wydano takiego obwieszczenia.

3.

Ceny maksymalne na towary i usługi

Minister Gospodarki w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem Rolnictwa może, w drodze rozporządzenia, ustalić maksymalne ceny lub maksymalne marże hurtowe i detaliczne stosowane w sprzedaży towarów lub usług mających istotne znaczenie dla ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi lub kosztów utrzymania gospodarstw domowych.

Podstawa prawna:

art. 8a ustawy o COVID-19

Na dzień publikacji nie wydano takiego rozporządzenia.

4.

Maksymalna wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego

Wprowadzono ustawowe wzory obliczania maksymalnych pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego wynikające z umowy o kredyt konsumencki nie należą się w części przekraczającej:

1) maksymalne pozaodsetkowe koszty kredytu obliczone według wzorów ustawowych lub

2) 45% całkowitej kwoty kredytu.

Podstawa prawna:

art. 8d, art. 8e, art. 8f ustawy o COVID-19

5.

Opłaty autorskie i RTV

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, od przedsiębiorców i podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego wstrzymuje się pobieranie:

1) wynagrodzeń dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi wynikających z umowy, której przedmiotem jest korzystanie z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych lub pobór wynagrodzenia za takie korzystanie, a wynagrodzenia te nie są określane jako wprost zależne od faktycznego przychodu lub dochodu tego podmiotu za świadczenie przez niego usług w danym okresie;

2) opłat abonamentowych RTV.

Podstawa prawna:

art. 15l ustawy o COVID-19

6.

Umowy o zamówienia publiczne

Strony umowy w sprawie zamówienia publicznego niezwłocznie, wzajemnie informują się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić.

Zamawiający może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy, w szczególności przez zmianę:

1) terminu wykonania umowy lub jej części, lub czasowe zawieszenie wykonywania umowy lub jej części;

2) sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych;

3) zakresu świadczenia wykonawcy i odpowiadającą jej zmianę wynagrodzenia lub sposobu rozliczenia wynagrodzenia wykonawcy

- o ile wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy.

Przepisy te stosuje się odpowiednio do umów w sprawie zamówień publicznych wyłączonych ze stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

Podjęta w tej sytuacji decyzja o zaniechaniu dochodzenia kar lub innych należności wynikających z umowy nie stanowi:

naruszenia dyscypliny finansów publicznych;

przestępstwa;

działania na szkodę spółki.

Podstawa prawna:

art. 15r, art. 15s, art. 15t, art. 15u ustawy o COVID-19

7.

Najem w galeriach handlowych

W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, zgodnie z właściwymi przepisami wygasają wzajemne zobowiązania stron umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej (umowy).

Możliwe jest przedłużenie umowy z inicjatywy najemcy.

Podstawa prawna:

art. 15ze ust. 1 i 2 ustawy o COVID-19

8.

Należności przypadające Skarbowi Państwa za najem, dzierżawę lub użytkowanie nieruchomości

Należności pieniężne Skarbu Państwa z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie, przypadające za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, mogą być:

umarzane w całości albo w części lub

ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty

- przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu, wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej, bez zgody wojewody.

Starosta lub prezydent miasta może też odstąpić od dochodzenia ww. należności na wniosek podmiotu, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Kierownicy państwowych jednostek organizacyjnych, na rzecz których ustanowiony został trwały zarząd w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa, mogą odstąpić od dochodzenia należności z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie, przypadających za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii na wniosek podmiotu, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 15zzze ust. 1, ust. 2 i ust. 3a ustawy o COVID-19

9.

Należności cywilnoprawne JST - odstąpienie od dochodzenia należności

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o odstąpieniu od dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, w stosunku do podmiotów:

których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 i

które złożą wniosek o odstąpienie od dochodzenia należności.

Do czasu podjęcia ww. uchwały decyzję w tym zakresie może podjąć wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa na wniosek podmiotu, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 15zzzf i art. 15 zzzg ust. 2 ustawy o COVID-19

10.

Należności cywilnoprawne JST - umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może podjąć uchwałę, że należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, mogą być:

umarzane;

terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub

płatność tych należności może zostać rozłożona na raty.

Do czasu podjęcia uchwały określającej zasady udzielania ww. ulg dotyczących należności pieniężnych z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie przypadających za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii należności te mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa.

Podstawa prawna:

art. 15 zzzg ust. 1 ustawy o COVID-19

11.

Przedłużenie umowy najmu

W przypadku gdy czas obowiązywania umowy najmu lokalu zawartej przed 31 marca 2020 r. upływa po tym dniu, a przed dniem 30 czerwca 2020 r. umowa ta ulega przedłużeniu do 30 czerwca 2020 r. na warunkach dotychczasowych. Przedłużenie umowy następuje na podstawie oświadczenia woli najemcy. Prawo do przedłużenia umowy najmu przysługuje najemcom, którzy spełniają warunki określone w art. 31s ustawy o COVID-19.

Podstawa prawna:

art. 31s ustawy o COVID-19

12.

Zakaz wypowiadania umowy najmu i wysokości czynszu

Do 30 czerwca 2020 r. nie wypowiada się najemcy umowy najmu lub wysokości czynszu. Zakaz ten nie obejmuje przypadków wymienionych w dalszej części art. 31t ustawy o COVID-19.

Przykładowo, zakazu wypowiadania umów nie stosuje się w przypadku wypowiadania umowy najmu lokalu o przeznaczeniu innym niż mieszkalne w związku z naruszeniem przez najemcę postanowień tej umowy lub przepisów prawa dotyczących sposobu używania tego lokalu.

Podstawa prawna:

art. 31t ustawy o COVID-19

13.

Przedłużenie terminu wypowiedzenia umowy najmu

W przypadku gdy wypowiedzenie umowy najmu lokalu mieszkalnego przez wynajmującego lub wypowiedzenie przez niego wysokości czynszu w takim lokalu nastąpiło przed 31 marca 2020 r., a termin tego wypowiedzenia upływa pomiędzy 31 marca a 30 czerwca 2020 r., termin wypowiedzenia ulega przedłużeniu do 30 czerwca 2020 r. Przedłużenie terminu wypowiedzenia następuje na podstawie oświadczenia woli najemcy.

Podstawa prawna:

art. 31u ustawy o COVID-19

Tabela 7. Przedłużenie terminów obowiązywania (ważności) uprawnień, pozwoleń, dokumentów

Aby uzyskać dostęp do całego artykułu zamów abonament INFORLEX Twój Biznes. PROMOCJA! Teraz dwa dostępy w cenie 98 zł za miesiąc. Kup dostęp >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA