Gry szkoleniowe metodą podnoszenia kwalifikacji w firmie

REKLAMA
REKLAMA
Podnoszenie kwalifikacji negocjacyjnych może przynieść przedsiębiorcy same korzyści. Wypracowane umiejętności pomagają zarówno eksponować swoje potrzeby, jak i umiejętnie dążyć do osiągnięcia kompromisu przy spornych interesach. Prawidłowo wyszkolony pracownik wie, że najważniejszy w negocjacjach nie jest cel i uzyskanie jak najwięcej dla siebie, lecz również wrażenie które się po sobie pozostawia. W biznesie coraz częściej położony jest nacisk na długotrwałe relacje partnerskie, oparte zwykle na zaufaniu. Negocjując metodą win-lose (dążenie do uzyskania maksymalnej korzyści bez względu na sytuację drugiej strony) można spodziewać się takich konsekwencji jak utrata partnera w interesach, lub być może jego nielojalność wobec nas w przyszłości. Z tego powodu zazwyczaj popularnym nurtem szkoleniowym są negocjacje win-win (dążenie do mądrego i wyważonego kompromisu interesów). Podejście to nie tylko wzmacnia pozycję pracownika w negocjacjach zewnętrznych, lecz również wzbogaca jego umiejętności w życiu codziennym i kontaktach ze współpracownikami.
REKLAMA
Czy czas szkolenia trzeba odpracować
Jak napisać grę?
Na rynku coraz więcej firm szkoleniowych oferuje pisanie gier negocjacyjnych na konkursy, wyjazdy integracyjne czy konferencje. W mniej formalnych okolicznościach i dla mniejszej grupy pracowników można jednak stworzyć taką grę samemu, dopasowując ją do możliwości oraz specyfiki przedsiębiorstwa. Najważniejsze o czym należy pamiętać podczas pisania takiej gry to:
REKLAMA
- równowaga stron – scenariusz nie może zakładać oczywiście słabszej pozycji negocjacyjnej jednego z partnerów, gdyż straci wówczas zupełnie aspekt szkoleniowy, a ponadto pracownicy poczują się zniechęceni do uczestniczenia w takim zadaniu. Warto mieć świadomość istnienia zrównoważonej BATNY, czyli najlepszej alternatywy dla negocjowanego porozumienia. Dobra gra negocjacyjna nie zakłada korzyści z odstąpienia od negocjacji tylko dla jednej strony konfliktu.
- ciekawy, lecz niezbyt precyzyjny scenariusz – szczegółowe scenariusze nadają się na turnieje negocjacyjne, gdzie nie powinno być miejsca na domysły i dużą inwencję własną uczestników. W przypadku szkolenia warto zostawić pracownikom pole do poszukiwania własnych rozwiązań, wyznaczając im jedynie granice, w których powinny się poruszać negocjując konkretne interesy. Taka forma rozwija jednocześnie szybkość reagowania i kreatywność u osób szkolonych.
- punkty i priorytety – jedną z metod pisania gry jest przyznawanie określonej ilości punktów za każde uzyskane rozwiązanie. To popularna i mało skomplikowana droga, lecz niosąca za sobą pewne niebezpieczeństwo skupiania się wyłącznie na punktach, a nie na relacjach w negocjacji. Ciekawą alternatywą jest wyznaczenie priorytetów z określoną wartością znaną pracownikowi, a wybór dotyczący przebiegu negocjacji zostanie pozostawiony wyłącznie stronom.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Doświadczenie pokazuje, że pracownicy chętnie angażują się w tego typu projekty, będące dużo bardziej efektywną formą prowadzenia szkolenia, niż tradycyjne wykłady czy prelekcje. Uczestnictwo w grze pomaga również nawiązywać relacje między pracownikami i jest dobrym elementem integrującym firmę.
Jak zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji z negocjacji?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA