REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Szkolenie. /Fot. Fotolia
Szkolenie. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W każdej firmie przychodzi kiedyś taki moment, w którym szef decyduje się zorganizować szkolenie dla swoich pracowników. Wtedy pojawia się dylemat - który trener nadaje się do tego najlepiej?

Przypuśćmy, że mamy wybrany temat szkolenia, wiemy, co chcemy poprzez nie osiągnąć, brakuje nam tylko jednego, ostatniego elementu: firmy szkoleniowej. Wchodzimy do Internetu, bo tu najłatwiej taką znaleźć i zalewa nas ogrom informacji, linków, nazw, adresów i metod. Skąd wiadomo, że ta, a nie inna firma będzie dla nas najodpowiedniejsza? Jest kilka sposobów, dzięki którym poznamy, jaki poziom reprezentuje dana firma szkoleniowa.

REKLAMA

Po pierwsze: referencje

Tak samo, jak przy zatrudnianiu pracownika, liczą się tu referencje, jakie firma szkoleniowa może przedstawić. Warto zorientować się wśród przyjaciół, którzy już kiedyś korzystali z oferty wybranej przez nas firmy, czy jest ona godna zaufania i czy efekty pracy z nią były zadowalające. „Powinniśmy zwrócić uwagę, czy usługi wykonywane są jednorazowo, czy klienci powracają do firmy szkoleniowej, czy szkolenia otwarte się powtarzają i jak często. To oczywiste, że nikt nie chce kupować przysłowiowego „kota w worku”. Często, oprócz oczywistych przesłanek, liczą się drobne kwestie, jak chociażby pierwszy kontakt z firmą szkoleniową, sposób w jaki się z nami kontaktuje” - mówi Magdalena Grabowska, specjalista ds. szkoleń w firmie Collect Consulting. Jeśli nie mamy znajomych, którzy skorzystali z pomocy interesującej nas firmy szkoleniowej, łatwo możemy zasięgnąć opinii na forach internetowych. Z drugiej strony, nie od dziś wiadomo, że Internet to największe, ale i najbardziej zwodnicze źródło informacji, dlatego każdą przeczytaną opinię powinniśmy dzielić przez dwa.

Zobacz serwis: Szkolenia

Kwestia podejścia

Kiedy uda nam się dokonać wstępnej selekcji kandydatów, wybrane firmy musimy zaprosić na rozmowę face to face. Jest to konieczny element w dalszym procesie rekrutacyjnym. Wtedy najłatwiej możemy się przekonać, jakie podejście do szkolenia ma dana firma. O co konkretnie chodzi? O to, czy trener ma pojęcie, dla jakiej firmy będzie pracował i jakie kwestie ma poruszać w trakcie szkolenia. Byłoby gafą pomylić profil firmy lub wykazać się totalną ignorancją na jej temat. Wtedy od razu wiadomo, że zaproszona przez nas firma szkoleniowa nie nadaje się do prowadzenia zajęć. Powinniśmy także poprosić trenera, aby przedstawił próbkę takiego szkolenia i udostępnił nam materiały szkoleniowe. To pozwoli nam zorientować się w przyjętych przez firmę metodach działania oraz w możliwości dostosowania ich do wymagań prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa. Warto także wybadać, czy trener prowadzący szkolenia jest w danej dziedzinie rzemieślnikiem czy artystą. Treści przekazywane przez osobę orientującą się w temacie są lepiej przyswajane przez uczestników niż wypowiadane z pamięci formułki.

Zobacz: Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź drugiej strony

Dobra firma szkoleniowa stara się poznać oczekiwania instytucji, dla której będzie pracować, dlatego zdobywa potrzebne informacje nie tylko od organizatora całego szkolenia, ale również od jego bezpośrednich uczestników. Ponadto, w trakcie rozmowy przedstawiciel firmy szkoleniowej powinien jasno i klarownie określić cele - dodajmy, realne cele - szkolenia, które w założeniu chciałby osiągnąć. Jeśli trener mami nas „gruszkami na wierzbie”, to od razu możemy sobie odpuścić jego kandydaturę. Szczerość przede wszystkim. I to zarówno przed szkoleniem, jak i po jego zakończeniu. Mamy prawo wymagać od wybranej przez nas firmy, aby po szkoleniu dostarczyła nam raport z jego przebiegu, zawierający analizę wyników i wskazówki na przyszłość. Właściwie to sama firma szkoleniowa powinna zaproponować stworzenie takiego raportu. Wtedy wykazuje się zaangażowaniem w powierzone jej zadanie oraz pełnym profesjonalizmem.

Zobacz: Kim jest idealny trener?

Diabeł tkwi w szczegółach

REKLAMA

Nie zawsze pierwsze wrażenie musi okazać się prawdziwe. Czasem wybieramy daną firmę szkoleniową, kierując się względami ekonomicznymi. To może się obrócić przeciwko nam, ponieważ firmy o ugruntowanej renomie nie zorganizują szkolenia za grosze. Jeśli jednak skusi nas niska cena, musimy uważać, na czym szkoleniowcy będą oszczędzać: na materiałach czy może na oprawie szkolenia. Kolejny problem to zasadność przeprowadzania szkoleń z danej tematyki. „Dobra firma szkoleniowa, zanim przystąpi do realizacji projektu, przeprowadza diagnozę sytuacji problemowej. Celem rozwoju pracowników jest podnoszenie ich efektywności zawodowej, której wysoki poziom wpływa na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Firma szkoleniowa, przeprowadzając diagnozę problemu, powinna zbadać, który z obszarów wymaga poprawy. Może się bowiem okazać, że źródłem problemu nie są niskie kompetencje sprzedawców, lecz zły system motywacyjny, brak wzorców prawidłowej obsługi klienta, zła organizacja pracy czy brak informatycznego systemu obsługi dostaw” - tłumaczy Aleksandra Berg-Koza z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Najważniejsze w całym tym procesie powinno być podejście do sprawy samego organizatora. Jeśli zależy mu na szkoleniu i traktuje je jako możliwość rozwoju firmy, to z pewnością dokładnie sprawdzi wszystkie wybrane przez siebie firmy. Gorzej, jeśli szkolenia okażą się czasem zmarnowanym i zupełnie niedocenionym przez pracodawcę. Wtedy nawet najlepsza firma nie zmobilizuje pracowników do wydajniejszej pracy.

Autor: Paulina Budna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA