REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Szkolenie. /Fot. Fotolia
Szkolenie. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W każdej firmie przychodzi kiedyś taki moment, w którym szef decyduje się zorganizować szkolenie dla swoich pracowników. Wtedy pojawia się dylemat - który trener nadaje się do tego najlepiej?

Przypuśćmy, że mamy wybrany temat szkolenia, wiemy, co chcemy poprzez nie osiągnąć, brakuje nam tylko jednego, ostatniego elementu: firmy szkoleniowej. Wchodzimy do Internetu, bo tu najłatwiej taką znaleźć i zalewa nas ogrom informacji, linków, nazw, adresów i metod. Skąd wiadomo, że ta, a nie inna firma będzie dla nas najodpowiedniejsza? Jest kilka sposobów, dzięki którym poznamy, jaki poziom reprezentuje dana firma szkoleniowa.

REKLAMA

Po pierwsze: referencje

Tak samo, jak przy zatrudnianiu pracownika, liczą się tu referencje, jakie firma szkoleniowa może przedstawić. Warto zorientować się wśród przyjaciół, którzy już kiedyś korzystali z oferty wybranej przez nas firmy, czy jest ona godna zaufania i czy efekty pracy z nią były zadowalające. „Powinniśmy zwrócić uwagę, czy usługi wykonywane są jednorazowo, czy klienci powracają do firmy szkoleniowej, czy szkolenia otwarte się powtarzają i jak często. To oczywiste, że nikt nie chce kupować przysłowiowego „kota w worku”. Często, oprócz oczywistych przesłanek, liczą się drobne kwestie, jak chociażby pierwszy kontakt z firmą szkoleniową, sposób w jaki się z nami kontaktuje” - mówi Magdalena Grabowska, specjalista ds. szkoleń w firmie Collect Consulting. Jeśli nie mamy znajomych, którzy skorzystali z pomocy interesującej nas firmy szkoleniowej, łatwo możemy zasięgnąć opinii na forach internetowych. Z drugiej strony, nie od dziś wiadomo, że Internet to największe, ale i najbardziej zwodnicze źródło informacji, dlatego każdą przeczytaną opinię powinniśmy dzielić przez dwa.

Zobacz serwis: Szkolenia

Kwestia podejścia

Kiedy uda nam się dokonać wstępnej selekcji kandydatów, wybrane firmy musimy zaprosić na rozmowę face to face. Jest to konieczny element w dalszym procesie rekrutacyjnym. Wtedy najłatwiej możemy się przekonać, jakie podejście do szkolenia ma dana firma. O co konkretnie chodzi? O to, czy trener ma pojęcie, dla jakiej firmy będzie pracował i jakie kwestie ma poruszać w trakcie szkolenia. Byłoby gafą pomylić profil firmy lub wykazać się totalną ignorancją na jej temat. Wtedy od razu wiadomo, że zaproszona przez nas firma szkoleniowa nie nadaje się do prowadzenia zajęć. Powinniśmy także poprosić trenera, aby przedstawił próbkę takiego szkolenia i udostępnił nam materiały szkoleniowe. To pozwoli nam zorientować się w przyjętych przez firmę metodach działania oraz w możliwości dostosowania ich do wymagań prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa. Warto także wybadać, czy trener prowadzący szkolenia jest w danej dziedzinie rzemieślnikiem czy artystą. Treści przekazywane przez osobę orientującą się w temacie są lepiej przyswajane przez uczestników niż wypowiadane z pamięci formułki.

Zobacz: Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź drugiej strony

Dobra firma szkoleniowa stara się poznać oczekiwania instytucji, dla której będzie pracować, dlatego zdobywa potrzebne informacje nie tylko od organizatora całego szkolenia, ale również od jego bezpośrednich uczestników. Ponadto, w trakcie rozmowy przedstawiciel firmy szkoleniowej powinien jasno i klarownie określić cele - dodajmy, realne cele - szkolenia, które w założeniu chciałby osiągnąć. Jeśli trener mami nas „gruszkami na wierzbie”, to od razu możemy sobie odpuścić jego kandydaturę. Szczerość przede wszystkim. I to zarówno przed szkoleniem, jak i po jego zakończeniu. Mamy prawo wymagać od wybranej przez nas firmy, aby po szkoleniu dostarczyła nam raport z jego przebiegu, zawierający analizę wyników i wskazówki na przyszłość. Właściwie to sama firma szkoleniowa powinna zaproponować stworzenie takiego raportu. Wtedy wykazuje się zaangażowaniem w powierzone jej zadanie oraz pełnym profesjonalizmem.

Zobacz: Kim jest idealny trener?

Diabeł tkwi w szczegółach

REKLAMA

Nie zawsze pierwsze wrażenie musi okazać się prawdziwe. Czasem wybieramy daną firmę szkoleniową, kierując się względami ekonomicznymi. To może się obrócić przeciwko nam, ponieważ firmy o ugruntowanej renomie nie zorganizują szkolenia za grosze. Jeśli jednak skusi nas niska cena, musimy uważać, na czym szkoleniowcy będą oszczędzać: na materiałach czy może na oprawie szkolenia. Kolejny problem to zasadność przeprowadzania szkoleń z danej tematyki. „Dobra firma szkoleniowa, zanim przystąpi do realizacji projektu, przeprowadza diagnozę sytuacji problemowej. Celem rozwoju pracowników jest podnoszenie ich efektywności zawodowej, której wysoki poziom wpływa na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Firma szkoleniowa, przeprowadzając diagnozę problemu, powinna zbadać, który z obszarów wymaga poprawy. Może się bowiem okazać, że źródłem problemu nie są niskie kompetencje sprzedawców, lecz zły system motywacyjny, brak wzorców prawidłowej obsługi klienta, zła organizacja pracy czy brak informatycznego systemu obsługi dostaw” - tłumaczy Aleksandra Berg-Koza z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Najważniejsze w całym tym procesie powinno być podejście do sprawy samego organizatora. Jeśli zależy mu na szkoleniu i traktuje je jako możliwość rozwoju firmy, to z pewnością dokładnie sprawdzi wszystkie wybrane przez siebie firmy. Gorzej, jeśli szkolenia okażą się czasem zmarnowanym i zupełnie niedocenionym przez pracodawcę. Wtedy nawet najlepsza firma nie zmobilizuje pracowników do wydajniejszej pracy.

Autor: Paulina Budna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

Prowadzisz e-commerce? Pozbądź się poniedziałkowego chaosu i poznaj Weekendowe Nadania!
Uniknij poniedziałkowego chaosu w magazynie! Weekendowe Nadania to innowacyjne rozwiązanie, które usprawni logistykę Twojego e-commerce. Dowiedz się, jak szybciej realizować zamówienia, zwiększyć satysfakcję klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Rolnicy wziąć ograniczają swoje inwestycje. Zmalał odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują poprawę koniunktury w branży

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

REKLAMA