REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest superwizja coachingowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Superwizja coachingowa.
Superwizja coachingowa.

REKLAMA

REKLAMA

Profesjonalny coach potrzebuje nieustannie się rozwijać. Superwizja coachingowa zapewnia rozwój i skuteczność praktyki każdego coacha.

Założenie jest słuszne. Każdy Uczeń ma lub miał swojego Mistrza, który jest / był źródłem pierwszych inspiracji, weryfikacji kompetencji, predyspozycji do bycia Kimś, kim jest Mistrz. Uczenie się od starszych, doświadczonych, praktykujących mistrzów jest naturalnym procesem. Świat korzysta z tego rozwiązania od zawsze. Najbardziej jaskrawym przykładem jest starożytna Grecja i jej mistrzowie / filozofowie: Platon, Sokrates oraz inni.

REKLAMA

REKLAMA

W założeniu, superwizor dla coacha jest tym, czym coach dla swojego klienta. Jest przewodnikiem, partnerem w drodze do stawania się lepszym i efektywniejszym partnerem dla swoich klientów.

Tak jak coach pracuje nad swoim celem, tak coach ze swoim superwizorem pracuje nad:

  • własnym warsztatem,
  • jakością i efektywnością wykorzystywania narzędzi i metod,
  • barierami,
  • przekonaniami,
  • wartościami,
  • inwentaryzacją zasobów,
  • wizją samego siebie.

Wszystko po to, by jakość procesu coachingu i jego efektywność była na jak najwyższym poziomie. Coach, uczestnicząc regularnie w sesjach superwizowanych bądź spotkaniach w grupie superwizyjno-interwizyjnej, ma możliwość szlifowania swojego warsztatu pracy, jak i wymiany informacji na temat analizowanego przypadku.

REKLAMA

Kiedy zacząć superwizję?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak najszybciej. Tak naprawdę studia coachingowe, certyfikacje, mają w swoim programie sesje superwizyjne dla przyszłych coachów. To pierwszy, niezbędny krok ku ciągłemu doskonaleniu się. Kolejnym są superwizje, rozumiane jako element egzaminu na dyplomowanego czy certyfikowanego coacha.

Regularne spotkania, sesje z coachem, starszym stażem i doświadczeniem, uczestnictwo w grupach rozwoju umiejętności coachingowych czy też klubach coacha, to rozwiązania, jakie podsuwa samo życie i zaangażowanie konkretnej osoby.

Zobacz: Czym zajmuje się coach?

Problemy stwarzają możliwości

Dla początkującego coacha, uczestnictwo w sesjach indywidualnych z superwizorem może być mocno ograniczone z powodu wysokich kosztów procesu. Efekt: początkujący coach, już na starcie, nie może się w pełni rozwijać.

Co zatem może zrobić?

  • Zapisać się i uczestniczyć w spotkaniach klubu coacha.
  • Wymieniać się spostrzeżeniami, doświadczeniami, wątpliwościami w grupach rozwoju umiejętności coachingowych.
  • Studiować literaturę i prasę polecaną przez praktykujących kolegów.
  • Tworzyć własne grupy rozwoju, wsparcia.

Analiza trudności pomaga rozwijać kompetencje, a także rozważać inne kwestie / możliwości, które można później zastosować. Z pewnością znalazłbyś w swoim życiu niejeden błąd, który pozwolił Ci się lepiej rozwinąć.

Dlaczego nie?

Metoda „5 why” jest szybkim sposobem na znalezienie błędu i skorygowanie podobnego działania w przyszłości. Skoro sprawdza się to w środowisku produkcyjnym, które jest technicznym procesem, można zaadaptować go na rzecz doskonalenia własnego warsztatu.

Dlaczego przerwałem klientowi w trakcie wypowiedzi? Dlaczego o tym pomyślałem? Dlaczego zaprząta mi to głowę? Dlaczego nie przełożyłem sesji? Dlaczego wziąłem to zlecenie?

Bierz pomysły od wszystkich

Najprostsze rozwiązania są najlepsze. Omawiając dany przypadek w grupie superwizyjno-interwizyjnej, coach dostaje informacje od innych, jak inaczej poprowadziliby dany odcinek sesji bądź całą sesję. Z jakich innych narzędzi by skorzystali lub rozważyli formę zadań między sesjami.

Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wprowadzenia

Metody, ciekawe narzędzia kuszą początkujących coachów z każdej strony. Są oni przekonani, iż ilość kosztownych narzędzi w portfolio coacha zwiększa jego atrakcyjność na rynku. Kolejna bariera finansowa może związać ręce i „zafiksować się” zupełnie bez powodu. Jakie auta mogą poruszać się na autostradzie? Inwentaryzacja własnych zasobów i świadome, efektywne korzystanie z nich, będzie lepsze dla klienta niż ofertowa wyliczanka „najnowszej generacji narzędzi”. Lepiej zatem skupić się nad realnymi rozwiązaniami, niż zawieszać się na kosztownych sposobach prowadzenia procesu.

Zobacz: Stawianie celów jako metoda samorealizacji i rozwoju

Odrzucaj ustalony stan rzeczy

Czy tylko drogie sesje z superwizorem pozwolą rozwijać mój warsztat? W jaki inny sposób mogę rozwijać się jako coach? Jak mogę doskonalić swoje umiejętności? Jakie działanie pomoże mi wyeliminować błędy?

Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne

Wielokrotnie pytasz swojego klienta: Co Cię może powstrzymać? / Co Cię powstrzymuje? Nie zadawalasz się pierwszą odpowiedzią, stawiasz wyzwanie i zmuszasz do szczerości. Teraz możesz to wypróbować na sobie i szczerze, przed lustrem odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Co cię powstrzymuje przed skorzystaniem z superwizji? Twoim lustrem może być superwizor, grupa wsparcia lub klub coacha, wybór - jak zawsze - należy do Ciebie.

Wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na te idealne

Klient rozważa pewną możliwość, nasuwa Ci się na myśl bajka, która idealnie oświetliłaby odcinek drogi klienta. Zastanawiasz się, czy wypada menedżerowi polecić lekturę bajki zamiast poważnej literatury fachowej. Wahasz się i… Intuicja też jest kompetencją, często niedocenianą. Proste rozwiązania są genialne. Krótkie zadanie może przynieść więcej korzyści niż pokaźnych rozmiarów lektura. Zaufaj sobie. Zawsze szukaj zadań pod kątem: po co?, czemu ma to służyć? Podobnie jest z wyborem formy superwizji.

Myśl głową, a nie portfelem

Gdybym miał 40 000 złotych, to bym zrobił to i to…, zapłaciłbym wybranemu superwizorowi za sesję i klienci sami by do mnie dzwonili… Skoro nie masz takich funduszy, to jak poza tym możesz skutecznie się rozwijać? Gdzie możesz szukać wsparcia, informacji? Jak możesz inicjować spotkania superwizyjne? Pomyśl, możliwości jest wiele.

Pomyłki koryguj na bieżąco

Zawsze, gdy zauważysz swój błąd lub gdy klient zwróci Ci uwagę, iż kolejny raz zadajesz to pytanie bądź już o coś pytałeś, koryguj na bieżąco. Analizuj własne sesje pod kątem użytych metod, narzędzi, zadań, metafor. Nagrywaj sesje, za zgodą klienta, w celach doskonalenia się. Omawiaj swoje przypadki na grupach superwizyjno - interwizyjnych, korzystaj z monitorowania Twojej pracy przez coacha / superwizora. Pamiętaj, proste rozwiązania są lepsze niż żadne.

Ulepszanie nie ma końca

Coachem się jest, a nie bywa. Zatem, jeśli ta ścieżka zawodowa jest Ci bliska, dbaj o nią jak o piękny krzak róży, który wymaga troski, uwagi, pokory, czasu oraz zasobów, po to, by osiągnąć efekt - piękny kwiat.

Superwizja to proces doskonalenia kompetencji coacha. Podobnie jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak w zawodzie coacha jedna superwizja to za mało. Ważna jest regularność, systematyczność i efektywność. Sposób superwizji dostosuj do swoich możliwości i zasobów.

Rodzaje superwizji według H. Szmidt:

  • Normatywna, administracyjna, jakościowa - ocena formalna w trakcie szkolenia początkujących coachów, sprawdzenie zgodności z wymogami formalnymi kultury czy etyki danej organizacji; model jako idealny punkt odniesienia.
  • Rozwojowa i edukacyjna - celem jest rozwój coacha i stworzenie warunków, w których coach, w atmosferze zaufania, może przyjrzeć się własnej pracy i prowadzić z superwizorem intensywną, rozłożoną w czasie refleksję na temat własnej pracy.
  • Odnawiająca - celem jest poszukiwanie, po wielu latach „naładowanie się” na nowo, określenie na nowo inspiracji do pracy; powrót do pierwotnych motywacji wyboru zawodu coacha.
  • Problemowa - ma na celu rozwiązywanie problemów w pracy z klientem, przeciążenia pracą z ludźmi; nakładania się problemu klienta i coacha.

W procesie superwizji rola superwizora jest kluczowa. Jego wiedza, odpowiedzialność, otwarcie na swojego klienta - coacha mają wpływ na kształtowanie właściwych postaw oraz korygowanie używanych metod i narzędzi. Pozostaje mi wierzyć, iż superwizja, traktowana profesjonalnie, jest narzędziem rozwoju kompetencji, wymiany doświadczeń oraz integracji środowiska coachów. Coraz częściej bowiem pojawiają się komentarze, iż superwizja ma chronić starszych stażem coachów przed napływem młodej, licznej konkurencji.

Podobnie jak w relacji coach - klient, tak i w relacji superwizor - coach obie strony czerpią inspirację, odkrywają możliwości i zasoby oraz nowe pomysły. Nigdy nie wiemy, jak może nas zmienić spotkanie z drugim człowiekiem.

Zobacz serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA