REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest superwizja coachingowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Superwizja coachingowa.
Superwizja coachingowa.

REKLAMA

REKLAMA

Profesjonalny coach potrzebuje nieustannie się rozwijać. Superwizja coachingowa zapewnia rozwój i skuteczność praktyki każdego coacha.

Założenie jest słuszne. Każdy Uczeń ma lub miał swojego Mistrza, który jest / był źródłem pierwszych inspiracji, weryfikacji kompetencji, predyspozycji do bycia Kimś, kim jest Mistrz. Uczenie się od starszych, doświadczonych, praktykujących mistrzów jest naturalnym procesem. Świat korzysta z tego rozwiązania od zawsze. Najbardziej jaskrawym przykładem jest starożytna Grecja i jej mistrzowie / filozofowie: Platon, Sokrates oraz inni.

REKLAMA

W założeniu, superwizor dla coacha jest tym, czym coach dla swojego klienta. Jest przewodnikiem, partnerem w drodze do stawania się lepszym i efektywniejszym partnerem dla swoich klientów.

Tak jak coach pracuje nad swoim celem, tak coach ze swoim superwizorem pracuje nad:

  • własnym warsztatem,
  • jakością i efektywnością wykorzystywania narzędzi i metod,
  • barierami,
  • przekonaniami,
  • wartościami,
  • inwentaryzacją zasobów,
  • wizją samego siebie.

Wszystko po to, by jakość procesu coachingu i jego efektywność była na jak najwyższym poziomie. Coach, uczestnicząc regularnie w sesjach superwizowanych bądź spotkaniach w grupie superwizyjno-interwizyjnej, ma możliwość szlifowania swojego warsztatu pracy, jak i wymiany informacji na temat analizowanego przypadku.

Kiedy zacząć superwizję?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak najszybciej. Tak naprawdę studia coachingowe, certyfikacje, mają w swoim programie sesje superwizyjne dla przyszłych coachów. To pierwszy, niezbędny krok ku ciągłemu doskonaleniu się. Kolejnym są superwizje, rozumiane jako element egzaminu na dyplomowanego czy certyfikowanego coacha.

Regularne spotkania, sesje z coachem, starszym stażem i doświadczeniem, uczestnictwo w grupach rozwoju umiejętności coachingowych czy też klubach coacha, to rozwiązania, jakie podsuwa samo życie i zaangażowanie konkretnej osoby.

Zobacz: Czym zajmuje się coach?

Problemy stwarzają możliwości

Dla początkującego coacha, uczestnictwo w sesjach indywidualnych z superwizorem może być mocno ograniczone z powodu wysokich kosztów procesu. Efekt: początkujący coach, już na starcie, nie może się w pełni rozwijać.

Co zatem może zrobić?

  • Zapisać się i uczestniczyć w spotkaniach klubu coacha.
  • Wymieniać się spostrzeżeniami, doświadczeniami, wątpliwościami w grupach rozwoju umiejętności coachingowych.
  • Studiować literaturę i prasę polecaną przez praktykujących kolegów.
  • Tworzyć własne grupy rozwoju, wsparcia.

Analiza trudności pomaga rozwijać kompetencje, a także rozważać inne kwestie / możliwości, które można później zastosować. Z pewnością znalazłbyś w swoim życiu niejeden błąd, który pozwolił Ci się lepiej rozwinąć.

Dlaczego nie?

Metoda „5 why” jest szybkim sposobem na znalezienie błędu i skorygowanie podobnego działania w przyszłości. Skoro sprawdza się to w środowisku produkcyjnym, które jest technicznym procesem, można zaadaptować go na rzecz doskonalenia własnego warsztatu.

Dlaczego przerwałem klientowi w trakcie wypowiedzi? Dlaczego o tym pomyślałem? Dlaczego zaprząta mi to głowę? Dlaczego nie przełożyłem sesji? Dlaczego wziąłem to zlecenie?

Bierz pomysły od wszystkich

Najprostsze rozwiązania są najlepsze. Omawiając dany przypadek w grupie superwizyjno-interwizyjnej, coach dostaje informacje od innych, jak inaczej poprowadziliby dany odcinek sesji bądź całą sesję. Z jakich innych narzędzi by skorzystali lub rozważyli formę zadań między sesjami.

Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wprowadzenia

Metody, ciekawe narzędzia kuszą początkujących coachów z każdej strony. Są oni przekonani, iż ilość kosztownych narzędzi w portfolio coacha zwiększa jego atrakcyjność na rynku. Kolejna bariera finansowa może związać ręce i „zafiksować się” zupełnie bez powodu. Jakie auta mogą poruszać się na autostradzie? Inwentaryzacja własnych zasobów i świadome, efektywne korzystanie z nich, będzie lepsze dla klienta niż ofertowa wyliczanka „najnowszej generacji narzędzi”. Lepiej zatem skupić się nad realnymi rozwiązaniami, niż zawieszać się na kosztownych sposobach prowadzenia procesu.

Zobacz: Stawianie celów jako metoda samorealizacji i rozwoju

Odrzucaj ustalony stan rzeczy

Czy tylko drogie sesje z superwizorem pozwolą rozwijać mój warsztat? W jaki inny sposób mogę rozwijać się jako coach? Jak mogę doskonalić swoje umiejętności? Jakie działanie pomoże mi wyeliminować błędy?

Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne

Wielokrotnie pytasz swojego klienta: Co Cię może powstrzymać? / Co Cię powstrzymuje? Nie zadawalasz się pierwszą odpowiedzią, stawiasz wyzwanie i zmuszasz do szczerości. Teraz możesz to wypróbować na sobie i szczerze, przed lustrem odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Co cię powstrzymuje przed skorzystaniem z superwizji? Twoim lustrem może być superwizor, grupa wsparcia lub klub coacha, wybór - jak zawsze - należy do Ciebie.

Wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na te idealne

Klient rozważa pewną możliwość, nasuwa Ci się na myśl bajka, która idealnie oświetliłaby odcinek drogi klienta. Zastanawiasz się, czy wypada menedżerowi polecić lekturę bajki zamiast poważnej literatury fachowej. Wahasz się i… Intuicja też jest kompetencją, często niedocenianą. Proste rozwiązania są genialne. Krótkie zadanie może przynieść więcej korzyści niż pokaźnych rozmiarów lektura. Zaufaj sobie. Zawsze szukaj zadań pod kątem: po co?, czemu ma to służyć? Podobnie jest z wyborem formy superwizji.

Myśl głową, a nie portfelem

Gdybym miał 40 000 złotych, to bym zrobił to i to…, zapłaciłbym wybranemu superwizorowi za sesję i klienci sami by do mnie dzwonili… Skoro nie masz takich funduszy, to jak poza tym możesz skutecznie się rozwijać? Gdzie możesz szukać wsparcia, informacji? Jak możesz inicjować spotkania superwizyjne? Pomyśl, możliwości jest wiele.

Pomyłki koryguj na bieżąco

Zawsze, gdy zauważysz swój błąd lub gdy klient zwróci Ci uwagę, iż kolejny raz zadajesz to pytanie bądź już o coś pytałeś, koryguj na bieżąco. Analizuj własne sesje pod kątem użytych metod, narzędzi, zadań, metafor. Nagrywaj sesje, za zgodą klienta, w celach doskonalenia się. Omawiaj swoje przypadki na grupach superwizyjno - interwizyjnych, korzystaj z monitorowania Twojej pracy przez coacha / superwizora. Pamiętaj, proste rozwiązania są lepsze niż żadne.

Ulepszanie nie ma końca

Coachem się jest, a nie bywa. Zatem, jeśli ta ścieżka zawodowa jest Ci bliska, dbaj o nią jak o piękny krzak róży, który wymaga troski, uwagi, pokory, czasu oraz zasobów, po to, by osiągnąć efekt - piękny kwiat.

Superwizja to proces doskonalenia kompetencji coacha. Podobnie jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak w zawodzie coacha jedna superwizja to za mało. Ważna jest regularność, systematyczność i efektywność. Sposób superwizji dostosuj do swoich możliwości i zasobów.

Rodzaje superwizji według H. Szmidt:

  • Normatywna, administracyjna, jakościowa - ocena formalna w trakcie szkolenia początkujących coachów, sprawdzenie zgodności z wymogami formalnymi kultury czy etyki danej organizacji; model jako idealny punkt odniesienia.
  • Rozwojowa i edukacyjna - celem jest rozwój coacha i stworzenie warunków, w których coach, w atmosferze zaufania, może przyjrzeć się własnej pracy i prowadzić z superwizorem intensywną, rozłożoną w czasie refleksję na temat własnej pracy.
  • Odnawiająca - celem jest poszukiwanie, po wielu latach „naładowanie się” na nowo, określenie na nowo inspiracji do pracy; powrót do pierwotnych motywacji wyboru zawodu coacha.
  • Problemowa - ma na celu rozwiązywanie problemów w pracy z klientem, przeciążenia pracą z ludźmi; nakładania się problemu klienta i coacha.

REKLAMA

W procesie superwizji rola superwizora jest kluczowa. Jego wiedza, odpowiedzialność, otwarcie na swojego klienta - coacha mają wpływ na kształtowanie właściwych postaw oraz korygowanie używanych metod i narzędzi. Pozostaje mi wierzyć, iż superwizja, traktowana profesjonalnie, jest narzędziem rozwoju kompetencji, wymiany doświadczeń oraz integracji środowiska coachów. Coraz częściej bowiem pojawiają się komentarze, iż superwizja ma chronić starszych stażem coachów przed napływem młodej, licznej konkurencji.

Podobnie jak w relacji coach - klient, tak i w relacji superwizor - coach obie strony czerpią inspirację, odkrywają możliwości i zasoby oraz nowe pomysły. Nigdy nie wiemy, jak może nas zmienić spotkanie z drugim człowiekiem.

Zobacz serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA