REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością założymy przez internet

Spółka z o.o. przez internet / www.sxc.hu
Spółka z o.o. przez internet / www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Zawiązanie spółki przez internet ma na celu ułatwienie i przyspieszenie całego procesu zakładania spółki z o.o. Wiąże się to także z uproszczenie niektórych procedur.

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 531, dalej „nowelizacja”). Celem nowelizacji było ułatwienie i przyspieszenie zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „spółka z o.o.”), a także uproszczenie związanej z tym procedury.

REKLAMA

Alternatywny model tworzenia spółki z o.o.

Nowelizacja wprowadziła alternatywny model tworzenia i rejestrowania spółki z o.o., który będzie obowiązywał obok dotychczasowej procedury. Umożliwiła ona zawarcie umowy spółki z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy, udostępnianego w systemie teleinformatycznym. Warto przy tym zaznaczyć, że skorzystanie z elektronicznego wzorca umowy zastąpi w tym przypadku wymóg zawarcia umowy spółki z o.o. w formie aktu notarialnego, zatem notariusze nie będą w żaden sposób uczestniczyć w zawiązywaniu spółki z o.o. w tym trybie.

Wzorzec umowy

Zgodnie z nowelizacją, jeśli założyciele spółki z o.o. chcą skorzystać z uproszczonego i przyspieszonego procesu rejestracji spółki z o.o., to powinni zastosować ww. wzorzec umowy. Co ważne dla założycieli spółki z o.o. i przyszłych wspólników, ingerencja w treść wzorca umowy na etapie zakładania spółki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niedopuszczalna. Założyciele mogą wybrać tylko poszczególne warianty lub uzupełnienia postanowień umowy spółki z o.o., dopuszczone w ramach wzorca umowy. W przypadku jednak, gdyby uznali, że dany wzorzec nie spełnia ich oczekiwań, mogą zastosować tradycyjną metodę zawiązania i rejestracji spółki z o.o., czyli podpisanie umowy w formie aktu notarialnego i następnie złożenie do sądu rejestrowego wniosku o rejestrację zawiązanej spółki z o.o. Treść wzorca umowy spółki z o. o. udostępnianego
w systemie teleinformatycznym została wskazana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 299, poz. 1774).

Zobacz serwis: Wzory umów

Jeśli założyciele spółki z o.o. zdecydują się na wykorzystanie elektronicznego wzorca umowy, to w systemie teleinformatycznym wypełniają jedynie formularz umowy spółki, formularz listy wspólników oraz  formularz oświadczenia wszystkich członków zarządu, że wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione w przypadku, gdy wkłady pieniężne zostaną wniesione najpóźniej w chwili zgłoszenia spółki do rejestru. Wszystkie powyższe dokumenty powinny być opatrzone podpisem elektronicznym. Umowa spółki z o.o. zostaje zawarta z chwilą wprowadzenia do systemu teleinformatycznego wszystkich koniecznych danych i z chwilą opatrzenia ich podpisem elektronicznym. W przypadku skorzystania z elektronicznego wzorca umowy, również zgłoszenie spółki z o.o. do rejestru następuje za pomocą systemu teleinformatycznego. Co istotne, zgodnie z nowelizacją, wniosek o wpis spółki z o.o. zawiązanej przy wykorzystaniu elektronicznego wzorca umowy, sąd rejestrowy rozpoznaje w terminie jednego dnia od daty jego wpływu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jakie koszty przy zakładaniu spółki z o.o.?

Wkłady na kapitał zakładowy

Nowelizacja wyłączyła możliwość wnoszenia na kapitał zakładowy spółki wkładów niepieniężnych w przypadku zakładania spółki przy wykorzystaniu wzorca umowy. Jest to uzasadnione naturą wkładu niepieniężnego, a także ideą nowej procedury, która ma być szybka i nieskomplikowana. Wyłączenie to jednak trwa tylko do momentu dokonania wpisu spółki z o.o. do rejestru, bowiem po rejestracji spółki wkłady mogą być wnoszone na zasadach ogólnych, a więc zarówno pieniężne, jak i niepieniężne. Ponadto, nowelizacja nie wymaga wniesienia wkładów pieniężnych przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie spółki z o.o. (jak przy tradycyjnym sposobie założenia spółki z o.o.), a umożliwia wniesienie ich dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru, przy czym nie później niż w terminie 7 dni od dnia jej wpisu do KRS.

Dokumenty wymagane przy rejestracji spółki z o.o.

Nowelizacją zostały określone także dokumenty, które są wymagane przy zgłoszeniu do rejestracji spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy oraz dokumenty, które muszą zostać złożone do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od daty wpisu spółki do rejestru.

Zmiana umowy spółki

Warto wspomnieć także, iż zgodnie z nowelizacją, istnieje możliwość zmiany umowy spółki, utworzonej za pomocą uproszczonej procedury, po jej rejestracji - na zasadach ogólnych, czyli poprzez podjęcie przez zgromadzenie wspólników stosownej uchwały, zaprotokołowanej w protokole posiadającym formę aktu notarialnego.

Podsumowanie

Podsumowując, naszym zdaniem, zmiany wprowadzone nowelizacją należy ocenić pozytywnie. Możliwość zawarcia umowy spółki z o.o. i zarejestrowania jej przy wykorzystaniu Internetu stanowi znaczne uproszczenie procedury zakładania spółek z o.o. Jeżeli zaś chodzi o koszty, to tryb ten pozwoli zaoszczędzić wspólnikom na kosztach notarialnych. Będzie jednak droższy o jednorazowy koszt uzyskania podpisu elektronicznego, który jest niezbędny, aby skorzystać z możliwości założenia i rejestracji spółki z o.o. przez Internet, lecz do którego nie wszyscy mają dostęp. Pozostałe opłaty związane ze zgłoszeniem spółki z o.o. do rejestru są analogiczne, jak w przypadku zakładania spółki w sposób tradycyjny. Należy jednak wskazać także na pierwsze niedociągnięcia, które pojawiły się już w związku z funkcjonowaniem powyższych rozwiązań w praktyce. Przykładowo, system teleinformatyczny w praktyce nie pozwala na złożenie wniosku o rejestrację spółki z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy przez profesjonalnego pełnomocnika, pomimo że taką możliwość dają przepisy prawne. Takie niedociągnięcia powinny zostać poprawione w przyszłości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA