REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaskarżyć uchwałę o udzieleniu absolutorium w spółce z o.o.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki.
Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych jednym z podstawowych obowiązków wspólników jest odbycie corocznego (tzw. zwyczajnego) zgromadzenia wspólników. W trakcie zgromadzenia wspólnicy powinni zająć się m. in. oceną pracy członków zarządu w poprzednim roku obrotowym. Ocena taka wyraża się w udzieleniu im tzw. absolutorium (kiedyś określanego jako pokwitowanie).

Prawnicy toczą spory na temat tego, jakie są skutki udzielenia absolutorium. Bez względu na prawnicze kontrowersje, decyzja o udzieleniu (bądź odmowie udzielenia) absolutorium powinna być przez wspólników starannie przemyślana.

REKLAMA

Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki. 

Decyzja o udzieleniu absolutorium jest podejmowana na ogólnych zasadach, tzn. decyduje większość głosów, z tym jednak zastrzeżeniem, że oceniany menedżer musi powstrzymać się od głosowania. W praktyce niejednokrotnie zdarza się, że za udzieleniem absolutorium głosuje tylko część wspólników, a reszta głosujących jest przeciwna.

Nasuwa się więc pytanie, czy przegłosowany udziałowiec może w jakikolwiek sposób zakwestionować podjętą wbrew jego woli uchwałę o udzieleniu (lub nieudzieleniu) absolutorium.

Polecamy: serwis PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z pomocą przychodzi w tym zakresie kodeks spółek handlowych, który przewiduje możliwość zaskarżenia uchwały (także o udzieleniu absolutorium lub odmowie jego udzielenia) do sądu powszechnego. Wspólnik, który chciałby skorzystać z tej drogi musi pamiętać jednak o kilku ważnych kwestiach. 

Przede wszystkim, powinien on po podjęciu uchwały zażądać zaprotokołowania swego sprzeciwu. Jeśli wspólnik zażąda zaprotokołowania sprzeciwu, wówczas w terminie miesiąca od dnia odbycia się zgromadzenia powinien on wnieść do sądu pozew o uchylenie uchwały w przedmiocie absolutorium.

Pozew taki musi być opłacony (opłata sądowa wynosi 2000 zł) i musi on wskazywać na to, że kwestionowana uchwała jest:
1) sprzeczna z umową spółki bądź dobrymi obyczajami i jednocześnie
2) godząca w interesy spółki lub mająca na celu pokrzywdzenie wspólnika.

Konieczne jest wykazanie istnienia co najmniej po jednej z przesłanek z obu punktów.

Polecamy: serwis VAT

Jan W., członek zarządu spółki X sp. z o.o. podjął w 2009 roku działalność konkurencyjną wobec X sp. z o.o. bez jej zgody. Mimo tego na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników większościowy udziałowiec przeforsował uchwałę o udzieleniu mu absolutorium.

W takiej sytuacji mniejszościowi wspólnicy mają prawo zaskarżyć uchwałę o udzieleniu absolutorium, jeśli jeszcze podczas zgromadzenia wspólników zażądają zaprotokołowania swego sprzeciwu. W pozwie powinni oni podjąć próbę wykazania, że uchwała godzi w dobre obyczaje i interesy spółki i z tego powodu powinna być uchylona. 

Podstawa prawna: art. 249 i 250 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA