REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaskarżyć uchwałę o udzieleniu absolutorium w spółce z o.o.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki.
Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych jednym z podstawowych obowiązków wspólników jest odbycie corocznego (tzw. zwyczajnego) zgromadzenia wspólników. W trakcie zgromadzenia wspólnicy powinni zająć się m. in. oceną pracy członków zarządu w poprzednim roku obrotowym. Ocena taka wyraża się w udzieleniu im tzw. absolutorium (kiedyś określanego jako pokwitowanie).

Prawnicy toczą spory na temat tego, jakie są skutki udzielenia absolutorium. Bez względu na prawnicze kontrowersje, decyzja o udzieleniu (bądź odmowie udzielenia) absolutorium powinna być przez wspólników starannie przemyślana.

REKLAMA

REKLAMA

Pochopne udzielenie absolutorium może bowiem zamknąć spółce drogę do dochodzenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych od menedżerów, którzy niewłaściwe realizowali swoje obowiązki. 

Decyzja o udzieleniu absolutorium jest podejmowana na ogólnych zasadach, tzn. decyduje większość głosów, z tym jednak zastrzeżeniem, że oceniany menedżer musi powstrzymać się od głosowania. W praktyce niejednokrotnie zdarza się, że za udzieleniem absolutorium głosuje tylko część wspólników, a reszta głosujących jest przeciwna.

Nasuwa się więc pytanie, czy przegłosowany udziałowiec może w jakikolwiek sposób zakwestionować podjętą wbrew jego woli uchwałę o udzieleniu (lub nieudzieleniu) absolutorium.

REKLAMA

Polecamy: serwis PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pomocą przychodzi w tym zakresie kodeks spółek handlowych, który przewiduje możliwość zaskarżenia uchwały (także o udzieleniu absolutorium lub odmowie jego udzielenia) do sądu powszechnego. Wspólnik, który chciałby skorzystać z tej drogi musi pamiętać jednak o kilku ważnych kwestiach. 

Przede wszystkim, powinien on po podjęciu uchwały zażądać zaprotokołowania swego sprzeciwu. Jeśli wspólnik zażąda zaprotokołowania sprzeciwu, wówczas w terminie miesiąca od dnia odbycia się zgromadzenia powinien on wnieść do sądu pozew o uchylenie uchwały w przedmiocie absolutorium.

Pozew taki musi być opłacony (opłata sądowa wynosi 2000 zł) i musi on wskazywać na to, że kwestionowana uchwała jest:
1) sprzeczna z umową spółki bądź dobrymi obyczajami i jednocześnie
2) godząca w interesy spółki lub mająca na celu pokrzywdzenie wspólnika.

Konieczne jest wykazanie istnienia co najmniej po jednej z przesłanek z obu punktów.

Polecamy: serwis VAT

Jan W., członek zarządu spółki X sp. z o.o. podjął w 2009 roku działalność konkurencyjną wobec X sp. z o.o. bez jej zgody. Mimo tego na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników większościowy udziałowiec przeforsował uchwałę o udzieleniu mu absolutorium.

W takiej sytuacji mniejszościowi wspólnicy mają prawo zaskarżyć uchwałę o udzieleniu absolutorium, jeśli jeszcze podczas zgromadzenia wspólników zażądają zaprotokołowania swego sprzeciwu. W pozwie powinni oni podjąć próbę wykazania, że uchwała godzi w dobre obyczaje i interesy spółki i z tego powodu powinna być uchylona. 

Podstawa prawna: art. 249 i 250 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA