REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kompetencje zarządu spółki partnerskiej?

Jeśli zatem w spółce partnerskiej jest powołany zarząd, do podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na zakup budynku na siedzibę spółki wymagana jest wcześniejsza uchwała zarządu w tej sprawie.
Jeśli zatem w spółce partnerskiej jest powołany zarząd, do podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na zakup budynku na siedzibę spółki wymagana jest wcześniejsza uchwała zarządu w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Problematyczną kwestią są kompetencje zarządu w spółce partnerskiej w kontekście zaciągania zobowiązań finansowych przez spółkę. Czy zarząd tej spółki ma prawo podjąć decyzje o poważnych skutkach finansowych dla spółki, np. o zakupie budynku na siedzibę spółki i wzięciu kredytu na sfinansowanie tego zakupu? Czy jednak zgodę na taką decyzję muszą wyrazić wszyscy partnerzy spółki?

REKLAMA

Przepisy przewidują, że spółka partnerska może być reprezentowana na zasadach właściwych dla spółki jawnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 96 § 1 i art. 97 Kodeksu spółek handlowych, dalej: k.s.h.). Oznacza to w praktyce, że co do zasady każdy partner ma prawo reprezentować spółkę samodzielnie (tak jak ma to miejsce w spółce jawnej, w takiej sytuacji do czynności przekraczających zwykły zarząd, np. zaciągnięcia dużego kredytu przez spółkę potrzebna byłaby uchwała partnerów). Jeśli jednak umowa spółki partnerskiej przewiduje powierzenie prowadzenia spraw i reprezentowanie spółki zarządowi, wtedy do spraw związanych z prowadzeniem spraw i reprezentowaniem spółki mają zastosowanie przepisy dotyczące zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 201-211 i 293-300 k.s.h.). Oznacza to, że każdy członek zarządu może, bez wcześniejszej uchwały zarządu, prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności spółki (art. 208 § 3 k.s.h.).

REKLAMA

To, co jest czynnością zwykłego zarządu spółki, a co przekraczającą zwykły zarząd powinno być określone w umowie spółki lub też w regulaminie zarządu, ze względu bowiem na specyfikę i profil działalności oraz wielkość spółek w każdej z nich co innego może być uznane za czynność przekraczającą zwykły zarząd.

Porównaj: Jak to jest ze spółką partnerską?

Jeśli jednak przed załatwieniem sprawy nie przekraczającej zakresu zwykłych czynności spółki choćby jeden z pozostałych członków zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub też jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności spółki (jak np. dotyczy zakupu nieruchomości na siedzibę spółki) wymagana jest wcześniejsza uchwala zarządu w danej sprawie (art. 208 § 4 k.s.h.).
Jeśli zatem w spółce partnerskiej jest powołany zarząd, do podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na zakup budynku na siedzibę spółki wymagana jest wcześniejsza uchwała zarządu w tej sprawie. Oznacza to, że jeden z członków zarządu może podejmować jedynie czynności nie przekraczające zwykłego zarządu, i to tylko wtedy, gdy nie sprzeciwi się temu choćby jeden z pozostałych członków zarządu spółki partnerskiej.

Polecamy serwis Windykacja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA