REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak na drodze sądowej pozbawić reprezentacji wspólnika spółki jawnej?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Pozwanym w sprawie o pozbawienie prawa reprezentowania spółki, czyli legitymowanym biernie, jest wspólnik, któremu ma być odjęte prawo do reprezentacji spółki.
Pozwanym w sprawie o pozbawienie prawa reprezentowania spółki, czyli legitymowanym biernie, jest wspólnik, któremu ma być odjęte prawo do reprezentacji spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość sądowego pozbawienia wspólnika spółki jawnej prawa reprezentacji spółki. Kiedy będzie to możliwe? Kto może wystąpić z pozwem ? Kiedy powód może liczyć na uwzględnienie swojego żądania?

Instytucja sądowego wyłączenia wspólnika spółki jawnej uregulowana została w art. 30 § 2 kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z postanowieniami tego przepisu pozbawienie wspólnika prawa reprezentacji spółki może nastąpić wyłącznie z ważnych powodów na mocy prawomocnego orzeczenia sądu.

REKLAMA

Kto może wystąpić z żądaniem ?

Uprawnionym do wystąpienia z żądaniem pozbawienia wspólnika prawa reprezentowania spółki, czyli legitymowanym czynnie, jest każdy wspólnik. W tym przypadku nie ma znaczenia czy wnoszący pozew ma prawo reprezentacji spółki czy też nie ma takiego prawa, bowiem przyjmuje się, że wystąpienie z takim żądaniem do sądu nie stanowi czynności wchodzących w zakres reprezentacji.

Porównaj: Jak pozbawić wspólnika spółki jawnej możliwości działania?

Kogo należy pozwać?

Pozwanym w sprawie o pozbawienie prawa reprezentowania spółki, czyli legitymowanym biernie, jest wspólnik, któremu ma być odjęte prawo do reprezentacji spółki.

Kiedy dopuszczalne jest wystąpienie z żądaniem pozbawienia wspólnika prawa reprezentacji?

Pozbawienie wspólnika spółki prawa reprezentacji będzie możliwe tylko w przypadku zaistnienia ważnych powodów. Do ważnych powodów zaliczyć możemy wszelkie okoliczności dotyczące wspólnika, które powodują, że nie może on reprezentować spółki bez uszczerbku dla jej interesu takie jak: choroba psychiczna, nieudolność, brak należytej dbałości o interesy spółki, nieuczciwość względem kontrahentów narażająca na szwank reputację spółki a także inne okoliczności, które nie leżą po stronie wspólnika. Do tych drugich zaliczyć można zaistnienie sytuacji gdy dalsza reprezentacja spółki przez wspólnika nie daje się pogodzić z jej interesami np. z uwagi na zmianę profilu działalności prowadzonej przez spółkę. Dodatkowo ważne powody wyłaączenia mogą być doprecyzowane w umowie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie należy złożyć pozew?

Powództwo należy wytoczyć przed sąd właściwy według siedziby spółki. Sprawa będzie rozpoznawana przez sąd gospodarczy, bowiem sprawa o pozbawienie wspólnika prawa reprezentacji uznawana jest za sprawę ze stosunku spółki. Z kolei przy przejęciu, że sprawa ma charakter niemajątkowy właściwym rzeczowo będzie sąd okręgowy. Wyrok zapadły w sprawie ma charakter konstytutywny – jego skuteczność następuje dopiero z chwilą uprawomocnienia się.

Polecamy serwis Windykacja

REKLAMA

Prawo wystąpienia z powództwem o pozbawienie wspólnika prawa reprezentacji przysługuje zawsze, bowiem prawo to nie może zostać ograniczone ani wyłączone w umowie spółki jawnej. Jeżeli umowa zawiera takie postanowienia – są one nieważne.

Wspólnik spółki jawnej Jan Kowalki nie ma prawa reprezentacji spółki. Nie jest jednak zadowolony ze sposobu reprezentowania spółki przez Adama Nowaka, któremu prawo to przysługuje. W ocenie Jana Kowalskiego Adam Nowak ewidentnie działa na szkodę spółki poprzez podpisywanie niekorzystnych dla spółki umów. Czy Jan Kowalski może wystąpić z żądaniem pozbawienia przez sąd prawa reprezentacji Adama Nowaka?
Tak. Uprawnienie do żądania pozbawienia prawa reprezentacji wspólnika z ważnych powodów przysługuje każdemu wspólnikowi spółki jawnej, także temu, który sam nie ma takiego prawa, jednak muszą ku temu istnieć ważne powodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA