REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już 30 września 2020 r.

Agata Jaczyńska
Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którą akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już dziś!

Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Główne zmiany punktuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA

Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Złożenie dokumentów akcji w spółce odbywać się będzie za pisemnym pokwitowaniem wydanym akcjonariuszowi. Dematerializacja dotyczyć będzie również innych tytułów uczestnictwa w dochodach spółki lub w podziale jej majątku (np. warrantów subskrypcyjnych, świadectw użytkowych, świadectw założycielskich). Akcje wpisywane będą obowiązkowo do rejestru akcjonariuszy prowadzonego wyłącznie w formie elektronicznej, co oznacza m.in. zwiększenie ilości obowiązków oraz kosztów prowadzenia spółki

komentuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA

Rejestry akcjonariuszy prowadzone będą przez dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską lub Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Wybór podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy wymaga uchwały walnego zgromadzenia. Przy zawiązaniu spółki wyboru dokonywać będą jej założyciele.

Przed pierwszym wezwaniem akcjonariuszy, spółka niebędąca spółką publiczną jest obowiązana do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy. Rejestr akcjonariuszy zawierać będzie podstawowe dane dotyczące spółki (firmę, siedzibę i adres spółki, informacje o sądzie rejestrowym do którego jest wpisana) oraz dane dotyczące akcji (wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji) oraz dane akcjonariuszy jak też dodatkowe informacje wskazane w statucie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka oraz akcjonariusze będą mogły otrzymać informację z rejestru akcjonariuszy w postaci papierowej lub elektronicznej jak też imienne świadectwo rejestrowe. Wydanie dokumentu świadectwa rejestrowego przez podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy będzie mogło nastąpić nie później niż w terminie tygodnia od dnia zgłoszenia żądania.

REKLAMA

Rejestr będzie jawny dla spółki oraz akcjonariuszy. Poza spółką i akcjonariuszami dostęp do danych związanych z akcjami będą posiadały organy kontroli skarbowej oraz organy administracji na zasadach określonych w ordynacji podatkowej, zbieżnych z tymi jakie obowiązują w przypadku udostępniania tym podmiotom danych zawierających tajemnicę bankową oraz maklerską.

Dotychczasowe zasady anonimowości akcjonariuszy w przypadku akcji na okaziciela nie będą więc miały nadal zastosowania. Dotychczasowe zasady zbywania akcji na okaziciela, do czego niezbędne było wydanie dokumentu akcji lub w przypadku akcji imiennych dokonanie odpowiedniego pisemnego oświadczenia (na dokumencie akcji lub osobnym dokumencie) zostaną zastąpione przez jednolite dla wszystkich akcji zasady ich zbywania.

Nabycie akcji albo ustanowienie na niej ograniczonego prawa rzeczowego następować będzie z chwilą dokonania wpisu w rejestrze akcjonariuszy. Powyższe nie będzie miało zastosowania w przypadkach, gdy przejście akcji lub ustanowionego na niej ograniczonego prawa rzeczowego na inną osobę następuje z mocy prawa tj. np. objęcia akcji (z wyjątkiem objęcia przy warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego), powołania do spadku, zapisu windykacyjnego, wniesienia akcji jako wkładu niepieniężnego do spółki, połączenia, podziału lub przekształcenia spółki.

Jednocześnie akcje w liczbie wskazanej w treści świadectwa rejestrowego nie mogą być przedmiotem rozporządzeń od chwili jego wystawienia do chwili utraty jego ważności albo zwrotu świadectwa rejestrowego wystawiającemu przed upływem terminu jego ważności. Na okres ten wystawiający dokonywać będzie blokady odpowiedniej liczby akcji w rejestrze akcjonariuszy.

Walne zgromadzenie w każdym wypadku będzie mogło być zwołane za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem walnego zgromadzenia.

Zwoływanie zgromadzeń bez formalnego ich zwołania będzie utrudnione z uwagi na czas oczekiwania (do tygodnia) na wydanie świadectwa rejestrowego. Zniesione zostaną także ograniczenia dotyczące zbywania akcji aportowych przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w którym nastąpiło pokrycie takich akcji aportem. Od dnia 1 stycznia 2020 r. spółki prywatne akcyjne i komandytowo akcyjne mają prawo prowadzenia strony internetowej, na której zamieszczać mają obowiązek wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek. Do dnia 1 marca 2021 r. do wykonywania i przenoszenia praw z akcji na okaziciela, których dokumenty zostały złożone w spółce, stosować się będzie odpowiednio przepisy dotyczące akcji imiennych.

Polecamy serwis: Spółki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA