REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już 30 września 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Jaczyńska
Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którą akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już dziś!

Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Główne zmiany punktuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA

REKLAMA

Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Złożenie dokumentów akcji w spółce odbywać się będzie za pisemnym pokwitowaniem wydanym akcjonariuszowi. Dematerializacja dotyczyć będzie również innych tytułów uczestnictwa w dochodach spółki lub w podziale jej majątku (np. warrantów subskrypcyjnych, świadectw użytkowych, świadectw założycielskich). Akcje wpisywane będą obowiązkowo do rejestru akcjonariuszy prowadzonego wyłącznie w formie elektronicznej, co oznacza m.in. zwiększenie ilości obowiązków oraz kosztów prowadzenia spółki

komentuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Rejestry akcjonariuszy prowadzone będą przez dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską lub Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Wybór podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy wymaga uchwały walnego zgromadzenia. Przy zawiązaniu spółki wyboru dokonywać będą jej założyciele.

REKLAMA

Przed pierwszym wezwaniem akcjonariuszy, spółka niebędąca spółką publiczną jest obowiązana do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy. Rejestr akcjonariuszy zawierać będzie podstawowe dane dotyczące spółki (firmę, siedzibę i adres spółki, informacje o sądzie rejestrowym do którego jest wpisana) oraz dane dotyczące akcji (wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji) oraz dane akcjonariuszy jak też dodatkowe informacje wskazane w statucie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka oraz akcjonariusze będą mogły otrzymać informację z rejestru akcjonariuszy w postaci papierowej lub elektronicznej jak też imienne świadectwo rejestrowe. Wydanie dokumentu świadectwa rejestrowego przez podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy będzie mogło nastąpić nie później niż w terminie tygodnia od dnia zgłoszenia żądania.

Rejestr będzie jawny dla spółki oraz akcjonariuszy. Poza spółką i akcjonariuszami dostęp do danych związanych z akcjami będą posiadały organy kontroli skarbowej oraz organy administracji na zasadach określonych w ordynacji podatkowej, zbieżnych z tymi jakie obowiązują w przypadku udostępniania tym podmiotom danych zawierających tajemnicę bankową oraz maklerską.

Dotychczasowe zasady anonimowości akcjonariuszy w przypadku akcji na okaziciela nie będą więc miały nadal zastosowania. Dotychczasowe zasady zbywania akcji na okaziciela, do czego niezbędne było wydanie dokumentu akcji lub w przypadku akcji imiennych dokonanie odpowiedniego pisemnego oświadczenia (na dokumencie akcji lub osobnym dokumencie) zostaną zastąpione przez jednolite dla wszystkich akcji zasady ich zbywania.

Nabycie akcji albo ustanowienie na niej ograniczonego prawa rzeczowego następować będzie z chwilą dokonania wpisu w rejestrze akcjonariuszy. Powyższe nie będzie miało zastosowania w przypadkach, gdy przejście akcji lub ustanowionego na niej ograniczonego prawa rzeczowego na inną osobę następuje z mocy prawa tj. np. objęcia akcji (z wyjątkiem objęcia przy warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego), powołania do spadku, zapisu windykacyjnego, wniesienia akcji jako wkładu niepieniężnego do spółki, połączenia, podziału lub przekształcenia spółki.

Jednocześnie akcje w liczbie wskazanej w treści świadectwa rejestrowego nie mogą być przedmiotem rozporządzeń od chwili jego wystawienia do chwili utraty jego ważności albo zwrotu świadectwa rejestrowego wystawiającemu przed upływem terminu jego ważności. Na okres ten wystawiający dokonywać będzie blokady odpowiedniej liczby akcji w rejestrze akcjonariuszy.

Walne zgromadzenie w każdym wypadku będzie mogło być zwołane za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem walnego zgromadzenia.

Zwoływanie zgromadzeń bez formalnego ich zwołania będzie utrudnione z uwagi na czas oczekiwania (do tygodnia) na wydanie świadectwa rejestrowego. Zniesione zostaną także ograniczenia dotyczące zbywania akcji aportowych przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w którym nastąpiło pokrycie takich akcji aportem. Od dnia 1 stycznia 2020 r. spółki prywatne akcyjne i komandytowo akcyjne mają prawo prowadzenia strony internetowej, na której zamieszczać mają obowiązek wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek. Do dnia 1 marca 2021 r. do wykonywania i przenoszenia praw z akcji na okaziciela, których dokumenty zostały złożone w spółce, stosować się będzie odpowiednio przepisy dotyczące akcji imiennych.

Polecamy serwis: Spółki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA