REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już 30 września 2020 r.

Agata Jaczyńska
Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którą akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Pierwsze wezwania do składania akcji papierowych już dziś!

Zgodnie z nowelizacją k.s.h., która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2021 r. akcje prywatnych spółek akcyjnych oraz komandytowo akcyjnych nie będą już mogły mieć formy dokumentu. Spółki wezwą akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce oraz udostępnią informację o wezwaniu na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami. Główne zmiany punktuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA

Termin pierwszego wezwania wyznaczono na dzień 30 września 2020 r.

Złożenie dokumentów akcji w spółce odbywać się będzie za pisemnym pokwitowaniem wydanym akcjonariuszowi. Dematerializacja dotyczyć będzie również innych tytułów uczestnictwa w dochodach spółki lub w podziale jej majątku (np. warrantów subskrypcyjnych, świadectw użytkowych, świadectw założycielskich). Akcje wpisywane będą obowiązkowo do rejestru akcjonariuszy prowadzonego wyłącznie w formie elektronicznej, co oznacza m.in. zwiększenie ilości obowiązków oraz kosztów prowadzenia spółki

komentuje mec. Agata Jaczyńska, senior associate w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA

Rejestry akcjonariuszy prowadzone będą przez dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską lub Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Wybór podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy wymaga uchwały walnego zgromadzenia. Przy zawiązaniu spółki wyboru dokonywać będą jej założyciele.

Przed pierwszym wezwaniem akcjonariuszy, spółka niebędąca spółką publiczną jest obowiązana do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy. Rejestr akcjonariuszy zawierać będzie podstawowe dane dotyczące spółki (firmę, siedzibę i adres spółki, informacje o sądzie rejestrowym do którego jest wpisana) oraz dane dotyczące akcji (wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji) oraz dane akcjonariuszy jak też dodatkowe informacje wskazane w statucie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka oraz akcjonariusze będą mogły otrzymać informację z rejestru akcjonariuszy w postaci papierowej lub elektronicznej jak też imienne świadectwo rejestrowe. Wydanie dokumentu świadectwa rejestrowego przez podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy będzie mogło nastąpić nie później niż w terminie tygodnia od dnia zgłoszenia żądania.

REKLAMA

Rejestr będzie jawny dla spółki oraz akcjonariuszy. Poza spółką i akcjonariuszami dostęp do danych związanych z akcjami będą posiadały organy kontroli skarbowej oraz organy administracji na zasadach określonych w ordynacji podatkowej, zbieżnych z tymi jakie obowiązują w przypadku udostępniania tym podmiotom danych zawierających tajemnicę bankową oraz maklerską.

Dotychczasowe zasady anonimowości akcjonariuszy w przypadku akcji na okaziciela nie będą więc miały nadal zastosowania. Dotychczasowe zasady zbywania akcji na okaziciela, do czego niezbędne było wydanie dokumentu akcji lub w przypadku akcji imiennych dokonanie odpowiedniego pisemnego oświadczenia (na dokumencie akcji lub osobnym dokumencie) zostaną zastąpione przez jednolite dla wszystkich akcji zasady ich zbywania.

Nabycie akcji albo ustanowienie na niej ograniczonego prawa rzeczowego następować będzie z chwilą dokonania wpisu w rejestrze akcjonariuszy. Powyższe nie będzie miało zastosowania w przypadkach, gdy przejście akcji lub ustanowionego na niej ograniczonego prawa rzeczowego na inną osobę następuje z mocy prawa tj. np. objęcia akcji (z wyjątkiem objęcia przy warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego), powołania do spadku, zapisu windykacyjnego, wniesienia akcji jako wkładu niepieniężnego do spółki, połączenia, podziału lub przekształcenia spółki.

Jednocześnie akcje w liczbie wskazanej w treści świadectwa rejestrowego nie mogą być przedmiotem rozporządzeń od chwili jego wystawienia do chwili utraty jego ważności albo zwrotu świadectwa rejestrowego wystawiającemu przed upływem terminu jego ważności. Na okres ten wystawiający dokonywać będzie blokady odpowiedniej liczby akcji w rejestrze akcjonariuszy.

Walne zgromadzenie w każdym wypadku będzie mogło być zwołane za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem walnego zgromadzenia.

Zwoływanie zgromadzeń bez formalnego ich zwołania będzie utrudnione z uwagi na czas oczekiwania (do tygodnia) na wydanie świadectwa rejestrowego. Zniesione zostaną także ograniczenia dotyczące zbywania akcji aportowych przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w którym nastąpiło pokrycie takich akcji aportem. Od dnia 1 stycznia 2020 r. spółki prywatne akcyjne i komandytowo akcyjne mają prawo prowadzenia strony internetowej, na której zamieszczać mają obowiązek wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek. Do dnia 1 marca 2021 r. do wykonywania i przenoszenia praw z akcji na okaziciela, których dokumenty zostały złożone w spółce, stosować się będzie odpowiednio przepisy dotyczące akcji imiennych.

Polecamy serwis: Spółki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA