REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawo głosu w spółce akcyjnej - porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Przy obliczaniu wyniku głosowania , a także przy obliczaniu kworum uwzględniane są głosy oddane korespondencyjnie pod warunkiem, że spółka otrzyma je najpóźniej w chwili zarządzenia głosowania podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy.
Przy obliczaniu wyniku głosowania , a także przy obliczaniu kworum uwzględniane są głosy oddane korespondencyjnie pod warunkiem, że spółka otrzyma je najpóźniej w chwili zarządzenia głosowania podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

REKLAMA

REKLAMA

Akcja uprawnia do jednego głosu na walnym zgromadzeniu spółki akcyjnej. Prawo głosu powstaje od chwili pełnego pokrycia akcji, chyba że statut spółki przewiduje w tym zakresie inne rozwiązanie. Jakie ograniczenia prawa głosu mogą być przewidziane? Jaka procedura obowiązuje w zakresie liczenia głosów? Czy można głosować w inny sposób, niż osobiście?

W statucie spółki akcyjnej można zawrzeć regulację dotyczącą ograniczenia prawa głosu. Ograniczyć prawo głosu w ten sposób można akcjonariuszom, którzy posiadają akcje uprawniające do głosowania, które przekraczają 1/10 ogółu głosów. Ograniczenie powyższe dotyczyć może tylko i wyłącznie wykonywania prawa głosu z akcji, które przekraczają limit głosów oznaczony w statucie spółki akcyjnej.

REKLAMA

Przeczytaj także: Na czym polega cash pool?

Janowi K., który jest akcjonariuszem spółki X statut może ograniczyć prawo głosu ponad np. 2/10 ogólną liczbę głosów, nawet jeżeli posiada 50 % ogólnej liczby akcji uprawniających do głosowania.

REKLAMA

Jeżeli regulamin walnego zgromadzenia w spółce publicznej przewiduje możliwość głosowania na walnym zgromadzeniu spółki w drodze korespondencyjnej, to akcjonariusz ma prawo oddać skutecznie głos w ten sposób. Zaznaczyć należy, że zgodnie z Kodeksem spółek handlowych akcjonariusz ma prawo oddać odmienny głos z każdej akcji, której jest właścicielem.

Przy obliczaniu wyniku głosowania , a także przy obliczaniu kworum uwzględniane są głosy oddane korespondencyjnie pod warunkiem, że spółka otrzyma je najpóźniej w chwili zarządzenia głosowania podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy. W momencie ogłoszenia wyników głosowania głosy oddane drogą korespondencyjną stają się jawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast zgłoszenie sprzeciwu w drodze korespondencyjnej równa się zgłoszeniu wniosku o zaprotokołowanie sprzeciwu złożonego przez akcjonariusza, który jest obecny na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy i stwarza uprawnienie do zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Jeżeli akcjonariusz oddał głos w drodze korespondencyjnej to traci on prawo do głosowania na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Jednakże akcjonariusz może odwołać swój głos oddany w drodze korespondencyjnej poprzez oświadczenie złożone spółce. Odwołanie głosu staje się skuteczne, jeśli doszło do spółki najpóźniej w momencie zarządzenia głosowania na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA