Zmiany w rejestracji spółek w KRS od 1 grudnia 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W ramach nowelizacji m.in. ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym zmianie uległa procedura rejestracji spółek w KRS. Zniesiono dotychczasowy obowiązek składania wraz z formularzami sądowymi, formularzy służących do przekazania informacji do Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które sąd rejestrowy, po zapoznaniu się z ich treścią, przesyłał do właściwych urzędów. Procedura ta była określana mianem procedury „jednego okienka” i miała służyć usprawnieniu i przyspieszeniu rejestracji podmiotów w KRS. Szybko jednak okazało się, że w praktyce przedsiębiorca był zmuszony oczekiwać czasem przez długie tygodnie na ukazanie się jego wpisu w rejestrze sądowym.
REKLAMA
Od 1 grudnia 2014 r. procedura „jednego okienka” przewiduje przy składaniu wniosku o wpis do rejestru przedłożenie jedynie odpowiedniego formularza KRS wraz z niezbędnymi załącznikami (np. umową spółki, poświadczonymi notarialnie lub urzędowo podpisami osób uczestniczących w organach spółki). Wszystkie informacje zostaną następnie przekazane przez sąd rejestrowy właściwym urzędom za pomocą specjalnego systemu teleinformatycznego, Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, dzięki któremu możliwe jest przesyłanie danych pomiędzy odpowiednimi instytucjami. Nie będzie zatem konieczne przesyłanie przez KRS drogą pocztową stosownych wiadomości do urzędów, co znacznie przedłużało dotychczas obowiązującą procedurę. Dzięki systemowi teleinformatycznemu numery NIP i REGON będą mogły zostać nadane automatycznie.
Powyższe zmiany nie oznaczają jednak, że przedsiębiorcy zostaną całkowicie zwolnieni z obowiązku składania jakichkolwiek formularzy do Urzędu Skarbowego lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Po uzyskaniu wpisu do KRS przedsiębiorca powinien zgłosić na formularzu NIP-8 dane uzupełniające dotyczące jego działalności, m.in.:
- numer podmiotu w KRS,
- adresy miejsc prowadzenia działalności,
- adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej,
- informacje dotyczące rachunków bankowych.
Nowość: Umowy zlecenia 2015
Poprawnie wypełniony NIP-8 należy złożyć we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym. Natomiast w ciągu 7 dni od powstania obowiązku ubezpieczenia należy zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dane płatnika składek:
- na formularzu ZUS ZUA, dane osoby podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego; na formularzu tym zgłasza się także płatnika składek podlegającego wyłącznie ubezpieczeniu społecznemu;
- na formularzu ZUS ZZA, dane osoby podlegającej wyłącznie obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego;
- na formularzu ZCNA, dane członków rodziny wspólnika spółki lub dane członków rodziny zgłoszonych ubezpieczonych.
REKLAMA
REKLAMA