REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielanie pożyczek wspólnikom przez spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Mikołajczyk
Udzielanie pożyczek wspólnikom przez spółki
Udzielanie pożyczek wspólnikom przez spółki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym udzielanie pożyczek jest zjawiskiem naturalnym i powszechnie stosowanym. Mimo, iż udzielanie pożyczek wspólnikom przez spółki nie należy do częstej praktyki, warto zastanowić się, jakie konsekwencje podatkowe tego rodzaju umowy za sobą pociągają.

W świetle art. 720 Kodeksu Cywilnego przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność pożyczkobiorcy określoną ilość pieniędzy bądź też rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a pożyczkobiorca zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości pożyczkodawcy. Pożyczka może zostać udzielona na czas oznaczony lub nieoznaczony, jak również może być odpłatna, jak i nieodpłatna. W omawianym przypadku pożyczkobiorcami są osoby fizyczne lub prawne, będące wspólnikami lub akcjonariuszami spółek, które tej pożyczki udzielają. W związku z tym, iż udzielającą pożyczki może być zarówno spółka osobowa, jak i kapitałowa, należy rozróżnić spółki-pożyczkodawców według kryterium podlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki możemy wyróżnić następujące kategorie:

- pożyczki odpłatne udzielane wspólnikom/akcjonariuszom przez spółki będące płatnikami podatku dochodowego,

- pożyczki odpłatne udzielane wspólnikom/akcjonariuszom przez spółki niebędące płatnikami podatku dochodowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pożyczki nieodpłatne udzielane wspólnikom/akcjonariuszom przez spółki będące płatnikami podatku dochodowego,

- pożyczki nieodpłatne udzielane wspólnikom/akcjonariuszom przez spółki niebędące płatnikami podatku dochodowego.

ABC umowy pożyczki

REKLAMA

Każdy z wymienionych rodzajów pożyczek pociągał będzie za sobą odmienne skutki podatkowe. Bez wątpienia w przypadku pożyczek odpłatnych, po stronie pożyczkodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. W przypadku pożyczkodawcy będącemu płatnikiem podatku dochodowego obowiązek taki powstanie zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli natomiast spółka udzielająca pożyczki nie jest płatnikiem CIT, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie wspólników tej spółki, wliczając wspólników biorących pożyczkę. Inaczej sytuacja kształtuje się w przypadku udzielania pożyczek nieodpłatnych. Mianowicie po stronie wspólników i akcjonariuszy spółek udzielających pożyczki powstanie podlegający opodatkowaniu przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Konsekwencje podatkowe udzielenia pożyczki wspólnikowi przez spółkę należy rozpatrywać nie tylko z punktu widzenia przepisów dotyczących podatków dochodowych. Istotne znaczenie w przypadku takich umów będą miały regulacje podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Co do zasady umowy pożyczki opodatkowane są podatkiem PCC stawką wynoszącą 2% od wartości przedmiotu pożyczki. Zasada ta nie znajdzie jednak zastosowania w przypadku udzielenia pożyczki wspólnikowi przez spółkę. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne (inne niż umowa spółki i jej zmiany) jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. W świetle przytoczonych przepisów należy uznać, iż każda spółka udzielająca pożyczki wspólnikowi, będąc podatnikiem podatku VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC. Podobnie wyglądać będzie sytuacja w przypadku opodatkowania podatkiem VAT – tutaj mamy do czynienia ze zwolnieniem przedmiotowym.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w orzecznictwie pojawia się pogląd, iż udzielenie pożyczki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT tylko w przypadku, gdy jest elementem prowadzonej przez spółkę działalności związanej z udzielaniem pożyczek. Przyjmując taką interpretację za słuszną należy stwierdzić, iż niepodleganie opodatkowaniu podatkiem PCC miałoby miejsce tylko w przypadku udzielenia pożyczki przez spółkę w ramach prowadzonej przez siebie działalności w tym przedmiocie, gdyż tylko wtedy można by uznać taką spółkę za opodatkowaną podatkiem VAT z tego tytułu, co za tym idzie – zastosowanie miałby art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.

Pożyczka w spółce cywilnej a PCC

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA