| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Reprezentacja pracodawcy w sporach zbiorowych

Reprezentacja pracodawcy w sporach zbiorowych

W sporze zbiorowym pracownicy muszą obowiązkowo być reprezentowani przez związek zawodowy. Pracodawcy – drugiej stronie sporu, wolno natomiast swobodnie wybrać swojego przedstawiciela. Kto może reprezentować pracodawcę w sporze zbiorowym?

Sporem zbiorowym pomiędzy pracownikami a pracodawcą jest brak porozumienia co do, na przykład, warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników. Problematyką tych sporów zajmuje się ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Katalog przyczyn sporu ma charakter przykładowy, co oznacza, że za spór zbiorowy można uznać konflikt dotyczący także innych spraw.

Umowa o pracę między spółką a członkiem zarządu spółki

Strony sporu

W sporze zbiorowym stronami są  pracodawca i pracownicy, przy czym zgodnie z art. 2 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, prawa i interesy pracowników są reprezentowane przez związki zawodowe. Ustawa nie zezwala innym podmiotom na występowanie w imieniu pracowników. Inaczej przedstawia się kwestia reprezentacji pracodawcy. Prawa i interesy pracodawców w sporach zbiorowych mogą być reprezentowane przez właściwe organizacje pracodawców. Nie jest to jednak wymóg, a jedynie możliwość. To od pracodawcy zależy, jaki sposób reprezentacji uzna za najbardziej dla siebie korzystny.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Kim jest pracodawca?

Art. 3 kodeksu pracy definiuje pracodawcę jako jednostkę organizacyjną, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osobę fizyczną, jeżeli zatrudniają pracowników. W sytuacji, gdy pracodawcą jest osoba fizyczna, może on samodzielnie dbać o swoje interesy. Często jednak pracodawcą jest osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna. Rodzi się wtedy pytanie, kto powinien występować w jej imieniu. Odpowiedzi udziela art. 31 kodeksu pracy, zgodnie z którym za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. Ustawodawca daje więc pracodawcy pewną swobodę w wyborze przedstawiciela.

Zatrudnianie pracowników - obowiązki firmy

Jak wyznaczyć przedstawiciela?

Pracodawca może powierzyć występowanie w swoim imieniu w zasadzie każdej osobie fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego, wyznaczenie przedstawiciela może nastąpić w każdy sposób dostatecznie ujawniający wolę reprezentowanego(wyrok Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2012 r., II PK 121/12).

Zarząd spółki pozostającej w konflikcie z pracownikami decyduje się na upoważnienie żony prezesa zarządu do reprezentowania interesów spółki w sporze zbiorowym.

Fakt, że osoba reprezentująca interesy pracodawcy nie jest z nim zawodowo powiązana, nie ma znaczenia. Nie istnieje też obowiązek, aby  reprezentantem była osoba „decyzyjna” w firmie.

W upoważnieniu pracodawca powinien wskazać określone czynności, których jego przedstawiciel ma dokonać.

Upoważnienie do prowadzenia negocjacji, do zawarcia porozumienia z pracownikami.

Stosowanie kodeksu cywilnego

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę – skutki dla pracownika i pracodawcy

W sprawach nieuregulowanych w kodeksie pracy pomocniczo stosuje się przepisy prawa cywilnego. Art. 95 stanowi, że poza przewidzianymi w ustawie wyjątkami, czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela, ze skutkiem bezpośrednio dla reprezentowanego ( o ile przedstawiciel działa  w granicach umocowania).

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kredyt Inkaso S.A.

Nowoczesna windykacja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »