REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reprezentacja pracodawcy w sporach zbiorowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
pracownik, pracodawca, spory zbiorowe
pracownik, pracodawca, spory zbiorowe

REKLAMA

REKLAMA

W sporze zbiorowym pracownicy muszą obowiązkowo być reprezentowani przez związek zawodowy. Pracodawcy – drugiej stronie sporu, wolno natomiast swobodnie wybrać swojego przedstawiciela. Kto może reprezentować pracodawcę w sporze zbiorowym?

Sporem zbiorowym pomiędzy pracownikami a pracodawcą jest brak porozumienia co do, na przykład, warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników. Problematyką tych sporów zajmuje się ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Katalog przyczyn sporu ma charakter przykładowy, co oznacza, że za spór zbiorowy można uznać konflikt dotyczący także innych spraw.

REKLAMA

Umowa o pracę między spółką a członkiem zarządu spółki

Strony sporu

W sporze zbiorowym stronami są  pracodawca i pracownicy, przy czym zgodnie z art. 2 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, prawa i interesy pracowników są reprezentowane przez związki zawodowe. Ustawa nie zezwala innym podmiotom na występowanie w imieniu pracowników. Inaczej przedstawia się kwestia reprezentacji pracodawcy. Prawa i interesy pracodawców w sporach zbiorowych mogą być reprezentowane przez właściwe organizacje pracodawców. Nie jest to jednak wymóg, a jedynie możliwość. To od pracodawcy zależy, jaki sposób reprezentacji uzna za najbardziej dla siebie korzystny.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Kim jest pracodawca?

Art. 3 kodeksu pracy definiuje pracodawcę jako jednostkę organizacyjną, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osobę fizyczną, jeżeli zatrudniają pracowników. W sytuacji, gdy pracodawcą jest osoba fizyczna, może on samodzielnie dbać o swoje interesy. Często jednak pracodawcą jest osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna. Rodzi się wtedy pytanie, kto powinien występować w jej imieniu. Odpowiedzi udziela art. 31 kodeksu pracy, zgodnie z którym za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. Ustawodawca daje więc pracodawcy pewną swobodę w wyborze przedstawiciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnianie pracowników - obowiązki firmy

Jak wyznaczyć przedstawiciela?

Pracodawca może powierzyć występowanie w swoim imieniu w zasadzie każdej osobie fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego, wyznaczenie przedstawiciela może nastąpić w każdy sposób dostatecznie ujawniający wolę reprezentowanego(wyrok Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2012 r., II PK 121/12).

Zarząd spółki pozostającej w konflikcie z pracownikami decyduje się na upoważnienie żony prezesa zarządu do reprezentowania interesów spółki w sporze zbiorowym.

Fakt, że osoba reprezentująca interesy pracodawcy nie jest z nim zawodowo powiązana, nie ma znaczenia. Nie istnieje też obowiązek, aby  reprezentantem była osoba „decyzyjna” w firmie.

W upoważnieniu pracodawca powinien wskazać określone czynności, których jego przedstawiciel ma dokonać.

Upoważnienie do prowadzenia negocjacji, do zawarcia porozumienia z pracownikami.

Stosowanie kodeksu cywilnego

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę – skutki dla pracownika i pracodawcy

W sprawach nieuregulowanych w kodeksie pracy pomocniczo stosuje się przepisy prawa cywilnego. Art. 95 stanowi, że poza przewidzianymi w ustawie wyjątkami, czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela, ze skutkiem bezpośrednio dla reprezentowanego ( o ile przedstawiciel działa  w granicach umocowania).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA