REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Znak./ Fot. Fotolia
Znak./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma jako oznaczenie przedsiębiorcy określa spółki prawa handlowego. Firmę każdej ze spółek prawa handlowego reguluje Kodeks spółek handlowych.

FIRMA

Na wstępie należy zdefiniować firmę. W świetle Kodeksu cywilnego firma to oznaczenie przedsiębiorcy. Definicja legalna stanowi, że firma to imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwa osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

REKLAMA

Zobacz również: Ochrona nazwy spółki

Firma a nazwa przedsiębiorstwa

Potocznie utożsamiana jest z przedsiębiorstwem, co z prawnego punktu widzenia stanowi fundamentalny błąd. Podkreślając, firma to oznaczenie przedsiębiorcy, natomiast oznaczeniem przedsiębiorstwa jest nazwa przedsiębiorstwa.

Kup książkę: Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Dopuszczenie skrótu firmy

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest działanie pod firmą. Takie oznaczenie przedsiębiorcy niezbędne jest przy zawieraniu umów czy podpisywaniu innych dokumentów. Co do zasady należy umieszczać pełną firmę. Kodeks cywilny dopuszcza jednak możliwość posługiwania się jej skrótem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe wymogi

Kodeks cywilny określa dwa podstawowe wymogi dotyczące firmy:

  1. powinna odróżniać się w sposób dostateczny od innych firm działających na tym samym rynku (należy wziąć pod uwagę przedmiot i obszar działalności);
  2. nie może wprowadzać w błąd (w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca tej działalności i źródeł zaopatrzenia).

Zobacz również: Ochrona nazwy spółki - cz. 2

Składniki firmy

Firma składa się z:

  1. rdzenia oraz
  2. dodatków

- obligatoryjnych

- fakultatywnych

Rdzeń stanowi imię i nazwisko osoby fizycznej lub nazwa osoby prawnej.

SPÓŁKI PRAWA HANDLOWEGO

Spółki prawa handlowego dzieli się na osobowe i kapitałowe. Do spółek osobowych zalicza się: jawną, partnerską, komandytową oraz komandytowo-akcyjną. Spółkami kapitałowymi są spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Spółka jawna

Zgodnie z art. 24 Kodeksu spółek handlowych firma spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników. Należy zwrócić uwagę na to, że w firmach spółek nie ma wymogu umieszczania imion.

Dodatkiem obligatoryjnym w tym przypadku jest oznaczenie „spółka jawna”. Można używać skrótu „sp. j.”

KORPUSDODATKI OBLIGATORYJNEDODATKI FAKULTATYWNE (w zależności od woli przedsiębiorcy)
  1. nazwisko lub firma (nazwa) jednego wspólnika
forma spółki czyli „spółka jawna” lub skrót „sp. j.”wskazujące na przedmiot działalności spółki
  1. nazwiska lub firmy (nazwy) niektórych wspólników
 siedziba spółki
  1. nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników
  

Spółka partnerska

W świetle art. 90 Kodeksu spółek handlowych firma tego rodzaju spółki powinna zawierać nazwisko co najmniej jednego partnera.

REKLAMA

Co istotne, konieczne dla prawidłowego brzmienia firmy spółki partnerskiej jest umieszczenie dodatkowego oznaczenia „i partner” bądź „i partnerzy” albo „spółka partnerska”. Zastosowana alternatywa rozłączna nie zezwala na używanie zwrotów „spółka partnerska” oraz „i partner”(bądź „i partnerzy”) w jednej firmie.

Przykłady: „Adwokaci Jakubowski i partner” (nazwisko jednego partnera nie jest ujawnione w firmie spółki), „Radcowie Prawni Malanowski i partnerzy” (nazwiska co najmniej dwóch partnerów nie są ujawnione w firmie spółki), „Adwokaci Pluta, Nawrot i Kalinowski Spółka Partnerska” (nazwiska wszystkich partnerów znajdują się w firmie spółki)

Warto mieć na uwadze, że wszystkie trzy oznaczenia mogą być używane tylko dla określenia spółki partnerskiej.

Dozwolone jest posługiwanie się skrótem „sp. p.”

Różnicą w odniesieniu do spółki jawnej jest konieczność ujawnienia w firmie spółki wolnego zawodu wykonywanego w ramach spółki. Jeśli zawiązano spółkę w celu wykonywania kilku wolnych zawodów, należy określić wszystkie z nich.

Zobacz również:  Czym jest znak towarowy?

Spółka komandytowa

Na podstawie art. 104 Kodeksu spółek handlowych firma spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego komplementariusza lub nazwiska kilku komplementariuszy. Konieczne jest także dodanie oznaczenia „spółka komandytowa”.

Dopuszczono używanie skrótu „sp. k.”

REKLAMA

Gdy komplementariusz jest osobą prawną, w firmie spółki komandytowej należy podać pełną firmę (nazwę) komplementariusza oraz dodatek „spółka komandytowa”. Nie oznacza to wykluczenia możliwości zawarcia w firmie spółki nazwiska komplementariusza będącego osobą fizyczną.

Bardzo ważne, by w firmie widniały nazwiska komplementariuszy a nie komandytariuszy. W przypadku umieszczenia nazwiska komandytariusza lub jego firmy (nazwy) będzie odpowiadał on wobec osób trzecich tak jak komplementariusz.

Spółka komandytowo-akcyjna

Firma spółki komandytowo-akcyjnej powinna zawierać nazwisko jednego komplementariusza lub nazwiska kilku komplementariuszy. Niezbędny jest także dodatek obligatoryjny w postaci oznaczenia „spółka komandytowo-akcyjna”, przy czym dopuszczane jest używanie w obrocie skrótu „S. K. A.”

Co w przypadku, gdy komplementariuszem jest osoba prawna? Firma powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) osoby prawnej oraz dodatkowe oznaczenie „spółka komandytowo-akcyjna”. Nie oznacza to wyłączenia możliwości umieszczenia nazwiska komplementariusza będącego osobą fizyczną.

Co istotne, nazwiska czy firmy (nazwy) akcjonariusza nie umieszcza się w firmie spółki. W przeciwnym razie (podobnie jak w spółce komandytowej w przypadku komandytariusza) akcjonariusz będzie odpowiadał wobec osób trzecich jak komplementariusz.

Zobacz również: Nowelizacja Kodeksu spółek handlowych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością firma może być dowolna. W spółkach kapitałowych (sp. z o.o. i S. A.) korpus firmy składa się zwykle z elementów rzeczowych,  fantazyjnych i kombinowanych. Należy pamiętać jednak o dodatku obligatoryjnym „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. W obrocie można stosować skrót „ spółka z o.o.” lub „sp. z o.o.”

Jeśli spółka jest spółką w organizacji, w firmie spółki należy zamieścić dodatkowe oznaczenie „w organizacji”.

Spółka akcyjna

Firma spółki akcyjnej, podobnie jak spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, również może być dobrana dowolnie. Ponadto powinna zawierać dodatek obligatoryjny „spółka akcyjna”. W obrocie można używać skrótu „S. A.”

Niezbywalność

Firma nie może być zbyta. Istnieje jedynie możliwość oddania jej do korzystania, ale tylko wówczas, gdy nie wprowadza to w błąd osób trzecich.

Polecamy serwis: Spółki

Rejestr

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, firmę ujawnia się we właściwym rejestrze. Funkcjonują dwa rejestry. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą stworzono Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej, natomiast dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – Krajowy Rejestr Sądowy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93)

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA