REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zlikwidować przynoszącą straty spółkę z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Bilans spółki z o.o. sporządzony przez zarząd wykazał stratę 140 000 zł. Kapitał zakładowy to 200 000 zł, kapitały rezerwowe - 20 000 zł. Zarząd zwołał zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. Uchwała taka nie została przegłosowana. Jaka jest procedura likwidacji tej spółki z o.o.?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Likwidację przeprowadzają likwidatorzy, którymi zazwyczaj są członkowie zarządu. Inaczej jest np. w przypadku rozwiązania spółki przez sąd, który ma wtedy prawo określić likwidatorów. Poszczególne etapy likwidacji spółki z o.o. przedstawiamy w uzasadnieniu.

Strata przewyższająca sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego może spowodować likwidację spółki z o.o. Z reguły dla uratowania spółki przynoszącej tak duże straty potrzebne jest jej dokapitalizowanie. Prawo nie nakłada na wspólników obowiązku wniesienia do spółki kolejnych aktywów. Muszą jedynie przegłosować uchwałę o dalszym funkcjonowaniu spółki z o.o., by mogła ona dalej prowadzić działalność. Jeżeli tak nie postąpią, spółka będzie zlikwidowana. Rozwiązanie spółki nastąpi po przeprowadzeniu likwidacji z chwilą jej wykreślenia z rejestru. Ściślej - będzie to moment uprawomocnienia się wpisu o wykreśleniu spółki z o.o. z rejestru sądowego.

Otwarcie likwidacji nastąpiło z dniem niepodjęcia uchwały o kontynuacji działalności spółki. Wpis przez sąd o likwidacji następuje już po tym wydarzeniu. Do sądu rejestrowego należy w celu uzyskania wpisu zgłosić:

• otwarcie likwidacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy,

• sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów.

Należy też złożyć poświadczone wcześniej notarialnie wzory podpisów likwidatorów albo złożyć je wobec sądu. Likwidatorami są zazwyczaj członkowie zarządu. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”.

REKLAMA

W czasie prowadzenia likwidacji spółka zachowuje osobowość prawną. Pojawia się jednak sporo ograniczeń. Otwarcie likwidacji powoduje np. wygaśnięcie prokury. W okresie likwidacji nie może być też ona ustanowiona. Nieruchomości mogą być zbywane tylko w drodze publicznej licytacji. Na inny tryb sprzedaży muszą się zgodzić wspólnicy.

Zadaniem likwidatorów jest zakończenie interesów bieżących spółki poprzez tzw. czynności likwidacyjne. Powinni ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy mogą rozpoczynać wyjątkowo. W zasadzie tylko wtedy, gdy jest to potrzebne do ukończenia spraw w toku. Likwidatorzy mają prawo prowadzenia spraw oraz reprezentowania spółki. Ograniczenie tych kompetencji likwidatorów nie ma skutku prawnego wobec osób trzecich. Wobec osób trzecich działających w dobrej wierze czynności podjęte przez likwidatorów uważa się za czynności likwidacyjne.

Likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji. Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie składniki aktywów według ich wartości zbywczej. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia. Likwidacja spółki z o.o. może trwać nawet kilka lat. W takiej sytuacji likwidatorzy powinni po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników sprawozdanie ze swej działalności. Dołączają do niego sprawozdanie finansowe.

Likwidatorzy powinni wezwać wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności. Wierzyciele mają na to trzy miesiące od dnia ogłoszenia wezwania. Jeżeli zgłoszą swoje roszczenia w późniejszym terminie, mogą żądać zaspokojenia należności z majątku spółki, jeżeli nie został podzielony. Wspólnicy, którzy w wyniku podziału majątku spółki przejęli jego część, nie wiedząc o istnieniu niespłaconych wierzycieli spółki, nie muszą oddawać im tego majątku. Podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może jednak nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.

Podział majątku pozostałego po spłaceniu wierzycieli między wspólników wymaga wcześniejszego sporządzenia sprawozdania likwidacyjnego. Likwidatorzy powinni je ogłosić w siedzibie spółki (np. na tablicy) i złożyć sądowi rejestrowemu. Jednocześnie muszą zgłosić wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Często się zdarza, że zgromadzenie wspólników zwołane w celu zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego nie odbywa się. Powodem jest nieprzybycie wspólników, którzy wiedząc, że po zaspokojeniu dłużników z majątku spółki nic nie otrzymają, nie są zainteresowani poświęcaniem swojego czasu na rzecz spółki. Wtedy likwidatorzy powinni zakończyć działalność spółki bez zatwierdzenia sprawozdania przez zgromadzenie wspólników. Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny być oddane na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub w uchwale wspólników. O rozwiązaniu spółki likwidator (albo syndyk) musi też zawiadomić właściwy urząd skarbowy, przekazując odpis sprawozdania likwidacyjnego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA