REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie kapitału zakładowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Ryszard
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podwyższenie kapitału zakładowego poprzez dokapitalizowanie spółki umożliwia pozyskanie nowych środków na rozwój jej działalności. Dodatkowe korzyści to m.in.: poprawa zdolności kredytowej, umocnienie pozycji rynkowej oraz zmniejszenie ograniczenia wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzw. cienkiej kapitalizacji.


Pokrycie podwyższenia kapitału zakładowego może nastąpić poprzez wniesienie nowych wkładów przez dotychczasowych wspólników w zamian za objęcie nowych udziałów albo zwiększenie wartości dotychczasowych udziałów. Wkłady na pokrycie podwyższonego kapitału mogą zostać wniesione również przez nowych wspólników - wówczas następuje powiększenie kręgu udziałowców spółki.

REKLAMA


Wkłady na podwyższony kapitał mogą pochodzić też z wypracowanego przez spółkę i niepodzielnego zysku. Trzecia możliwość to kapitalizacja rezerw, czyli podwyższenie kapitału zakładowego poprzez przeniesienie środków z kapitału zapasowego lub rezerwowego. Na skutek dokonywanego w ten sposób podwyższenia ulega jedynie przesunięcie środków w bilansie spółki, zmienia się ich miejsce po stronie pasywów.


Jakie są skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego?


• Dla udziałowców osób fizycznych


Dla wspólników osób fizycznych - w związku z wniesieniem nowych wkładów w postaci niepieniężnej - z chwilą zarejestrowania podwyższenia powstanie przychód w postaci nominalnej wysokości udziałów objętych w zamian za wkład. Jeśli wkład niepieniężny ma postać przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, przychód w wysokości nominalnej wartości udziałów w zamian objętych jest zwolniony od podatku. Ewentualny obowiązek podatkowy wystąpi dopiero w momencie sprzedaży lub umorzenia objętych w zamian za przedsiębiorstwo udziałów. Przekazanie wypracowanego zysku na kapitał zakładowy stanowi dla udziałowców spółki dochód z udziału w zyskach osób prawnych, opodatkowany przy zastosowaniu 19 proc. stawki. Opodatkowaniu podlega dochód udziałowca proporcjonalnie do posiadanego udziału w dotychczasowym kapitale zakładowym spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


• Dla udziałowców osób prawnych


Dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej podlega opodatkowaniu jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych według 19-proc. stawki podatku. Należy jednak zauważyć, że dochód ten podlega zwolnieniu, jeżeli spółka uzyskująca dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlega w Polsce lub w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i posiada bezpośrednio nie mniej niż 15 proc. udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej. Zwolnienie ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości 15 proc. nieprzerwanie przez okres dwóch lat (także gdy okres ten upływa po dniu uzyskania tych dochodów).


Docelowo minimalna wielkość udziałów (akcji), jakie podmiot uzyskujący dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych powinien posiadać w podmiocie dokonującym jej wypłaty, aby zastosować zwolnienie z podatku, zostanie obniżona do 10 proc. Liberalizacja zostanie przeprowadzona w dwóch etapach:

• w latach 2005 i 2006 - 20 proc.,

• w latach 2007 i 2008 - 15 proc.,

• od 2009 r. - 10 proc.


Wobec udziałowców nieposiadających miejsca zamieszkania w Polsce, odrębne regulacje mogą wynikać z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, np. zastosowanie niższej stawki wynikającej z umowy, pod warunkiem jednakże przedłożenia przez podatnika (odbiorcę) płatnikowi (spółce dokonującej wypłaty, mającej siedzibę w Polsce) certyfikatu rezydencji.


Podwyższenie kapitału ze środków własnych spółki


Najwięcej wątpliwości dotyczy podwyższenia kapitału zakładowego poprzez tzw. kapitalizację rezerw. Pomijając prawne wątpliwości dotyczące kapitalizacji rezerw ze względu na źródło powstania tych kapitałów należy zauważyć, iż w ostatnim czasie prezentowany jest pogląd, iż każde podwyższenie kapitału zakładowego ze środków własnych spółki powoduje powstanie obowiązku podatkowego po stronie udziałowców/akcjonariuszy. Nie jest przy tym istotne, w jaki sposób został utworzony kapitał zapasowy, tj. czy pochodzi on z agio emisyjnego, czy z wypracowanego przez spółkę zysku.


Warto zauważyć, że w niektórych państwach, odmiennie niż w Polsce, na moment podwyższenia kapitału zakładowego z zysku roku obrotowego lub kapitałów utworzonych z zysku (np. akcje gratisowe) nie ustala się dochodu do opodatkowania, jako że nie został on faktycznie skonsumowany.


Obowiązki spółki jako płatnika podatku


Od uzyskanych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19-proc. zryczałtowany podatek, którego nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu skali podatkowej, ani z dochodami opodatkowanymi stawką liniową. Do rozliczenia podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego zobowiązana jest spółka, która jako płatnik powinna pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego. Następnie kwota pobranego podatku powinna być przekazana w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika, czyli spółki.


W ostatnim czasie najwięcej kontrowersji wiąże się z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych dla celów podwyższenia kapitału zakładowego. Dokonując podwyższenia kapitału zakładowego, ponoszone są z reguły wydatki na zakup usług w zakresie księgowości, doradztwa prawnego oraz podatkowego, obsługi notarialnej kosztów ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym itp. Niestety, organy podatkowe zajmują niekorzystne dla podatników stanowisko uznając, że wydatki nie mogą być kosztem podatkowym, ponieważ są związane z przychodem, który nie podlega opodatkowaniu. Pogląd ten częściowo potwierdził ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z 13 sierpnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 390/07). Trudno zaakceptować powyższe, zwłaszcza że poczynione na potrzeby podwyższenia kapitału zakładowego wydatki pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z racjonalnie oczekiwanym przychodem. Wydatki ponoszone są bowiem celem zwiększenia np. zdolności kredytowej, prestiżu, pozycji rynkowej, wiarygodności wśród kontrahentów. Zatem argumentacja ograniczająca prawa do ujęcia w ciężar kosztów wydatków łączących się z podwyższeniem kapitału zakładowego nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. Konsekwencją przyjęcia stanowiska, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie są kosztami uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT, organy podatkowe odmawiają podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od tych wydatków.


SPOSOBY PODWYŻSZENIA KAPITAŁU ZAKŁADOWEGO

Przepisy kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) przewidują kilka sposobów podwyższenia kapitału zakładowego:

• utworzenie nowych udziałów, które mogą być obejmowane przez dotychczasowych lub nowych wspólników,

• zwiększenie wartości nominalnej udziałów,

• kapitalizację rezerw, czyli podwyższenia kapitału zakładowego ze środków spółki poprzez przeniesienie środków z innych funduszy rezerwowych i kapitału zapasowego.

Wymienić można również konwersję wierzytelności spółki na jej udziały.

Podwyższenie kapitału zakładowego może nastąpić na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki bądź też może być połączone ze zmianą umowy spółki.


Katarzyna Ryszard

doradca podatkowy, aplikant radcowski w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy

Podstawa prawna

• Art. 257 par. 1, art. 260 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

• Art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze. zm.).

• Art.12 ust. 1 pkt 4, art. 10 ust. 1 pkt 4, art. 22 ust. 1 i 4, art. 26 ust. 2 i 3 ustawy z 25 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

• Art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA