REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prośby i odmowy – to nie takie trudne

Zwracając się do kogoś z prośbą, możemy spotkać się z odmową. My także mamy prawo odmawiać.
Zwracając się do kogoś z prośbą, możemy spotkać się z odmową. My także mamy prawo odmawiać.

REKLAMA

REKLAMA

Trudno powiedzieć ile razy w ciągu dnia jesteśmy w potrzebie i musimy zwrócić się do kogoś o pomoc. Podobnie, sami jesteśmy wielokrotnie proszeni przez innych o zrobienie czegoś, a z różnych powodów musimy tego odmówić.

Biorąc pod uwagę codzienną liczbę próśb i odmów, aż trudno uwierzyć, że często nie potrafimy ani skutecznie przedstawić swojej prośby ani komuś odmówić. Na szczęście, nad tymi umiejętnościami można pracować.

REKLAMA

Zasady przedstawiania prośby

REKLAMA

Każda prośba powinna zostać przedstawiona w sposób krótki i rzeczowy. Jeżeli jest usprawiedliwiona, wszelkie dodatkowe wyjaśnienia, a tym bardziej wcześniejsze „przepraszanie” za kłopot, są zbędne. Przyczyny prośby podajemy tylko wtedy, gdy są wskazane lub konieczne. Dobrze jest wyjaśnić drugiej stronie, dlaczego powinna nam pomóc. Dzięki takiej szczerości i otwartości, mamy większą szansę, że ten, do którego zwracamy się o pomoc, spełni naszą prośbę.

Zwracając się do kogoś z prośbą, musimy pamiętać, że druga strona ma prawo do odmowy. Prośba nie powinna przyjmować tonu żądania, ani tym bardziej rozkazu. Jeżeli ktoś nam odmawia, nie wolno się na tą osobę obrazić, ani wszcząć z tego powodu awantury. Należy uszanować jej prawo do odmowy, ewentualnie przedstawić nowe argumenty i jeszcze raz poprosić o pomoc (ale jej nie wymuszać, wpędzając ją w poczucie winy).

Zasady odmowy

Zwracając się do kogoś z prośbą, możemy spotkać się z odmową. My także mamy prawo odmawiać. Przede wszystkim, odmawiać należy krótko i zwięźle, bez owijania w bawełnę. Nie ma żadnej potrzeby, by się usprawiedliwiać, bo druga strona zapewne wykorzysta nasze wymówki przeciwko nam.

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli na prośbę o zostanie po godzinach odpowiemy, że dziś jesteśmy umówieni, to dajemy sygnał, że nie pasuje nam termin, a nie, że nie zgadzamy się na zostanie po godzinach pracy.

REKLAMA

Odmawiając, nie pozwólmy sobą manipulować. Nasze postępowanie nie ma w sobie nic złego, nie jest naganne, ani niewłaściwe. Jeżeli zachowujemy się kulturalnie, a ktoś i tak czuje się urażony odmową… no cóż… nie musimy nikogo za to ani przepraszać, ani się usprawiedliwiać. Odmowę, podobnie jak prośbę, najlepiej adresować imiennie. Jeżeli mamy wątpliwości, co do tego, czy powinniśmy spełnić czyjąś prośbę, czy nie, nie bójmy się poprosić o więcej informacji.

Jeżeli ktoś prosi nas o wykonanie kilku kopi dokumentów, nie będzie nic złego
w tym, że dopytamy się konkretnie o ile sztuk mu chodzi. Może się okazać, że „kilka” oznacza 100, a nie 10, jak myśleliśmy.

Zobacz także: Co nam daje asertywność?

Możemy również przedstawiać swoje warunki, np. Po 13 mam pół godziny przerwy, mogę wtedy się tym zająć. Ale zrobię tylko tyle, ile zdążę, nie więcej. Tym samym sprawiamy sprawę jasno i zabezpieczamy się przed ewentualna manipulacją.

Karolina Zaborska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA