REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?
Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

W pierwszym przypadku ma możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu amortyzacji i faktycznie poniesionych wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu. W drugim przypadku kosztem podatkowym będą tylko wydatki eksploatacyjne i to wyłącznie do określonego poziomu. W konsekwencji okazuje się, że samochód firmowy jest tańszy od prywatnego.

REKLAMA

REKLAMA

Do prowadzenia działalności gospodarczej potrzebny jest nie tylko pomysł i kapitał ale także samochód, najczęściej osobowy. Dlatego przedsiębiorcy na początku zakładania działalności stają przed dylematem jakiego zakupu dokonać – samochód firmowy, który będzie stanowić środek trwały przedsiębiorcy czy może samochód prywatny, który będzie użytkowany na potrzeby działalności gospodarczej?

Decyzja jest o tyle ważna, że przekłada się bezpośrednio na finanse przedsiębiorcy a dokładnie na podatki. Odmienne są bowiem skutki podatkowe zakupu samochodu na firmę i zakupu samochodu prywatnego użytkowanego na potrzeby działalności gospodarczej.

Polecamy: Jak założyć e-sklep? - biznesplan

Zakup samochodu to koszt podatkowy

Kupując samochód, który będzie środkiem trwałym firmy przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych przede wszystkim odpisy amortyzacyjne - najogólniej mówiąc będzie to rozłożona w czasie (najczęściej 5 lat) suma jaką przedsiębiorca zapłacił za samochód oraz wydatki związane z eksploatacją i utrzymaniem samochodu – remonty, ubezpieczenie auta, bieżące naprawy i przeglądy, zakup opon itp. Wydatki te, stanowiąc koszt podatkowy, wpłyną na zmniejszenie podstawy opodatkowania, a tym samym na zmniejszenie podatku. Pamiętać jednak trzeba, że w momencie sprzedaży takiego auta pojawi się przychód, od którego trzeba będzie zapłacić podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biurokracja przy aucie prywatnym

REKLAMA

W przypadku samochodu prywatnego, który przedsiębiorca będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej koszty będą kształtować się nieco inaczej. Nie zaliczymy do nich bowiem odpisów amortyzacyjnych, a koszty eksploatacji samochodu zaliczane będą do określonego limitu, który wynika z prowadzonej przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu.

Zatem tutaj przedsiębiorca zobowiązany jest ewidencjonować liczbę przejechanych kilometrów na potrzeby działalności gospodarczej i wyliczyć limit jako iloczyn liczby kilometrów przejechanych w danym okresie i stawki za kilometr, która jest uzależniona od pojemności silnika samochodu.

Przekroczysz limit, nie zaliczysz wydatków do kosztów

W przypadku samochodów o pojemności do 900 cm3 stawka ta wynosi 0,5214zł, a powyżej 900 cm3 – 0,8358zł. Przykładowo, dla przedsiębiorcy posiadającego samochód o pojemności silnika powyżej 900 cm3, który wykaże w ewidencji w całym roku podatkowym np. 5000km limit wydatków zaliczonych do kosztów podatkowych wyniesie 4179zł (5000 km x 0,8358zł). Jeśli przedsiębiorca poniesie wydatki związane z eksploatacją mniejsze od limitu do kosztów podatkowych zaliczy te kwoty, które zostały faktycznie poniesione. Jeśli jednak wydatki poniesione przekraczają wyliczony limit, do kosztów będzie można zaliczyć wyłącznie obliczony limit.

Sprzedaż samochodu prywatnego wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej nie będzie opodatkowana jeśli nastąpi po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie auta.

Każdy przypadek jest inny

Jaki więc kupić samochód? Wszystko zależy… Rozważmy więc konkretny przypadek. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, zwolniony z VAT, zamierza nabyć samochód osobowy (pojemność powyżej 900cm3) za kwotę 73800 zł (cena z VAT). Wiadomo, że podatnik dokonana zbycia auta po pięciu latach. Z danych giełdowych wynika, że pięcioletnie auta tego typu można zbyć za ok. 20000zł. Wiadomo również, że koszty rocznego użytkowania auta wynoszą ok. 4000zł (paliwo, bieżące naprawy itp.). Podatnik zamierza jeździć na potrzeby przedsiębiorstwa ok. 500 km miesięcznie.

Z powyższych wyliczeń wynika, iż nawet jeśli przedsiębiorca nie będzie przekraczał limitu przejechanych kilometrów bardziej opłaca się zakup samochodu, który stanowić będzie środek trwały firmy z uwagi na wyliczony przez nas faktyczny koszt nabycia takiego auta.
A zatem podjęcie decyzji w zakresie zakupu auta na potrzeby prowadzonej działalności uzależnione będzie od indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy, tj. ceny zakupu i sprzedaży auta, a także kosztów i wielkości eksploatacji samochodu.

Polecamy: serwis Leasing

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), art. 23 ust. 1 pkt 46, oraz art. 23 ust. 5,7
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz. 271 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA