REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłacanie świadczeń po śmierci pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Pigulski
ekspert ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po śmierci pracownika jego najbliższym należą się odpowiednie świadczenia. Komu i na podstawie jakich dokumentów należy wypłacić świadczenia po śmierci pracownika?

Świadczenia po śmierci pracownika

Jeden z naszych pracowników zmarł 25 września 2013 r. (przed terminem wypłaty wynagrodzenia wrześniowego). Mieszkał z 3-letnią córką, którą samodzielnie się opiekował i utrzymywał. Był rozwodnikiem (była żona, z którą miał córkę, skończyła w 2013 r. 39 lat i założyła nową rodzinę). Jak powinniśmy postąpić z niewypłaconym wynagrodzeniem? Kto jest uprawniony do wynagrodzenia pracownika i na podstawie jakich dokumentów? - pyta Czytelnik z Krosna.

REKLAMA

Świadczenia należne po pracowniku, który poniósł śmierć, przysługują tylko jego jedynej córce (jak wynika z treści pytania, była żona nie spełnia warunków do uzyskania prawa do renty rodzinnej). Z uwagi na wiek dziecka należne wynagrodzenie powinni Państwo wypłacić jego matce (na podstawie aktu zgonu zmarłego i odpisu skróconego aktu urodzenia trzylatki).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jeżeli brak jest małżonka i innych osób uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym pracowniku, niezrealizowane prawa majątkowe wchodzą do masy spadku i podlegają dziedziczeniu na zasadach określonych w przepisach Kodeksu cywilnego.

Można je wypłacić jedynie spadkobiercom testamentowym lub ustawowym i to wyłącznie na podstawie prawomocnego orzeczenia sądowego o stwierdzeniu nabycia spadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu uzyskania praw majątkowych przysługujących po zmarłym pracowniku osoby uprawnione powinny przedłożyć dokumenty mówiące o ich statusie oraz odpis skrócony aktu zgonu. W odniesieniu do małżonka, obok dowodu osobistego niezbędny będzie skrócony odpis aktu małżeństwa, a w przypadku dziecka - odpis skrócony aktu urodzenia oraz jeśli dziecko się uczy i ukończyło 16 lat przykładowo zaświadczenie wydane przez szkołę, potwierdzające fakt pobierania nauki.

Zobacz: Czy śmierć pracodawcy wiąże się z wygaśnięciem stosunku pracy?

 

 

Z chwilą śmierci pracownika, niezależnie od jej przyczyny, stosunek pracy łączący zmarłego z pracodawcą wygasa. Nie oznacza to jednak, że świadczenia niewypłacone tej osobie przepadają. Prawa majątkowe ze stosunku pracy po zgonie pracownika przechodzą w równych częściach na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Osoby te to m.in.:

● dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione:

- do ukończenia 16 lat, a jeśli przekroczyły ten wiek - do ukończenia nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia (prawo do renty przedłuża się do ukończenia ostatniego roku studiów, jeśli 25. rok życia został osiągnięty w tym czasie),

- bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy (w wieku 16 lat i nie ukończyły 25 lat),

REKLAMA

- przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, jeżeli spełniają warunki wymienione wyżej, a ponadto zostały przyjęte na wychowanie i utrzymanie co najmniej na rok przed śmiercią pracownika (chyba że śmierć była następstwem wypadku) oraz nie mają prawa do renty po zmarłych rodzicach, a gdy rodzice żyją, jeżeli nie mogą zapewnić im utrzymania albo pracownik lub jego małżonek był ich opiekunem ustanowionym przez sąd,

● rodzice, w tym ojczym, macocha i osoby przysposabiające - jeżeli bezpośrednio przed śmiercią pracownik przyczyniał się do ich utrzymania oraz spełniają odpowiednio warunki określone poniżej dla wdowy i wdowca.

Zobacz: Dodatek za pracę w porze nocnej 2014

Wdowa posiada prawo do renty rodzinnej, jeżeli:

● w momencie śmierci męża osiągnęła wiek 50 lat lub była niezdolna do pracy albo

● wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które nie ukończyły 16 lat, a jeżeli uczą się - 18. roku życia, lub są całkowicie niezdolne do pracy.

Uprawnienie do renty rodzinnej przysługuje również wdowie, która kryterium dotyczące wieku lub niezdolności do pracy spełni w ciągu 5 lat od dnia śmierci małżonka lub od zaprzestania wychowywania wymienionych wyżej dzieci.

Niekiedy renta rodzinna przysługuje rozwiedzionej małżonce lub wdowie, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej. Stanie się tak wtedy, gdy oprócz spełnienia warunków określonych powyżej będzie ona miała w dniu śmierci męża prawo do alimentów z jego strony ustalone wyrokiem lub ugodą sądową.

Takie same zasady stosuje się do wdowca.

Zobacz: Obowiązki przedsiębiorcy zatrudniającego na zlecenie


Więcej przeczytasz w Serwisie Prawno-Pracowniczym

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA