REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłacanie świadczeń po śmierci pracownika

Mariusz Pigulski
ekspert ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po śmierci pracownika jego najbliższym należą się odpowiednie świadczenia. Komu i na podstawie jakich dokumentów należy wypłacić świadczenia po śmierci pracownika?

Świadczenia po śmierci pracownika

Jeden z naszych pracowników zmarł 25 września 2013 r. (przed terminem wypłaty wynagrodzenia wrześniowego). Mieszkał z 3-letnią córką, którą samodzielnie się opiekował i utrzymywał. Był rozwodnikiem (była żona, z którą miał córkę, skończyła w 2013 r. 39 lat i założyła nową rodzinę). Jak powinniśmy postąpić z niewypłaconym wynagrodzeniem? Kto jest uprawniony do wynagrodzenia pracownika i na podstawie jakich dokumentów? - pyta Czytelnik z Krosna.

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenia należne po pracowniku, który poniósł śmierć, przysługują tylko jego jedynej córce (jak wynika z treści pytania, była żona nie spełnia warunków do uzyskania prawa do renty rodzinnej). Z uwagi na wiek dziecka należne wynagrodzenie powinni Państwo wypłacić jego matce (na podstawie aktu zgonu zmarłego i odpisu skróconego aktu urodzenia trzylatki).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jeżeli brak jest małżonka i innych osób uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym pracowniku, niezrealizowane prawa majątkowe wchodzą do masy spadku i podlegają dziedziczeniu na zasadach określonych w przepisach Kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Można je wypłacić jedynie spadkobiercom testamentowym lub ustawowym i to wyłącznie na podstawie prawomocnego orzeczenia sądowego o stwierdzeniu nabycia spadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu uzyskania praw majątkowych przysługujących po zmarłym pracowniku osoby uprawnione powinny przedłożyć dokumenty mówiące o ich statusie oraz odpis skrócony aktu zgonu. W odniesieniu do małżonka, obok dowodu osobistego niezbędny będzie skrócony odpis aktu małżeństwa, a w przypadku dziecka - odpis skrócony aktu urodzenia oraz jeśli dziecko się uczy i ukończyło 16 lat przykładowo zaświadczenie wydane przez szkołę, potwierdzające fakt pobierania nauki.

Zobacz: Czy śmierć pracodawcy wiąże się z wygaśnięciem stosunku pracy?

 

 

Z chwilą śmierci pracownika, niezależnie od jej przyczyny, stosunek pracy łączący zmarłego z pracodawcą wygasa. Nie oznacza to jednak, że świadczenia niewypłacone tej osobie przepadają. Prawa majątkowe ze stosunku pracy po zgonie pracownika przechodzą w równych częściach na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Osoby te to m.in.:

● dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione:

- do ukończenia 16 lat, a jeśli przekroczyły ten wiek - do ukończenia nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia (prawo do renty przedłuża się do ukończenia ostatniego roku studiów, jeśli 25. rok życia został osiągnięty w tym czasie),

- bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy (w wieku 16 lat i nie ukończyły 25 lat),

- przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, jeżeli spełniają warunki wymienione wyżej, a ponadto zostały przyjęte na wychowanie i utrzymanie co najmniej na rok przed śmiercią pracownika (chyba że śmierć była następstwem wypadku) oraz nie mają prawa do renty po zmarłych rodzicach, a gdy rodzice żyją, jeżeli nie mogą zapewnić im utrzymania albo pracownik lub jego małżonek był ich opiekunem ustanowionym przez sąd,

● rodzice, w tym ojczym, macocha i osoby przysposabiające - jeżeli bezpośrednio przed śmiercią pracownik przyczyniał się do ich utrzymania oraz spełniają odpowiednio warunki określone poniżej dla wdowy i wdowca.

Zobacz: Dodatek za pracę w porze nocnej 2014

Wdowa posiada prawo do renty rodzinnej, jeżeli:

● w momencie śmierci męża osiągnęła wiek 50 lat lub była niezdolna do pracy albo

● wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które nie ukończyły 16 lat, a jeżeli uczą się - 18. roku życia, lub są całkowicie niezdolne do pracy.

Uprawnienie do renty rodzinnej przysługuje również wdowie, która kryterium dotyczące wieku lub niezdolności do pracy spełni w ciągu 5 lat od dnia śmierci małżonka lub od zaprzestania wychowywania wymienionych wyżej dzieci.

Niekiedy renta rodzinna przysługuje rozwiedzionej małżonce lub wdowie, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej. Stanie się tak wtedy, gdy oprócz spełnienia warunków określonych powyżej będzie ona miała w dniu śmierci męża prawo do alimentów z jego strony ustalone wyrokiem lub ugodą sądową.

Takie same zasady stosuje się do wdowca.

Zobacz: Obowiązki przedsiębiorcy zatrudniającego na zlecenie


Więcej przeczytasz w Serwisie Prawno-Pracowniczym

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA