REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności wykonywane sporadycznie a proporcja VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Kempa - specjalistka d/s prawa podatkowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dokonujący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno czynności opodatkowanych jak i tych niepodlegających opodatkowaniu zobowiązani są do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W sytuacji jednak, gdy nie jest możliwe jednoznaczne określenie wskazanych kwot, podatnik może zastosować proporcję. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych z VAT.

REKLAMA


W celu ustalenia proporcji konieczne jest określenie wielkości obrotu, gdyż ma on bezpośredni wpływ na jej wynik. Obrót zgodnie z przepisami ustawy jest kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika i pomniejsza o kwotę należnego podatku.


Czego nie wlicza się do obrotu?


Zgodnie z art. 90 ust. 5 do obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez niego na potrzeby jego działalności.


Do obrotu nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług takich jak:

REKLAMA


● usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● udzielanie kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

● usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

● usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

● usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym obszarze, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).


Oznacza to, że wartość transakcji uznanych za czynności wykonywane sporadycznie nie jest brana pod uwagę przy ustalaniu wielkości przysługującego proporcjonalnego odliczenia VAT.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

 


Wątpliwości natomiast budzi sam fakt uznania danych czynności za sporadyczne, gdyż termin ten nie został zdefiniowany w ustawie o VAT. Natomiast zgodnie z definicją słownikową sporadyczny oznacza rzadki, incydentalny, powtarzający się nieregularnie. Wywnioskować można zatem, iż są to czynności okazjonalne i poboczne w stosunku do prowadzonej działalności. Kwestia ta została wielokrotnie poruszana w interpretacjach podatkowych oraz wyrokach sądowych. Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż większość indywidualnych interpretacji nie jest korzystna dla podatników, gdyż organy podatkowe często powołują się na znacznie ograniczoną definicję słownikową sporadyczności jako określenia częstotliwości występowania danej czynności. Przykładem takiej interpretacji jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 stycznia 2011 r. (IPPP1-443-1153/10-2/JL), w której organ zwraca szczególną uwagę na prawdopodobieństwo powtarzania się czynności, oraz zamiar ich kontynuowania w przyszłości. W efekcie czego nie uznał sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie za czynność o charakterze sporadycznym.


Zobacz również: Jak liczyć terminy podatkowe?


Orzecznictwo sądów

REKLAMA


Warto zatem przytoczyć w tej sprawie orzecznictwo  Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, na którego wyroki często powołują się polskie Sądy Administracyjne, które coraz częściej prezentują stanowisko odmienne w stosunku do organów podatkowych.


W wyroku ETS sygn. C-306/94 stwierdzono, iż “jeśli usługi finansowe zwolnione z VAT, świadczone przez podatnika stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne uzupełnienie jego zasadniczej działalności, wówczas nie mogą być uznane za usługi świadczone sporadycznie”. Natomiast w wyroku C-77/01 ETS jako jedno z kryteriów kwalifikowania czynności jako sporadycznej uznał między innymi wielkość generowanego dochodu, a także skalę zaangażowanych w wykonywanie tych czynności składników majątku oraz usług opodatkowanych VAT. Orzecznictwo ETS wskazuje zatem na szeroki zakres pojęcia sporadyczności, uznając iż czynności sporadyczne to takie:


● które nie należą do zasadniczej działalności, nie stanowią stałego i koniecznego rozszerzenia działalności podlegającej opodatkowaniu,

● których skala nie przekracza skali podstawowej działalności,

● względem których zaangażowanie składników majątku oraz usług opodatkowanych VAT jest niewielkie.


Powyższe wskazówki nie uznają częstotliwości jako jedynej przesłanki decydującej o uznaniu bądź nie czynności za sporadyczną. Polskie Sądy Administracyjne coraz częściej przyjmują prowspólnotową wykładnię powołując się na orzeczenia ETS oraz dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Przykładem jest wyrok WSA z 24 listopada 2010r. (I SA/Kr 1467/10) w sprawie uznania udzielonych przez spółkę kilkunastu pożyczek jako czynności sporadycznych (pomocniczych) w związku z którymi uzyskane odsetki nie powinny być uwzględniane w obrocie do wyliczenia proporcji. Sąd uznał, że ani liczba czynności, ani uzyskany z nich obrót nie są wskaźnikami decydującymi dla uznania tych czynności za sporadyczne. Ważna jest natomiast relacja w stosunku do głównej działalności oraz wykorzystanie aktywów opodatkowanych VAT.


Jak wskazują przytoczone wyroki, słownikowa definicja sporadyczności nie jest już wystarczającym wyznacznikiem kwalifikowania czynności przy ustalaniu obrotu dla potrzeb wyliczenia współczynnika proporcji. Przy ocenie transakcji pod kontem uznania jej za sporadyczną bądź nie, w rozumieniu ustawy o VAT, należy wziąć pod uwagę jednocześnie wiele czynników, które składać się będą na całokształt sytuacji. Znaczenie będzie mieć zarówno zakres danych transakcji, ich skala w stosunku do prowadzonej działalności, generowane przez nie przychody, ale także stopień zaangażowania składników majątku, zarówno tych materialnych jak i niematerialnych, w celu osiągnięcia przychodów zwolnionych z opodatkowania.


Zobacz również:
Wydatek za złożenie VAT-R można rozliczyć w kosztach

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA