REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności wykonywane sporadycznie a proporcja VAT

Ewelina Kempa - specjalistka d/s prawa podatkowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dokonujący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno czynności opodatkowanych jak i tych niepodlegających opodatkowaniu zobowiązani są do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W sytuacji jednak, gdy nie jest możliwe jednoznaczne określenie wskazanych kwot, podatnik może zastosować proporcję. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych z VAT.

REKLAMA

REKLAMA


W celu ustalenia proporcji konieczne jest określenie wielkości obrotu, gdyż ma on bezpośredni wpływ na jej wynik. Obrót zgodnie z przepisami ustawy jest kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika i pomniejsza o kwotę należnego podatku.


Czego nie wlicza się do obrotu?


Zgodnie z art. 90 ust. 5 do obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez niego na potrzeby jego działalności.


Do obrotu nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług takich jak:

REKLAMA


● usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● udzielanie kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

● usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

● usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

● usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym obszarze, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).


Oznacza to, że wartość transakcji uznanych za czynności wykonywane sporadycznie nie jest brana pod uwagę przy ustalaniu wielkości przysługującego proporcjonalnego odliczenia VAT.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

 


Wątpliwości natomiast budzi sam fakt uznania danych czynności za sporadyczne, gdyż termin ten nie został zdefiniowany w ustawie o VAT. Natomiast zgodnie z definicją słownikową sporadyczny oznacza rzadki, incydentalny, powtarzający się nieregularnie. Wywnioskować można zatem, iż są to czynności okazjonalne i poboczne w stosunku do prowadzonej działalności. Kwestia ta została wielokrotnie poruszana w interpretacjach podatkowych oraz wyrokach sądowych. Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż większość indywidualnych interpretacji nie jest korzystna dla podatników, gdyż organy podatkowe często powołują się na znacznie ograniczoną definicję słownikową sporadyczności jako określenia częstotliwości występowania danej czynności. Przykładem takiej interpretacji jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 stycznia 2011 r. (IPPP1-443-1153/10-2/JL), w której organ zwraca szczególną uwagę na prawdopodobieństwo powtarzania się czynności, oraz zamiar ich kontynuowania w przyszłości. W efekcie czego nie uznał sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie za czynność o charakterze sporadycznym.


Zobacz również: Jak liczyć terminy podatkowe?


Orzecznictwo sądów


Warto zatem przytoczyć w tej sprawie orzecznictwo  Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, na którego wyroki często powołują się polskie Sądy Administracyjne, które coraz częściej prezentują stanowisko odmienne w stosunku do organów podatkowych.


W wyroku ETS sygn. C-306/94 stwierdzono, iż “jeśli usługi finansowe zwolnione z VAT, świadczone przez podatnika stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne uzupełnienie jego zasadniczej działalności, wówczas nie mogą być uznane za usługi świadczone sporadycznie”. Natomiast w wyroku C-77/01 ETS jako jedno z kryteriów kwalifikowania czynności jako sporadycznej uznał między innymi wielkość generowanego dochodu, a także skalę zaangażowanych w wykonywanie tych czynności składników majątku oraz usług opodatkowanych VAT. Orzecznictwo ETS wskazuje zatem na szeroki zakres pojęcia sporadyczności, uznając iż czynności sporadyczne to takie:


● które nie należą do zasadniczej działalności, nie stanowią stałego i koniecznego rozszerzenia działalności podlegającej opodatkowaniu,

● których skala nie przekracza skali podstawowej działalności,

● względem których zaangażowanie składników majątku oraz usług opodatkowanych VAT jest niewielkie.


Powyższe wskazówki nie uznają częstotliwości jako jedynej przesłanki decydującej o uznaniu bądź nie czynności za sporadyczną. Polskie Sądy Administracyjne coraz częściej przyjmują prowspólnotową wykładnię powołując się na orzeczenia ETS oraz dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Przykładem jest wyrok WSA z 24 listopada 2010r. (I SA/Kr 1467/10) w sprawie uznania udzielonych przez spółkę kilkunastu pożyczek jako czynności sporadycznych (pomocniczych) w związku z którymi uzyskane odsetki nie powinny być uwzględniane w obrocie do wyliczenia proporcji. Sąd uznał, że ani liczba czynności, ani uzyskany z nich obrót nie są wskaźnikami decydującymi dla uznania tych czynności za sporadyczne. Ważna jest natomiast relacja w stosunku do głównej działalności oraz wykorzystanie aktywów opodatkowanych VAT.


Jak wskazują przytoczone wyroki, słownikowa definicja sporadyczności nie jest już wystarczającym wyznacznikiem kwalifikowania czynności przy ustalaniu obrotu dla potrzeb wyliczenia współczynnika proporcji. Przy ocenie transakcji pod kontem uznania jej za sporadyczną bądź nie, w rozumieniu ustawy o VAT, należy wziąć pod uwagę jednocześnie wiele czynników, które składać się będą na całokształt sytuacji. Znaczenie będzie mieć zarówno zakres danych transakcji, ich skala w stosunku do prowadzonej działalności, generowane przez nie przychody, ale także stopień zaangażowania składników majątku, zarówno tych materialnych jak i niematerialnych, w celu osiągnięcia przychodów zwolnionych z opodatkowania.


Zobacz również:
Wydatek za złożenie VAT-R można rozliczyć w kosztach

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA