REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Wieczorek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot nadpłaty podatku może mieć swoje źródło w uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji, z której wynikała wysokość podatku, który został już wyegzekwowany przez organ. Warunki zwrotu podatnikowi tak powstałej nadpłaty są szczegółowo uregulowane w przepisach ordynacji podatkowej.

Zwrot nadpłaty podatku


Należy rozróżnić dwie możliwe sytuacje. Po pierwsze, jeżeli wyrok sądu uchyla decyzję, w której źródło miała kwota wpłaconego podatku i umarza postępowanie, termin na zwrot tak powstałej nadpłaty wynosi 14 dni od dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego, ze stwierdzeniem jego prawomocności, uchylającego decyzję organu podatkowego pierwszej instancji lub stwierdzającego jej nieważność. Jeżeli jednak po uchyleniu decyzji przez sąd organ ma dalej prowadzić postępowanie (sąd uchylił decyzję i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy) organ ma  możliwość zatrzymania kwot wpłaconego podatku pomimo nieistnienia już decyzji stanowiącej podstawę do egzekucji do czasu wydania nowej decyzji przesądzającej o wysokości faktycznego zobowiązania podatkowego. 

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Swoboda organu w zatrzymywaniu pieniędzy podatnika jest jednak ograniczona trzymiesięcznym terminem na wydanie ponownej decyzji. Jeżeli w trakcie tego okresu organ zdąży wydać nową decyzję określającą faktyczną wysokość należności podatkowych, nadpłata, będąca różnicą pomiędzy tym, co wpłacił podatnik, a tym, co wynika z nowej decyzji, podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji.

Problemy zaczynają się gdy w tym okresie nie uda zakończyć się postępowania i wydać nowej decyzji, co mając na uwadze średnią długość trwania postępowań podatkowych jest nagminne. W takim wypadku, czyli w sytuacji niewydania nowej decyzji w terminie trzech miesięcy, nadpłata stanowiąca kwotę wpłaconą na podstawie decyzji uchylonej podlega zwrotowi bez zbędnej zwłoki. Zwrot ma nastąpić bezzwłocznie i dotyczy całości kwoty wpłaconej lub wyegzekwowanej przez podatnika, pomimo iż nie wiadomo jeszcze jaka będzie faktyczna wysokość zobowiązania. Jest to swoista sankcja dla organów podatkowych za niezakończenie sprawy w ustawowym trzymiesięcznym terminie.

Zobacz: Wyłączenie prawa partnera do reprezentacji spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, organy podatkowe niechętnie dokonują zwrotów tak powstałych nadpłat. Po pierwsze dokonują szczegółowej weryfikacji czy u podatnika nie występują jakiekolwiek inne zaległości, na które kwota nadpłaty mogłaby zostać zarachowana. Sprawy nie ułatwia także redakcja samych przepisów oraz zapadłe na ich gruncie wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych. Wskazany przepis art. 77 Ordynacji podatkowej (co potwierdziło orzecznictwo sądów) nie przewiduje żadnych sankcji dla organów podatkowych w wypadku uchybienia terminom tam wskazanym i żadnych skutków materialnoprawnych. Nie otrzymanie zwrotu nadpłaconego podatku w tym terminie skutkuje jedynie możliwością naliczania oprocentowania. Oprocentowanie jest jedynym rodzajem swoistej sankcji dla organu podatkowego (wierzyciela) za dysponowanie i przetrzymywanie nieprzysługujących mu kwot. Podatnik nawet gdy organ znaczenie przekroczy trzy miesięczny termin na wydanie nowej decyzji w jego sprawie nie ma faktycznej możliwości wyegzekwowania od organu zwrotu nadpłaty.

Zobacz: Czy członek rady nadzorczej może zrezygnować z zaległego wynagrodzenia?

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA