REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie prawa do korekty deklaracji podatkowej

Monika Pązik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienie do skorygowania deklaracji podatkowej ulega zawieszeniu na czas kontroli podatkowej i postępowania podatkowego. Kiedy możliwe jest złożenie korekty, a w jakich sytuacjach jest ono nieskuteczne?

Zgodnie z art. 81b § 1 ordynacji podatkowej (Dz.U.2012.749) dokonanie korekty deklaracji podatkowej nie może zostać zrealizowane w czasie przeprowadzania kontroli podatkowej, postępowania podatkowego oraz kontroli skarbowej. Istotne jest, że zawieszenie dotyczy wyłącznie deklaracji podatkowych za okres, którym objęte są kontrole. Zgodnie z tym, jeżeli u podatnika przeprowadzana jest kontrola lub postępowanie podatkowe za dany rok obrotowy, wówczas może on skorygować deklaracje za lata wcześniejsze nie uwzględniając danego roku podatkowego. Jednakże zawieszenie lub pozbawienie podatnika prawa do dokonania korekty nie wpływa na uprawnienie do odliczenia podatku już naliczonego, wobec czego podatnik może w trakcie przeprowadzanej kontroli skorzystać z uzyskanego wcześniej prawa w zapisie księgowym.

REKLAMA

REKLAMA


Nieskuteczność złożenia korekty


Korekta złożona w trakcie trwania kontroli lub postępowania podatkowego jest nieskuteczna i nie wywołuje żadnych skutków prawnych (wyr. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2011 r. II FSK 351/10). Oznacza to, że w tym czasie ważna jest poprzednia deklaracja podatkowa i ujawniona w niej kwota podatku. Zgodnie z sentencją wyroku NSA z dnia 29 marca 2011 r. (I FSK 425/10) w art. 81b o.p. w tym okresie podatnik nie ma możliwości jakiejkolwiek skutecznej ingerencji w określanie wysokości zobowiązania podatkowego (poprzez składanie stosownych korekt deklaracji podatkowych). Z art. 81b o.p. nie wynika możliwość rozróżnienia sytuacji złożenia "zwykłej" deklaracji korygującej i deklaracji korygującej "anulującej" poprzednią deklarację korygującą. Jeżeli podatnik po zakończeniu wszelkich postępowań otrzyma zalecenia wynikające z protokołu kontroli, będzie mógł dokonać korekty deklaracji w zakresie objętym zaleceniami. Będzie mógł również skorygować deklarację w zakresie, w jakim nie stwierdzono naruszenia prawa.


Zobacz również:
Już niedługo deregulacja zawodu księgowego


Korekta deklaracji VAT


W myśl nowelizacji ordynacji podatkowej z 2008 r. uchylony został art. 81b § 3, z którego wynikał zakaz dokonywania korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej. Zatem, jeżeli podatnik zgadzał się z zaleceniami organu, to nie mógł zastosować się do wytycznych i dokonać stosownej korekty mimo, iż z przepisów jednoznacznie wynika, iż po zakończeniu postępowania uprawnienie do korekty deklaracji przysługuje nadal. Podobnie z art. 14c  ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej (Dz.U.2011.41.214) również wynika, iż kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową. W podanym przepisie nie ma również zastrzeżeń, co do dokonywania korekty deklaracji VAT. Jedyne zastrzeżenie wskazał NSA w wyroku z dnia 29 marca 2011 r. (I FSK 425/10) - podatnik nie może sam wybrać momentu korekty po zwrocie przedpłaty. Obowiązek wystawienia faktury korygującej powstaje wyłącznie wtedy, gdy zaistniały podstawy do wystawienia pierwotnej faktury VAT. Korekty można dokonać dopiero wtedy gdy faktycznie dochodzi do zwrotu przedpłaty.

REKLAMA


Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 lipca 2013 r. (Sygn. akt P 7/10) odniósł się do zgodności przepisu ordynacji podatkowej o zawieszeniu uprawnienia do korekty deklaracji podatkowej ze zgodnością z przepisami konstytucji. TK wskazał, iż art. 81b § 3 w brzmieniu do 2008 r. pomimo niemożności dokonywania korekty deklaracji VAT jest zgodny z art. 32 konstytucji o równym traktowaniu przez władze publiczne oraz zakazie dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Podatki

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA