Zawieszenie prawa do korekty deklaracji podatkowej
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 81b § 1 ordynacji podatkowej (Dz.U.2012.749) dokonanie korekty deklaracji podatkowej nie może zostać zrealizowane w czasie przeprowadzania kontroli podatkowej, postępowania podatkowego oraz kontroli skarbowej. Istotne jest, że zawieszenie dotyczy wyłącznie deklaracji podatkowych za okres, którym objęte są kontrole. Zgodnie z tym, jeżeli u podatnika przeprowadzana jest kontrola lub postępowanie podatkowe za dany rok obrotowy, wówczas może on skorygować deklaracje za lata wcześniejsze nie uwzględniając danego roku podatkowego. Jednakże zawieszenie lub pozbawienie podatnika prawa do dokonania korekty nie wpływa na uprawnienie do odliczenia podatku już naliczonego, wobec czego podatnik może w trakcie przeprowadzanej kontroli skorzystać z uzyskanego wcześniej prawa w zapisie księgowym.
REKLAMA
Nieskuteczność złożenia korekty
Korekta złożona w trakcie trwania kontroli lub postępowania podatkowego jest nieskuteczna i nie wywołuje żadnych skutków prawnych (wyr. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2011 r. II FSK 351/10). Oznacza to, że w tym czasie ważna jest poprzednia deklaracja podatkowa i ujawniona w niej kwota podatku. Zgodnie z sentencją wyroku NSA z dnia 29 marca 2011 r. (I FSK 425/10) w art. 81b o.p. w tym okresie podatnik nie ma możliwości jakiejkolwiek skutecznej ingerencji w określanie wysokości zobowiązania podatkowego (poprzez składanie stosownych korekt deklaracji podatkowych). Z art. 81b o.p. nie wynika możliwość rozróżnienia sytuacji złożenia "zwykłej" deklaracji korygującej i deklaracji korygującej "anulującej" poprzednią deklarację korygującą. Jeżeli podatnik po zakończeniu wszelkich postępowań otrzyma zalecenia wynikające z protokołu kontroli, będzie mógł dokonać korekty deklaracji w zakresie objętym zaleceniami. Będzie mógł również skorygować deklarację w zakresie, w jakim nie stwierdzono naruszenia prawa.
Zobacz również: Już niedługo deregulacja zawodu księgowego
Korekta deklaracji VAT
REKLAMA
W myśl nowelizacji ordynacji podatkowej z 2008 r. uchylony został art. 81b § 3, z którego wynikał zakaz dokonywania korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej. Zatem, jeżeli podatnik zgadzał się z zaleceniami organu, to nie mógł zastosować się do wytycznych i dokonać stosownej korekty mimo, iż z przepisów jednoznacznie wynika, iż po zakończeniu postępowania uprawnienie do korekty deklaracji przysługuje nadal. Podobnie z art. 14c ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej (Dz.U.2011.41.214) również wynika, iż kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową. W podanym przepisie nie ma również zastrzeżeń, co do dokonywania korekty deklaracji VAT. Jedyne zastrzeżenie wskazał NSA w wyroku z dnia 29 marca 2011 r. (I FSK 425/10) - podatnik nie może sam wybrać momentu korekty po zwrocie przedpłaty. Obowiązek wystawienia faktury korygującej powstaje wyłącznie wtedy, gdy zaistniały podstawy do wystawienia pierwotnej faktury VAT. Korekty można dokonać dopiero wtedy gdy faktycznie dochodzi do zwrotu przedpłaty.
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 lipca 2013 r. (Sygn. akt P 7/10) odniósł się do zgodności przepisu ordynacji podatkowej o zawieszeniu uprawnienia do korekty deklaracji podatkowej ze zgodnością z przepisami konstytucji. TK wskazał, iż art. 81b § 3 w brzmieniu do 2008 r. pomimo niemożności dokonywania korekty deklaracji VAT jest zgodny z art. 32 konstytucji o równym traktowaniu przez władze publiczne oraz zakazie dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Podatki
REKLAMA
REKLAMA