REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagana pracownika z wpisem do akt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nagana pracownika jest konsekwencją nieprzestrzegania zasad określonych przez pracodawcę. Udzielenie tego rodzaju kary zależy od kwalifikacji czynu. Nagana jest udzielana z wpisem do akt pracownika.

Nagana jest rodzajem instrumentu odpowiedzialności porządkowej, który może być zastosowany przez pracodawcę w związku z przyznanymi mu uprawnieniami kierowniczymi w ramach stosunku pracy. Pracownik, który dopuścił się naruszenia regulaminu pracy powinien liczyć się z konsekwencjami i możliwością otrzymania nagany z wpisem do akt. Art. 108 kodeksu pracy zawiera katalog czynności pracownika, które stanowią przesłanki odpowiedzialności za naruszenia porządku pracy, a w tym:

REKLAMA


1. nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,

2. nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

3. nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,

4. nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za wymienione przewinienia pracodawca może zastosować karę upomnienia bądź naganę. Dodatkowo pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną za przekroczenia porządkowe, czyli nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy. Jednakże, zgodnie z sentencją wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 1999 r. (I PKN 114/99) pracodawca nie może zastosować kary porządkowej bez uprzedniego wysłuchania pracownika, chyba że ten zrezygnował ze stworzonej mu możliwości ustnego złożenia wyjaśnień, bądź wybrał pisemną formę ich wyrażenia.


Zobacz również:
Odsetki od nieterminowo wypłaconego wynagrodzenia


Zastosowanie nagany


Pracodawca, który stwierdzi, że doszło do naruszenia zasad obowiązujących w zakładzie pracy i zdecyduje się na zastosowanie kary porządkowej w postaci nagany pisemnej z wpisem do akt, zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie podwładnego wraz ze wskazaniem powodu, dla którego została nałożona kara porządkowa. W pisemnej naganie pracodawca powinien zawrzeć:


1. rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych,

2. datę dopuszczenia się przewinienia przez pracownika,

3. pouczenie o możliwości wniesienia sprzeciwu i terminie do jego wniesienia.

 


Odpis zawiadomienia o naganie, które wręczane jest pracownikowi umieszcza się w aktach osobowych podwładnego. Pracodawca, który zamierza ukarać pracownika karą nagany powinien pamiętać o równym traktowaniu wszystkich podwładnych. Chodzi bowiem o to, aby za to samo przewinienie wszyscy pracownicy otrzymywali ten sam rodzaj kary porządkowej. Jeżeli zatem jeden pracownik otrzyma naganę, to drugi za ten sam czyn nie powinien otrzymać ustnego upomnienia.


Nieważność nagany

REKLAMA


Zgodnie z art. 109 k.p. pracodawca nie może zastosować kary nagany po upływie 2 tygodni od otrzymania wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego oraz po upływie 3 miesięcy od momentu dopuszczenia się tego naruszenia przez pracownika. Bieg dwutygodniowego terminu na nałożenie kary nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika w pracy w razie niemożności wysłuchania pracownika z powodu jego nieobecności w zakładzie pracy. Termin wskazany przez ustawodawcę jest terminem zawitym co oznacza, iż po jego upływie pracodawca traci kompetencje związane z ukaraniem pracownika karą porządkową. Art. 109 § 2 k.p. zobowiązuje pracodawcę do uprzedniego wysłuchania pracownika, gdyż w przeciwnym razie kara nie może zostać nałożona. Ważne jest, aby pracodawca stworzył dogodne warunki do ustnego poinformowania pracownika o fakcie powzięcia informacji o przewinieniu podwładnego. W takiej sytuacji pracownik ma możliwość ustnego przedstawienia okoliczności i motywów swojego działania.


Zgodnie z art. 112 k.p. pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw, jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. Ponadto pracownik, który wniósł sprzeciw w przewidzianym terminie, może wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.


Usunięcie nagany


Regulacja kodeksu pracy przewiduje, iż zawiadomienie o ukaraniu karą nagany usuwa się z akt osobowych pracownika a samą karę uważa się za niebyłą po roku nienagannej pracy. Zatarcie ukarania następuje obligatoryjnie, dodatkowo uznanie kary za niebyłą następuje w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę oraz po wydaniu przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.


Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA