REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagana pracownika z wpisem do akt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nagana pracownika jest konsekwencją nieprzestrzegania zasad określonych przez pracodawcę. Udzielenie tego rodzaju kary zależy od kwalifikacji czynu. Nagana jest udzielana z wpisem do akt pracownika.

Nagana jest rodzajem instrumentu odpowiedzialności porządkowej, który może być zastosowany przez pracodawcę w związku z przyznanymi mu uprawnieniami kierowniczymi w ramach stosunku pracy. Pracownik, który dopuścił się naruszenia regulaminu pracy powinien liczyć się z konsekwencjami i możliwością otrzymania nagany z wpisem do akt. Art. 108 kodeksu pracy zawiera katalog czynności pracownika, które stanowią przesłanki odpowiedzialności za naruszenia porządku pracy, a w tym:

REKLAMA

REKLAMA


1. nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,

2. nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

3. nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,

REKLAMA

4. nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za wymienione przewinienia pracodawca może zastosować karę upomnienia bądź naganę. Dodatkowo pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną za przekroczenia porządkowe, czyli nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy. Jednakże, zgodnie z sentencją wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 1999 r. (I PKN 114/99) pracodawca nie może zastosować kary porządkowej bez uprzedniego wysłuchania pracownika, chyba że ten zrezygnował ze stworzonej mu możliwości ustnego złożenia wyjaśnień, bądź wybrał pisemną formę ich wyrażenia.


Zobacz również:
Odsetki od nieterminowo wypłaconego wynagrodzenia


Zastosowanie nagany


Pracodawca, który stwierdzi, że doszło do naruszenia zasad obowiązujących w zakładzie pracy i zdecyduje się na zastosowanie kary porządkowej w postaci nagany pisemnej z wpisem do akt, zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie podwładnego wraz ze wskazaniem powodu, dla którego została nałożona kara porządkowa. W pisemnej naganie pracodawca powinien zawrzeć:


1. rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych,

2. datę dopuszczenia się przewinienia przez pracownika,

3. pouczenie o możliwości wniesienia sprzeciwu i terminie do jego wniesienia.

 


Odpis zawiadomienia o naganie, które wręczane jest pracownikowi umieszcza się w aktach osobowych podwładnego. Pracodawca, który zamierza ukarać pracownika karą nagany powinien pamiętać o równym traktowaniu wszystkich podwładnych. Chodzi bowiem o to, aby za to samo przewinienie wszyscy pracownicy otrzymywali ten sam rodzaj kary porządkowej. Jeżeli zatem jeden pracownik otrzyma naganę, to drugi za ten sam czyn nie powinien otrzymać ustnego upomnienia.


Nieważność nagany


Zgodnie z art. 109 k.p. pracodawca nie może zastosować kary nagany po upływie 2 tygodni od otrzymania wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego oraz po upływie 3 miesięcy od momentu dopuszczenia się tego naruszenia przez pracownika. Bieg dwutygodniowego terminu na nałożenie kary nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika w pracy w razie niemożności wysłuchania pracownika z powodu jego nieobecności w zakładzie pracy. Termin wskazany przez ustawodawcę jest terminem zawitym co oznacza, iż po jego upływie pracodawca traci kompetencje związane z ukaraniem pracownika karą porządkową. Art. 109 § 2 k.p. zobowiązuje pracodawcę do uprzedniego wysłuchania pracownika, gdyż w przeciwnym razie kara nie może zostać nałożona. Ważne jest, aby pracodawca stworzył dogodne warunki do ustnego poinformowania pracownika o fakcie powzięcia informacji o przewinieniu podwładnego. W takiej sytuacji pracownik ma możliwość ustnego przedstawienia okoliczności i motywów swojego działania.


Zgodnie z art. 112 k.p. pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw, jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. Ponadto pracownik, który wniósł sprzeciw w przewidzianym terminie, może wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.


Usunięcie nagany


Regulacja kodeksu pracy przewiduje, iż zawiadomienie o ukaraniu karą nagany usuwa się z akt osobowych pracownika a samą karę uważa się za niebyłą po roku nienagannej pracy. Zatarcie ukarania następuje obligatoryjnie, dodatkowo uznanie kary za niebyłą następuje w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę oraz po wydaniu przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.


Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA