REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Największe absurdy prawne zdaniem przedsiębiorców

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy biorący udział w programie Rzetelna Firma wybrali największe absurdy funkcjonujące w polskim prawie. Wśród najbardziej niedorzecznych regulacji dominują przepisy z prawa podatkowego.

Przedsiębiorcy najczęściej wskazywali na konieczność odprowadzenia VAT-u nawet gdy kontrahent nie zapłaci za towar lub usługę, brak możliwości odpisania VAT-u od paliwa dla samochodu osobowego wykorzystywanego do działalności gospodarczej, czy zapłaty podatku od imprezy firmowej, nawet gdy pracownik nie brał w niej udziału.

REKLAMA


Jak wynika z badania „Absurdy prawne w działalności polskich przedsiębiorstw”, przedsiębiorcy z nieracjonalnymi przepisami prawnymi mają najczęściej do czynienia podczas realizacji powinności podatkowych, obowiązków z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych czy uzyskiwaniu zezwoleń, koncesji. Co ciekawe, uczestnicy programu Rzetelna Firma, zapytani o przykłady niedorzecznych przepisów, najczęściej wskazywali te z obszaru prawa podatkowego.


 

Źródło: Badanie Rzetelnej Firmy „Absurdy prawne w działalności polskich przedsiębiorstw”

REKLAMA

„Firmy od dłuższego czasu sygnalizują liczne błędy w polskim prawie, które ograniczają swobodę ich działania. Jak się okazuje, prawo podatkowe, a zwłaszcza kwestie związane z podatkiem VAT, szczególnie komplikują życie przedsiębiorców. Dlatego ustawodawca powinien zastanowić się nad sensownością dalszego funkcjonowania najczęściej krytykowanych regulacji.” - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednym z trzech najczęściej wskazywanych przez przedsiębiorców absurdów prawnych jest przepis nakazujący pracownikowi odprowadzenie podatku od firmowej imprezy integracyjnej. Urzędy skarbowe traktują uczestnictwo w takiej imprezie jako płatne świadczenie na rzecz pracownika, od którego musi on odprowadzić PIT, niezależnie od tego ile zjadł, wypił i czy w ogóle uczestniczył w spotkaniu. Przedsiębiorcy, chcąc uniknąć naliczania PIT-u, wykorzystują luki w prawie i przekształcają imprezy oraz wyjazdy integracyjne w spotkania o charakterze edukacyjnym. Udział pracowników w szkoleniu nie jest bowiem obłożony podatkiem.


Zdaniem przedsiębiorców uczestniczących w badaniu Rzetelnej Firmy, niedorzeczne zapisy dotyczą też regulacji ograniczających do samochodów ciężarowych możliwość odliczania VAT-u za paliwo.

REKLAMA

W wielu małych i średnich przedsiębiorstwach do świadczenia usług związanych z działalnością firmy wykorzystywane są samochody osobowe, również te z homologacją ciężarową. W przypadku zakupu paliwa, oleju napędowego lub gazu przedsiębiorca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, niezależnie czy jest to zwykły samochód osobowy, czy tzw. samochód z kratką.


Jednak przepisem, który według ankietowanych przedsiębiorców szczególnie uderza w rzetelność i wiarygodność w biznesie, jest wymóg odprowadzania podatku VAT niezależnie od tego, czy kontrahent zapłacił za towar bądź usługę. W założeniu rozwiązanie to zapewnia stałe zasilanie budżetu państwa, jednak może powodować trudności płatnicze firmy, która boryka się z wyegzekwowaniem od opieszałego partnera biznesowego należnych jej pieniędzy.

Zamów książkę: Przewodnik po zmianach prawa 2011/2012 >>


„Takie prawo nie jest przychylnie przyjmowane przez przedsiębiorców, bo ich zdaniem sprzyja nieetycznym zachowaniom w biznesie. Uczciwa firma musi z własnej kieszeni płacić za nierzetelność swojego partnera biznesowego. Utrudnia to utrzymanie płynności finansowej, co szczególnie może być bolesne dla mniejszych, rodzinnych firm. Dlatego tak ważne dla przedsiębiorców jest staranne weryfikowanie potencjalnych partnerów biznesowych.” - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej  Firmy.


Badanie „Absurdy prawne w działalności polskich przedsiębiorstw” pokazuje, że:

•    przedsiębiorcy najczęściej na kuriozalne regulacje natrafiają w prawie podatkowym;

•    najczęściej wskazywanymi absurdami prawnymi jest opodatkowanie imprez firmowych, ograniczenie w odliczaniu podatku od paliwa dla samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej oraz konieczność odprowadzania podatku VAT niezależnie od tego czy kontrahent zapłacił za towar bądź usługę.

Badanie „Absurdy prawne w działalności polskich przedsiębiorstw” zostało przeprowadzone w lutym 2012 roku na reprezentatywnej grupie 1086 przedsiębiorstw, wybranych spośród ponad 42 000 firm, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.


Informacja o przytoczonych przepisach:

•    podatek od imprezy firmowej - podstawa prawna: art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku - tekst ujednolicony (Dz. U. z 2010 nr 51 poz. 307)

•    odprowadzenie podatku VAT niezależnie o tego, czy kontrahent zapłacił - na podstawie tzw. przychodu należnego - podstawa prawna: art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 roku - tekst ujednolicony (Dz. U. z 2011 nr 74 poz. 397)

•    brak możliwości odliczenia podatku VAT za paliwo do samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej - podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 nr 177 poz. 1054); art. 3 ust. 1 w zw. z art. 4 ustawy o zmianie ustawy o  rachunkowości oraz niektórych innych ustaw z dnia 15 kwietnia 2011 roku (Dz. U. z 2011 nr 102 poz. 585)

  


O Rzetelnej Firmie

Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W programie uczestniczy w tej chwili ponad 42 000 firm reprezentujących niemal wszystkie branże krajowej gospodarki.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rzetelna firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA