REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze na biznes za udziały w firmie

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne venture capital i private equity oraz aniołowie biznesu dostarczają kapitał w zamian za udziały lub akcje w firmie. To atrakcyjny, ale kosztowny sposób pozyskania pieniędzy i często potrzebuje fachowego wsparcia biznesowego. Inwestorzy finansowi interesują się projektami, które mogą przynieść co najmniej 40% zysku.

 

REKLAMA

Na polskim rynku kapitałowym aktywnie działa 40 funduszy venture capital (vc) i private equity (pe). Tworzą one Polskie Stowarzyszenie Funduszy Kapitałowych (www.ppea.org.pl). Za pośrednictwem tego stowarzyszenia należy szukać inwestorów. Na stronie internetowej tej organizacji są adresy funduszy. Inwestują one w przedsięwzięcia o wartości większej niż kilka milionów złotych.

 

Jeżeli natomiast na realizację projektu potrzeba mniej kapitału (od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych), najlepiej zgłosić się o wsparcie kapitałowe do jednej z instytucji skupiających aniołów biznesu. W kraju działa kilka organizacji (sieci) skupiających aniołów biznesu. Największą jest Lewiatan Business Angels (www.lba.pl). Oprócz nich działają m.in.: PolBAN (www.polban.pl), Silban (www.silban.pl), Amber (www.amberinvest.org) oraz Lubelska Sieć Aniołów Biznesu (www.lsab.lublin.pl).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poważną zaletą aniołów biznesu jest to, że wspierają kapitałowo także firmy na wczesnym etapie działania. Fundusze inwestycyjne wolą inwestować w przedsiębiorstwa z co najmniej kilkuletnią historią działania na rynku.

 

Rada

W inwestycjach, które są w części finansowane kapitałem vc, pe lub aniołów biznesu, należy starannie wynegocjować każdy punkt zapisu umowy, szczególnie podziału akcji/udziałów między strony. Pakiet kontrolny przedsiębiorstwa w rękach inwestora finansowego może grozić sprzedażą konkurencyjnemu przedsiębiorstwu lub/i utratą kontroli nad firmą.

 

We wszystkich przypadkach wspierane są firmy z dużym potencjałem wzrostu. Dobrze, gdy działają na rozwijającym się rynku. Według europejskiej sieci European Business Angels Network, największym powodzeniem wśród tego typu inwestorów cieszą się takie branże, jak: Internet, telekomunikacja, rozwiązania mobilne, energetyka, ochrona środowiska, oprogramowanie, multimedia, biotechnologia oraz produkcja z wykorzystaniem nowych technologii. Jeżeli jednak przedsiębiorca będzie miał pomysł z innej branży, na którym sporo zarobi inwestor, także może liczyć na wsparcie kapitałowe.

 

Liczy się pomysł i ludzie

 

Proces inwestycyjny - od chwili przekazania przez spółkę niezbędnych materiałów i danych do momentu przekazania pieniędzy na konto spółki - trwa zwykle kilka miesięcy. Informację o wstępnym zaakceptowaniu lub odrzuceniu projektu można otrzymać już po paru tygodniach.

 

Coraz więcej funduszy private equity chce inwestować w firmy mniejsze. Uaktywniły się też fundusze venture capital, które mają pieniądze dla firm małych i mikroprzedsiębiorstw.

 

„Fundusze venture capital angażują się w firmy mające duży potencjał wzrostu. Wielką wagę przywiązują ponadto do kadry kierowniczej. Szukają ludzi, będących w stanie wcielić w życie innowacyjny pomysł biznesowy” - mówi Barbara Nowakowska, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych.

 

W kraju znane są przykłady wielokrotnego pomnożenia wartości spółki wspartej przez venture capital. Do takich sukcesów należy zaliczyć m.in.: Computerland, Town&City, Budimex, Polfa Kutno, Euronet, Eldorado, @Entertainment. Pod koniec grudnia 2010 r. Helix Ventures Partners zainwestował 1,5 mln zł w Serwis-Prawa.pl.

 

Procedury otrzymania kapitału

 

Fundusze private equity, venture capital i aniołowie biznesu działają podobnie. Zainwestują kapitał, jeżeli będą pewne, że stopa zwrotu z zainwestowanego kapitału będzie duża - co najmniej 40-proc. lub 50-proc. Same procedury otrzymania wsparcia są czasochłonne i skomplikowane.

 

Początkiem drogi do pozyskania kapitału jest precyzyjne określenie potencjału firmy, jej warunków rynkowych i potrzeb kapitałowych. Propozycja dla inwestora musi być dobrze przygotowana, toczy się przecież gra o wielką stawkę.

 

Podstawą rozmów z potencjalnym inwestorem jest przesłany mu opis firmy i biznesplan przedsięwzięcia. Niektórzy inwestorzy, przede wszystkim aniołowie biznesu, gotowi są przeanalizować prostszy dokument. Natomiast inne wymagają wielu dokumentów, w tym rozwiniętego biznesplanu. W każdym jednak przypadku taki materiał musi prezentować firmę, w tym jej historię, właścicieli, produkty, pozycję na rynku, konkurencję, strategię działania i rozwoju, wyniki finansowe z kilku lat i obecne, prognozy oraz potrzeby kapitałowe, a także doświadczenie właścicieli lub zarządu. W przypadku start-upów wymagania są prostsze - nie przedstawia się historii.

 

Gęste sito

 

Inwestorzy wnikliwe analizują biznes-plany i inne przesłane dokumenty. Ta bardzo krytyczna lektura to początkowe i gęste sito, przez które przechodzą niektóre propozycje. Jak wynika ze statystyk PISK, po wstępnej analizie odpada co najmniej 50% biznesplanów. Po kolejnych godzinach krytycznego czytania - 25%. Później co najmniej następnych 10% projektów.

 

Z początkowego badania tylko kilkanaście projektów dociera do zaawansowanych etapów analizy, a tylko kilka procent (około 3%) szczęśliwie przechodzi do etapu negocjacji warunków umowy i kończy się zainwestowaniem kapitału.

 

Przy tworzeniu opisu firmy i biznesplanu można skorzystać z usług konsultanta. Jednak przedsiębiorcy muszą być bardzo zaangażowani w jego opracowanie. Inwestor będzie wymagał, by przedsiębiorcy traktowali projekt jak swój własny i przy okazji pokazali kompetencje. Warto przed przekazaniem tych dokumentów poddać je ocenie fachowców, np. księgowemu, radcy prawnemu, konsultantowi (z innej instytucji) albo innemu przedsiębiorcy.

 

Gdy propozycja przejdzie przez wstępne gęste sito badań, inwestor zgłasza dalsze pytania i wymaga dodatkowych informacji, nie tylko finansowych. Kolejny etap to spotkanie potencjalnych stron kontraktu. Projekt wstępnie jest zaakceptowany, ale do końca jeszcze daleko. Rozpoczyna się wspólne dopracowywanie biznesplanu i innych dokumentów.

 

Następnie potencjalny inwestor przeprowadza pogłębione badanie firmy (zwane due dilligence). Polega ono w szczególności na: analizie biznesowej i organizacyjnej oraz audycie finansowym i prawnym. Niektóre fundusze i aniołowie biznesu badają dodatkowo stosowaną technologię i stan ochrony środowiska, jaki jest i będzie w przedsiębiorstwie w trakcie i po zrealizowaniu projektu. Taka analiza wymaga wielu szczegółowych informacji, poufność jest gwarantowana prawnie.

 

Jeśli inwestor uzna, że przedsiębiorca rokuje spory zysk z zainwestowanego kapitału, przechodzi się do końcowego etapu - negocjacji. W trakcie takich rozmów inwestor i przedsiębiorca ustalają prawa i obowiązki stron, wielkość inwestowanego kapitału i reprezentację w radzie nadzorczej. Ustalana jest cena, za jaką inwestor nabywa określony udział w przedsiębiorstwie. Zwykle rozmowy toczą się równolegle do badania due dilligence.

 

Jeżeli negocjacje i due dilligence kończą się pomyślnie, dochodzi do zatwierdzenia ustaleń. Na tej podstawie zawierana jest umowa inwestycyjna. Firma otrzymuje kapitał.

 

Po zainwestowaniu kapitału inwestor monitoruje firmę przez swoich przedstawicieli, którzy wchodzą w skład zarządu lub rady nadzorczej. Inwestorzy wymagają zatrudnienia ekspertów od finansów, strategii, marketingu bądź spraw pracowniczych.

 

Wychodzenie z inwestycji

 

Po kilku latach, zwykle po okresie od 3 do 7 lat, gdy firma się rozwinie zgodnie z oczekiwaniami, fundusz przystępuje do wyjścia ze spółki (dezinwestycji). Nie zawsze to oznacza sprzedaż udziałów trzeciej osobie fizycznej lub prawnej. Sposoby dezinwestycji są różne, uzgadniane już na etapie negocjacji.

 

Dezinwestycja może polegać na:

• emisji akcji na rynku publicznym;

• pozyskaniu inwestora branżowego lub innego finansowego;

• wykupieniu udziałów przez dotychczasowych wspólników;

• sprzedaży udziałów innym przedsiębiorcom;

• sprzedaży firmy wspólnie przez inwestora i przedsiębiorców.

Tekst Andrzej Okrasiński 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    REKLAMA

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA