REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcesz pozyskać kapitał? Wyemituj obligacje!

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Emisja obligacji przez firmy jest atrakcyjnym sposobem pozyskiwania kapitału. Obligacje obecnie mogą wyemitować nawet małe przedsiębiorstwa.  Zainteresowanie takim sposobem zdobywania kapitału wzrasta.

 

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu FitchRatings na koniec ostatniego kwartału ub. r., wartość rynku obligacji przedsiębiorstw wyniosła do 17, 57 mld zł. Zwiększyła się o 7, 2 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i o aż 44, 6 proc. w skali roku. Na rynku pojawiły się od niedawna obligacje niewielkich firm, m.in.: Boryszew, Jarocin PWIK, Kruk S.A., KWB Konin.

W zamian za udzieloną emitentowi obligacji (firmie) pożyczkę, kupujący obligacje ma prawo do zwrotu, w terminie, pożyczonej kwoty pieniędzy wraz z odsetkami (tzw. termin wykupu lub zapadalności).

Emisje obligacji odbywają się przede wszystkim za pośrednictwem banków i niekiedy domów maklerskich. Głównymi organizatorami emisji papierów dłużnych przedsiębiorstw były: Pekao, Nordea Bank, BRE, Copernicus Securites, PKO BP oraz ING BŚ.

Obligacje kupują głównie banki. Tymi papierami zainteresowane są także fundusze inwestycyjne oraz osoby prywatne.


Są zalety, są i wady

Poważną zaletą pozyskania kapitału inwestycyjnego poprzez emisje długoterminowych papierów dłużnych jest to, ze sama firma ustala wielkość odsetek od pożyczanego kapitału. Sama też ustala wartość emisji oraz termin wykupu (czyli zwrotu kapitału i odsetek inwestorom). Przedsiębiorstwo ustala również terminy wypłaty odsetek np., co pól roku. Firma może pozyskać w taki sposób duży kapitał.

Mimo opłat za emisję, jest to tańszy sposób pozyskiwania kapitału niż tradycyjny kredyt inwestycyjny. Koszty emisji są ustalane indywidualnie. Do nich należy zaliczyć głównie koszt wynagrodzenia podmiotów, które pomogą firmie w trakcie przygotowania emisji (np. doradców prawnych, finansowych, firm ratingowych itp.).

Wadą są natomiast duże wymagania i przeciągające się procedury emisji, trwające, co najmniej kilka miesięcy. Zdobywanie dokumentacji jest czasochłonne.


Przede wszystkim dobra kondycja

Wyznacznikiem klasyfikacji firmy, jako potencjalnego emitenta obligacji jest przede wszystkim jej kondycja finansowa i zdolność do obsługi zadłużenia z obligacji w całym okresie finansowania. To z kolei określa wartość emisji, którą dane przedsiębiorstwo może pozyskać - informuje Mirosław Kuk z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Peako.

Bardzo ważnym elementem są również oczekiwania inwestorów, którzy obligacje konkretnej firmy mają zamiar zakupić. W takiej sytuacji należy określić dobre prognozy finansowe i perspektywy rozwoju firmy. Wrasta wiarygodność spółki poprzez dokładne sprawdzanie zdolności kredytowej.

Firma musi być przygotowana, że dla ostatecznych inwestorów, standing finansowy ma kluczowe znaczenie. Sprawozdania finansowe powinny dawać czytelny obraz działalności spółki, model działania powinien być jasny zrozumiały dla inwestorów - dodaje Tomasz Puzyrewicz, menedżer ds. papierów dłużnych, Obszar Rynków Kapitałowych BZ WBK.

 

Portal Skarbiec.Biz
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA