REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcesz pozyskać kapitał? Wyemituj obligacje!

REKLAMA

Emisja obligacji przez firmy jest atrakcyjnym sposobem pozyskiwania kapitału. Obligacje obecnie mogą wyemitować nawet małe przedsiębiorstwa.  Zainteresowanie takim sposobem zdobywania kapitału wzrasta.

 

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu FitchRatings na koniec ostatniego kwartału ub. r., wartość rynku obligacji przedsiębiorstw wyniosła do 17, 57 mld zł. Zwiększyła się o 7, 2 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i o aż 44, 6 proc. w skali roku. Na rynku pojawiły się od niedawna obligacje niewielkich firm, m.in.: Boryszew, Jarocin PWIK, Kruk S.A., KWB Konin.

W zamian za udzieloną emitentowi obligacji (firmie) pożyczkę, kupujący obligacje ma prawo do zwrotu, w terminie, pożyczonej kwoty pieniędzy wraz z odsetkami (tzw. termin wykupu lub zapadalności).

Emisje obligacji odbywają się przede wszystkim za pośrednictwem banków i niekiedy domów maklerskich. Głównymi organizatorami emisji papierów dłużnych przedsiębiorstw były: Pekao, Nordea Bank, BRE, Copernicus Securites, PKO BP oraz ING BŚ.

Obligacje kupują głównie banki. Tymi papierami zainteresowane są także fundusze inwestycyjne oraz osoby prywatne.


Są zalety, są i wady

Poważną zaletą pozyskania kapitału inwestycyjnego poprzez emisje długoterminowych papierów dłużnych jest to, ze sama firma ustala wielkość odsetek od pożyczanego kapitału. Sama też ustala wartość emisji oraz termin wykupu (czyli zwrotu kapitału i odsetek inwestorom). Przedsiębiorstwo ustala również terminy wypłaty odsetek np., co pól roku. Firma może pozyskać w taki sposób duży kapitał.

Mimo opłat za emisję, jest to tańszy sposób pozyskiwania kapitału niż tradycyjny kredyt inwestycyjny. Koszty emisji są ustalane indywidualnie. Do nich należy zaliczyć głównie koszt wynagrodzenia podmiotów, które pomogą firmie w trakcie przygotowania emisji (np. doradców prawnych, finansowych, firm ratingowych itp.).

Wadą są natomiast duże wymagania i przeciągające się procedury emisji, trwające, co najmniej kilka miesięcy. Zdobywanie dokumentacji jest czasochłonne.


Przede wszystkim dobra kondycja

Wyznacznikiem klasyfikacji firmy, jako potencjalnego emitenta obligacji jest przede wszystkim jej kondycja finansowa i zdolność do obsługi zadłużenia z obligacji w całym okresie finansowania. To z kolei określa wartość emisji, którą dane przedsiębiorstwo może pozyskać - informuje Mirosław Kuk z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Peako.

Bardzo ważnym elementem są również oczekiwania inwestorów, którzy obligacje konkretnej firmy mają zamiar zakupić. W takiej sytuacji należy określić dobre prognozy finansowe i perspektywy rozwoju firmy. Wrasta wiarygodność spółki poprzez dokładne sprawdzanie zdolności kredytowej.

Firma musi być przygotowana, że dla ostatecznych inwestorów, standing finansowy ma kluczowe znaczenie. Sprawozdania finansowe powinny dawać czytelny obraz działalności spółki, model działania powinien być jasny zrozumiały dla inwestorów - dodaje Tomasz Puzyrewicz, menedżer ds. papierów dłużnych, Obszar Rynków Kapitałowych BZ WBK.

 

Portal Skarbiec.Biz
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA