Samochód firmowy tańszy od prywatnego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Decyzja jest o tyle ważna, że przekłada się bezpośrednio na finanse przedsiębiorcy, a dokładnie na podatki. Odmienne są bowiem skutki podatkowe zakupu samochodu na firmę i zakupu samochodu prywatnego użytkowanego na potrzeby działalności gospodarczej.
Auto firmowe daje możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu amortyzacji i faktycznie poniesionych wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu. W przypadku auta prywatnego używanego do celów służbowych kosztem podatkowym będą tylko wydatki eksploatacyjne, i to wyłącznie do określonego poziomu.
Zakup samochodu kosztem podatkowym
Kupując samochód, który będzie środkiem trwałym firmy, przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych przede wszystkim odpisy amortyzacyjne; najogólniej mówiąc, będzie to rozłożona w czasie (najczęściej 5 lat) suma jaką zapłacił za samochód oraz wydatki związane z eksploatacją i utrzymaniem samochodu - remonty, ubezpieczenie, bieżące naprawy i przeglądy, zakup opon, itp. Wydatki te, stanowiąc koszt podatkowy, wpłyną na zmniejszenie podstawy opodatkowania, a tym samym na zmniejszenie podatku. Pamiętać jednak trzeba, że w momencie sprzedaży takiego auta pojawi się przychód, od którego trzeba będzie zapłacić podatek.
Biurokracja przy aucie prywatnym
W przypadku samochodu prywatnego, który przedsiębiorca będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej, koszty będą kształtować się nieco inaczej. Nie zaliczymy do nich bowiem odpisów amortyzacyjnych, a koszty eksploatacji samochodu zaliczane będą do określonego limitu, który wynika z prowadzonej przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu. Zatem tutaj przedsiębiorca zobowiązany jest ewidencjonować liczbę przejechanych kilometrów na potrzeby działalności gospodarczej i wyliczyć limit jako iloczyn liczby kilometrów przejechanych w danym okresie oraz stawki za kilometr, która jest uzależniona od pojemności silnika samochodu.
Przekroczenie limitu nie rodzi kosztów
W przypadku samochodów o pojemności do 900 cm3 stawka wynosi 0,5214zł, a powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł. Przykładowo, dla przedsiębiorcy posiadającego samochód o pojemności silnika powyżej 900 cm3, który wykaże w ewidencji, w całym roku podatkowym, np. 5000 km, limit wydatków zaliczonych do kosztów podatkowych wyniesie 4179 zł (5000 km x 0,8358 zł). Jeśli przedsiębiorca poniesie wydatki związane z eksploatacją mniejsze od limitu, do kosztów podatkowych zaliczy te kwoty, które zostały faktycznie poniesione. Jeśli jednak wydatki poniesione przekraczają wyznaczony limit, do kosztów będzie można zaliczyć wyłącznie wydatki limitowane. Sprzedaż samochodu prywatnego wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej nie będzie opodatkowana, jeśli nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie auta.
Każdy przypadek jest inny
Jaki więc kupić samochód? Wszystko zależy od... Rozważmy więc konkretny przypadek. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, zwolniony z VAT, zamierza nabyć samochód osobowy (pojemność powyżej 900cm3) za kwotę 73 800 zł (cena z VAT). Wiadomo, że podatnik dokonana zbycia auta po pięciu latach. Z danych giełdowych wynika, że pięcioletnie auta tego typu można zbyć za ok. 20 000 zł. Wiadomo również, że koszty rocznego użytkowania auta wynoszą ok. 4000 zł (paliwo, bieżące naprawy itp.). Podatnik zamierza jeździć na potrzeby przedsiębiorstwa ok. 500 km miesięcznie.
Z wyliczeń w tab. 1 wynika, że nawet jeśli przedsiębiorca nie będzie przekraczał limitu przejechanych kilometrów, bardziej opłaca się zakup samochodu, który stanowić będzie środek trwały firmy z uwagi na wyliczony przez nas faktyczny koszt nabycia takiego auta.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
A zatem podjęcie decyzji w zakresie zakupu auta na potrzeby prowadzonej działalności uzależnione będzie od indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy, tj. ceny zakupu i sprzedaży auta, a także kosztów i wielkości eksploatacji samochodu.
Joanna Szlęzak-Matusewicz
Tax Care
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), art. 23 ust. 1 pkt 46 oraz art. 23 ust. 5,7.
• Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 25 marca 2002 r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz. 271 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA