REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jest opodatkowana sprzedaż samochodu osobowego używanego w działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Chcę sprzedać osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej samochód osobowy, całkowicie zamortyzowany, zakupiony do mojej firmy na podstawie faktury VAT, z której było odliczone 60% VAT. Samochód był używany w firmie przez 3 lata. Czy mogę go sprzedać na podstawie umowy sprzedaży? Jak rozliczyć podatek dochodowy oraz VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż samochodu powinna być udokumentowana fakturą. Kwota otrzymana z tytułu sprzedaży stanowi przychód z tytułu działalności gospodarczej. Przepisy podatkowe nie przewidują przy sprzedaży samochodu zwolnień w zakresie podatku dochodowego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że status nabywcy samochodu nie ma wpływu na sposób udokumentowania sprzedaży. Skoro sprzedaży dokonuje podatnik VAT, a sprzedawany składnik majątku jest związany z prowadzoną działalnością opodatkowaną, to sprzedaż powinna być udokumentowana fakturą. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W sytuacji opisanej w pytaniu sprzedaż samochodu będzie zwolniona z VAT. Podstawą prawną zwolnienia jest § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego VAT. Zgodnie z tym przepisem dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych jest zwolniona z VAT, jeżeli są spełnione łącznie dwa warunki:

REKLAMA

• podatnikowi przy ich nabyciu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, czyli 60% podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• samochody te i pojazdy są towarami używanymi zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT; taki status mają samochody używane przez podatnika dokonującego ich dostawy przez minimum pół roku, licząc od nabycia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel (w praktyce najczęściej od zakupu samochodu).

W omawianym przypadku przed planowaną sprzedażą samochód używany był przez Czytelnika przez 3 lata. Z pytania wynika też, że przy nabyciu samochodu Czytelnik odliczył 60% VAT naliczonego. Oba ww. warunki zwolnienia zostały zatem spełnione. W efekcie jego sprzedaż podlega zwolnieniu z VAT.

Korekta odliczonego VAT

Zwolnienie z VAT sprzedaży samochodu powoduje konieczność dokonania korekty VAT odliczonego przy nabyciu samochodu. Obowiązek ten wynika z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik miał prawo do odliczenia VAT naliczonego i z niego skorzystał, a następnie prawo to się zmieniło, jest on zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku. Gdy sprzedaż towaru, od którego podatnik odliczył VAT, jest zwolniona z tego podatku, przyjmuje się, że dalsze użytkowanie samochodu służy wyłącznie sprzedaży zwolnionej. Powoduje to utratę prawa do odliczenia VAT naliczonego w części dotyczącej pozostałego okresu korekty. Długość okresu korekty jest uzależniona od wartości początkowej składnika majątku. Okres korekty dla środków trwałych innych niż nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania gruntów wynosi odpowiednio:

1) 12 miesięcy, licząc od końca okresu rozliczeniowego, w którym środek trwały wydano do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł,

2) 5 lat, licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania - jeżeli jego wartość początkowa przekracza 15 000 zł.

Obowiązek korekty VAT w omawianym przypadku potwierdzają również organy podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 stycznia 2008 r., nr ILPP2/443-86/07-2/IM).

Obowiązek korekty obejmuje poszczególne lata pozostałe do upływu okresu korekty, a nie poszczególne miesiące. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z 26 lutego 2009 r., nr ILPP2/443-1103/08-2/AD, stwierdził:

(...) Powołane wyżej przepisy wyraźnie wskazują, że roczna korekta dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Natomiast gdy w okresie korekty następuje sprzedaż ww. towarów, podatnik dokonuje korekty jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego jej okresu. A zatem Wnioskodawca nie ma możliwości dokonania korekty w oparciu o liczbę miesięcy, lecz jednorazowo w odniesieniu do całego okresu korekty (...).

PRZYKŁAD

We wrześniu 2006 r. firma nabyła samochód osobowy za 60 000 zł netto, VAT - 13 200 zł. Przy jego nabyciu firma odliczyła 6000 zł. Załóżmy, że firma sprzedała ten samochód w październiku 2010 r. Okres korekty obejmuje lata 2006-2010. Skoro sprzedaż nastąpiła w ostatnim roku okresu korekty, przyjmuje się, że do końca okresu korekty pozostał jeszcze jeden rok. Do sprzedaży firma zastosowała zwolnienie z VAT. W rozliczeniu VAT za październik dokonała też korekty 1/5 VAT odliczonego przy nabyciu samochodu. Korekta zmniejszy zatem kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za październik o:

1/5 x 6000 zł = 1200 zł.

Gdyby firma sprzedała samochód w 2011 r., korekta podatku naliczonego nie byłaby konieczna.

Skutki sprzedaży samochodu w podatku dochodowym

Z pytania wynika, że zakupiony samochód, jako środek transportu wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, o okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, był środkiem trwałym firmy.

Dlatego do sprzedaży tego samochodu mają zastosowanie ogólne zasady dotyczące sprzedaży środków trwałych.

Przychód z działalności. Przychód z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku, będących środkami trwałymi, jest przychodem z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT).

Tak więc sprzedaż samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej, który stanowił środek trwały, zawsze u przedsiębiorcy będzie się wiązała z powstaniem przychodu lub straty.

Ustalenie dochodu. Dochodem wynikającym ze sprzedaży samochodu jest różnica pomiędzy uzyskanym przychodem a kosztem nabycia samochodu powiększona o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Dochód należy więc obliczyć według następującego wzoru:

Dochód = (cena sprzedaży - cena nabycia) + wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych

Dlatego też:

• przychodem w podatku dochodowym jest cena netto sprzedaży (w opisanym przypadku sprzedaż jest zwolniona z VAT, VAT należny nie występuje, a więc cena netto jest równa cenie brutto),

• kosztem jest niezamortyzowana część wartości początkowej danego środka, czyli różnica między wartością początkową pojazdu a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych (w opisanym przypadku samochód był całkowicie zamortyzowany, a więc koszt uzyskania przychodu nie wystąpi).

W konsekwencji w przypadku opisanym przez Czytelnika dochodem do opodatkowania podatkiem dochodowym będzie cena sprzedaży samochodu.

PRZYKŁAD

Samochód wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika kosztował 25 000 zł. Został on całkowicie zamortyzowany (suma odpisów amortyzacyjnych wyniosła 25 000 zł). Podatnik uzyskał ze sprzedaży samochodu kwotę 20 000 zł.

Dochód w takiej sytuacji wynosi 20 000 zł, zgodnie z obliczeniem:

(20 000 zł - 25 000 zł) + 25 000 zł = 20 000 zł.

• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

• § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 224, poz. 1799; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 100, poz. 638

• art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Rafał Styczyński

doradca dodatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA