REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Nowak
Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?
Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18 st. C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30 st. C.

Praca w warunkach mikroklimatu zimnego i gorącego nakłada na pracodawcę obowiązek dokonywania pomiarów czynników szkodliwych występujących w miejscu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, ale nie jego sytuacją ekonomiczną (wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r., sygn. akt SA/Bk 75/01, Pr. Pracy 2002/3/35). Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoka cena oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne czy nieprzewidziane awarie.

Temperatura wewnątrz budynków biurowych

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania nie niższą jednak niż 14°C. W pomieszczeniach pracy, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. Na odczuwanie temperatury w pomieszczeniu pracy wpływ ma wiele czynników, takich jak:

1) odpowiednia wilgotność i wymiana powietrza,

REKLAMA

2) prędkość przepływu strumienia powietrza,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) promieniowanie optyczne.

W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności. Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być również zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Zobacz: Temperatura w miejscu pracy

Sprawą prostą jest określenie minimalnej temperatury w pomieszczeniu pracy. Sprawa komplikuje się w odniesieniu do temperatury maksymalnej. Nie ma bowiem żadnego aktu prawnego, który by wprost określał najwyższą dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu pracy biurowej. Nieliczne regulacje w tym zakresie odnoszą się do prac wzbronionych młodocianym. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzania w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym zabronione jest wykonywanie przez młodocianych prac w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65 proc..

Regulacje te można traktować pomocniczo, chociaż należy podkreślić, że nie jest to przepis odnoszący się do wszystkich pracowników.

Innym aktem prawnym, który odwołuje się do temperatury występującej w pomieszczeniach pracy jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Zgodnie z nim pracodawca ma obowiązek zapewnić napoje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Wynika z tego, że ustawodawca dopuszcza pracę w pomieszczeniach pracy, w których wartość temperatury przekracza 28 st. C.

Mikroklimat zimny lub gorący

Mimo braku powszechnych uregulowań prawnych w tym zakresie trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury panujące w pomieszczeniach pracy powodować mogą, że pracownicy będą pracowali w warunkach mikroklimatu zimnego lub gorącego, a to oznacza pracę w warunkach szkodliwych. W tym przypadku pracodawca będzie również zobowiązany do przeprowadzenia badań i pomiarów mikroklimatu.

Sprawdzając czy praca wykonywana jest w mikroklimacie zimnym/gorącym, konieczne jest posłużenie się wskaźnikiem obciążenia termicznego WBGT. Jego wartość zależy od wydatku energetycznego związanego z pracą, prędkości przepływu powietrza, dostosowania się pracownika do określonych warunków cieplnych. Przykładowo, dla mikroklimatu gorącego wartości WBGT w ciągu 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy dla osób nie zaaklimatyzowanych w środowisku gorącym przy lekkich pracach nie mogą przekraczać 30oC. Należy jednak dodać, że wskaźnik WBGT nie jest równoznaczny z temperaturą mierzoną w stopniach Celsjusza. Uwzględnia on bowiem inne parametry, dlatego może służyć jako wartość przybliżona.

W pracy biurowej bardzo istotną rolę odgrywa komfort termiczny. Jak wskazują badania najlepsza temperatura w pomieszczeniach pracy siedzącej powinna wynosić w lecie ok. 20-24°C, a zimą - gdy cieplej się ubieramy 20-22°C. Jeżeli latem nie jest możliwe zapewnienie odpowiedniej temperatury, warto jest zainstalować odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną (np. nawiewy). W przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej należy zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

Jeżeli temperatura w pomieszczeniu pracy spadła poniżej dopuszczalnej wartości, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (art. 210 k.p.) Zgodnie z tym przepisem, w sytuacji gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Zarówno praca w zbyt niskiej, jak i w zbyt wysokiej temperaturze może negatywnie wpłynąć na zdrowie pracownika. To z kolei przełożyć się może na liczne absencje chorobowe pracowników i konieczność wypłaty wynagrodzenia chorobowego. Dlatego w wielu stacjach, gdy temperatura rzeczywiście uniemożliwia wykonywanie pracy, powstrzymanie się od wykonywania pracy będzie uzasadnione.

Zobacz: Wysoka temperatura w mieszkaniu - jak można ją zwalczyć

Aleksandra Nowak 

Podstawa prawna:

• § 4 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996r w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279),

• rozporządzenie Ministra Pracy Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 217, poz. 1833 z późn.zm.),

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (DzU nr 200, poz. 2047 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA