REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Nowak
Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?
Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18 st. C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30 st. C.

Praca w warunkach mikroklimatu zimnego i gorącego nakłada na pracodawcę obowiązek dokonywania pomiarów czynników szkodliwych występujących w miejscu pracy.

REKLAMA

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, ale nie jego sytuacją ekonomiczną (wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r., sygn. akt SA/Bk 75/01, Pr. Pracy 2002/3/35). Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoka cena oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne czy nieprzewidziane awarie.

Temperatura wewnątrz budynków biurowych

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania nie niższą jednak niż 14°C. W pomieszczeniach pracy, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. Na odczuwanie temperatury w pomieszczeniu pracy wpływ ma wiele czynników, takich jak:

1) odpowiednia wilgotność i wymiana powietrza,

2) prędkość przepływu strumienia powietrza,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) promieniowanie optyczne.

W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności. Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być również zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Zobacz: Temperatura w miejscu pracy

Sprawą prostą jest określenie minimalnej temperatury w pomieszczeniu pracy. Sprawa komplikuje się w odniesieniu do temperatury maksymalnej. Nie ma bowiem żadnego aktu prawnego, który by wprost określał najwyższą dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu pracy biurowej. Nieliczne regulacje w tym zakresie odnoszą się do prac wzbronionych młodocianym. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzania w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym zabronione jest wykonywanie przez młodocianych prac w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65 proc..

Regulacje te można traktować pomocniczo, chociaż należy podkreślić, że nie jest to przepis odnoszący się do wszystkich pracowników.

Innym aktem prawnym, który odwołuje się do temperatury występującej w pomieszczeniach pracy jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Zgodnie z nim pracodawca ma obowiązek zapewnić napoje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Wynika z tego, że ustawodawca dopuszcza pracę w pomieszczeniach pracy, w których wartość temperatury przekracza 28 st. C.

Mikroklimat zimny lub gorący

REKLAMA

Mimo braku powszechnych uregulowań prawnych w tym zakresie trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury panujące w pomieszczeniach pracy powodować mogą, że pracownicy będą pracowali w warunkach mikroklimatu zimnego lub gorącego, a to oznacza pracę w warunkach szkodliwych. W tym przypadku pracodawca będzie również zobowiązany do przeprowadzenia badań i pomiarów mikroklimatu.

Sprawdzając czy praca wykonywana jest w mikroklimacie zimnym/gorącym, konieczne jest posłużenie się wskaźnikiem obciążenia termicznego WBGT. Jego wartość zależy od wydatku energetycznego związanego z pracą, prędkości przepływu powietrza, dostosowania się pracownika do określonych warunków cieplnych. Przykładowo, dla mikroklimatu gorącego wartości WBGT w ciągu 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy dla osób nie zaaklimatyzowanych w środowisku gorącym przy lekkich pracach nie mogą przekraczać 30oC. Należy jednak dodać, że wskaźnik WBGT nie jest równoznaczny z temperaturą mierzoną w stopniach Celsjusza. Uwzględnia on bowiem inne parametry, dlatego może służyć jako wartość przybliżona.

REKLAMA

W pracy biurowej bardzo istotną rolę odgrywa komfort termiczny. Jak wskazują badania najlepsza temperatura w pomieszczeniach pracy siedzącej powinna wynosić w lecie ok. 20-24°C, a zimą - gdy cieplej się ubieramy 20-22°C. Jeżeli latem nie jest możliwe zapewnienie odpowiedniej temperatury, warto jest zainstalować odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną (np. nawiewy). W przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej należy zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

Jeżeli temperatura w pomieszczeniu pracy spadła poniżej dopuszczalnej wartości, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (art. 210 k.p.) Zgodnie z tym przepisem, w sytuacji gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Zarówno praca w zbyt niskiej, jak i w zbyt wysokiej temperaturze może negatywnie wpłynąć na zdrowie pracownika. To z kolei przełożyć się może na liczne absencje chorobowe pracowników i konieczność wypłaty wynagrodzenia chorobowego. Dlatego w wielu stacjach, gdy temperatura rzeczywiście uniemożliwia wykonywanie pracy, powstrzymanie się od wykonywania pracy będzie uzasadnione.

Zobacz: Wysoka temperatura w mieszkaniu - jak można ją zwalczyć

Aleksandra Nowak 

Podstawa prawna:

• § 4 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996r w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279),

• rozporządzenie Ministra Pracy Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 217, poz. 1833 z późn.zm.),

• rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (DzU nr 200, poz. 2047 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA