REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać odpowiedni dla zakładu pracy okres rozliczeniowy

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dłuższy okres rozliczeniowy umożliwia pracodawcy rekompensatę godzin nadliczbowych czasem wolnym. W konsekwencji może on zaoszczędzić na dodatkach do wynagrodzenia, które musiałby wypłacić pracownikom w przypadkach pracy w nadgodzinach.

Okres rozliczeniowy to czas, w którym pracodawca ustala wymiar czasu pracy do przepracowania, bilansuje i rozlicza godziny przepracowane przez pracownika, a także godziny usprawiedliwionej i nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, bilansuje i rozlicza przepracowane przez pracownika dni zgodnie z zasadą przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy oraz udziela dni wolnych w zamian za pracę w niedzielę lub święto.

REKLAMA

Dobór odpowiedniego okresu rozliczeniowego do stosowanego w firmie systemu czasu pracy pozwoli nie tylko uelastycznić czas pracy, lecz również może przynieść pewne oszczędności. Dłuższy okres rozliczeniowy pozwala na większą elastyczność planowania czasu pracy przy uwzględnieniu okresów większego lub mniejszego natężenia pracy i przy zachowaniu zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pozwala również na większą swobodę przy ustalaniu dni wolnych od pracy w szczególności w razie konieczności wykonywania pracy w niedzielę lub święto.

Maksymalne dopuszczalne okresy rozliczeniowe zostały określone w Kodeksie pracy w powiązaniu z poszczególnymi systemami czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

*Ustalenie lub zmiana dotychczasowych okresów rozliczeniowych następuje w uzgodnieniu z działającymi w firmie związkami zawodowymi. Natomiast pracodawca, u którego nie działają związki, oraz pracodawca, u którego związki nie zgodziły się na ustalenie lub zmianę wymienionych okresów rozliczeniowych może je stosować po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy (art. 150 § 2 k.p.).

**Niektórzy autorzy uznają, że w zadaniowym systemie czasu pracy nie obowiązuje żaden okres rozliczeniowy z tego względu, że pracownik nie jest rozliczany z godzin pracy, a rozkład czasu pracy nie jest ustalany z góry przez pracodawcę, lecz regulowany na bieżąco przez samego pracownika. Ważne jest, aby ustalone do wykonania zadania były możliwe do wykonania w ramach norm czasu pracy określonych w art. 129 k.p.

Ustawa antykryzysowa

REKLAMA

Wydłużenie okresu rozliczeniowego jest możliwe także na podstawie tzw. ustawy antykryzysowej (zwanej dalej ustawą). Z takiego rozwiązania mogą jednak korzystać jedynie pracodawcy będący przedsiębiorcami i to nie dłużej niż do 31 grudnia 2011 r. (art. 34 ust. 1 ustawy). Dopuszcza ona wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technologicznymi, lub dotyczącymi organizacji czasu pracy przy zachowaniu ogólnych zasad bezpieczeństwa i zdrowia pracowników i okresów odpoczynku określonych w Kodeksie pracy (art. 9 ust. 1 i 3 ustawy).

W ramach takiego okresu rozliczeniowego indywidualny rozkład czasu pracy pracownika może przewidywać zróżnicowanie liczby godzin do przepracowania w poszczególnych miesiącach (art. 9 ust. 2 ustawy). Takie rozwiązanie wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli uzgodnienie jego treści ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi nie jest możliwe, pracodawca uzgadnia treść porozumienia ze związkami reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a k.p. (art. 9 ust. 5 ustawy).

Gdy w firmie nie działają związki zawodowe, przedłużenie okresu rozliczeniowego wprowadza się w porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u pracodawcy. Kopię tego porozumienia pracodawca przekazuje właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 3 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia (art. 9 ust. 6 i 7 ustawy).

Jak wybrać odpowiedni okres rozliczeniowy

Wskazówka 1 » Pracodawca wybiera okres rozliczeniowy na podstawie przepisów Kodeksu pracy i nie może ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w obwieszczeniu lub regulaminie pracy, że w jego firmie będzie stosowany dłuższy niż określony w Kodeksie pracy okres rozliczeniowy, np. 5-miesięczny dla równoważnego systemu czasu pracy. Taki okres rozliczeniowy może być wprowadzony jedynie na podstawie ustawy antykryzysowej, w trybie w niej przewidzianym.

Wskazówka 2 » Warto prześledzić, jak często w firmie występuje praca nadliczbowa, a także, w jaki sposób jest ona rekompensowana.

Jeśli nadgodziny nie występują wcale lub wprawdzie nie występują, ale z uwagi na specyfikę pracy, jej organizację lub zwiększoną ilość pracy (np. przy realizacji długiego kontraktu) nie ma możliwości udzielenia pracownikom czasu wolnego w zamian za taką pracę, wówczas zmiana stosowanego okresu rozliczeniowego może nie przynieść spodziewanych korzyści.

Wskazówka 3 » Warto przeanalizować, czy istnieje potrzeba uelastycznienia pracy w związku z czasowym zwiększeniem obowiązków. Ważne jest przy tym, jak często występują takie zwiększenia, jak długo trwają i czy można z góry przewidzieć, kiedy nastąpią.

W przypadku dających się przewidzieć okresów zwiększenia pracy pracodawca może odpowiednio zaplanować pracę, np. przez 6 dni w tygodniu, a w czasie zmniejszenia zadań - przez 4 dni tygodniowo.

Wskazówka 4 » W razie pracy wykonywanej w niedzielę lub święta można ocenić, czy jest ona rekompensowana innym dniem wolnym od pracy w ramach stosowanego okresu rozliczeniowego, a jeśli nie jest (pracodawca wypłaca dodatek za każdą godzinę takiej pracy), to jakie są tego przyczyny. Jeśli np. praca w niedzielę i święto częściej występuje pod koniec okresu rozliczeniowego i pracodawca nie ma możliwości już udzielić dnia wolnego przed końcem okresu rozliczeniowego, warto rozważyć, czy wydłużenie okresu rozliczeniowego nie umożliwi pracodawcy rekompensaty tej pracy w formie dni wolnych.

Katarzyna Wrońska-Zblewska 

Podstawa prawna:

• art. 129, 130 § 2 i 3, art. 135-140, art. 142, 143, 150 § 2, art. 1511,1512, 1513, 15111 Kodeksu pracy,

• ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA