REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużony okres rozliczeniowy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chciałbym skorzystać z możliwości przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy na podstawie przepisów ustawy antykryzysowej. Zastanawiam się tylko, w jaki sposób w przypadku takiego okresu rozliczeniowego będą rozliczane godziny nadliczbowe? Pracownicy pracują w systemie równoważnego czasu pracy, a więc stosunkowo często mam do czynienia z nadgodzinami średniotygodniowymi.

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Przy stosowaniu 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego nadgodziny średniotygodniowe będzie można stwierdzić dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Jeżeli takie godziny nadliczbowe wystąpią, to trzeba na koniec okresu rozliczeniowego zrekompensować je dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia wypłacanym wraz z pensją za ostatni miesiąc tego okresu. Natomiast godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej powinny być zrekompensowane dodatkiem w wysokości 50% lub 100% wynagrodzenia po zakończeniu miesiąca, w którym wystąpiły. Można również oddać za nie pracownikowi czas wolny w okresie rozliczeniowym, w którym te godziny wystąpiły, natomiast na wniosek pracownika - po zakończeniu tego okresu.

WYJAŚNIENIE

Jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technologicznymi lub dotyczącymi organizacji czasu pracy (np. sezonowe spiętrzenie prac spowodowane porą roku), pracodawca może przedłużyć okres rozliczeniowy na podstawie ustawy antykryzysowej, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy. Można zatem wprowadzić np. 6- lub 8-miesięczny okres rozliczeniowy. Wynika to z art. 9 ustawy antykryzysowej. Okres rozliczeniowy na podstawie ustawy antykryzysowej mogą wydłużyć wszyscy przedsiębiorcy, a nie tylko pracodawcy, którzy mają kłopoty ekonomiczne (art. 3 ust. 2 ustawy antykryzysowej).

REKLAMA

Powiedzmy, przykładowo, że w związku z dużym natężeniem zleceń dla firmy pracownicy przez 5 miesięcy z rzędu pracują po 6 dni w tygodniu. W następnych miesiącach otrzymają więcej dni wolnych w taki sposób, by na przestrzeni 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego została zachowana zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe. Często jednak nawet w tak długim okresie rozliczeniowym mogą wystąpić godziny nadliczbowe. Pracą w godzinach nadliczbowych jest bowiem praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy (art. 151 § 1 k.p.). Z tego wynika, że są dwa rodzaje pracy w godzinach nadliczbowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• godziny nadliczbowe średniotygodniowe,

• godziny nadliczbowe dobowe.

Godziny nadliczbowe średniotygodniowe można ustalić dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wynikają one z przekroczenia normy tygodniowego wymiaru czasu pracy (40 godzin), które to przekroczenie nie zostało wcześniej zaliczone do godzin nadliczbowych dobowych. Przekroczenie takie wystąpić może najczęściej w systemach czasu pracy przewidujących możliwość stosowania różnych dobowych ilości godzin pracy (przedłużenia i wyrównania czasu pracy w poszczególnych dniach okresu rozliczeniowego).

Przy stosowaniu 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego istnieje zagrożenie, że nadgodzin średniotygodniowych będzie dużo. Stanie się to w przypadku, w którym pracodawca na bieżąco nie kontroluje nadpracowanego czasu pracy. W związku z tym, że liczba nadgodzin średniotygodniowych będzie możliwa do ustalenia dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego, nie będzie już możliwości zrekompensowania ich czasem wolnym. Można je będzie tylko wynagrodzić finansowo. Za godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia.

Natomiast jeżeli pracodawca chce zrekompensować finansowo godziny nadliczbowe dobowe, powinien je rozliczać na bieżąco za dany miesiąc. Dodatek za godziny nadliczbowe przysługuje w wysokości 50% wynagrodzenia (art. 1511 § 1 pkt 2 k.p.). Dodatek za nadgodziny dobowe w wysokości 100% wynagrodzenia przysługuje tylko wówczas, gdy pracownik pracował w godzinach nadliczbowych:

• w nocy,

• w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy zgodnie z jego rozkładem,

• w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub w święto (art. 1511 § 1 pkt 1 k.p.).

Pracodawca może zrekompensować pracownikowi godziny nadliczbowe dobowe również czasem wolnym. Jeżeli udziela tego czasu wolnego na wniosek pracownika, to może oddać mu wolne zarówno w okresie rozliczeniowym, jak i po jego zakończeniu. W takim przypadku za 1 godzinę nadliczbową pracownik otrzymuje 1 godzinę wolną (art. 1512 § 1 k.p.). Oddanie pracownikowi czasu wolnego za godziny nadliczbowe zwalnia pracodawcę z wypłaty pracownikowi dodatku za godziny nadliczbowe. Pracodawca musi jednak wypłacić pracownikom za godziny nadliczbowe zwykłe wynagrodzenie.

Pracodawca może również udzielić czasu wolnego za godziny nadliczbowe bez wniosku pracownika. W takim przypadku za 1 godzinę nadliczbową musi oddać 1,5 godziny czasu wolnego. Zrekompensowanie pracownikowi pracy nadliczbowej czasem wolnym udzielonym bez wniosku pracownika powinno nastąpić w czasie okresu rozliczeniowego (art. 1512 § 2 k.p.).

Problemy mogą wynikać także z zakończenia stosunku pracy w trakcie tak długiego okresu rozliczeniowego. W razie ustania stosunku pracy przed upływem okresu rozliczeniowego pracownikowi przysługuje, oprócz normalnego wynagrodzenia, prawo do dodatku, jeżeli w czasie od początku okresu rozliczeniowego do dnia ustania stosunku pracy pracował w godzinach nadliczbowych (art. 1516 § 1 k.p.). Tak samo należy rozliczyć czas pracy pracownika, który podjął pracę w trakcie okresu rozliczeniowego i w dalszej części okresu rozliczeniowego przepracował - zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy - więcej godzin, niż wynikałoby to z norm czasu pracy (art. 1516 § 2 k.p.).

Może także wystąpić sytuacja odwrotna. W części okresu rozliczeniowego przepracowanej przez pracownika przed zakończeniem stosunku pracy pracował on mniej, niż wynikałoby z norm czasu pracy i jego wymiaru czasu pracy. Na przykład - zamiast w ciągu dwóch pierwszych tygodni okresu rozliczeniowego przepracować 80 godzin, przepracował 60 godzin, co wynikało z jego rozkładu czasu pracy (harmonogramu czasu pracy). Jeżeli pracownik przepracował mniej, niż wynikałoby z zastosowania do tej części okresu rozliczeniowego zasad ustalania wymiaru czasu pracy, należy mu się wynagrodzenie w wysokości należnej nie za czas faktycznie przepracowany, ale za czas, jaki powinien przepracować w tym okresie, zgodnie z wymiarem czasu pracy, w jakim jest zatrudniony. Odwołując się do wymienionego przykładu, pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie za 80 godzin.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA

• art. 129, art. 135, art. 150, art. 1512-1516 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.),

• art. 9 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. nr 125, poz. 1035).

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA