REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydłużony okres rozliczeniowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chciałbym skorzystać z możliwości przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy na podstawie przepisów ustawy antykryzysowej. Zastanawiam się tylko, w jaki sposób w przypadku takiego okresu rozliczeniowego będą rozliczane godziny nadliczbowe? Pracownicy pracują w systemie równoważnego czasu pracy, a więc stosunkowo często mam do czynienia z nadgodzinami średniotygodniowymi.

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Przy stosowaniu 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego nadgodziny średniotygodniowe będzie można stwierdzić dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Jeżeli takie godziny nadliczbowe wystąpią, to trzeba na koniec okresu rozliczeniowego zrekompensować je dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia wypłacanym wraz z pensją za ostatni miesiąc tego okresu. Natomiast godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej powinny być zrekompensowane dodatkiem w wysokości 50% lub 100% wynagrodzenia po zakończeniu miesiąca, w którym wystąpiły. Można również oddać za nie pracownikowi czas wolny w okresie rozliczeniowym, w którym te godziny wystąpiły, natomiast na wniosek pracownika - po zakończeniu tego okresu.

WYJAŚNIENIE

Jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technologicznymi lub dotyczącymi organizacji czasu pracy (np. sezonowe spiętrzenie prac spowodowane porą roku), pracodawca może przedłużyć okres rozliczeniowy na podstawie ustawy antykryzysowej, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy. Można zatem wprowadzić np. 6- lub 8-miesięczny okres rozliczeniowy. Wynika to z art. 9 ustawy antykryzysowej. Okres rozliczeniowy na podstawie ustawy antykryzysowej mogą wydłużyć wszyscy przedsiębiorcy, a nie tylko pracodawcy, którzy mają kłopoty ekonomiczne (art. 3 ust. 2 ustawy antykryzysowej).

REKLAMA

Powiedzmy, przykładowo, że w związku z dużym natężeniem zleceń dla firmy pracownicy przez 5 miesięcy z rzędu pracują po 6 dni w tygodniu. W następnych miesiącach otrzymają więcej dni wolnych w taki sposób, by na przestrzeni 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego została zachowana zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe. Często jednak nawet w tak długim okresie rozliczeniowym mogą wystąpić godziny nadliczbowe. Pracą w godzinach nadliczbowych jest bowiem praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy (art. 151 § 1 k.p.). Z tego wynika, że są dwa rodzaje pracy w godzinach nadliczbowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• godziny nadliczbowe średniotygodniowe,

• godziny nadliczbowe dobowe.

Godziny nadliczbowe średniotygodniowe można ustalić dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wynikają one z przekroczenia normy tygodniowego wymiaru czasu pracy (40 godzin), które to przekroczenie nie zostało wcześniej zaliczone do godzin nadliczbowych dobowych. Przekroczenie takie wystąpić może najczęściej w systemach czasu pracy przewidujących możliwość stosowania różnych dobowych ilości godzin pracy (przedłużenia i wyrównania czasu pracy w poszczególnych dniach okresu rozliczeniowego).

Przy stosowaniu 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego istnieje zagrożenie, że nadgodzin średniotygodniowych będzie dużo. Stanie się to w przypadku, w którym pracodawca na bieżąco nie kontroluje nadpracowanego czasu pracy. W związku z tym, że liczba nadgodzin średniotygodniowych będzie możliwa do ustalenia dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego, nie będzie już możliwości zrekompensowania ich czasem wolnym. Można je będzie tylko wynagrodzić finansowo. Za godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia.

Natomiast jeżeli pracodawca chce zrekompensować finansowo godziny nadliczbowe dobowe, powinien je rozliczać na bieżąco za dany miesiąc. Dodatek za godziny nadliczbowe przysługuje w wysokości 50% wynagrodzenia (art. 1511 § 1 pkt 2 k.p.). Dodatek za nadgodziny dobowe w wysokości 100% wynagrodzenia przysługuje tylko wówczas, gdy pracownik pracował w godzinach nadliczbowych:

• w nocy,

• w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy zgodnie z jego rozkładem,

• w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub w święto (art. 1511 § 1 pkt 1 k.p.).

Pracodawca może zrekompensować pracownikowi godziny nadliczbowe dobowe również czasem wolnym. Jeżeli udziela tego czasu wolnego na wniosek pracownika, to może oddać mu wolne zarówno w okresie rozliczeniowym, jak i po jego zakończeniu. W takim przypadku za 1 godzinę nadliczbową pracownik otrzymuje 1 godzinę wolną (art. 1512 § 1 k.p.). Oddanie pracownikowi czasu wolnego za godziny nadliczbowe zwalnia pracodawcę z wypłaty pracownikowi dodatku za godziny nadliczbowe. Pracodawca musi jednak wypłacić pracownikom za godziny nadliczbowe zwykłe wynagrodzenie.

Pracodawca może również udzielić czasu wolnego za godziny nadliczbowe bez wniosku pracownika. W takim przypadku za 1 godzinę nadliczbową musi oddać 1,5 godziny czasu wolnego. Zrekompensowanie pracownikowi pracy nadliczbowej czasem wolnym udzielonym bez wniosku pracownika powinno nastąpić w czasie okresu rozliczeniowego (art. 1512 § 2 k.p.).

Problemy mogą wynikać także z zakończenia stosunku pracy w trakcie tak długiego okresu rozliczeniowego. W razie ustania stosunku pracy przed upływem okresu rozliczeniowego pracownikowi przysługuje, oprócz normalnego wynagrodzenia, prawo do dodatku, jeżeli w czasie od początku okresu rozliczeniowego do dnia ustania stosunku pracy pracował w godzinach nadliczbowych (art. 1516 § 1 k.p.). Tak samo należy rozliczyć czas pracy pracownika, który podjął pracę w trakcie okresu rozliczeniowego i w dalszej części okresu rozliczeniowego przepracował - zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy - więcej godzin, niż wynikałoby to z norm czasu pracy (art. 1516 § 2 k.p.).

Może także wystąpić sytuacja odwrotna. W części okresu rozliczeniowego przepracowanej przez pracownika przed zakończeniem stosunku pracy pracował on mniej, niż wynikałoby z norm czasu pracy i jego wymiaru czasu pracy. Na przykład - zamiast w ciągu dwóch pierwszych tygodni okresu rozliczeniowego przepracować 80 godzin, przepracował 60 godzin, co wynikało z jego rozkładu czasu pracy (harmonogramu czasu pracy). Jeżeli pracownik przepracował mniej, niż wynikałoby z zastosowania do tej części okresu rozliczeniowego zasad ustalania wymiaru czasu pracy, należy mu się wynagrodzenie w wysokości należnej nie za czas faktycznie przepracowany, ale za czas, jaki powinien przepracować w tym okresie, zgodnie z wymiarem czasu pracy, w jakim jest zatrudniony. Odwołując się do wymienionego przykładu, pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie za 80 godzin.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA

• art. 129, art. 135, art. 150, art. 1512-1516 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.),

• art. 9 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. nr 125, poz. 1035).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA