REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy w czasach kryzysu

Jacek Nitecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć zdaje się, że kryzys powoli zaczyna słabnąć, rynki europejskie są wciąż niestabilne. Najlepszym tego przykładem jest sytuacja w Grecji, Francji czy Hiszpanii. To sugeruje, że warto być przygotowanym na powrót trudnej sytuacji i mieć opracowaną strategię postępowania.

REKLAMA

Są różne recepty na kryzys - każda firma może wybrać inny sposób radzenia sobie z nim - jednak zawsze niezmiernie istotnym elementem jest czas i sprawność reakcji. Gdy już nadejdzie, należy natychmiast podejmować rozsądne i trafne decyzje. Polscy menedżerowie są postrzegani na rynkach europejskich jako szybko reagujący na zmiany i elastyczni, jednak mimo to w czasie ostatniego kryzysu część przedsiębiorstw nie poradziła sobie i musiała ogłosić upadłość. Kluczową umiejętnością okazuje się obserwacja rynku, a także świadomość, że nikt nie jest wyłączony spod jego praw. Pierwsza sprawa to zrozumienie, że kryzys mnie też dotknie i zastanowienie się, jak można zareagować, by nie ponieść większych strat.

REKLAMA

Jednym ze sposobów na pokonanie kryzysu jest tzw. alians strategiczny, a więc sprzymierzenie się z inną firmą. To rozwiązanie jest szczególnie dobre dla małych przedsiębiorstw, które nie mogą sobie pozwolić na przejęcie innych firm. Pozwala ono na redukcję kosztów i daje możliwość wejścia na nowe rynki. Warto również zastanowić się nad inną taktyką. Jeśli jest się wystarczająco mocnym graczem, najlepszym rozwiązaniem jest przejmowanie innych spółek (także konkurencji). Kryzys to dobry moment do kupowania, przejmowania czy łączenia spółek. Jest to czas, kiedy można tanio kupić firmę z problemami i szybko ją zrestrukturyzować, by była gotowa do dalszego rozwoju, gdy sytuacja na rynku się poprawi, lub też wykorzystując synergię z połączenia organizacji, obniżyć koszty przy jednoczesnym lepszym zajęciu rynku.

Skuteczna walka z kryzysem wymaga nie tylko podejmowania działań „na zewnątrz” (wykupywania konkurencji czy też firm z problemami z innych sektorów biznesowych), ale także zmian w samym przedsiębiorstwie. Skutki kryzysu są często potęgowane przez niewłaściwe strategie firmy, dlatego ich rewizja jest również istotnym krokiem w walce z nim.

REKLAMA

Z moich obserwacji wynika, że w Polsce większość firm stosowała do tej pory „rozrzutną” politykę HR, zaniedbując w czasach prosperity organizację i tworząc stanowiska lub całe oddziały, które nie były niezbędne. Taka polityka niepotrzebnie zwiększa wydatki, co może być zgubne w trudnych czasach. Osobiście jestem zwolennikiem prowadzenia strategii, w której nie ma zbędnych stanowisk, a każda posada obsadzona jest osobą profesjonalną, pełną determinacji i zaangażowania.

Obok rewizji strategii zatrudnienia innym istotnym działaniem w czasie kryzysu jest renegocjacja podpisanych przez firmę kontraktów. Gdy w październiku 2008 r. zaczął się kryzys, w moich firmach zaczęliśmy od przeglądu kosztów i renegocjacji wszystkich umów, włącznie z firmą sprzątającą. To pozwoliło nam obniżyć koszty i ułatwiło przetrwanie kryzysu. Co więcej, jeśli benefity uda się utrzymać, renegocjacja umów może też przełożyć się na sprawniejsze funkcjonowanie w przyszłości. Kolejną rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę podczas kryzysu, są wydatki firmy generowane przez błędną strategię lub niekonsekwentne planowanie. Jest to zwłaszcza widoczne na przykładzie zarządzania zapasami. Niespójna strategia na polu pozyskiwania, składowania i rotacji surowców prowadzi do nadmiernego zapasu, konieczności utrzymywania większej liczby miejsc składowania i wyższego kosztu pozyskania go. Według niektórych wyliczeń taka sytuacja może nas kosztować nawet do 30% wielkości zapasu i wymagać zaangażowania większej ilości środków finansowych. Jest to zbędny wydatek, na który w czasie kryzysu nie można sobie pozwolić. Dlatego bardzo istotne jest, żeby poprawić organizację firmy i usprawnić planowanie, tak aby nie narażać się na niepotrzebne straty i pogorszenie przepływu pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W co warto inwestować w czasie kryzysu, a w co nie, zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Jednak należy pamiętać, że na kryzys trzeba być zawsze przygotowanym. Choć teraz rynek zaczyna się odbijać od dna i oczekuje się, że w III i IV kwartale 2010 w Polsce nastąpi wzrost PKB, a cały rok zakończy się na plusie, wciąż istnieje duże ryzyko związane z dewaluacją dolara i z zadłużeniem krajów. Dlatego warto zrewidować strategię firmy, by móc w przyszłości uniknąć dużych cięć i strat związanych z kolejną falą kryzysu.

Jacek Nitecki

O autorze

Jacek Nitecki jest menedżerem z ponad 20-letnim doświadczeniem w sektorze B2B. Rozpoczął karierę, w branży dystrybucji materiałów służących do komunikacji wizualnej, budując od podstaw firmę Nitech. W ciągu kilku lat stała sie ona liderem na polskim rynku i największą firmą z branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Po odkupieniu wszystkich udziałów przez międzynarodowy koncern Antalis, w 2001 r., zmienia nazwę na Antalis Poland. (www.antalis.com). W 1999 powierzono mu kierowanie regionem Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia), a w roku 2002 został awansowany na członka zarządu wykonawczego koncernu Antalis w Paryżu. Od 1 stycznia 2005 r. region zarządzany przez Jacka Niteckiego obejmuje następujące kraje: Polska, Rosja, Turcja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria Finlandia, Litwa, Łotwa, Estonia. Jacek Nitecki jest także założycielem oraz prezesem funduszu private equity Elsmlie Ltd.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA