REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy w czasach kryzysu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Nitecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć zdaje się, że kryzys powoli zaczyna słabnąć, rynki europejskie są wciąż niestabilne. Najlepszym tego przykładem jest sytuacja w Grecji, Francji czy Hiszpanii. To sugeruje, że warto być przygotowanym na powrót trudnej sytuacji i mieć opracowaną strategię postępowania.

REKLAMA

Są różne recepty na kryzys - każda firma może wybrać inny sposób radzenia sobie z nim - jednak zawsze niezmiernie istotnym elementem jest czas i sprawność reakcji. Gdy już nadejdzie, należy natychmiast podejmować rozsądne i trafne decyzje. Polscy menedżerowie są postrzegani na rynkach europejskich jako szybko reagujący na zmiany i elastyczni, jednak mimo to w czasie ostatniego kryzysu część przedsiębiorstw nie poradziła sobie i musiała ogłosić upadłość. Kluczową umiejętnością okazuje się obserwacja rynku, a także świadomość, że nikt nie jest wyłączony spod jego praw. Pierwsza sprawa to zrozumienie, że kryzys mnie też dotknie i zastanowienie się, jak można zareagować, by nie ponieść większych strat.

REKLAMA

Jednym ze sposobów na pokonanie kryzysu jest tzw. alians strategiczny, a więc sprzymierzenie się z inną firmą. To rozwiązanie jest szczególnie dobre dla małych przedsiębiorstw, które nie mogą sobie pozwolić na przejęcie innych firm. Pozwala ono na redukcję kosztów i daje możliwość wejścia na nowe rynki. Warto również zastanowić się nad inną taktyką. Jeśli jest się wystarczająco mocnym graczem, najlepszym rozwiązaniem jest przejmowanie innych spółek (także konkurencji). Kryzys to dobry moment do kupowania, przejmowania czy łączenia spółek. Jest to czas, kiedy można tanio kupić firmę z problemami i szybko ją zrestrukturyzować, by była gotowa do dalszego rozwoju, gdy sytuacja na rynku się poprawi, lub też wykorzystując synergię z połączenia organizacji, obniżyć koszty przy jednoczesnym lepszym zajęciu rynku.

Skuteczna walka z kryzysem wymaga nie tylko podejmowania działań „na zewnątrz” (wykupywania konkurencji czy też firm z problemami z innych sektorów biznesowych), ale także zmian w samym przedsiębiorstwie. Skutki kryzysu są często potęgowane przez niewłaściwe strategie firmy, dlatego ich rewizja jest również istotnym krokiem w walce z nim.

REKLAMA

Z moich obserwacji wynika, że w Polsce większość firm stosowała do tej pory „rozrzutną” politykę HR, zaniedbując w czasach prosperity organizację i tworząc stanowiska lub całe oddziały, które nie były niezbędne. Taka polityka niepotrzebnie zwiększa wydatki, co może być zgubne w trudnych czasach. Osobiście jestem zwolennikiem prowadzenia strategii, w której nie ma zbędnych stanowisk, a każda posada obsadzona jest osobą profesjonalną, pełną determinacji i zaangażowania.

Obok rewizji strategii zatrudnienia innym istotnym działaniem w czasie kryzysu jest renegocjacja podpisanych przez firmę kontraktów. Gdy w październiku 2008 r. zaczął się kryzys, w moich firmach zaczęliśmy od przeglądu kosztów i renegocjacji wszystkich umów, włącznie z firmą sprzątającą. To pozwoliło nam obniżyć koszty i ułatwiło przetrwanie kryzysu. Co więcej, jeśli benefity uda się utrzymać, renegocjacja umów może też przełożyć się na sprawniejsze funkcjonowanie w przyszłości. Kolejną rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę podczas kryzysu, są wydatki firmy generowane przez błędną strategię lub niekonsekwentne planowanie. Jest to zwłaszcza widoczne na przykładzie zarządzania zapasami. Niespójna strategia na polu pozyskiwania, składowania i rotacji surowców prowadzi do nadmiernego zapasu, konieczności utrzymywania większej liczby miejsc składowania i wyższego kosztu pozyskania go. Według niektórych wyliczeń taka sytuacja może nas kosztować nawet do 30% wielkości zapasu i wymagać zaangażowania większej ilości środków finansowych. Jest to zbędny wydatek, na który w czasie kryzysu nie można sobie pozwolić. Dlatego bardzo istotne jest, żeby poprawić organizację firmy i usprawnić planowanie, tak aby nie narażać się na niepotrzebne straty i pogorszenie przepływu pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W co warto inwestować w czasie kryzysu, a w co nie, zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Jednak należy pamiętać, że na kryzys trzeba być zawsze przygotowanym. Choć teraz rynek zaczyna się odbijać od dna i oczekuje się, że w III i IV kwartale 2010 w Polsce nastąpi wzrost PKB, a cały rok zakończy się na plusie, wciąż istnieje duże ryzyko związane z dewaluacją dolara i z zadłużeniem krajów. Dlatego warto zrewidować strategię firmy, by móc w przyszłości uniknąć dużych cięć i strat związanych z kolejną falą kryzysu.

Jacek Nitecki

O autorze

Jacek Nitecki jest menedżerem z ponad 20-letnim doświadczeniem w sektorze B2B. Rozpoczął karierę, w branży dystrybucji materiałów służących do komunikacji wizualnej, budując od podstaw firmę Nitech. W ciągu kilku lat stała sie ona liderem na polskim rynku i największą firmą z branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Po odkupieniu wszystkich udziałów przez międzynarodowy koncern Antalis, w 2001 r., zmienia nazwę na Antalis Poland. (www.antalis.com). W 1999 powierzono mu kierowanie regionem Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia), a w roku 2002 został awansowany na członka zarządu wykonawczego koncernu Antalis w Paryżu. Od 1 stycznia 2005 r. region zarządzany przez Jacka Niteckiego obejmuje następujące kraje: Polska, Rosja, Turcja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria Finlandia, Litwa, Łotwa, Estonia. Jacek Nitecki jest także założycielem oraz prezesem funduszu private equity Elsmlie Ltd.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA