REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie o należnej opłacie produktowej za 2009 r.

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2010 r. przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach oraz organizacje odzysku działające w ich imieniu zobowiązani są do składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej za 2009 r. Sprawozdanie należy złożyć marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1.

Obowiązek wpłacania opłaty produktowej nakłada ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (dalej: ustawa).

REKLAMA

REKLAMA

Kto wnosi opłatę produktową i składa sprawozdanie za 2009 r.

Opłatę produktową i sprawozdanie za 2009 r. wnosi przedsiębiorca, który:

• wprowadza na terytorium kraju produkty w opakowaniach,

REKLAMA

• wprowadza na terytorium kraju:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ogniwa, baterie, akumulatory (np. akumulatory do telefonów komórkowych),

- oleje techniczne (np. oleje smarowe, oleje samochodowe),

- lampy wyładowcze (np. świetlówki),

- opony (opony nowe i bieżnikowane),

• prowadzi jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub kilka jednostek handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2 i sprzedaje produkty tam pakowane,

• pakuje produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,

• zleca innemu przedsiębiorcy wytworzenie produktu lub produktu w opakowaniu, jeżeli jego oznaczenie (znak towarowy) znajduje się na produkcie,

• importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia (również na potrzeby własne):

- towarów w opakowaniach,

- ogniw, baterii, akumulatorów, lamp wyładowczych lub opon,

- towarów, których częściami składowymi są ogniwa, baterie, akumulatory, oleje techniczne, lampy wyładowcze, opony (art. 1 ustawy).

Produkt lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzony do obrotu tylko raz (art. 1 ust. 3a ustawy).

Kwota wolna od wpłaty wynosi 50 zł. Niemniej każdy przedsiębiorca, którego dotyczy opłata produktowa (nawet jeżeli nie jest wyższa niż 50 zł), powinien złożyć roczne sprawozdanie do właściwego urzędu marszałkowskiego. Sprawozdanie powinien złożyć w terminie do 31 marca. Do ponoszenia opłat produktowych należy stosować odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa (są to przepisy dotyczące m.in. zaległości, odsetek i nadpłaty). W przypadku opłat produktowych uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

Co zawiera sprawozdanie OŚ-OP1

W sprawozdaniu OŚ-OP1 przedsiębiorcy wpisują masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (dział 1 sprawozdania). W odniesieniu do odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi trzeba rozróżnić wielkości ogółem i faktyczne odnoszące się do roku sprawozdawczego. Wielkości ogółem (kolumny 6 i 8 działu 1 sprawozdania) należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: wielkości odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych w roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi, zwiększonej o wielkość uwzględnionych w sprawozdaniu „nadwyżek” z roku poprzedzającego.

W rubryce pt. „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom” (kolumny 14 i 15 działu 1 sprawozdania) należy wykazać ilość produktów skierowanych do odzysku i recyklingu. Zgodnie z objaśnieniami do formularza wpisujemy tu „dodatnią” różnicę (w kilogramach lub sztukach) między osiągniętym a wymaganym w danym roku poziomem odzysku i recyklingu określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska odnoszącym się do danego roku.

W dziale 2 sprawozdania należy wpisać wysokość należnej opłaty produktowej. Sposób jej obliczenia został określony w objaśnieniach do sprawozdania. Składający sprawozdanie muszą także dbać o to, aby jego działy były spójne, tzn. by liczby porządkowe przypisane poszczególnym rodzajom odpadów były takie same.

Przedsiębiorcy, którzy wykonali obowiązek odzysku lub recyklingu w wielkości przekraczającej wymagany w danym roku poziom, mogą rozliczyć masę lub ilość odpadów opakowaniowych lub poużytkowych przekraczającą wymagany poziom odzysku lub recyklingu w następnym roku kalendarzowym (art. 11a ustawy).

Aby skorzystać z prawa do rozliczenia, w formularzu OŚ-OP1, w rubryce o nazwie „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom”, powinni wpisać „dodatnią” różnicę (w kg) między osiągniętym a wymaganym w 2009 r. poziomem recyklingu.

W sprawozdaniu wielkości powinny być podawane z dokładnością do:

1) 1 kg - masa opakowań lub produktów oraz odpadów opakowaniowych i poużytkowych,

2) pełnych złotych - należna opłata produktowa, zaokrąglona zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),

3) 0,01% - osiągnięta wielkość odzysku i recyklingu w %.

Jak zaksięgować opłatę produktową

Opłata produktowa w sensie rachunkowym stanowi koszt podstawowej działalności gospodarczej.

1. Naliczenie opłaty produktowej:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty”

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

2. Wpłata na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego:

Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

• art. 1, 11a ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej - Dz.U. Nr 226, poz. 1654

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych - Dz.U. Nr 109, poz. 752

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Paweł Muż

ekonomista

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA