REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie o należnej opłacie produktowej za 2009 r.

Sławomir Biliński
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2010 r. przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach oraz organizacje odzysku działające w ich imieniu zobowiązani są do składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej za 2009 r. Sprawozdanie należy złożyć marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1.

Obowiązek wpłacania opłaty produktowej nakłada ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (dalej: ustawa).

REKLAMA

Kto wnosi opłatę produktową i składa sprawozdanie za 2009 r.

Opłatę produktową i sprawozdanie za 2009 r. wnosi przedsiębiorca, który:

• wprowadza na terytorium kraju produkty w opakowaniach,

• wprowadza na terytorium kraju:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ogniwa, baterie, akumulatory (np. akumulatory do telefonów komórkowych),

- oleje techniczne (np. oleje smarowe, oleje samochodowe),

- lampy wyładowcze (np. świetlówki),

- opony (opony nowe i bieżnikowane),

• prowadzi jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub kilka jednostek handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2 i sprzedaje produkty tam pakowane,

• pakuje produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,

• zleca innemu przedsiębiorcy wytworzenie produktu lub produktu w opakowaniu, jeżeli jego oznaczenie (znak towarowy) znajduje się na produkcie,

• importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia (również na potrzeby własne):

- towarów w opakowaniach,

- ogniw, baterii, akumulatorów, lamp wyładowczych lub opon,

- towarów, których częściami składowymi są ogniwa, baterie, akumulatory, oleje techniczne, lampy wyładowcze, opony (art. 1 ustawy).

Produkt lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzony do obrotu tylko raz (art. 1 ust. 3a ustawy).

Kwota wolna od wpłaty wynosi 50 zł. Niemniej każdy przedsiębiorca, którego dotyczy opłata produktowa (nawet jeżeli nie jest wyższa niż 50 zł), powinien złożyć roczne sprawozdanie do właściwego urzędu marszałkowskiego. Sprawozdanie powinien złożyć w terminie do 31 marca. Do ponoszenia opłat produktowych należy stosować odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa (są to przepisy dotyczące m.in. zaległości, odsetek i nadpłaty). W przypadku opłat produktowych uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

Co zawiera sprawozdanie OŚ-OP1

REKLAMA

W sprawozdaniu OŚ-OP1 przedsiębiorcy wpisują masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (dział 1 sprawozdania). W odniesieniu do odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi trzeba rozróżnić wielkości ogółem i faktyczne odnoszące się do roku sprawozdawczego. Wielkości ogółem (kolumny 6 i 8 działu 1 sprawozdania) należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: wielkości odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych w roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi, zwiększonej o wielkość uwzględnionych w sprawozdaniu „nadwyżek” z roku poprzedzającego.

W rubryce pt. „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom” (kolumny 14 i 15 działu 1 sprawozdania) należy wykazać ilość produktów skierowanych do odzysku i recyklingu. Zgodnie z objaśnieniami do formularza wpisujemy tu „dodatnią” różnicę (w kilogramach lub sztukach) między osiągniętym a wymaganym w danym roku poziomem odzysku i recyklingu określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska odnoszącym się do danego roku.

W dziale 2 sprawozdania należy wpisać wysokość należnej opłaty produktowej. Sposób jej obliczenia został określony w objaśnieniach do sprawozdania. Składający sprawozdanie muszą także dbać o to, aby jego działy były spójne, tzn. by liczby porządkowe przypisane poszczególnym rodzajom odpadów były takie same.

Przedsiębiorcy, którzy wykonali obowiązek odzysku lub recyklingu w wielkości przekraczającej wymagany w danym roku poziom, mogą rozliczyć masę lub ilość odpadów opakowaniowych lub poużytkowych przekraczającą wymagany poziom odzysku lub recyklingu w następnym roku kalendarzowym (art. 11a ustawy).

Aby skorzystać z prawa do rozliczenia, w formularzu OŚ-OP1, w rubryce o nazwie „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom”, powinni wpisać „dodatnią” różnicę (w kg) między osiągniętym a wymaganym w 2009 r. poziomem recyklingu.

W sprawozdaniu wielkości powinny być podawane z dokładnością do:

1) 1 kg - masa opakowań lub produktów oraz odpadów opakowaniowych i poużytkowych,

2) pełnych złotych - należna opłata produktowa, zaokrąglona zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),

3) 0,01% - osiągnięta wielkość odzysku i recyklingu w %.

Jak zaksięgować opłatę produktową

Opłata produktowa w sensie rachunkowym stanowi koszt podstawowej działalności gospodarczej.

1. Naliczenie opłaty produktowej:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty”

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

2. Wpłata na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego:

Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

• art. 1, 11a ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej - Dz.U. Nr 226, poz. 1654

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych - Dz.U. Nr 109, poz. 752

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Paweł Muż

ekonomista

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA