REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie o należnej opłacie produktowej za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2010 r. przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach oraz organizacje odzysku działające w ich imieniu zobowiązani są do składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej za 2009 r. Sprawozdanie należy złożyć marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1.

Obowiązek wpłacania opłaty produktowej nakłada ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (dalej: ustawa).

REKLAMA

Kto wnosi opłatę produktową i składa sprawozdanie za 2009 r.

Opłatę produktową i sprawozdanie za 2009 r. wnosi przedsiębiorca, który:

• wprowadza na terytorium kraju produkty w opakowaniach,

• wprowadza na terytorium kraju:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ogniwa, baterie, akumulatory (np. akumulatory do telefonów komórkowych),

- oleje techniczne (np. oleje smarowe, oleje samochodowe),

- lampy wyładowcze (np. świetlówki),

- opony (opony nowe i bieżnikowane),

• prowadzi jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub kilka jednostek handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2 i sprzedaje produkty tam pakowane,

• pakuje produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,

• zleca innemu przedsiębiorcy wytworzenie produktu lub produktu w opakowaniu, jeżeli jego oznaczenie (znak towarowy) znajduje się na produkcie,

• importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia (również na potrzeby własne):

- towarów w opakowaniach,

- ogniw, baterii, akumulatorów, lamp wyładowczych lub opon,

- towarów, których częściami składowymi są ogniwa, baterie, akumulatory, oleje techniczne, lampy wyładowcze, opony (art. 1 ustawy).

Produkt lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzony do obrotu tylko raz (art. 1 ust. 3a ustawy).

Kwota wolna od wpłaty wynosi 50 zł. Niemniej każdy przedsiębiorca, którego dotyczy opłata produktowa (nawet jeżeli nie jest wyższa niż 50 zł), powinien złożyć roczne sprawozdanie do właściwego urzędu marszałkowskiego. Sprawozdanie powinien złożyć w terminie do 31 marca. Do ponoszenia opłat produktowych należy stosować odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa (są to przepisy dotyczące m.in. zaległości, odsetek i nadpłaty). W przypadku opłat produktowych uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

Co zawiera sprawozdanie OŚ-OP1

REKLAMA

W sprawozdaniu OŚ-OP1 przedsiębiorcy wpisują masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (dział 1 sprawozdania). W odniesieniu do odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi trzeba rozróżnić wielkości ogółem i faktyczne odnoszące się do roku sprawozdawczego. Wielkości ogółem (kolumny 6 i 8 działu 1 sprawozdania) należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: wielkości odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych w roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi, zwiększonej o wielkość uwzględnionych w sprawozdaniu „nadwyżek” z roku poprzedzającego.

W rubryce pt. „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom” (kolumny 14 i 15 działu 1 sprawozdania) należy wykazać ilość produktów skierowanych do odzysku i recyklingu. Zgodnie z objaśnieniami do formularza wpisujemy tu „dodatnią” różnicę (w kilogramach lub sztukach) między osiągniętym a wymaganym w danym roku poziomem odzysku i recyklingu określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska odnoszącym się do danego roku.

W dziale 2 sprawozdania należy wpisać wysokość należnej opłaty produktowej. Sposób jej obliczenia został określony w objaśnieniach do sprawozdania. Składający sprawozdanie muszą także dbać o to, aby jego działy były spójne, tzn. by liczby porządkowe przypisane poszczególnym rodzajom odpadów były takie same.

Przedsiębiorcy, którzy wykonali obowiązek odzysku lub recyklingu w wielkości przekraczającej wymagany w danym roku poziom, mogą rozliczyć masę lub ilość odpadów opakowaniowych lub poużytkowych przekraczającą wymagany poziom odzysku lub recyklingu w następnym roku kalendarzowym (art. 11a ustawy).

Aby skorzystać z prawa do rozliczenia, w formularzu OŚ-OP1, w rubryce o nazwie „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom”, powinni wpisać „dodatnią” różnicę (w kg) między osiągniętym a wymaganym w 2009 r. poziomem recyklingu.

W sprawozdaniu wielkości powinny być podawane z dokładnością do:

1) 1 kg - masa opakowań lub produktów oraz odpadów opakowaniowych i poużytkowych,

2) pełnych złotych - należna opłata produktowa, zaokrąglona zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),

3) 0,01% - osiągnięta wielkość odzysku i recyklingu w %.

Jak zaksięgować opłatę produktową

Opłata produktowa w sensie rachunkowym stanowi koszt podstawowej działalności gospodarczej.

1. Naliczenie opłaty produktowej:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty”

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

2. Wpłata na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego:

Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

• art. 1, 11a ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej - Dz.U. Nr 226, poz. 1654

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych - Dz.U. Nr 109, poz. 752

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Paweł Muż

ekonomista

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA