REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie o należnej opłacie produktowej za 2009 r.

Sławomir Biliński
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2010 r. przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach oraz organizacje odzysku działające w ich imieniu zobowiązani są do składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej za 2009 r. Sprawozdanie należy złożyć marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1.

Obowiązek wpłacania opłaty produktowej nakłada ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (dalej: ustawa).

REKLAMA

Kto wnosi opłatę produktową i składa sprawozdanie za 2009 r.

Opłatę produktową i sprawozdanie za 2009 r. wnosi przedsiębiorca, który:

• wprowadza na terytorium kraju produkty w opakowaniach,

• wprowadza na terytorium kraju:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ogniwa, baterie, akumulatory (np. akumulatory do telefonów komórkowych),

- oleje techniczne (np. oleje smarowe, oleje samochodowe),

- lampy wyładowcze (np. świetlówki),

- opony (opony nowe i bieżnikowane),

• prowadzi jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub kilka jednostek handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2 i sprzedaje produkty tam pakowane,

• pakuje produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,

• zleca innemu przedsiębiorcy wytworzenie produktu lub produktu w opakowaniu, jeżeli jego oznaczenie (znak towarowy) znajduje się na produkcie,

• importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia (również na potrzeby własne):

- towarów w opakowaniach,

- ogniw, baterii, akumulatorów, lamp wyładowczych lub opon,

- towarów, których częściami składowymi są ogniwa, baterie, akumulatory, oleje techniczne, lampy wyładowcze, opony (art. 1 ustawy).

Produkt lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzony do obrotu tylko raz (art. 1 ust. 3a ustawy).

Kwota wolna od wpłaty wynosi 50 zł. Niemniej każdy przedsiębiorca, którego dotyczy opłata produktowa (nawet jeżeli nie jest wyższa niż 50 zł), powinien złożyć roczne sprawozdanie do właściwego urzędu marszałkowskiego. Sprawozdanie powinien złożyć w terminie do 31 marca. Do ponoszenia opłat produktowych należy stosować odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa (są to przepisy dotyczące m.in. zaległości, odsetek i nadpłaty). W przypadku opłat produktowych uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

Co zawiera sprawozdanie OŚ-OP1

REKLAMA

W sprawozdaniu OŚ-OP1 przedsiębiorcy wpisują masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (dział 1 sprawozdania). W odniesieniu do odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi trzeba rozróżnić wielkości ogółem i faktyczne odnoszące się do roku sprawozdawczego. Wielkości ogółem (kolumny 6 i 8 działu 1 sprawozdania) należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: wielkości odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych w roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi, zwiększonej o wielkość uwzględnionych w sprawozdaniu „nadwyżek” z roku poprzedzającego.

W rubryce pt. „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom” (kolumny 14 i 15 działu 1 sprawozdania) należy wykazać ilość produktów skierowanych do odzysku i recyklingu. Zgodnie z objaśnieniami do formularza wpisujemy tu „dodatnią” różnicę (w kilogramach lub sztukach) między osiągniętym a wymaganym w danym roku poziomem odzysku i recyklingu określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska odnoszącym się do danego roku.

W dziale 2 sprawozdania należy wpisać wysokość należnej opłaty produktowej. Sposób jej obliczenia został określony w objaśnieniach do sprawozdania. Składający sprawozdanie muszą także dbać o to, aby jego działy były spójne, tzn. by liczby porządkowe przypisane poszczególnym rodzajom odpadów były takie same.

Przedsiębiorcy, którzy wykonali obowiązek odzysku lub recyklingu w wielkości przekraczającej wymagany w danym roku poziom, mogą rozliczyć masę lub ilość odpadów opakowaniowych lub poużytkowych przekraczającą wymagany poziom odzysku lub recyklingu w następnym roku kalendarzowym (art. 11a ustawy).

Aby skorzystać z prawa do rozliczenia, w formularzu OŚ-OP1, w rubryce o nazwie „Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom”, powinni wpisać „dodatnią” różnicę (w kg) między osiągniętym a wymaganym w 2009 r. poziomem recyklingu.

W sprawozdaniu wielkości powinny być podawane z dokładnością do:

1) 1 kg - masa opakowań lub produktów oraz odpadów opakowaniowych i poużytkowych,

2) pełnych złotych - należna opłata produktowa, zaokrąglona zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),

3) 0,01% - osiągnięta wielkość odzysku i recyklingu w %.

Jak zaksięgować opłatę produktową

Opłata produktowa w sensie rachunkowym stanowi koszt podstawowej działalności gospodarczej.

1. Naliczenie opłaty produktowej:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty”

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

2. Wpłata na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego:

Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”; w analityce: „Rozrachunki z urzędem marszałkowskim z tytułu opłaty produktowej”

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

• art. 1, 11a ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej - Dz.U. Nr 226, poz. 1654

• rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych - Dz.U. Nr 109, poz. 752

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Paweł Muż

ekonomista

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA