REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorców związane z gospodarką odpadami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca marca 2010 r. upływa termin realizacji obowiązków sprawozdawczych i rozliczeń przedsiębiorców z ich obowiązków w zakresie gospodarki odpadami za 2009 r. Przypominamy o tym, kto i jakie sprawozdania powinien złożyć w marcu 2010 r.

Zużyty sprzęt elektroniczny

REKLAMA

Na producentach i importerach wprowadzających na rynek polski urządzenia elektryczne i elektroniczne spoczywa obowiązek zorganizowania i sfinansowania, zbierania, odbioru, przetwarzania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. Związane z tym obowiązki sprawozdawcze, których termin realizacji przypada w marcu, przedstawiamy w tabeli.

Niezłożenie wymaganych przepisami prawa sprawozdań podlega karze grzywny (art. 78 ustawy o zużytym sprzęcie).

Baterie i akumulatory

REKLAMA

Wprowadzający baterie lub akumulatory mają obowiązek składania marszałkowi województwa sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w poprzednim roku. Dane te należy przedstawić do 15 marca roku następnego (art. 34 ustawy o bateriach i akumulatorach). Warto jednak zaznaczyć, że termin złożenia pierwszego sprawozdania przypadnie dopiero na 15 marca 2011 r. (art. 120 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za 2009 r. przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy rozliczają się po staremu. Oznacza to, że np. przedsiębiorca, który zlecił wytworzenie produktu w postaci baterii i akumulatorów do końca 2009 r., będzie jeszcze podlegał przepisom ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, zwanej dalej „ustawą produktową”. W przypadku gdy produkt lub produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu lub produktu w opakowaniu, który zlecił wytworzenie tego produktu lub produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub produkcie w opakowaniu, obowiązki określone w ustawie obciążają tego przedsiębiorcę (art. 1 ust. 1b ustawy produktowej). Obowiązki te przypominamy w części pt. „Opakowania”.

Obowiązki sprawozdawcze w marcu 2010 r.

Opakowania

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu określone produkty (np. opony) lub opakowania (np. z tworzywa sztucznego, aluminium, tektury) są zobligowani do zapewnienia ustalonego poziomu odzysku. W szczególności są zobowiązani do recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten nakłada ustawa o opłacie produktowej.

Na koniec każdego roku kalendarzowego przedsiębiorcy i organizacje odzysku powinni dokonać rozliczenia wykonania tego obowiązku. W terminie do 31 marca następnego roku powinni złożyć marszałkowi województwa sprawozdania:

• o ilości lub masie opakowań i produktów wprowadzonych na rynek oraz o odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadach opakowaniowych i poużytkowych z podziałem na poszczególne rodzaje, a także o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,

• o wysokości należnej opłaty produktowej (art. 10 i 15 ustawy).

Sprawozdanie OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej jest dostępne na www.mk.infor.pl w zakładce Aktywne druki.

Opłatę produktową należy wpłacić na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy (art. 16 ust. 2 ustawy). Nie trzeba wnosić opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań oraz produktów wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy nie przekracza 50 zł (art. 12 ust. 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami).

Recykling pojazdów

Odrębne zasady postępowania dotyczą odpadów będących pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz odpadów z tych pojazdów (z wyłączeniem pojazdów historycznych). Przedsiębiorcy wprowadzający takie pojazdy na rynek zostali zobowiązani do zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Ci z nich, którzy obowiązku tego nie spełnili, mają obowiązek ponoszenia opłaty za brak sieci. Tak więc przedsiębiorca może wybrać realizację obowiązków związanych ze zbieraniem pojazdów albo uiszczać odpowiednią opłatę. Jest ona obliczana jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.

[(Liczba pojazdów) x (stawka opłaty)] x [(liczba dni, w których nie zapewniono sieci) : (liczba dni w roku)] = opłata

Przedsiębiorca wprowadzający pojazd składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci. Sprawozdanie należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy (art. 15 ustawy o recyklingu pojazdów). Sprawozdanie stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z 8 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (Dz.U. Nr 109, poz. 917 zez zm.). W tym samym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany uiścić opłatę na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

WAŻNE!

Roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Jeśli zobowiązany nie obliczy opłaty samodzielnie, zostanie ona nałożona na niego w drodze decyzji administracyjnej. Ewentualne uchylanie się od wykonania tej decyzji będzie skutkować ustaleniem opłaty dodatkowej w wysokości 50% kwoty niewpłaconej.

• art. 24, 31, 40, 50, 51, 56, 59 i 67 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - Dz.U. Nr 180, poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 34, 120 i 122 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 10 ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

• opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 15 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - Dz.U. Nr 25, poz. 202; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA