REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorców związane z gospodarką odpadami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca marca 2010 r. upływa termin realizacji obowiązków sprawozdawczych i rozliczeń przedsiębiorców z ich obowiązków w zakresie gospodarki odpadami za 2009 r. Przypominamy o tym, kto i jakie sprawozdania powinien złożyć w marcu 2010 r.

Zużyty sprzęt elektroniczny

REKLAMA

Na producentach i importerach wprowadzających na rynek polski urządzenia elektryczne i elektroniczne spoczywa obowiązek zorganizowania i sfinansowania, zbierania, odbioru, przetwarzania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. Związane z tym obowiązki sprawozdawcze, których termin realizacji przypada w marcu, przedstawiamy w tabeli.

Niezłożenie wymaganych przepisami prawa sprawozdań podlega karze grzywny (art. 78 ustawy o zużytym sprzęcie).

Baterie i akumulatory

REKLAMA

Wprowadzający baterie lub akumulatory mają obowiązek składania marszałkowi województwa sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w poprzednim roku. Dane te należy przedstawić do 15 marca roku następnego (art. 34 ustawy o bateriach i akumulatorach). Warto jednak zaznaczyć, że termin złożenia pierwszego sprawozdania przypadnie dopiero na 15 marca 2011 r. (art. 120 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za 2009 r. przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy rozliczają się po staremu. Oznacza to, że np. przedsiębiorca, który zlecił wytworzenie produktu w postaci baterii i akumulatorów do końca 2009 r., będzie jeszcze podlegał przepisom ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, zwanej dalej „ustawą produktową”. W przypadku gdy produkt lub produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu lub produktu w opakowaniu, który zlecił wytworzenie tego produktu lub produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub produkcie w opakowaniu, obowiązki określone w ustawie obciążają tego przedsiębiorcę (art. 1 ust. 1b ustawy produktowej). Obowiązki te przypominamy w części pt. „Opakowania”.

Obowiązki sprawozdawcze w marcu 2010 r.

Opakowania

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu określone produkty (np. opony) lub opakowania (np. z tworzywa sztucznego, aluminium, tektury) są zobligowani do zapewnienia ustalonego poziomu odzysku. W szczególności są zobowiązani do recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten nakłada ustawa o opłacie produktowej.

Na koniec każdego roku kalendarzowego przedsiębiorcy i organizacje odzysku powinni dokonać rozliczenia wykonania tego obowiązku. W terminie do 31 marca następnego roku powinni złożyć marszałkowi województwa sprawozdania:

• o ilości lub masie opakowań i produktów wprowadzonych na rynek oraz o odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadach opakowaniowych i poużytkowych z podziałem na poszczególne rodzaje, a także o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,

• o wysokości należnej opłaty produktowej (art. 10 i 15 ustawy).

Sprawozdanie OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej jest dostępne na www.mk.infor.pl w zakładce Aktywne druki.

Opłatę produktową należy wpłacić na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy (art. 16 ust. 2 ustawy). Nie trzeba wnosić opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań oraz produktów wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy nie przekracza 50 zł (art. 12 ust. 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami).

Recykling pojazdów

Odrębne zasady postępowania dotyczą odpadów będących pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz odpadów z tych pojazdów (z wyłączeniem pojazdów historycznych). Przedsiębiorcy wprowadzający takie pojazdy na rynek zostali zobowiązani do zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Ci z nich, którzy obowiązku tego nie spełnili, mają obowiązek ponoszenia opłaty za brak sieci. Tak więc przedsiębiorca może wybrać realizację obowiązków związanych ze zbieraniem pojazdów albo uiszczać odpowiednią opłatę. Jest ona obliczana jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.

[(Liczba pojazdów) x (stawka opłaty)] x [(liczba dni, w których nie zapewniono sieci) : (liczba dni w roku)] = opłata

Przedsiębiorca wprowadzający pojazd składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci. Sprawozdanie należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy (art. 15 ustawy o recyklingu pojazdów). Sprawozdanie stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z 8 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (Dz.U. Nr 109, poz. 917 zez zm.). W tym samym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany uiścić opłatę na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

WAŻNE!

Roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Jeśli zobowiązany nie obliczy opłaty samodzielnie, zostanie ona nałożona na niego w drodze decyzji administracyjnej. Ewentualne uchylanie się od wykonania tej decyzji będzie skutkować ustaleniem opłaty dodatkowej w wysokości 50% kwoty niewpłaconej.

• art. 24, 31, 40, 50, 51, 56, 59 i 67 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - Dz.U. Nr 180, poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 34, 120 i 122 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 10 ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

• opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 15 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - Dz.U. Nr 25, poz. 202; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA