REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorców związane z gospodarką odpadami

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca marca 2010 r. upływa termin realizacji obowiązków sprawozdawczych i rozliczeń przedsiębiorców z ich obowiązków w zakresie gospodarki odpadami za 2009 r. Przypominamy o tym, kto i jakie sprawozdania powinien złożyć w marcu 2010 r.

Zużyty sprzęt elektroniczny

REKLAMA

Na producentach i importerach wprowadzających na rynek polski urządzenia elektryczne i elektroniczne spoczywa obowiązek zorganizowania i sfinansowania, zbierania, odbioru, przetwarzania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. Związane z tym obowiązki sprawozdawcze, których termin realizacji przypada w marcu, przedstawiamy w tabeli.

Niezłożenie wymaganych przepisami prawa sprawozdań podlega karze grzywny (art. 78 ustawy o zużytym sprzęcie).

Baterie i akumulatory

REKLAMA

Wprowadzający baterie lub akumulatory mają obowiązek składania marszałkowi województwa sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w poprzednim roku. Dane te należy przedstawić do 15 marca roku następnego (art. 34 ustawy o bateriach i akumulatorach). Warto jednak zaznaczyć, że termin złożenia pierwszego sprawozdania przypadnie dopiero na 15 marca 2011 r. (art. 120 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za 2009 r. przedsiębiorcy objęci zakresem ustawy rozliczają się po staremu. Oznacza to, że np. przedsiębiorca, który zlecił wytworzenie produktu w postaci baterii i akumulatorów do końca 2009 r., będzie jeszcze podlegał przepisom ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, zwanej dalej „ustawą produktową”. W przypadku gdy produkt lub produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu lub produktu w opakowaniu, który zlecił wytworzenie tego produktu lub produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub produkcie w opakowaniu, obowiązki określone w ustawie obciążają tego przedsiębiorcę (art. 1 ust. 1b ustawy produktowej). Obowiązki te przypominamy w części pt. „Opakowania”.

Obowiązki sprawozdawcze w marcu 2010 r.

Opakowania

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu określone produkty (np. opony) lub opakowania (np. z tworzywa sztucznego, aluminium, tektury) są zobligowani do zapewnienia ustalonego poziomu odzysku. W szczególności są zobowiązani do recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten nakłada ustawa o opłacie produktowej.

Na koniec każdego roku kalendarzowego przedsiębiorcy i organizacje odzysku powinni dokonać rozliczenia wykonania tego obowiązku. W terminie do 31 marca następnego roku powinni złożyć marszałkowi województwa sprawozdania:

• o ilości lub masie opakowań i produktów wprowadzonych na rynek oraz o odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadach opakowaniowych i poużytkowych z podziałem na poszczególne rodzaje, a także o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,

• o wysokości należnej opłaty produktowej (art. 10 i 15 ustawy).

Sprawozdanie OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej jest dostępne na www.mk.infor.pl w zakładce Aktywne druki.

Opłatę produktową należy wpłacić na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy (art. 16 ust. 2 ustawy). Nie trzeba wnosić opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań oraz produktów wymienionych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy nie przekracza 50 zł (art. 12 ust. 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami).

Recykling pojazdów

Odrębne zasady postępowania dotyczą odpadów będących pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz odpadów z tych pojazdów (z wyłączeniem pojazdów historycznych). Przedsiębiorcy wprowadzający takie pojazdy na rynek zostali zobowiązani do zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Ci z nich, którzy obowiązku tego nie spełnili, mają obowiązek ponoszenia opłaty za brak sieci. Tak więc przedsiębiorca może wybrać realizację obowiązków związanych ze zbieraniem pojazdów albo uiszczać odpowiednią opłatę. Jest ona obliczana jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.

[(Liczba pojazdów) x (stawka opłaty)] x [(liczba dni, w których nie zapewniono sieci) : (liczba dni w roku)] = opłata

Przedsiębiorca wprowadzający pojazd składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci. Sprawozdanie należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy (art. 15 ustawy o recyklingu pojazdów). Sprawozdanie stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z 8 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (Dz.U. Nr 109, poz. 917 zez zm.). W tym samym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany uiścić opłatę na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

WAŻNE!

Roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci należy złożyć do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Jeśli zobowiązany nie obliczy opłaty samodzielnie, zostanie ona nałożona na niego w drodze decyzji administracyjnej. Ewentualne uchylanie się od wykonania tej decyzji będzie skutkować ustaleniem opłaty dodatkowej w wysokości 50% kwoty niewpłaconej.

• art. 24, 31, 40, 50, 51, 56, 59 i 67 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - Dz.U. Nr 180, poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 34, 120 i 122 ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach - Dz.U. Nr 79, poz. 666

• art. 10 ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej

• opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

• art. 15 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - Dz.U. Nr 25, poz. 202; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA