REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wynagrodzenie motywuje pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Borkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby motywowanie przez wynagrodzenie było efektywne, powinno być dostosowane indywidualnie do pracownika. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że coś konkretnie i ze stałą siłą tak samo motywuje wszystkich ludzi.

Każdy z nas jest odrębną jednostką i to, co motywuje jednego pracownika, niekoniecznie może wywoływać taki efekt u drugiego. Jednocześnie należy przy tym pamiętać, że można motywować nie tylko wysokością wynagrodzenia, ale również coraz popularniejszymi świadczeniami pozawynagrodzeniowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie wynagrodzenia jest wieloznaczne - w wąskim ujęciu oznacza płacę, natomiast w szerszym - płacowe, jak i pozapłacowe korzyści uzyskiwane z tytułu świadczenia pracy. Przez pojęcie wynagrodzenia należy rozumieć ogół wydatków pieniężnych oraz świadczeń w naturze, które pracownik otrzymuje od pracodawcy z tytułu zatrudnienia.

Świadczenia pozapłacowe

Co pracodawca może zaproponować pracownikowi w ramach świadczeń pozapłacowych? Do tego rodzaju świadczeń możemy zaliczyć m.in.:

REKLAMA

1. Świadczenia zabezpieczające, które zapewniają pracownikowi ochronę w przypadku choroby, wypadku losowego itp. Zaliczamy do nich m.in. opiekę medyczną (badania okresowe, szczepienia przeciwko grypie, konsultacje u wybranych specjalistów, wizyty domowe - wielkość pakietu zależy niejednokrotnie od zajmowanego stanowiska, dodatkowe ubezpieczenia (na życie, emerytalne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Świadczenia materialne. Są to: zwrot kosztów kształcenia (studia wyższe, podyplomowe, specjalistyczne kursy i szkolenia, studia MBA), refundacja kosztów uczestniczenia w konferencjach i szkoleniach, opłacanie kursów języków obcych, mieszkanie służbowe, służbowy samochód, parking firmowy, dofinansowanie wczasów, obozów, kolonii, możliwość kupna po atrakcyjnych cenach samochodów, mebli, komputerów, których pozbywa się firma, służbowe telefony komórkowe i laptopy, firmowe karty kredytowe, specjalny fundusz na pokrycie kosztów reprezentacyjnych, karnety wstępu na basen, siłownię, do kina, stołówka lub bufet firmowy, kupony usługowe (żywieniowe, wycieczkowe, podarunkowe), pożyczki (preferencyjnie oprocentowane kredyty), dodatkowy płatny urlop lub skrócony tydzień pracy, program „employee benefis” (pakiet usług wykupywany przez pracodawcę w wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, pracownik uzyskuje świadczenia na korzystniejszych warunkach, niż gdyby nabywał je indywidualnie, np. wyżej oprocentowany ROR, lokata bankowa, niżej oprocentowane kredyty mieszkaniowe i konsumpcyjne).

3. Świadczenia niematerialne - imprezy integracyjne, elastyczny (nienormowany) czas pracy, bezpieczeństwo w pracy.

Omówione powyżej świadczenia pozapłacowe stanowią nieliczne przykłady tego, co można ofiarować pracownikowi. Stosowanie ich wymaga przemyślanej i odpowiednio skalkulowanej polityki. Przyznawane nieprawidłowo nie stanowią bodźca motywującego do wydajniejszej pracy na rzecz firmy.

PRZYKŁAD

Pracownik w ramach wyróżnienia otrzymuje propozycję szkolenia, które ma się odbyć w najbliższy weekend. Tymczasem planuje weekend z rodziną. Poczucie docenienia i zadowolenia zostaje zdominowane przez pojawiający się niepokój i stres. Wyróżnienie nie spowoduje u niego wzrostu motywacji, a jedynie dylematy na przyszłość i unikanie podobnej sytuacji.

Formy wynagrodzeń

Skuteczne okazuje się motywowanie pracowników nie tylko przez składniki systemu wynagrodzeń, niezbędna jest również wiedza o tym, jaka forma zapłaty za wykonaną pracę w największym stopniu przyczyni się do zwiększenia motywacji pracowników.

Wyróżnia się formę: czasową, premiową, akordową, zadaniową, prowizyjną, kafeteryjną.

Do najważniejszych kryteriów doboru odpowiedniej formy wynagrodzenia do charakteru świadczonej pracy możemy zaliczyć: stopień trudności pracy na danym stanowisku, efekty pracy, kompetencje, kryteria rynkowe, potrzeby pracowników.

Płacowe formy motywowania pracowników

Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym formom wynagrodzeń:

1. Forma czasowa - znajduje zastosowanie w przypadku pracy, której wyniki są trudno mierzalne (np. w administracji). Istotą tej formy jest uzależnienie wysokości płacy od czasu przepracowanego przez pracownika. Występuje ona w postaci stałej pensji i tym samym ma dla pracownika podstawowe znaczenie, gdyż zapewnia mu środki utrzymania. Musi być wypłacana stale, stąd też jej działania motywacyjne jest ograniczone. Sposobem na rozwiązanie tego problemu może być uzupełnienie formy czasowej o elementy zmienne, uzależnione od efektów pracy pracownika.

2. Forma premiowa - głównym celem stosowania premii jest wzmocnienie motywacji pracowników w kierunku pożądanym przez kierownictwo firmy. Z dobrze wykonanego zadania korzyść odnosi zarówno pracownik, który otrzymuje premię, jak i sama firma. Premia powinna być przyznawana najpóźniej w odcinkach kwartalnych, aby zachować swój motywacyjny charakter. Należy pamiętać, że premią powinno być to, co dla pracownika jest najatrakcyjniejsze, nie zawsze są to pieniądze czy inne nagrody materialne.

3. Forma akordowa - pracownik opłacany jest proporcjonalnie do ilości wykonanej pracy pod warunkiem jej właściwej jakości. Stosuje się ją tam, gdzie możliwe jest opracowanie norm pracy i obliczenie jej wyników.

4. Forma zadaniowa - wysokość wynagrodzenia uzależniona jest nie tylko od jakości wykonanego zadania, ale również od czasu na to potrzebnego. Premiuje się sprawność i szybkość pracy. Najczęściej zawiera w sobie część stałą wynagrodzenia oraz część zmienną, stanowiącą ustalony procent płacy zasadniczej wypłacanej po wykonaniu zadania w ustalonym terminie.

5. Forma prowizyjna - wynagrodzenie prowizyjne oblicza się zwykle jako procent sprzedaży bądź jako wynagrodzenie od sprzedanej sztuki wyrobu lub usługi. Forma ta gwarantuje wynagrodzenie wówczas, gdy pracownik spełni warunki uzyskania prowizji, jeśli w danym okresie pracował nieefektywnie, wynagrodzenia nie otrzymuje.

6. Forma kafeteryjna - pracownik otrzymuje pewną część wynagrodzenia w postaci różnych dóbr i usług rzeczowych lub finansowych, które sam wybiera. Prawo udziału w kafeterii jest traktowane jako nagroda za osiągnięte wyniki w pracy. W skład kafeterii między innymi wchodzą: wypłaty gotówkowe, dodatkowe ubezpieczenie, dodatkowy płatny urlop, karnety na basen, siłownię, bony, nabywanie produktów firmy po niższych cenach.

Dla firmy istotne jest, aby stworzyć efektywny system wynagrodzeń przez zapewnienie solidnej struktury systemu wynagrodzeń, różnorodności atrakcyjnych dla pracownika składników wynagrodzeń oraz rozsądnej elastyczności w ich stosowaniu. Ważne jest przy tym uwzględnienie indywidualnych potrzeb i oczekiwań pracowników.

Monika Borkowska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA