REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wynagrodzenie motywuje pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Borkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby motywowanie przez wynagrodzenie było efektywne, powinno być dostosowane indywidualnie do pracownika. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że coś konkretnie i ze stałą siłą tak samo motywuje wszystkich ludzi.

Każdy z nas jest odrębną jednostką i to, co motywuje jednego pracownika, niekoniecznie może wywoływać taki efekt u drugiego. Jednocześnie należy przy tym pamiętać, że można motywować nie tylko wysokością wynagrodzenia, ale również coraz popularniejszymi świadczeniami pozawynagrodzeniowymi.

REKLAMA

Pojęcie wynagrodzenia jest wieloznaczne - w wąskim ujęciu oznacza płacę, natomiast w szerszym - płacowe, jak i pozapłacowe korzyści uzyskiwane z tytułu świadczenia pracy. Przez pojęcie wynagrodzenia należy rozumieć ogół wydatków pieniężnych oraz świadczeń w naturze, które pracownik otrzymuje od pracodawcy z tytułu zatrudnienia.

Świadczenia pozapłacowe

Co pracodawca może zaproponować pracownikowi w ramach świadczeń pozapłacowych? Do tego rodzaju świadczeń możemy zaliczyć m.in.:

REKLAMA

1. Świadczenia zabezpieczające, które zapewniają pracownikowi ochronę w przypadku choroby, wypadku losowego itp. Zaliczamy do nich m.in. opiekę medyczną (badania okresowe, szczepienia przeciwko grypie, konsultacje u wybranych specjalistów, wizyty domowe - wielkość pakietu zależy niejednokrotnie od zajmowanego stanowiska, dodatkowe ubezpieczenia (na życie, emerytalne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Świadczenia materialne. Są to: zwrot kosztów kształcenia (studia wyższe, podyplomowe, specjalistyczne kursy i szkolenia, studia MBA), refundacja kosztów uczestniczenia w konferencjach i szkoleniach, opłacanie kursów języków obcych, mieszkanie służbowe, służbowy samochód, parking firmowy, dofinansowanie wczasów, obozów, kolonii, możliwość kupna po atrakcyjnych cenach samochodów, mebli, komputerów, których pozbywa się firma, służbowe telefony komórkowe i laptopy, firmowe karty kredytowe, specjalny fundusz na pokrycie kosztów reprezentacyjnych, karnety wstępu na basen, siłownię, do kina, stołówka lub bufet firmowy, kupony usługowe (żywieniowe, wycieczkowe, podarunkowe), pożyczki (preferencyjnie oprocentowane kredyty), dodatkowy płatny urlop lub skrócony tydzień pracy, program „employee benefis” (pakiet usług wykupywany przez pracodawcę w wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, pracownik uzyskuje świadczenia na korzystniejszych warunkach, niż gdyby nabywał je indywidualnie, np. wyżej oprocentowany ROR, lokata bankowa, niżej oprocentowane kredyty mieszkaniowe i konsumpcyjne).

3. Świadczenia niematerialne - imprezy integracyjne, elastyczny (nienormowany) czas pracy, bezpieczeństwo w pracy.

Omówione powyżej świadczenia pozapłacowe stanowią nieliczne przykłady tego, co można ofiarować pracownikowi. Stosowanie ich wymaga przemyślanej i odpowiednio skalkulowanej polityki. Przyznawane nieprawidłowo nie stanowią bodźca motywującego do wydajniejszej pracy na rzecz firmy.

PRZYKŁAD

Pracownik w ramach wyróżnienia otrzymuje propozycję szkolenia, które ma się odbyć w najbliższy weekend. Tymczasem planuje weekend z rodziną. Poczucie docenienia i zadowolenia zostaje zdominowane przez pojawiający się niepokój i stres. Wyróżnienie nie spowoduje u niego wzrostu motywacji, a jedynie dylematy na przyszłość i unikanie podobnej sytuacji.

Formy wynagrodzeń

Skuteczne okazuje się motywowanie pracowników nie tylko przez składniki systemu wynagrodzeń, niezbędna jest również wiedza o tym, jaka forma zapłaty za wykonaną pracę w największym stopniu przyczyni się do zwiększenia motywacji pracowników.

Wyróżnia się formę: czasową, premiową, akordową, zadaniową, prowizyjną, kafeteryjną.

Do najważniejszych kryteriów doboru odpowiedniej formy wynagrodzenia do charakteru świadczonej pracy możemy zaliczyć: stopień trudności pracy na danym stanowisku, efekty pracy, kompetencje, kryteria rynkowe, potrzeby pracowników.

Płacowe formy motywowania pracowników

Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym formom wynagrodzeń:

REKLAMA

1. Forma czasowa - znajduje zastosowanie w przypadku pracy, której wyniki są trudno mierzalne (np. w administracji). Istotą tej formy jest uzależnienie wysokości płacy od czasu przepracowanego przez pracownika. Występuje ona w postaci stałej pensji i tym samym ma dla pracownika podstawowe znaczenie, gdyż zapewnia mu środki utrzymania. Musi być wypłacana stale, stąd też jej działania motywacyjne jest ograniczone. Sposobem na rozwiązanie tego problemu może być uzupełnienie formy czasowej o elementy zmienne, uzależnione od efektów pracy pracownika.

2. Forma premiowa - głównym celem stosowania premii jest wzmocnienie motywacji pracowników w kierunku pożądanym przez kierownictwo firmy. Z dobrze wykonanego zadania korzyść odnosi zarówno pracownik, który otrzymuje premię, jak i sama firma. Premia powinna być przyznawana najpóźniej w odcinkach kwartalnych, aby zachować swój motywacyjny charakter. Należy pamiętać, że premią powinno być to, co dla pracownika jest najatrakcyjniejsze, nie zawsze są to pieniądze czy inne nagrody materialne.

3. Forma akordowa - pracownik opłacany jest proporcjonalnie do ilości wykonanej pracy pod warunkiem jej właściwej jakości. Stosuje się ją tam, gdzie możliwe jest opracowanie norm pracy i obliczenie jej wyników.

4. Forma zadaniowa - wysokość wynagrodzenia uzależniona jest nie tylko od jakości wykonanego zadania, ale również od czasu na to potrzebnego. Premiuje się sprawność i szybkość pracy. Najczęściej zawiera w sobie część stałą wynagrodzenia oraz część zmienną, stanowiącą ustalony procent płacy zasadniczej wypłacanej po wykonaniu zadania w ustalonym terminie.

5. Forma prowizyjna - wynagrodzenie prowizyjne oblicza się zwykle jako procent sprzedaży bądź jako wynagrodzenie od sprzedanej sztuki wyrobu lub usługi. Forma ta gwarantuje wynagrodzenie wówczas, gdy pracownik spełni warunki uzyskania prowizji, jeśli w danym okresie pracował nieefektywnie, wynagrodzenia nie otrzymuje.

6. Forma kafeteryjna - pracownik otrzymuje pewną część wynagrodzenia w postaci różnych dóbr i usług rzeczowych lub finansowych, które sam wybiera. Prawo udziału w kafeterii jest traktowane jako nagroda za osiągnięte wyniki w pracy. W skład kafeterii między innymi wchodzą: wypłaty gotówkowe, dodatkowe ubezpieczenie, dodatkowy płatny urlop, karnety na basen, siłownię, bony, nabywanie produktów firmy po niższych cenach.

Dla firmy istotne jest, aby stworzyć efektywny system wynagrodzeń przez zapewnienie solidnej struktury systemu wynagrodzeń, różnorodności atrakcyjnych dla pracownika składników wynagrodzeń oraz rozsądnej elastyczności w ich stosowaniu. Ważne jest przy tym uwzględnienie indywidualnych potrzeb i oczekiwań pracowników.

Monika Borkowska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA